Wat is er nieuw

hulp bij aansluiten ???? aqua filter 1500 van "algen magneet".

• Onderwerp starter Onderwerp starter frederika20
  • Startdatum Startdatum
F

frederika20

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwe filterpomp gekocht.
Maar eenmaal thuis zit er geen gebruiksaanwijzing bij en kan er niks over vinden op internet.

Het gaat om een aqua filter 1500 van "algen magneet".

weet iemand hoe ik alle buizen enzo aan moet sluiten?

Groetjes frederika
:help:

Re: hulp bij aansluiten ???? aqua filter 1500 van "algen magneet".

frederika20 zei:
Het gaat om een aqua filter 1500 van "algen magneet".

huh...?

Ja, dat klopt.
Toevallig pas nog gezien.

Algen magneet is Failliet.
Filter lijkt op de Sera filter.

Algen magneet is inderdaad failliet, toevallig heb ik ook een kleine partij van die filters opgekocht. De filters lijken naar mijn mening het meeste op Eheim filters (Die ronde).

Het failliete bedrijf 'Algen Magneet' heeft ze in een eigen doos gestoken, de echte naam en merk van het filter is 'Sacem Marathon 1500'.

Het meeste spreekt denk ik wel voor zich? Gewoon de slangen aansluiten, aan de invoer het korfje en de uitvoer de spraybar. Mogelijk heb je hier wat aan: http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... t=e_MT1500

Mocht je er nog niet uitkomen mag je mij altijd een PB sturen.

Ik heb ook nog 2 filters staan welke nog in de originele doos zitten, ik zal morgens eens kijken of daar wel een gebruiksaanwijzing in zit.

Bedankt voor de reacties het is inmiddels opgelost.
Er ontbraken 2 onderdelen maar gelukkig waren deze makkelijk te vervangen.
Mijn sluierstaarten zijn helemaal happy met de nieuwe pomp! 😀

Mooi om te horen! Toen ik ze ophaalde waren ze helaas ook niet allemaal compleet, gelukkig had ik het snel door. Deze heb ik dus niet mee genomen 🙂

heb zelf ook dit filter, ben je er wat tevreden mee?
Ben erg benieuwd hoe jij hem hebt ingericht, want dat is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Vooral die groene tussenlaagjes op pootjes.. geen idee wat er daar mee moet. En de stroomrichting is van onder naar boven toch?

Ik mis trouwens de Intake Bar zie ik nu, ik heb de intake, en de outlet allebei bovenin hangen...

Die groene doe je onder met de pootjes om laag,dan vul materiaal, en boven met de pootjes omhoog.

In stroom doe bij de bodem.
Niet bovenin.

Als ik die groene onder doe... en die bovenste bovenin dan past dat nooit. Heb ze er nu helemaal niet in, en zelfs dan past het maar net... ik zal binnenkort wel even foto's maken want snap er bar weinig van.

De intake moet ik dan nog even zo'n bar regelen die tot onderin komt. Tijdelijk gebruik ik wel de slang met daarin het korfje.

Wat?
De pomp is 30 cm.
onderop een groene, dan de siporax. grof blauw, dan fijn,dan de witte.
Dan daar de groene op.
Past het niet,ben je te hoog met materiaal.!!!!!!!

Voor instroom neem een eheim.bocht.

zal dit weekend even een foto maken ^_^ de interne bakjes klikken in elkaar... dus dan is het materiaal niet te hoog denk ik... maar ik ben een leek dus tja ^_^.

Tis dat die zo goedkoop was ^_^, maar als er ooit een nieuwe moet komen haal ik gewoon nieuw ^_^. Handleiding ed. is toch wel makkelijk.

Zal van het weekend foto's maken. wel rotklus, zitte geen kraantjes op om de af en toevoer af te sluiten dus moet eerst het water uit de slangen... maar is voor een goed doel 😛

Via LUDGER de handleiding gekregen. Heb hem met een gratis tool omgezet naar PDF... niet echt ideaal maar goed het is iets!

http://1drv.ms/1mei4Qg

Ik heb hem blijkaaar goed. Als je de filtermanden gebruikt (enkel bij de 1500-2000 inbegrepen volgens de exploded view) dan heb je de groene dingen niet nodig. is enkel als je het filtermateriaal er zo inramt.

dus je had gelijk Bertus, helaas heb ik dus een ander type dan in de oude link (die is volgens mij van de 100-300). maar iig bedankt 😀
Nu nog even meten wat de doorsnee is van de slang, en wat voor pijpje ik daar het beste op kan monteren. Liefst niet groen (waarom groen in godsnaam... heb liever doorzichtig of zwart....

12-16 slang.

Nee, alleen onder en boven.

