Hulp nodig: co2 vragen


Lippertdenise

Well-known member
Lid geworden
13 november 2021
Berichten
131
Leeftijd
35
Locatie
Enschede
Oh ohhh,. deze leek weet zich geen raad.
Mijn bak is aan het indraaien al 5 weken, en ik zie mijn planten afsterven.
Mijn mooie rode plant heb ik al moeten verwijderen helaas, die ging snel van t stokkie.
Co2 tekort dus,. wat nu?

Ik ben me al aan het verdiepen wat ik dan zou kunnen doen, en ik kom dan op allerlei co2 systemen uit die vaak te duur zijn, maar waar ik ook geen "DROL" van snap pfff...

Wat js een goedkope en betrouwbare optie?
Ik heb begrepen dat vloeibaar of tabletten ook niet bepaald ideaal is.

Ik kwam dit tegen op aliexpress:
(Al snap ik dan nog niet welke ik moet kiezen en hoe dan verder).

En anders zag ik deze:
(Hier zou ik nog wel uit kunnen komen, en kost me €5 p.m aan refill).

Ik begin al lichtelijk in paniek te raken, omdat ik graag een garnalenbak wil behalen. Ik al moeite heb met de waardes te leren en nu dit weer erbij. :(
Ik wil het al haast gaan opgeven, en dan ben ik nog niet eens echt begonnen pfff.. Voel me best dom zo.

Iemand tips?
 
Heb je wat info en een foto van je bak en heb je al aan bio co2 gedacht? Weet je ook de waterwaarden want alle voeding moet voldoende aanwezig zijn.
Ik neem aan dat je wel plantenvoeding toevoegt.
 
Er zijn voldoende plantjes te vinden die géén CO2 nodig hebben en ook niet bijzonder veel licht. Zou je iets beter eerst daarmee beginnen, en dan de hobby dan stap voor stap uitbouwen als je het leuk blijft vinden. Er Is heel veel informatie op dit forum te vinden om je daarbij verder te helpen.
 
Rode planten die sterven is vaker het gevolg van slecht licht en slechte voedingswaarden.
Enkel Co2 zal dit niet oplossen en je enkel nog meer kopzorgen geven.
Mijn advies... koop geen moeilijke planten.
Hoe roder de plant, hoe moeilijker die is.
1 uitzondering... de rode tijgerlotus.
 
We kunnen het wel over de planten hebben maar toch is er wat meer info nodig over de waterwaarden en het licht. Als er veel licht boven hangt dan ontkom je vaak niet aan co2 en dan moet je iets aan die hoeveelheid licht doen. Ook het plantenbestand heeft daar invloed op dus wat meer info en een foto is welkom denk ik.
 
Heb je wat info en een foto van je bak en heb je al aan bio co2 gedacht? Weet je ook de waterwaarden want alle voeding moet voldoende aanwezig zijn.
Ik neem aan dat je wel plantenvoeding toevoegt.

Nou nee, ik heb nada toegevoegd.
Ik heb een waterwissel gedaan en de bak draait nu op 80% osmosewater met phverlagende bodem.
Ik lees zoveel dingen over plantenvoeding & garnalen, dat het juist niet aan te raden is?
Ik zie veel mensen een bak draaien zonder plantenvoeding, of ik heb verkeerde informatie gelezen?

Kun je meer info geven over bio co2?

Ik zou zo extra info geven in aparte reactie, anders blijf ik citeren. (Wat ik ook nog niet zo'n kei in ben haha).
 
Hier verder info:

Ik heb mijn bak 2dehands gekocht bij de aqua speciaalzaak.
Eerst dacht ik dat de bak 80L was, maar denk eerder 60L.
Daar heb ik tevens ook wat planten gekregen. incl de rode plant.
Ik heb ook pas later geleerd dat die gevoeliger zijn ja.
Omdat mijn plantjes het niet zo goed deden, heb ik drijfplantjes gehaald.
De lamp is ong. 9 uur aan.
Ik heb timers gekocht maar zelfs die krijg ik niet aan de praat, dus ik hou het zelf bij. (Jesus wat een pannenkoek ben ik.)
Ik kan gelukkig nog alle kanten op omdat er nog geen garnalen in zitten, behalve een paar slakken die meegekomen zijn met de drijfplanten.

Maar mijn drijfplantjes beginnen ook gaten te krijgen en geel te verkleuren.
Toen kwam ik erachter dat mijn Bobfilter door de stofophoping vol zat, dus de stroming was laag.
(Dit was ook de moment dat ik mijn rode plant moest verwijderen.)

Ik heb vorige week mijn colombo testkoffer gekregen en een test gedaan.
Ph: 6,5
kh: 2
gh: 3
Temperatuur is 22 graden.
Gh moet omhoog, Kh moet omlaag.
Zit erook aan te denken om nog gh+ te gaan kopen.

Daarna weer met waterwissel gewerkt, en moet nu nog testen (+ de rest van waardes).
ik heb t idee dat de stroming wel goed is, er verschijnen belletjes op de oppervlakte en ik zie geen olielaag of iets.

Ik zou straks een foto maken.
Nu is het lastig want het is nog iets te donker.
 
Ik heb timers gekocht
Hoi Denise.

Ik werk vaak via de telefoon. Ik heb de regel geselecteerd en daarna citeer dit bericht.

Ik weet niet wat voor timers je hebt maar je kunt bijvoorbeeld teruggaan naar waar je die gekocht hebt zodat de mensen daar je kunnen helpen met instellen. Bouwmarkt misschien? Zelf heb ik deze van de bouwmarkt.

Verder zou ik even een overzichtje, een notitieboekje gebruiken.
Voorbeeld..
Afkorting - Nederlandse naam - streefwaarde voor jou.

Probeer de basis eenvoudig te houden.:)
 

Bijlagen

  • 20211203_092146.jpg
    20211203_092146.jpg
    116.8 KB · Weergaven: 81
Hoi Denise.

Ik werk vaak via de telefoon. Ik heb de regel geselecteerd en daarna citeer dit bericht.

Ik weet niet wat voor timers je hebt maar je kunt bijvoorbeeld teruggaan naar waar je die gekocht hebt zodat de mensen daar je kunnen helpen met instellen. Bouwmarkt misschien? Zelf heb ik deze van de bouwmarkt.

Verder zou ik even een overzichtje, een notitieboekje gebruiken.
Voorbeeld..
Afkorting - Nederlandse naam - streefwaarde voor jou.

Probeer de basis eenvoudig te houden.:)
Bedankt voor je bericht. :)
Ik heb gewoon de timer van de action gehaald. Opzich zien die er hetzelfde uit? Ik snap er alleen niks van haha.
Omlaag is aan of uit? En hoe ik het moet draaien etc.
Misschien dan toch maar even een ander proberen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    97.6 KB · Weergaven: 85
Hoi Denise.

Ik werk vaak via de telefoon. Ik heb de regel geselecteerd en daarna citeer dit bericht.

Ik weet niet wat voor timers je hebt maar je kunt bijvoorbeeld teruggaan naar waar je die gekocht hebt zodat de mensen daar je kunnen helpen met instellen. Bouwmarkt misschien? Zelf heb ik deze van de bouwmarkt.

Verder zou ik even een overzichtje, een notitieboekje gebruiken.
Voorbeeld..
Afkorting - Nederlandse naam - streefwaarde voor jou.

Probeer de basis eenvoudig te houden.:)
Bedankt voor je bericht. :)
Ik heb gewoon de timer van de action gehaald. Opzich zien die er hetzelfde uit? Ik snap er alleen niks van haha.
Omlaag is aan of uit? En hoe ik het moet draaien etc.
Misschien dan toch maar even een ander proberen.
 
Hoe kan je kh zo laag zijn of heb je een ph verlagende bodem?
Bedankt voor je bericht. :)
Ik heb gewoon de timer van de action gehaald. Opzich zien die er hetzelfde uit? Ik snap er alleen niks van haha.
Omlaag is aan of uit? En hoe ik het moet draaien etc.
Misschien dan toch maar even een ander proberen.
O die gebruik ik ook en ik denk dat de video van Corne je wel zal helpen. Als je het eenmaal weet is het heel simpel en kan er niks misgaan. Het rode schuifje naar beneden is de aanstand zoals je hebt ingesteld en als je hem omhoog doet dan werkt hij continu.
Dus let ook goed op het rode schuifje.
 
Nou nee, ik heb nada toegevoegd.
zou daar maar eens mee beginnen
Ik heb een waterwissel gedaan
Wekelijks 50% ?
Co2 tekort dus,. wat nu?
Een Co2 aanschaffen voor 1 rood plantje? Zou dat niet doen, gewoon eenvoudige plantjes gebruiken zoal eerder al aangegeven
Voor een garnalenbakje zou je ook mosjes kunnen gebruiken bijvoorbeeld.
 
Ik heb in de garnalenbakjes ook mosjes of wat makkelijke planten zoals Crypto s. Sagittaria Sabulata is ook makkelijk en weinig eisend en gelijk een leuk voorgrondplantje.
 
zou daar maar eens mee beginnen

Wekelijks 50% ?

Een Co2 aanschaffen voor 1 rood plantje? Zou dat niet doen, gewoon eenvoudige plantjes gebruiken zoal eerder al aangegeven
Voor een garnalenbakje zou je ook mosjes kunnen gebruiken bijvoorbeeld.
De rode plant is eraluit, al mijn planten doen het niet goed.

Nee ik doe geen waterwissel van 50% wekelijks.

Er zitten javamos, levermos, vallisneria in mijn bak, watervorkje, drijfplantjes, hout,.. ik weet zo niet alle namen van de planten.
 
Hoe kan je kh zo laag zijn of heb je een ph verlagende bodem?

O die gebruik ik ook en ik denk dat de video van Corne je wel zal helpen. Als je het eenmaal weet is het heel simpel en kan er niks misgaan. Het rode schuifje naar beneden is de aanstand zoals je hebt ingesteld en als je hem omhoog doet dan werkt hij continu.
Dus let ook goed op het rode schuifje.
Ja ik heb een ph lagende bodem erin. Het is voor mij ook nog even puzzelen qua waardes haha.

Ik zou de timer nog een poging geven. In mijn hoofd heb ik toch echt alles goed gedaan, maar blijkbaar dus niet. 😅
Hoe kan zoiets simpels nou nog lastig zijn voor mij. 😂
 
Ik heb in de garnalenbakjes ook mosjes of wat makkelijke planten zoals Crypto s. Sagittaria Sabulata is ook makkelijk en weinig eisend en gelijk een leuk voorgrondplantje.
Dank je, ik ga de soorten noteren zodat ik evt ze ga vervangen.
Ik ben totaal niet bekend met planten natuurlijk, alles is nieuw. 😂
 
Ik weet niet of je deze pagina's van @ Cornelius al hebt gezien maar misschien komen ze je van pas. :)



Verder zou ik wanneer mogelijk even vermelden, merk en type aquarium en welke verlichting.
 
Ik weet niet of je deze pagina's van @ Cornelius al hebt gezien maar misschien komen ze je van pas. :)


Nee die had ik nog niet gezien, dank je. Dan ga ik me daarin verdiepen :)
 
Even terugkomen op de timer,..

Ik heb er 2, 1tje zit in de guppybak,. die is momenteel uit en zou om 2 uur moeten aanspringen, dus ben benieuwd.
Maar als ik de timer in de stekker doe van mijn andere bak, gaat de lamp gewoon meteen aan.
Misschien een stomme vraag, maar kan het liggen aan omdat die in een verlengsnoer zit met aan/uit regeling?
 
Die in de andere bak staat dan of zo ingesteld met de pennetjes dat hij actief is of je hebt het rode schuifje in de verkeerde stand staan.
Uit mn hoofd gedaan springt hij aan op de momenten dat de zwarte pennetjes ingedrukt staan.
 
Doe voor de gein alle pennetjes eens omhoog en kijk dan wat hij doet met het rode schuifje naar beneden. Als het goed is brand er dan niets. Wil je van 2-6 uur hem aan hebben dan doe je de pennetjes van 2-6 uur omlaag.
Met alle pennetjes omhoog moet hij dus niet aanspringen.
 
Ik snap er niks van haha. 😂
Ik heb alles geprobeerd,.. pinnen omlaag, pinnen omhoog.. schuiver aan/uit. Licht bleef maar aan stans.
Nu staat die momenteel uit, maar ik denk de schuiver ook.. Ik wacht wel af wat die doet om 14 uur.
Misschien dat het nu toch wel goed gaat. En anders koop ik een nieuwe. 😂
Bedankt allen
 
Je doet eerst de kabel met aan/uit schakelaar van de lamp in het stopcontact om te testen of de lamp aanspringt. Vervolgens stel je de schakelklok in en steek je de stekker van de lamp in de schakelklok in het stopcontact.
 
Op de schuif staat een streepje en een rondje. Daar waar het rondje staat moet je hem heen schuiven want dat is de stand dat de timer werkt.
 
Nee ik doe geen waterwissel van 50% wekelijks.
In de regel doe je altijd een wekelijkse waterwissel met een aquasoil. Zeker in de opstartfase om de ammonium uit het water te verwijderen wat door de soil word losgelaten.
 
In de regel doe je altijd een wekelijkse waterwissel met een aquasoil. Zeker in de opstartfase om de ammonium uit het water te verwijderen wat door de soil word losgelaten.
Dat kan kloppen,. ik heb ook een aquasoil bodem.
Alleen ik heb mijn bak de eerste paar weken ingedraaid met kraanwater, daarna toch besloten om met omose te gaan werken, dus een flinke waterwissel.
Van hieruit probeer ik de juiste balans te vinden.
 
Ik heb de waardes getest en er is eigenlijk niet veel veranderd:

ph: 7
kh: 2
gh: 3
no2: 0

Waardes die ik wil behalen zijn:
Ph: 6.5
kh: 0-1
gh: 4-6

Hierbij foto's van mijn bak.
Ik denk dat ik maar even in de auto spring voor plantenvoeding & gh+.
Kh kan ik laten dalen door meer osmose toevoeging toch?
 

Bijlagen

  • F69EFC9B-183E-48BF-B2B2-D3D3339EEAB0.jpeg
    F69EFC9B-183E-48BF-B2B2-D3D3339EEAB0.jpeg
    406.4 KB · Weergaven: 98
  • 7AE2D525-1465-4604-BAE7-78F08FB24269.jpeg
    7AE2D525-1465-4604-BAE7-78F08FB24269.jpeg
    460 KB · Weergaven: 100
Met een ph verlagende bodem kun je beter puur osmose gebruiken en dat op de goede waarde brengen want anders raakt de bodem sneller uitgeput.
 
Met een ph verlagende bodem kun je beter puur osmose gebruiken en dat op de goede waarde brengen want anders raakt de bodem sneller uitgeput.
Omdat ik eerst begonnen ben met kraanwater, heb ik zoveel mogelijk eruit gehaald. Het is nog een beetje gokken en meten.
De kweker die ik op oog heb, woont in mijn stad.
Hij kweekt op 85% osmose.
Ik probeer zijn waardes zo goed als te evenaren.
Ik kan in de toekomst natuurlijk de waterwissels doen met alleen osmose.
Maar mijn doel voor nu is plantjes redden. 😂
 
no3 (nitraat) zit trouwens op 10 mg/l
 
Op zich niks mis met 10 mg maar goed ook de po4 en de andere voeding moet op peil zijn.
 

Terug
Bovenaan