Wat is er nieuw

Hulp! zwarte pluisjes op plant, vis op de bodem.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Nicksvis
  • Startdatum Startdatum
N

Nicksvis

Guest
image.jpg
ik hoop graag wat meer duidelijkheid te krijgen want op internet lees ik heel verschillende dingen. Ik krijg dus zwarte pluisjes op een aantal van me planten. Heb een vis die minder zwemt en ligt vooral op de bodem. En slakken vermenigvuldigen als een gek iemand een idee wat er mis is?

Groet,
Nick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Meer info is handig.

Wanneer is aquarium geplaatst?
Ingedraaid? Hoelang?
Filter?
Water waardes
Temperatuur
Licht aan van tot
Welk soort vis ligt op bodem?
 
Meer info is handig.

Wanneer is aquarium geplaatst?
Ingedraaid? Hoelang?
Filter?
Water waardes
Temperatuur
Licht aan van tot
Welk soort vis ligt op bodem?
Staat nu 1 maand
Heb hem vervoert toen destijds met 50% van het water.
Temperatuur 26
Licht van 7 tot 23:00
Vissoort:
image.jpg
is niet degene waar het om draait maar is zelfde soort hij ligt nu onder/achter steen.
 
image.jpg
Heb hem op de foto kunnen krijgen
 
Dan heb je denk ik last van baardalg. weet je de waterwaarden en wat voeg je zoals toe? Je hebt wel heel lang het licht aan en ik zou teruggaan naar max 8 uur als je ook geen co2 gebruikt.
 
Dan heb je denk ik last van baardalg. weet je de waterwaarden en wat voeg je zoals toe? Je hebt wel heel lang het licht aan en ik zou teruggaan naar max 8 uur als je ook geen co2 gebruikt.
Ik weet de waterwaarde niet zal die van de week gaan testen.
Ik heb biocarb.
Ik voeg de laatste paar dagen wat extra aquasafe, algumin en easycarbo toe
Ik geef wel vrij veel eten kan dat ook een rol spelen? Hoor graag wat ik hier wel en niet goed aandoe.
 
Ja teveel voeren geeft vaak een slakkenplaag en je kan het beste voeren wat in enkele minuten op kan. Aquasafe toevoegen is niet nodig in Nederland overigens.
Probeer om het water te testen met druppels of vraag of de lfs dit kan doen maar ik denk dat met de huidige verlichting je een co2 tekort hebt en daardoor algen krijgt.
 
Hij staat nu een maand. Heb je tussen door al water ververst? In oud water wat je mee heb genomen zit niets van belang.
 
Heb je samen met het water ook het filter gevuld vervoerd, en zo ja, binnen welke tijd? Of is het een nieuw filter dat je erop aangesloten hebt?
 
Hij staat nu een maand. Heb je tussen door al water ververst? In oud water wat je mee heb genomen zit niets van belang.
Om de 2weken 1/3
 
Heb je samen met het water ook het filter gevuld vervoerd, en zo ja, binnen welke tijd? Of is het een nieuw filter dat je erop aangesloten hebt?
Is een binnen filter heb hem 3 uur voor de helft vol gehad en daarna gevuld
 
Ja teveel voeren geeft vaak een slakkenplaag en je kan het beste voeren wat in enkele minuten op kan. Aquasafe toevoegen is niet nodig in Nederland overigens.
Probeer om het water te testen met druppels of vraag of de lfs dit kan doen maar ik denk dat met de huidige verlichting je een co2 tekort hebt en daardoor algen krijgt.
Is het verstandig om dit nu dagelijks toe te voegen?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    230 KB · Weergaven: 107
Dat zijn beide middeltjes om algen te bestrijden. Carbo kan soms nuttig zijn in een bak met weinig licht en co2 maar ook dit is iets wat meer algen dood.
De oplossing moet je meer zoeken in het verhelpen van het tekort en ik denk dat je (mede) een co2 tekort hebt. Daarom zou ik de verlichting max 8 uur laten branden en afhankelijk van de verlichting eventueel dimmen met wat drijvers. Zo breng je de vraag naar voeding terug.
Ik zou het water echt even laten testen bij de lfs als dat kan.
 
Zoals al gezegd, minder lang het licht aan laten. 8 tot 10 uur is maximaal. En je licht intensiteit terug schroeven, zodat je niet 100% daglicht boven zo'n bak hebt.

Slakken houden de water kwaliteit in balans. Als er te veel vervuiling is zoals voer resten en uitwerpselen van vissen op de bodem dan komen er meer slakken.

Wekelijks of dagelijks Plantenvoeding gaan toevoegen. En snel groeiende planten toevoegen zoals waterpest. Als je planten goed groeien dan blijven de algen weg
 
Bedankt voor de reactie ik ga er wat meedoen en zal terugkomen wanneer ik nog problemen heb. heb nu 5 Helena slakken om de slakkenplaag in toom te houden
 
AquaCafe
Help Users
      Kosmopoliet: :petjeaf:Mogge room, John, Ed, Albert :regen:
      Terug
      Bovenaan