De rest zit op gesloten.
Vind alleen dat schotje binnen waardeloos .
Heb er hier ook 1 .Zelfde model andere naam.

schotje binnenin? geen idee wat je bedoeld :stars: of bedoel je de rand bovenin? waar de bakjes "in" moeten vallen?

ben er voor de prijs wel tevreden mee 😀 maar de volgende (ooit) neem ik met slangetjes die je kan afsluiten met kraan enzo. wat "luxer" model.

Eheim dubbelle kranen opzetten.

Dacht schotje te zien,of is hij gewoon rond.

Ik blijf bij Eheim.

OP mP.kijken.

tharealmb zei:
Ik mis trouwens de Intake Bar zie ik nu, ik heb de intake, en de outlet allebei bovenin hangen...

Ik mis de intake bar helemaal niet... :stom:
Ik heb hem gewoon verkeerd om geplaatst. HEb de lange kant buiten het aquarium en dan de korte in het aquarium. Hopelijk is de slang nog lang genoeg na het knippen dat ik hem kan omdraaien.... al betwijfel ik het nu wel.

Je kunt er toch koppelstuk er tussen doen.

Prijs? bijna nieuwe slang.

Ik heb de zelfde gekocht. de ene slang is 19/24 andere 16/22 voor de 16/22 een dubbele eheim kraan gekocht en de 19 een enkele kraan.
eigenlijk zit er een mandje teveel bij (of je moet de rekjes niet gebruiken)

Ga waarschijnlijk toch voor een ander filter nu.... Heeft geen haast want deze draait nog wel. maar als ik elke keer bij verversen moet losmaken, deels leeglopen ivm geen mogelijkheid tot dubbele kranen etc...

Voor het geld wat ik dan moet besteden aan kranen kan ik ook een 2e hands JBL E1500 halen. Dan heb ik geen dubbele kranen nodig volgens mij (kan je gewoon losklikken toch?) en heb ik een meer standaard slangenmaat. Daarbij kan ik ook erg lastig bij de slangen dus een dubbele kraan-oplossing is ook niet ideaal.

Eerst doe ik nog niks, maar ga wel een plan schrijven waarin ik alles vastleg wat ik moet gaan doen voor, tijdens en na de opbouw van mijn aquarium.

Je hebt minimaal maar 1 enkele kraan (of koppeling) nodig, namelijk aan de inloop kant. Met deze slangmaten kan dit van mijn part ook een gardena koppeling zijn... Je hoeft in ieder geval zeker geen 2 sets eheim kranen ofzo te kopen, veel te duur (tenzij je ze nog hebt liggen of 2e hands).

De uitloop zorg je dat die boven het waterniveau zit (ofwel standaard boven water, ofwel omdat je tegelijk water aan het verversen bent).

Emmertje naast de filter om het filtermateriaal in te doen dat je evt wilt vervangen/schoonmaken en de pot hoeft niet eens mee. Water blijft in de aanvoer slang zitten dus kraanje open en de filter loopt weer vol. Als het goed is zonder lekken en aanzuigen is dan ook niet meer nodig.

Dat zou ook een oplossing zijn SaskiaZ. Alleen de slang die ik nu heb, heb ik te kort geknipt door verkeerd aansluiten. Het past wel, maar heb het voor de zekerheid nu vast-getaped omdat ik het niet helemaal vertrouw. Dat zou betekenen dat ik een nieuwe slang voor de inloop moet halen of een koppelstuk... welke lastig tot niet te verkrijgen is in die maat (19/24). En nog een enkele kraan. Dan zou ik liever voor een 2e hands Eheim 900/1500 of JBL cristalprofi E1500 gaan. Zit 2e hands voor +/- maximaal 50 euro aanbod compleet met slangen ed. En dan kan ik gewoon de hendel overhalen, en het hele zootje meenen naar de gootsteen. Dan scheelt een hoop geknoei met water (vullen en legen doe ik vanaf de keukenkraan met een tuinslang direct de bak in, dus ook geen gelek) op ons parket.

totaal zou het een klein beetje schelen, maar mij een hele hoop moeite besparen. En ik heb een reserve in geval van nood.

maar het gaat een klein beetje off-topic zo haha 😛 het ging over het aansluiten van een Sacem / algen magneet filter.

halen of een koppelstuk... gewoon rechte buis,en 2 klemmmetjes.

tharealmb zei:
En nog een enkele kraan.

