Hulp gevraagd bij een lekkage


Bart33

Active member
Lid geworden
5 juni 2019
Berichten
26
Leeftijd
24
Goedeavond,

Ik heb hier een 1200l pomp van Jebao staan. Tot aan eergister prompte die prima.
Ik kreeg lekkage in mijn reactor, na een avondje in en uitbouwen was deze verholpen, maar sindsdien heb ik een nog grotere lekkage in mijn pomp.
De deksel van de pomp loopt vol en via de stroomdraad opening komt er een dikke straal water uit.

Ook heb ik het idee dat een van de afsluiters wat valse lucht aanzuigt.
Wie kan mij helpen? Herkent iemand dit probleem? En wat zou ik eraan moeten doen.

Na 2 avonden dweilen en al mijn handdoeken op te hebben gebruikt hoop ik dat een van jullie me kan helpen.
 
Kan de slangen aansluiting zijn. de rubbertjes lekken dan?
 
Filter of pomp.??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee het is echt een filter.
De slangen lekken niet.

Het lijkt net of de rotor het water in de kop pompt en dat dan het water via de stroomaansluiting er weer uit komt.
Andere alternatief is op de slangaansluiting.. Het gedeelte dat je tijdelijk uit de kop kunt trekken. Daarop zitten 2 rubber ringen. Ik zit te denken stel dat één van deze ringen lekt.. kan het water dan ook in de kop komen?

Ik kan dat alleen niet bevestigen, want ik zie daar niets lekken, totdat het water uit de kop komt zetten.
 
Nee het is echt een filter.
De slangen lekken niet.

Het lijkt net of de rotor het water in de kop pompt en dat dan het water via de stroomaansluiting er weer uit komt.
Andere alternatief is op de slangaansluiting.. Het gedeelte dat je tijdelijk uit de kop kunt trekken. Daarop zitten 2 rubber ringen. Ik zit te denken stel dat één van deze ringen lekt.. kan het water dan ook in de kop komen?

Ik kan dat alleen niet bevestigen, want ik zie daar niets lekken, totdat het water uit de kop komt zetten.
die rubber ringen in de vaseline smeren/
dan kijken.
zet hem in een emmer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1200 ltr.h? Dat zal dan een Jebao 304 zijn, denk ik. Toch eerst maar eens eerst de rubbers en de rotor nazien? Bij valse lucht is er zeker sprake van een mindere afsluiting. Er kan ergens iets gescheurd zijn. Je kan uiteindelijk natuurlijk de kop ook open maken om te zien waar het water naar binnen komt.
 
een 303 is het.
Ja dat laatste is een probleem, omdat als ik de kop open draai ik m handmatig aan moet drukken - aangezien de klippen dan niet meer om het deksel passen.
Maar dat ga ik zo eens proberen. Kijken wat er dan gebeurt.
 
Kijk nou eerst naar die 2 rubbers, voor je de boel open draait.
 
een 303 is het.
Ja dat laatste is een probleem, omdat als ik de kop open draai ik m handmatig aan moet drukken - aangezien de klippen dan niet meer om het deksel passen.
Maar dat ga ik zo eens proberen. Kijken wat er dan gebeurt.
Ho, ho, ho, voor een goed begrip. Die kop opendraaien is het laatste wat je moet doen. En áls je dat doet kan dit alleen als het filter niet gebruikt wordt! Dus als alles uitgeschakeld is.
 
Dit dus Dit is precies het probleem met de jebao.
Nu ben ik even langs de wildkamp gereden en heb nieuwe o ringen gehaald, maar deze zijn net te dik. en nu past de connector niet meer in het filter.

Ik zat te denken om dezelfde procedure uit te voeren als in het filmpje. Maar weet iemand welke ringen ik exact nodig heb?

Ik heb vandaag wel de hele reactor onder handen genomen en alle slang aansluitingen voor vaste buis vervangen. Dus waar de lekkage mee begon, zal hopelijk nooit meer lekken. Ik zal maar niet vertellen dat toen ik terug kwam van de Wildkamp er een hele emmer water was weggelekt uit de bak en mijn hele vloer onder water stond.
Maar probleem één is verholpen. nu de pomp nog

Groet
 
Ja, die kan je bestellen. of halen.
 
Dit dus Dit is precies het probleem met de jebao.
Nu ben ik even langs de wildkamp gereden en heb nieuwe o ringen gehaald, maar deze zijn net te dik. en nu past de connector niet meer in het filter.

Ik zat te denken om dezelfde procedure uit te voeren als in het filmpje. Maar weet iemand welke ringen ik exact nodig heb?

Ik heb vandaag wel de hele reactor onder handen genomen en alle slang aansluitingen voor vaste buis vervangen. Dus waar de lekkage mee begon, zal hopelijk nooit meer lekken. Ik zal maar niet vertellen dat toen ik terug kwam van de Wildkamp er een hele emmer water was weggelekt uit de bak en mijn hele vloer onder water stond.
Maar probleem één is verholpen. nu de pomp nog

Groet
Nou misschien kan het wél werken wanneer het verschil in dikte niet al te groot is. Nieuwe O ringen gaan voor eerst altijd moeilijk, ze moeten als het ware nog precies pas "geplet" worden. Je kan er een beetje vaseline opsmeren en het dan nog eens proberen. Na een paar keer gaat het dan beter.
 
O-ringen kan je meten (mits je de oude nog hebt)
Met een schuifmaat meet je de binnenmaat en de dikte van je ring.
Moet je alleen nog de dikte meten en heb je de maat.
 
Hallo Tuinkabouter,

Bedankt voor je bericht. De diameter van de ringen is goed. De dikte denk ik niet. Het scheelt echt niets, maar nu krijg ik ze er met geen mogelijkheid in.
Ik heb contact opgenomen met deze webshop. Zij echter raden me aan om een nieuwe connector te kopen. Dat lijkt me dan weer een beetje overdreven.

Ik zat te denken of ik de nieuwe o ringen niet heel lichtjes op kan schuren... Maar een heel klein beetje - en dan bekijken of het me lukt.
 
Heb je de oude ringen nog?
Doe die er weer eens op. en zitten de slangen niet te strak, dat hij scheef getrokken zit,
 
Gebeurde pas na dat gerommel.
 
Hoi Bertus,

ja het gebeurde eigenlijk pas na het gerommel aan de reacor. Maar ik heb inmiddels 4x geprobeerd de pomp weer te laten draaien. En 4x werd het één groot waterballet.
De o ringen set op die site, blijken toch niet het goede setje te zijn. Ik ben nog in conclaaf met de verkoper aldaar. Een van de oude o ringen vertoonde wel wat beschadigingen. Zitten er bij jullie per aansluiting 1 of 2 o ringen op de connector? dus 2 of 4 in totaal? Want bij mij zijn het er 2 en ik vermoed dat er 4 horen te zijn, aangezien de bovenste bij mij leeg was/is.

Dus ik denk niet dat ik eraan ontkom om goed te meten en nieuwe te bestellen.
 
IMG_20190608_123135.jpg
IMG_20190608_123126.jpg
IMG_20190608_134929.jpg



Volgens de verkoper, zou ik de kleine o ringen moeten vervangen. Die dus in de connector zitten. foto 3. En dat snap ik niet, want deze zien er a nog heel goed uit. En B, als ik de connector los heb en gewoon afgesloten dan is er geen sprake van lekkage.

moet ik deze dan in de vaseline zetten?
 
 Jebao serie 3XX snelkoppeling
Dit is je connector. Is allemaal zo amateuristih nagemaakt, he,
Scheurtjes of stukjes uit, is niet goed.

War is de dichtsbij zaak waar je terecht kan voor rubber ringen.
 
nou het probleem is dat die rubber ringen nergens makkelijk verkrijgbaar zijn.
 
Van dijk zit in ZevenBergschenhoek.
Hoofdstraat 109
4765 CC Zevenbergschen Hoek

Woon je in de buurt?
 
Ha Bertus,


Ja dat is de webshop die ik in eerdere posts had gepost. Het setje ringen op hun site is niet de goede
 
Google.
jebao 303 rubber ringen onderdelen.

hoeveel heb je nodig.
 
Nou Bertus als ik zoek op die zoekterm dan krijg ik niet de gewenste resultaten hoor.
 
Ik had allang naar een winkel gereden nieuwe filter/pomp gehaald.
Maar hee dat ben ik. Eenmaal een lekkage, is Mijn vertrouwen weg.
 
Nou Bertus als ik zoek op die zoekterm dan krijg ik niet de gewenste resultaten hoor.
Bertus weet hardstikke goed wat je kan googlen hoor!
 
Ancistruz Ja deels mee eens.. ik was zo gaar van de reactor. Dat ik die wel direct heb aangepakt.
Een pomp vervangen moet wel binnen het budget passen.. En als het aan een klein rubber ligt - dan vervang ik die liever als vorm van onderhoud dan een hele nieuwe pomp.

Maar Ancistruz input in de vorm van waar ik die o ringen vandaan haal is welkom :D
 
Ancistruz Ja deels mee eens.. ik was zo gaar van de reactor. Dat ik die wel direct heb aangepakt.
Een pomp vervangen moet wel binnen het budget passen.. En als het aan een klein rubber ligt - dan vervang ik die liever als vorm van onderhoud dan een hele nieuwe pomp.

Maar Ancistruz input in de vorm van waar ik die o ringen vandaan haal is welkom :D


Dat is de pest, allemaal in buitenland.

Daarom ben ik Eheim gek.
Is stuk duurder, maar 3 x betr.
OOk 2 e -10 hands, altijd onderdelen voor.
 
Ancistruz Ja deels mee eens.. ik was zo gaar van de reactor. Dat ik die wel direct heb aangepakt.
Een pomp vervangen moet wel binnen het budget passen.. En als het aan een klein rubber ligt - dan vervang ik die liever als vorm van onderhoud dan een hele nieuwe pomp.

Maar Ancistruz input in de vorm van waar ik die o ringen vandaan haal is welkom :D
of tubetje bisontix. ?
 
Ja en dat is niet erg dat het in het buitenland is, maar dan moet ik nog de juiste specs hebben.
 
Bart. een Nieuw pilaar.

€14,18
Daar ga je dan toch gelijk achter aan.

Kijk je later voor rubbers.
Waar woon je ergens?
 

Terug
Bovenaan