Hulp bij bodemverwarming


Wieringer78

Well-known member
Lid geworden
16 september 2013
Berichten
133
Locatie
Hippolytushoef
I.v.m. dat het aquarium begin volgend jaar leeg gaat i.v.m. verplaatsen wil ik het e.e.a. aanpassen.
Zo ook een bodem verwarming plaatsen.
Mijn aquarium is een 200 breed x 50 diep x 60 hoog.
Veel gelezen, veel info gezocht.
Nu kwam ik de "JBL ProTemp b60" ,voor 160-600 liter tegen.
Maar is deze misschien te zwaar/sterk? Wordt de temperatuur misschien niet te hoog?
De inhoud is dan wel 600 liter bruto.
Maar er komt een bodem in, hout, stenen en planten.
M.a.w. de hoeveelheid water zal denk dan rond de 500 liter zijn.
Zou de "JBL ProTemp b40", voor 90-300 liter misschien beter zijn? (incl. een staafverwarming).
Misschien sugesties?

Groeten,
Marcel
 
Welk temperatuurverschil moet er (maximaal) worden overbrugd met de kamer waarin de bak staat? :)

Eventueel kun je nog kijken naar het visbestand. --> Al een idee van de soorten die je gaat nemen? Veel vissen kunnen best wat koeler worden gehouden dan veelal aanbevolen.
 
De temperatuur voor het aquarium zal richting de 24 tot 26 graden zijn.
Het visbestand wordt zeker in het begin redelijk simpel.
Voor top: Bijlzalmen of ringband snoek (zal later worden toegevoegd als planten e.d. goed gaan)
Midden: Mooie grote school Cardinaal - / Neon Tetra's.
Bodem: Khulli (even goed uitzoeken i.v.m. bodem keuze) en apistogramma cacatuoides.
En m'n Japonica garnalen :giggle:
 
Ik had vannacht (tijdens m'n nachtdienst) ergens gelezen (via Google).

Als algemene stelregel kan worden aangehouden dat er 1 Watt vermogen nodig is per liter aquarium water. Voor een 150 liter aquarium heeft u dus een heater nodig van 150 Watt.

Dan zou ik een (minimaal) 500 Watt nodig hebben?
Lijkt mij wat veel.
 
Normaliter klopt die regel denk ik wel want ik heb ook 300W in mn bak van 330 liter. Het zal ook afhangen van welke temp je wil kunnen bereiken en bv de omgevingstemperatuur.
 
Ik had vannacht (tijdens m'n nachtdienst) ergens gelezen (via Google).

Als algemene stelregel kan worden aangehouden dat er 1 Watt vermogen nodig is per liter aquarium water. Voor een 150 liter aquarium heeft u dus een heater nodig van 150 Watt.

Dan zou ik een (minimaal) 500 Watt nodig hebben?
Lijkt mij wat veel.
Niet voor bodemverwarming, want deze staat 24 uur aan.

Dus grofweg 500 / 24 = 20 watt.

Ik zou er een 40 watt in leggen.

Ik had in mijn bruto 300 liter aquarium een 20 watt verwarming. Dat ging goed. Ik heb wel een woonkamer die altijd 21 graden is.

 
Niet voor bodemverwarming, want deze staat 24 uur aan.

Dus grofweg 500 / 24 = 20 watt.

Ik zou er een 40 watt in leggen.

Ik had in mijn bruto 300 liter aquarium een 20 watt verwarming. Dat ging goed. Ik heb wel een woonkamer die altijd 21 graden is.

Oke,
dank je wel.
Maakt het zoekken weer wat makkelijker.
En zoals ik op andere topics kon vinden.
Beter iets te weinig en dit oplossen met een staaf verwarming dan te veel (dat het gaat koken :cool:)
 
Zoals het nu lijkt gaat het de "JBL ProTemb b40" worden.
Ik zit nu alleen met de vraag of de kabel lengte voldoende is voor een 2 meter aquarium.

Is het misschien een goed idee om een externe verwarming te plaatsen van JBL op de terugstroom slang van het filter?

@ Friesian,
De protemp heb ik er ook al op zitten.
De bodemverwarmming wil ik er in doen op bodemrot te voorkomen.
Daar heb ik nu helaas last van. Dat merk ik ook met mn plantjes.
Gezien de aquarium verplaatst wordt en daarvoor helemaal leeg moet is het een ideale gelegenheid om deze dan te plaatsen.
Inclusief nieuwe bodem, dan weer opnieuw beginnen met de planten.
En dan meteen alles eens fatsoenlijk te monteren.
In de loop van de jaren veel aan techniek veranderd.
Kast zelf is nu een beetje een rommeltje geworden.
 

Terug
Bovenaan