Heb mijn voor mij classic deze gebruikt .. zijn de beste ;

vYl8a3P1nFYjfb7Mn25qmyjHDykPSPLt.jpeg

Toch ook lastig weg te nemen.
Is dubbel toch beter.

zijn er voor mijn bak (Juwel Vision 260) nog redenen om voor de Eheim of juist de JBL te gaan? kwa techniek wat ik op youtube tegenkom zie ik in de werking niet heel veel verschil. Beide makkelijk af te koppelen door hendel.

enige wat ik zo zie is dat de JBL 35 watt verbruikt. met mijn bak zou echter (4x inhoud) 1000l/h wel genoeg zijn. de Eheim gebruikt 25 watt (professionel 2 en 3)

@Bertus .. En toch is het de beste manier om een slang te koppelen..

Zou dan voor de classic 350 ( 2215 ) gaan met grotendeels kralen van euroxxx gaan..

@Tom zei:
Zou dan voor de classic 350 ( 2215 ) gaan met grotendeels kralen van euroxxx gaan..

Waarom exact? dan zit ik toch nog steeds met kranen, en losse slangen die blijven zitten etc? dan is het systeem van de Professionel lijn van Eheim en de cristalpro van JBL toch handiger?
daarnaast is die 650l/h... en ik denk dat je makkelijk de helft mag rekenen met filtermedia en omhoog pompen van water.

http://youtu.be/dm-SvTw5Obc?t=38s

lijkt mij veel handiger? alle slangen lopen verder achter de kast langs, waar in lastig bij kan. En hoe korter de slang, hoe meer pompvermogen ik overhoud?

@Tom zei:
@Bertus .. En toch is het de beste manier om een slang te koppelen..

1 kraan met 2 aansluitingen?
Welke maak je los dan? onder,dat de pomp leeg loopt,of de bovenslang,dat DIE leeg loopt?

Dubbelle kraan blijven ze alle bei vol.

Die kranen heb ik ook in 3 maten. 10 12 en 16.

tharealmb zei:
@Tom zei:

Waarom exact? dan zit ik toch nog steeds met kranen, en losse slangen die blijven zitten etc? dan is het systeem van de Professionel lijn van Eheim en de cristalpro van JBL toch handiger?
daarnaast is die 650l/h... en ik denk dat je makkelijk de helft mag rekenen met filtermedia en omhoog pompen van water.

http://youtu.be/dm-SvTw5Obc?t=38s

lijkt mij veel handiger? alle slangen lopen verder achter de kast langs, waar in lastig bij kan. En hoe korter de slang, hoe meer pompvermogen ik overhoud?

hhhahahahah,wat onhandig.

Is de 2026 toch handiger,hoor.
Heb ik 3 x,en 2 reserve.

wat is er onhandig aan bertus? en waarom is de 2026 handiger? ben wel benieuwd wat je onhandig lijkt? het losklikken is toch zo gebeurt, en alles blijft lekvrij? of zie ik wat over het hoofd?

tharealmb zei:
Ga waarschijnlijk toch voor een ander filter nu.... Heeft geen haast want deze draait nog wel. maar als ik elke keer bij verversen moet losmaken, deels leeglopen ivm geen mogelijkheid tot dubbele kranen etc...

Voor het geld wat ik dan moet besteden aan kranen kan ik ook een 2e hands JBL E1500 halen. Dan heb ik geen dubbele kranen nodig volgens mij (kan je gewoon losklikken toch?) en heb ik een meer standaard slangenmaat. Daarbij kan ik ook erg lastig bij de slangen dus een dubbele kraan-oplossing is ook niet ideaal.

Eerst doe ik nog niks, maar ga wel een plan schrijven waarin ik alles vastleg wat ik moet gaan doen voor, tijdens en na de opbouw van mijn aquarium.

Waarom moet je dan alles losmaken bij verversen? Je kunt toch gewoon het filter uitzetten, of aan laten wanneer het water niet lager komt dan de aanzuigkorf.

Sorry Ludger, ik bedoel verschonen van het filter, niet verversen van het water. Verkeerd opgeschreven.

Normaal hoeft het filter natuurlijk niet uit, zolang de intake onder water blijft zoals je schrijft.

tharealmb zei:
Sorry Ludger, ik bedoel verschonen van het filter, niet verversen van het water. Verkeerd opgeschreven.

Normaal hoeft het filter natuurlijk niet uit, zolang de intake onder water blijft zoals je schrijft.

Ok�, dan begrijp ik dat kraantjes wat handiger zijn. Maar een filter schoonmaken doe je toch maar enkele keren per jaar?

Zonder kraantjes kun je het schoonmaken het beste als volgt doen:

1. Zet het filter uit
2. Zet de filterpot in een emmer/bak
3. Haal de invoer en uitvoer boven water (Anders krijg je het hevel effect)
4. Haal de filterkop los

Het water wat nog in de slangen zat stroomt nu in de emmer omdat je het filterkop los haalt, daarna kun je de pot gewoon verplaatsen en schoonmaken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan