Ik heb een 2 meter aquarium geregeld voor me sluiers


A

a_bdars

Guest
Ik heb een 2 meter aquarium gevonden en ik haal hem over 3 weken op. Het is helaas geen 900 liter maar wel ong 700 liter.

Hebben jullie enige goede tips voor het inrichten van de aquarium? Waar ik op moet letten en wat ik het beste kan doen om een goed werkende aquarium als resultaat te krijgen?

- genoeg zuurstof
- weinig alg op de ruiten
- lage tot geen nietriet
- zuiver water
- goed werkende, gezonde planten
- waterwaardes goed behouden

- in het kort: een gezonde, fijne, plezierige bak voor de vissen.

Ik wil de sluiers op 22 23 graden houden zodat ik mooie planten erin kan zetten.

Voedingsbodem doe ik niet meer. Ik heb gemerkt dat er meer nadeel in zit dan voordeel. Ik probeer die voedingsballetjes of vloeibare voeding.

Hopelijk zijn er goede tips en miss zijn er ervaren jongens in Rdam die mij, als ik die aquarium binnen heb gehaalt, willen helpen het in te richten. Want advies live is beter en ik wil graag een goed draaiende aquarium zonder problemen.

Groet, Abdars
 
Is maar net wat je zelf mooi vind toch ?
Snel groeiers zijn aan te raden, ben zelf groot fan van de anubia planten, mosballen en vallisneria.
Cabomba vind ik ook heel mooi!

Ik zou filterzand aanbevelen als bodem, aangezien veel hier dat gebruiken, donkere bodem vinden ze fijn.
Ik gebruik nu vloeibaar plantenvoeding en tabletjes, doen ze het prima op!
 
22/23 graden is niet nodig voor 'mooie planten'. De meeste planten doen het prima op kamertemperatuur.
 
Begin met Hoornblad,waterpest,en Cabomba.
Voor in de opstart weken.
Die halen de silicaten uit het water,Slicaten veroorzaken de opstartalg.
Je kunt daarbij ook opstart,met bacterie in het water doen.
En een flink filter erop.
Later de Mooie planten,die je wilt.
 
voor geen nitriet moet je goede filters hebben
voldoende groot
en vooral ze niet elke week volledig uitkuisen
enkel eens de watten of zo uitknijpen in oud aquariumwater
en dit enkel als de doorstroming heel weinig wordt
 
Als ik water meeneem van degenen bij wie ik het ga ophalen, dan is opstarten niet nodig pf toch wel?

Bertus: zijn dat de enige planten die de functie hebben om silicaten uit het water te halen?

Welke goede tropische planten zijn er allemaal, die goed groeien en het water goed houden enz?

Ik herinner me niet meer welke filters ze hebben, maar dat laat ik jullie nog weten. Met opstart bacterieen bedoel je zo'n rood flesje doe melkachtig is en heel wolkerig in het water als je het erin giet.. of heb je meerdere soorten.

Wat voor filter raden jullie me aan?
 
Misuzu: filterzand, is dat makkelijk met schoonmaken en word dat niet snel vies?
 
Opstarten is altijd nodig, tenzij je al grote ingedraaide filters hebt.

Dus je zet je aquarium neer, je vult m met water, bodem en planten en je sluit je filters aan. De filters moeten een pompcapaciteit hebben van minimaal 3 keer je bak netto. Als je 700 liter water hebt, zou ik gaan voor een filtercapaciteit van minimaal 2500 liter bruto. Die filters vul je onder andere met biologisch filtermateriaal, zodat er veel bacterien kunnen hechten. Dan laat je je bak minimaal 3 weken draaien zonder vissen erin. Wel af en toe een beetje voer in het water doen, zodat er ammoniak ontstaat waardoor bacterien gaan groeien die dat omzetten in nitriet en daarna in nitraat.
Als na 3 weken je waterwaarden goed zijn, zet je voorzichtig de vissen over. Ik zou beginnen met twee. Niet allemaal tegelijk, want dat is een te grote klap voor je filters. Na een week doe je er dan weer een visje bij, enz.

Ik kan je zelfs afraden om de vissen op 22/23 graden te houden, omdat je water dan sneller vervuilt. Bovendien kost het verschrikkelijk veel stroom in de winter om 700 liter water op die temperatuur te houden. Omdat je een grote bak hebt, warmt het langzaam op en koelt het langzaam af, dus kamertemperatuur is dan echt prima.

Filterzand is prima schoon te houden, niet anders dan andere bodems. Je hebt maar een heel dun laagje nodig, omdat je geen voedingsbodem eronder neemt. Je kunt ervoor kiezen om terrassen te maken waar je de planten in doet, dat de bodem plaatselijk dikker is. Ik heb de plantjes zelf in bakken in het aquarium, zodat de bodem op plekken waar geen planten staan gewoon heel dun kan zijn. Hoe dunner de bodem, hoe beter schoon te houden.

Qua filter kan ik je het merk Jebao aanraden. Ik heb er hier thuis twee staan, geen problemen mee, en de prijs is schappelijk vergeleken bij dure merken als JBL en Eheim.
 
Op mijn zand blijft het vuil gewoon liggen, kan je het er zo af stofzuigen.
Ik heb 2 jebao 304 filters op mijn 450L bak die filteren elk 1200l/h bruto dus zo'n 5 x de inhoud van mijn bak totaal.
Veel planten doen het gewoon goed in 20 graden.
Je kan in mijn album kijken wat je mooi vind.

Ik kocht in de winkel gewoon wat er mooi uit zag ;)
 
Mieke91 zei:
Opstarten is altijd nodig, tenzij je al grote ingedraaide filters hebt.

Dus je zet je aquarium neer, je vult m met water, bodem en planten en je sluit je filters aan. De filters moeten een pompcapaciteit hebben van minimaal 3 keer je bak netto. Als je 700 liter water hebt, zou ik gaan voor een filtercapaciteit van minimaal 2500 liter bruto. Die filters vul je onder andere met biologisch filtermateriaal, zodat er veel bacterien kunnen hechten. Dan laat je je bak minimaal 3 weken draaien zonder vissen erin. Wel af en toe een beetje voer in het water doen, zodat er ammoniak ontstaat waardoor bacterien gaan groeien die dat omzetten in nitriet en daarna in nitraat.
Als na 3 weken je waterwaarden goed zijn, zet je voorzichtig de vissen over. Ik zou beginnen met twee. Niet allemaal tegelijk, want dat is een te grote klap voor je filters. Na een week doe je er dan weer een visje bij, enz.

Ik kan je zelfs afraden om de vissen op 22/23 graden te houden, omdat je water dan sneller vervuilt. Bovendien kost het verschrikkelijk veel stroom in de winter om 700 liter water op die temperatuur te houden. Omdat je een grote bak hebt, warmt het langzaam op en koelt het langzaam af, dus kamertemperatuur is dan echt prima.

Filterzand is prima schoon te houden, niet anders dan andere bodems. Je hebt maar een heel dun laagje nodig, omdat je geen voedingsbodem eronder neemt. Je kunt ervoor kiezen om terrassen te maken waar je de planten in doet, dat de bodem plaatselijk dikker is. Ik heb de plantjes zelf in bakken in het aquarium, zodat de bodem op plekken waar geen planten staan gewoon heel dun kan zijn. Hoe dunner de bodem, hoe beter schoon te houden.

Qua filter kan ik je het merk Jebao aanraden. Ik heb er hier thuis twee staan, geen problemen mee, en de prijs is schappelijk vergeleken bij dure merken als JBL en Eheim.

Prachtig advies zuster, dank je wel. Tropische planten en neon tetra's kunnen toch vanaf 20 graden fijn leven? Ik heb nu neon tetra's bij me grote sluiers en dat gaat super en ziet er ook heel leuk uit. Had er pantser meervallen inzitten maar die had ik eruit gehaald vanwege goed advies van een broeder of zuster op het forum.

Wat als de winter koud word (de aquarium staat bij een raam dan) dan is het te koud voor de planten en vissen neem ik aan of is het voldoende als ik de huis temperatuur op 20 graden zet continu en de water bij het verversen beetje warm maak omdat de kraanwater ijskoud zal zijn.

In een bak van 700 liter, kunnen er 10 tot 12 in neem ik aan toch, aangezien 50 liter per sluier de regel is? Of is dit teveel sluiers.
 
Misuzu zei:
Op mijn zand blijft het vuil gewoon liggen, kan je het er zo af stofzuigen.
Ik heb 2 jebao 304 filters op mijn 450L bak die filteren elk 1200l/h bruto dus zo'n 5 x de inhoud van mijn bak totaal.
Veel planten doen het gewoon goed in 20 graden.
Je kan in mijn album kijken wat je mooi vind.

Ik kocht in de winkel gewoon wat er mooi uit zag ;)

Jouw bak is dus continu zuiver en er zit geen zweefvuil in? Heerlijk is dat want met deze bak continu verversen en schoonmaken is best vermoeiend en een bak van 2 meter is weer nog veel meer werk als het steeds vies word. Dat wil ik voorkomen, heel graag zelfs. Het is ook zwaar om hem steeds naar boven te tillen naar de douche om hem schoon te maken als het heel erg vies is. Dat komt denk ik omdat ik hem niet goed laat indraaien en door de voedingsbodem en door de 8 grote sluiers in een 210 liter bak.

Plantjes zijn mooi maar ik ken de plantjes niet en heb er weinig ervaring mee en weet niet welke plantjes het beste zijn voor het geven van zuurstof en het gezond houden van de bak.

Ik hoop dat het met deze bak veel beter gaat want het is anders erg vermoeiend en kost veel tijd en het word dan langzaam niet leuk meer.
 
Waarom de noodzaak om andere vissen bij sluiers te houden? Die nemen alleen maar kostbare liters in.

In 700l. kan je max. 7 volwassen sluiers houden.
 
Ik zou 1 of 2 x per week 50% verversen, ik deed 1 keer maar ik wil 2x gaan doen. (gewoon omdat ik dat fijner vind voor de vissen)
Ik snap ook niet waarom je hem helemaal leeg haalt en gaan verkassen om schoon te maken?
Ik doe meestal de wanden af met een washand ( heb nog geen sponsje) om al het alg eraf te poetsen, je hebt ook van die krabbers voor de hardnekkige plekjes, gaat meestal heel snel schoon.
Dit is gewoon natuurlijk process ( alg ) en verder heb ik nu een stofzuiger waarmee ik het poep enzo kan opzuigen.
Kleine deeltjes blijven er altijd wel door de bak gaan, maar dat zie je alleen als ik me neus tegen de ruit druk :p
Maar dat is ook gewoon normaal, als je een paar lagen filterspons of watten in je filter doet maar hij ook al veel helder denk?
Wel genoeg bio erin houden voor de bacteri�n natuurlijk.


Ik denk dat bijna alle planten wel kunnen, behalve degenen die CO2 nodig hebben.. die zou ik niet nemen..
op aquaplantsonline kan je bijna alle planten vinden en goedkoop bestellen, heel fijn en goede servers.
 
Als je dat vermoeiend vind,waarom begin je er dan aan.

wat dan met mijn 12 bakken? Ben ik ook 8 uur mee bezig.per dag.
Onderhoud moet gewoon gepleegt worden,en een Brandschone bak,zit geen leven in.

En,Jij hebt toch ook Google? Google dan op de naam,zie je het ook.
 
Ik verwerp het dat je zegt: 700 liter, 7 sluiers MAX. De 1 zegt 50 liter per vis, de ander zegt 80 liter per vis, de 1 zegt 100 liter per vis, de ander egt 150 liter per vis. Ze krijgen in plaats van 210 liter, 700 liter en ze leven alle 8 nu al een tijdje in een 210 liter en dat is 25 liter per vis en nu krijgen ze van mij een bak van 700 liter en dat is bijna 100 liter per vis, bijna 4x de huidige inhoud en nog is dit niet voldoende? Wat maken kleine neon tetra's uit als ik ze erbij plaats, zoveel vuil produceren ze niet en zoveel ruimte vullen ze niet. Het is geen noodzaak, het is een optie die mogelijk is en schadevrij toegepast kan worden om het een leuke bak te maken.

Met alle respect, ik respecteer dat jij dieren lief hebt en ze opvangt en ze verzorgt en ik hoop dat Allaah jou in dit wereldse leven zal belonen voor je toewijding en zorg voor de dieren, maar op deze manier hoef ik geen advies meer van jou want je zet de lat te hoog terwijl de regel hier is: 50 liter per vis en in het buitenland 80 liter en jij maakt hier even 100 liter van. 700 liter met 8 sluiers en 11 neon tetraatjes en een sterke filter is voldoende en goed. Ik ben boven de minimum liters per vis in Nederland (50 liter) dus ik zit dan goed. Ik zit zelfs boven de minimum liters per vis van het buitenland (80 liter) dus ik zit goed.

Jij vind het nog niet goed terwijl ik ze 80 liter per stuk schenk. Als ik ooit een huis heb met een ruime tuin, dan zal ik voor hen een vijver aanschaffen. Tot die tijd, is dit een geweldige geschenk voor hen en ik vraag advies om die bak zo goed mogelijk te laten draaien voor de sluiers. Kom met advies hierover en hoe ik deze 700 liter bak aangenaam kan maken voor alle 8 sluiers. Kun je slechts met de advies komen: 700 liter is TE weinig voor 8 sluiers, reageer dan niet aub. Ik heb daar niks aan en jijzelf zult er niks mee bereiken.


