Hulp nodig: co2 vragen


Zat wel 2dehands filter bij, maar ik heb de sponsfilter nieuw gekocht.
De "vuil" wat je op de pomp ziet zitten is stof van de bodem omdat ik daar nog heb zitten wroeten.
Teveel bodembeweging zorgt nogal voor stof.
Dat zie je ook op de plantjes zitten namelijk.
Komt wel weer goed bij een volgende waterwissel of ik "wapper" het er voorzichtig weer af. 😂

En toch spreek ik best veel mensen en als ik dan vraag wat voorn plantenvoeding ze gebruiken is het alleen gh+.
Dan snap ik niet hoe zij dat doen.
Zij hebben dan wel een oxydator in de bak, die moet ik nog krijgen.
Zou vast ook wel verschil gaan maken.
 
Planten kweken en houden zijn twee verschillende dingen. Met basis planten, voedingsbodem en etc zou het voldoende kunnen zijn. Ga je echt voor meer planten dan kom je tekort op den duur.

Als jij een paar plantje's hebt en wat garnalen zou je geen voeding nodig zijn totdat je bodem is uitgewerkt. (heb je de bodem gespoeld van te voren of juist niet?)
 
Laatst bewerkt:
Je mini oxidator brengt pure zuurstof in het water, je wou meer CO2 maar gaat nu juist zuurstof toevoegen en er blijft nog minder CO2 over.... Je hebt zuurstof genoeg in het water...
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik het nu zie heb je te veel licht voor de planten die je hebt en drijvers gaan het niet redden door de warmte.

Je bodem zou 8 liter moeten zijn ipv 4 liter om alles stabiel te houden. De bladeren maken het aquarium iets donkerder (dat is smaak) en verlaagt de pH verder op termijn (kan een probleem worden door schommeling en onstabiliteit van afgifte), maar het geeft geen micro/macro voor de planten binnen gewenste periode. Het duurt vrij lang voordat de bladeren zicht verteren tot voeding voor de garnalen, dus gok daar niet op en voer iets vaker (niet alles geloven wat kwekers zeggen, een goochelaar verteld nooit zijn geheim).

Wanneer je meer planten gebruikt heb je te weinig voeding in de basis van je 4 liter bodem, je "moet" dan voeding gaan toevoegen en mogelijk met extra PO4 en NO3 om alles te laten groeien (dat kan prima zonder CO2). Als je nu weer veel planten gaat toevoegen is de voeding direct weer op, dus denk daar over na... Je gaat waterpest gebruiken en dat slurpt voeding.

Het eikenblaadje en Capatto blad gaat mogelijk niet genoeg mineralen toevoegen, maar dat is een beetje de vraag hoeveel je er in hebt (vandaar de vraag hoe groot het blad is).

Leuk en leerzaam voor mij dit om eens over na te denken. Let er wel op dat ik maar een beginner ben en dat mensen mij prima kunnen corrigeren als ik het mis heb.
 
nou ik wou niet specifiek meer planten hoor haha.
Ik wou de bak gewoon vullen met gemakkelijke planten en ik dacht dat watersla daaronder zou vallen.
De hoofdvraag over Co2 is puur gebasseerd omdat mijn planten slecht begonnen te doen, met voornamelijke de watersla.
Dan ga je zoeken naar wat het zou kunnen zijn.
(Volgens mij had ik toen nog niet eens een testkoffer 😂).

In mijn zoektocht naar antwoord, heb ik veel geleerd, en dat er meer mogelijkheden zijn.
Gaandeweg geleerd dat mijn waardes eigenlijk best prima zijn.
Planten kunnen slecht gaan omdat ze bovenwater gekweekt zijn, planten kunnen bij de ene het beter doen bij de ene dan de ander ,voedingstoffen tekort, stroming, verlichting.. Noem t maar op...
Wat precies de reden is, ik zou t niet echt weten.
Misschien moet ik ook meer geduld hebben en de planten meer tijd geven om te herstellen.

Een kweker zei mij ook al dat mijn planten niet slecht eruit zien. En ook hij kampte altijd in t begin met een lagere co2, en hield ook rekening met een plantenuitval van 50%.

Gaandeweg ga ik het nog leren en ik leer nog graag veel bij. :)
 
Zoals ik het nu zie heb je te veel licht voor de planten die je hebt en drijvers gaan het niet redden door de warmte.

Je bodem zou 8 liter moeten zijn ipv 4 liter om alles stabiel te houden. De bladeren maken het aquarium iets donkerder (dat is smaak) en verlaagt de pH verder op termijn (kan een probleem worden door schommeling en onstabiliteit van afgifte), maar het geeft geen micro/macro voor de planten binnen gewenste periode. Het duurt vrij lang voordat de bladeren zicht verteren tot voeding voor de garnalen, dus gok daar niet op en voer iets vaker (niet alles geloven wat kwekers zeggen, een goochelaar verteld nooit zijn geheim).

Wanneer je meer planten gebruikt heb je te weinig voeding in de basis van je 4 liter bodem, je "moet" dan voeding gaan toevoegen en mogelijk met extra PO4 en NO3 om alles te laten groeien (dat kan prima zonder CO2). Als je nu weer veel planten gaat toevoegen is de voeding direct weer op, dus denk daar over na... Je gaat waterpest gebruiken en dat slurpt voeding.

Het eikenblaadje en Capatto blad gaat mogelijk niet genoeg mineralen toevoegen, maar dat is een beetje de vraag hoeveel je er in hebt (vandaar de vraag hoe groot het blad is).

Leuk en leerzaam voor mij dit om eens over na te denken. Let er wel op dat ik maar een beginner ben en dat mensen mij prima kunnen corrigeren als ik het mis heb.

Tja, wat is nou teveel planten en wat te weinig. 😅
Daarom denk ik ook; de watersla gaat gewoon niet lekker bij mij. Kan al een verschil maken om die te verwijderen.

Wel leuk, een stel beginners bij elkaar. 😂
 
Wat ik niet weet:

De andere plant (grote die aan hout vastgebonden zit, weet ik de naam niet van,. doet het iets
Dat lijkt me een Anubias Barteri.


 
Dat lijkt me een Anubias Barteri.


Nou daar dacht ik ook aan. (Heb zelf de filmpje eens half bekeken).
Maar ik weet het niet zeker, als ik zo de foto's bekijk zie ik een beetje verschil. Maar ik zou erook op gokken ja.
 
Zoals ik het nu zie heb je te veel licht voor de planten die je hebt en drijvers gaan het niet redden door de warmte.

Wanneer je meer planten gebruikt heb je te weinig voeding in de basis van je 4 liter bodem, je "moet" dan voeding gaan toevoegen en mogelijk met extra PO4 en NO3 om alles te laten groeien (dat kan prima zonder CO2). Als je nu weer veel planten gaat toevoegen is de voeding direct weer op, dus denk daar over na... Je gaat waterpest gebruiken
en dat slurpt voeding.
En dit snap ik dus weer niet. 😅
Ik heb vaak gevraagd wat makkelijke niet veel eisende planten zijn als vervanging, en waterpest zou in die straatje passen volgens velen.
Maar als die voeding wegslurpen, lijkt me dat dus wel een veel eisende plant die verandering kan brengen in de bak wat ik dan niet zou willen. 😅

Ik heb inderdaad waterpest & hoornblad besteld.
 
Waterpest is een snelgroeier, of je nu voeding toevoegd of niet, het groeit toch wel.
Dat het geen specifieke voeding nodig heeft betekent niet dat het het niet zal gebruiken als het voor handen is :)
 
ah ok, dat is prima.
Ik wou de waterpest als drijfplant gebruiken als vervanging voor de watersla namelijk, en de hoornblad zou ook een plant vervangen met nog 1 of 2 die ik eruit ga halen.
(vallesneria twijfel ik nog over.)
 
Je mini oxidator brengt pure zuurstof in het water, je wou meer CO2 maar gaat nu juist zuurstof toevoegen en er blijft nog minder CO2 over.... Je hebt zuurstof genoeg in het water...
Een oxydator is toch ook een soort "back up" plan mocht er iets wegvallen in de bak? Ik heb begrijpen dat garnaaltjes juist blij zijn met die apparaat. 😅
 
Een oxydator is toch ook een soort "back up" plan mocht er iets wegvallen in de bak? Ik heb begrijpen dat garnaaltjes juist blij zijn met die apparaat. 😅
CO2 heb je nodig wanneer je een volle plantenbak zou willen, met 'moeilijkere' planten.
Oxidator kan nodig(handig) zijn wanneer de zuurstof in het water lager wordt, bijvoorbeeld wanneer de temperatuur oploopt.
 
CO2 heb je nodig wanneer je een volle plantenbak zou willen, met 'moeilijkere' planten.
Oxidator kan nodig(handig) zijn wanneer de zuurstof in het water lager wordt, bijvoorbeeld wanneer de temperatuur oploopt.

Aha,. tja, ik dacht leuk wat groen in de bak, maar ik was niet specifiek aan het doelen op "lekker veel groen", en het is voor mij nog onbekend terrein welke planten makkelijk en moeilijk zijn.
(watersla viel in de categorie van makkelijk dacht ik.)

Dan inderdaad maar goed dat ik wat verandering ga maken. 😂
mijn co2 is nog aan de lagere kant maar wel acceptabel.
mijn garnaaltjes vinden het prima, die blijven voornamelijk op de bodem zitten.
Maar welke plant in mijn bak valt als moeilijk, al sla je me dood! 🤣
vallisneria zeker wel?
 
Vallisneria daar heb je een potje geduld voor nodig maar als ie aan het groeien slaat, uitlopers krijgt, dan issie.....
fast food wtf GIF by Looney Tunes
 
Nu ben ik zeker geen plantenexpert, en veel planten die hier voorbij komen als makkelijk zouden bij mij echt het loodje leggen, maar toch nog een antwoord ;)
Valisneria is een plant die het in de ene bak geweldig doet en in de andere helemaal wegkwijnt. Hij staat zeker niet als moeilijk te boek, ik heb met 1 stek heel veel pech gehad, maar met een andere zoveel mazzel dat ik er niet meer vanaf kwam. De ene uitloper was nog niet weg of de volgende kwam alweer op.
Watersla moest ik even opzoeken, maar dat is dus Pistia stratiotes. Ook zeker geen moeilijke plant, maar heeft wel wat eisen qua omgeving. Teveel condens van de kap en de plant zal verslijmen. Maar ook met drijvers geldt vaak wat voor valisneria geldt, in de ene bak groeit het als een tierelier, in de ander helemaal niet.
 
Ik had dan zo'n klein stekje valisneria gehaald voor in de hoek, met de bedoeling die inderdaad mooi zou groeien en ook wat bedekking zou geven.
Heb er al 50% vanaf moeten halen en nu zijn er nog 3 zielige sprietjes over. 😅😂
Ik twijfel dus of ik het nog de kans moet geven of inderdaad verwijderen.

Condens kan inderdaad ook de reden zijn voor mijn watersla.
Ik ben iniedergeval de watersla wel even zat ja. 😂
Vind het een mooie drijfplant met de wortels in de water als leuk effect. (wel een enorme slakkenplaag creator geweest hier pfff).
Maar al met al, gaat hier niet top mee. 😅
 
Je zou eventueel als drijver waterbamboe (Hygroryza aristata) kunnen overwegen. Dit is ook een gokje, want niet bij iedereen groeit hij goed. Bij mij groeit het de bak uit.
Geeft prachtige wortels, en als het goed groeit krijg je lange stengels die heel mooi je waterspiegel afdekken.
 
Je zou eventueel als drijver waterbamboe (Hygroryza aristata) kunnen overwegen. Dit is ook een gokje, want niet bij iedereen groeit hij goed. Bij mij groeit het de bak uit.
Geeft prachtige wortels, en als het goed groeit krijg je lange stengels die heel mooi je waterspiegel afdekken.
Waterbamboe ook van gehoord ja, alleen kon ik die niet zo snel vinden, dus toen maar voor hoornblad gegaan.
Moet ook weer niet teveel hebben natuurlijk. 😂
 
Heb je de vallisneria niet te diep geplant? Kroontje moet zichtbaar zijn.
Nee daar heb ik wel opgelet, en het begint nu langzaam de betere kant op te gaan,. Maar toch, zo zielig die 3 sprietjes nog. 😂
Ik denk dat ik die anders verplaats naar de guppenbak mocht ik het eruit halen.
 
Waterbamboe ook van gehoord ja, alleen kon ik die niet zo snel vinden, dus toen maar voor hoornblad gegaan.
Moet ook weer niet teveel hebben natuurlijk. 😂
Teveel of niet ligt ook aan het visbestand ;) Bij mij ligt ongeveer 2/3e van het wateroppervlak vol.
Nee daar heb ik wel opgelet, en het begint nu langzaam de betere kant op te gaan,. Maar toch, zo zielig die 3 sprietjes nog. 😂
Ik denk dat ik die anders verplaats naar de guppenbak mocht ik het eruit halen.
Je moet valisneria sowieso echt de tijd geven om aan te slaan, ik had de laatste keer nog 1 spriet staan, en vanaf toen ging het beter, tot ik de hele achterwand vol had staan.
 
Je zou eventueel als drijver waterbamboe (Hygroryza aristata) kunnen overwegen. Dit is ook een gokje, want niet bij iedereen groeit hij goed. Bij mij groeit het de bak uit.
Geeft prachtige wortels, en als het goed groeit krijg je lange stengels die heel mooi je waterspiegel afdekken.
Klopt helemaal en licht is wel belangrijk voor deze plant.
 
Teveel of niet ligt ook aan het visbestand ;) Bij mij ligt ongeveer 2/3e van het wateroppervlak vol.

Je moet valisneria sowieso echt de tijd geven om aan te slaan, ik had de laatste keer nog 1 spriet staan, en vanaf toen ging het beter, tot ik de hele achterwand vol had staan.
Oh nou in dat geval laat ik het wel gewoon mooi zitten, want ik weet dat als die eenmaal goed loopt het een mooie aanwinst is.
 
Aha,. tja, ik dacht leuk wat groen in de bak, maar ik was niet specifiek aan het doelen op "lekker veel groen", en het is voor mij nog onbekend terrein welke planten makkelijk en moeilijk zijn.
(watersla viel in de categorie van makkelijk dacht ik.)

Dan inderdaad maar goed dat ik wat verandering ga maken. 😂
mijn co2 is nog aan de lagere kant maar wel acceptabel.
mijn garnaaltjes vinden het prima, die blijven voornamelijk op de bodem zitten.
Maar welke plant in mijn bak valt als moeilijk, al sla je me dood! 🤣
vallisneria zeker wel?
De definitie "gemakkelijke" en "moeilijke" planten wordt hier dikwijls gegeven maar dekt volgens mij niet geheel de lading. Wanneer je een plant namelijk geeft waarom ze vraagt om überhaupt te kunnen groeien past een dergelijke graduatie niet. Het probleem is namelijk dat men zich dit helemaal niet realiseerd en eerst iets koopt en pas later, veelal noodgedwongen, bedenkt dat een plant helemaal niet past in de desbetreffende bak. En dat is eigenlijk raar. Wanneer iemand een nieuwe keuken, bijvoorbeeld, aanschaft wordt er voor de koop gewikt en gewogen. Ook denk men wel na over de aanschaf van een aquarium, het liefst zo compleet mogelijk. En dat laatste, zo compleet mogelijk, betekend ook vaak dat zo'n bak mogelijkheden biedt maar ook beperkingen. Zo kan het best zo zijn dat het houden van intensief licht vragende planten helemaal niet mogelijk is omdat de standaard aanwezige verlichting deze lichtsterkte helemaal niet biedt. Of, een ander voorbeeld, een plant vraagt CO2 die alleen door extra toevoeging geboden kan worden. Wanneer je die mogelijk niet hebt of wilt hebben zou je een dergelijke plant niet moeten kopen. En dat is dus niet omdat dit een "moeilijke" plant is maar gewoon omdat je niet kan of wilt bieden wat een dergelijke bijdrage in je bak vraagt. Soms lees ik hier zelfs vragen of een plant voeding nodig heeft en welke? We schaffen toch ook geen hond aan zonder te weten wat zo'n beest te eten moet hebben? Wat ik hiermee wil zeggen is dat men voor men koopt zou moeten weten wat een plant vraagt! En hier is Google je vriend.
 
De definitie "gemakkelijke" en "moeilijke" planten wordt hier dikwijls gegeven maar dekt volgens mij niet geheel de lading. Wanneer je een plant namelijk geeft waarom ze vraagt om überhaupt te kunnen groeien past een dergelijke graduatie niet. Het probleem is namelijk dat men zich dit helemaal niet realiseerd en eerst iets koopt en pas later, veelal noodgedwongen, bedenkt dat een plant helemaal niet past in de desbetreffende bak. En dat is eigenlijk raar. Wanneer iemand een nieuwe keuken, bijvoorbeeld, aanschaft wordt er voor de koop gewikt en gewogen. Ook denk men wel na over de aanschaf van een aquarium, het liefst zo compleet mogelijk. En dat laatste, zo compleet mogelijk, betekend ook vaak dat zo'n bak mogelijkheden biedt maar ook beperkingen. Zo kan het best zo zijn dat het houden van intensief licht vragende planten helemaal niet mogelijk is omdat de standaard aanwezige verlichting deze lichtsterkte helemaal niet biedt. Of, een ander voorbeeld, een plant vraagt CO2 die alleen door extra toevoeging geboden kan worden. Wanneer je die mogelijk niet hebt of wilt hebben zou je een dergelijke plant niet moeten kopen. En dat is dus niet omdat dit een "moeilijke" plant is maar gewoon omdat je niet kan of wilt bieden wat een dergelijke bijdrage in je bak vraagt. Soms lees ik hier zelfs vragen of een plant voeding nodig heeft en welke? We schaffen toch ook geen hond aan zonder te weten wat zo'n beest te eten moet hebben? Wat ik hiermee wil zeggen is dat men voor men koopt zou moeten weten wat een plant vraagt! En hier is Google je vriend.
Nou ja, het is natuurlijk wel zo, als je geheel beginner bent komt er veel bij kijken.
En ik heb bijvoorbeeld mijn aquarium gekocht bij de speciaalzaak (dus geen intratuin) met gelijk de benodige spullen erbij.
Dat je dan als beginner de vraag stelt "welke planten leuk zijn voor in die bak", is het voor de hand liggend dat je de advies van die kenner ook meeneemt.

Een keuken koop je op maat,smaak & kleur en dan is het goed.
Kon dat nou maar precies met een aquarium ook. 😂
Maar een hond vind ik dan een ander verhaal, daar kan ook van alles mee gebeuren waardoor je je moet aanpassen wat je voor die tijd niet had kunnen inzien natuurlijk. Gaat wel wat verder dan alleen voer haha. (Hondenfokken ligt in mijn straatje.)

Iemand die al jaren een aquarium draait, weet onderhand wel welke filter, belichting en welke plant goed groeit erin.
Maar een plant kan ook gewoon slecht gaan om andere redenen, terwijl je de voeding wel goed doet.
Voor een beginner is dat ook nog best een "giswerk".
Ondertussen lees en leer je tussendoor veel in.
Maar ook de mening van mensen kunnen in dingen enorm verschillen, wat het soms voor een beginner ook nog meer verwarrend maakt.
En ook de grote kenners leren na jaren steeds wel weer iets nieuws bij.

En google is your friend.. niet altijd.
Maar het bracht mij wel hier ;).
hahaha
 
Dan heb je denk ik geluk Denise. Een hond en een aquarium ligt heel dicht bij elkaar.
De 1 moet je africhten en de ander inrichten. Tis alleen voor mij moeilijk welke van de 2 bij wat hoort. :Dk

Ik zou je als tip willen meegeven om als je planten aanschaft de namen op te schrijven. Gaandeweg creëer je dan een database met voor jou goede ervaringen.

Ik weet niet zeker of deze site al is gegeven..
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je denk ik geluk Denise. Een hond en een aquarium ligt heel dicht bij elkaar.
De 1 moet je africhten en de ander inrichten. Tis alleen voor mij moeilijk welke van de 2 bij wat hoort. :Dk

Ik zou je als tip willen meegeven om als je planten aanschaft de namen op te schrijven. Gaandeweg creëer je dan een database met voor jou goede ervaringen.

Ik weet niet zeker of deze site al is gegeven..
Hahaha goeie 😂.

Ik heb al een hele notitie vol op mijn telefoon met van alles, alleen in t begin niet onthouden hoe en wat,. probeer de schade in te halen. 😂

Nee die site kende ik nog niet, dank je wel! 😄
 
Nou ja, het is natuurlijk wel zo, als je geheel beginner bent komt er veel bij kijken.
En ik heb bijvoorbeeld mijn aquarium gekocht bij de speciaalzaak (dus geen intratuin) met gelijk de benodige spullen erbij.
Dat je dan als beginner de vraag stelt "welke planten leuk zijn voor in die bak", is het voor de hand liggend dat je de advies van die kenner ook meeneemt.

Een keuken koop je op maat,smaak & kleur en dan is het goed.
Kon dat nou maar precies met een aquarium ook. 😂
Maar een hond vind ik dan een ander verhaal, daar kan ook van alles mee gebeuren waardoor je je moet aanpassen wat je voor die tijd niet had kunnen inzien natuurlijk. Gaat wel wat verder dan alleen voer haha. (Hondenfokken ligt in mijn straatje.)

Iemand die al jaren een aquarium draait, weet onderhand wel welke filter, belichting en welke plant goed groeit erin.
Maar een plant kan ook gewoon slecht gaan om andere redenen, terwijl je de voeding wel goed doet.
Voor een beginner is dat ook nog best een "giswerk".
Ondertussen lees en leer je tussendoor veel in.
Maar ook de mening van mensen kunnen in dingen enorm verschillen, wat het soms voor een beginner ook nog meer verwarrend maakt.
En ook de grote kenners leren na jaren steeds wel weer iets nieuws bij.

En google is your friend.. niet altijd.
Maar het bracht mij wel hier ;).
hahaha
Er is, zo als met alles, een begin. En dat is m.i het licht. Elke plant heeft om, zelfs de begingroei mogelijk te maken, licht nodig. Die het gedurende een bepaalde tijd, zelf adviseer ik, acht uur excl. eventuele dimtijden opneemt. De kneep zit hem nu in de intensiteit. Want die verschilt per plantensoort. Maar gelukkig is dat geen exacte vraag, er is een bandbreedte wat die lichtsterkte betreft zodat wij een passende keuze kunnen maken om die planten aan te schaffen die bij elkaar kunnen. We moeten dus allereerst gaan kijken welke lichtsterkte onze aanwezige lampen kunnen bieden. Die lichtsterkte wordt door de producent wel aangegeven, meestal in Lumen. Bij de online planten aanbieders wordt per plant vaak aangegeven wat die soort nodig heeft om goed te groeien. De lichtsterkte wordt dan aangegeven in matig, gemiddeld en veel. Waarbij met matig een lichtvraag van zo rond de 20 lumen per liter water bedoelt wordt. Gemiddeld ronde de 30+ lumen en veel licht zo'n 40+ lumen. Wanneer je nu het licht instelt op jouw plantenkeuze hebt je een vast gegeven waar al het andere, bemestingsvormen incl. CO2 dus, is afgeleid. Stel nu dat je de mogelijkheid qua hardware in je bak om zelfs planten te houden die veel licht vragen kan het betekenen dat er problemen ontstaan in de vorm van algen. Je weet dan dat de oorzaak ligt in tekorten bij de afgeleiden. Je bemesting. Zo zou het kunnen dat bepaalde planten een CO2 tekort aangeven, je ziet dat bijvoorbeeld wanneer je baardalg in je bak krijgt. Dan moet je gaan beslissen of je CO2 kunt en/of wilt toevoegen. Wil je dit niet dan moet die plantensoort niet aangeschaft worden of je moet gaan denken aan een lagere lichtintensiteit. Wat dan ook weer inhoudt dat daar dan ook weer je plantenkeuze op aangepast moet worden. Ook hier zie je dan weer dat het licht bepaald. Misschien heb je hier iets aan.
 
Hoe gaat het hier met de planten en garnalen - ben wel benieuwd - .

Wil het allemaal nog lukken?
 

Terug
Bovenaan