Je komt niet met oplossingen voor de situatie, maar met commentaar. Daar kom je niet verder mee en zeker niet als iemand overstapt van 210 liter voor 8 sluiers naar 700 liter voor 8 sluiers en dan nog steeds commentaar hebt en dit TE weinig vind voor 8 sluiers. Jouw oplossing is: 700 liter MAX 7 sluiers en heb je dit niet? geef ze dan weg. Jij weet net zoals ik dat ik mijn geliefde sluiers nooit zal weggeven en toevertrouwen aan andere mensen, terwijl ik ze vanaf hun 1 cm lengte heb zien opgroeien en energie, bezorgdheid, zorg en liefde heb gestopt in hen.

Maargoed, me reactie is niet aanvallend bedoelt of beledigend. Ik heb respect voor hoe jij omgaat met de dieren en ik juich dat slechts toe. Maar je dient wel realistisch te blijven en ik vind 700 liter, MAX 7 sluiers, onrealistisch aangezien de min per vis: 50 liter is en ik voldoe hieraan en ik voldoe zelfs aan de buitenlandse min: 80 liter per vis.

Verder ga ik niet met je in discussie hierover want ik vind het namelijk belachelijk om te zeggen: 700 liter voor 8 sluiers is TE weinig.

No hard feelings want ik bedoel het niet hard. Peace.
 
Waarschijnlijk als je ze 100 L per vis geeft hoef je ook veeeeeeeeeeeeeeeeeeel minder schoon te maken en zal je aquarium duidelijk helderder zijn! Dat zou je wel fijn vinden denk ik :)

Je kan je baby's in je 100m bak doen en ze laten uitgroeien tot mooie vissen en netjes aanbieden aan liefhebbers!
Krijgen ze een mooi tehuis en zijn ze mooi gegroeit

Edit: dus gewoon je 8 sluiers in je 2M bak en je baby's in je 1m bak :D

Maar ik zou hem niet volstoppen met 14 sluiers, dan moet je weer kei veel verversen !
 
Die 50l. is voor kleine vissen tot 15cm. Als ze groter worden hebben ze meer nodig.

Je vroeg zelf hoeveel vissen je in 700l. kan houden. Vraag dat niet als je geen antwoord wil.
 
Bertus zei:
Als je dat vermoeiend vind,waarom begin je er dan aan.

wat dan met mijn 12 bakken? Ben ik ook 8 uur mee bezig.per dag.
Onderhoud moet gewoon gepleegt worden,en een Brandschone bak,zit geen leven in.

En,Jij hebt toch ook Google? Google dan op de naam,zie je het ook.

Dat is jouw keus en ik respecteer je keuze. Ikzelf vind dat de probleem ligt in het opstarten van de bak want als het goed is opgestart met de juiste filter dan hoef je enkele eens of 2x per week de bodem schoon te zuigen en wat water te verversen en eens in de tijd de filter schoon te maken.

Als ik om de week of 3 weken, alle vissen eruit moet halen en de bak die enorm zwaar is telkens naar boven de trap op te tillen naar de douche toe en het daar helemaal schoon te spuiten en weer opnieuw te vullen met voedingsbodem en grind en planten.. Dat is niet te doen.

Vandaar dat ik wil dat deze bak wel goed draait en daarom heb ik sterk advies nodig.

Wat doe je naast het dagelijks 8 uur besteden aan je 12 bakken?

Bedankt, ik zal het even googlen.
 
Goh,groeien ze dan niet?
Hoe meer ruimte,des te harder ze groeien.
NU ,in deze maat? zal het best gaan.
Worden ze groter gelden toch weer andere maatstaven.

Net als bij mensen.
zijn ze klein,heb je een hok vol.
Groeien ze,gaan ze de deur uit.
Blijven ze,wordt het krap.

Waarom ga jij die bak de trap zeulen???
En laat je hem niet gewoon staan?

Wat ik de rest van de dag doet?
Pompen repareren,,lampen herstellen.
Forum bezoeken.
Hond uitlaten.

NIET met mijn bakken sjouwen!!!
 
Misuzu zei:
Waarschijnlijk als je ze 100 L per vis geeft hoef je ook veeeeeeeeeeeeeeeeeeel minder schoon te maken en zal je aquarium duidelijk helderder zijn! Dat zou je wel fijn vinden denk ik :)

Je kan je baby's in je 100m bak doen en ze laten uitgroeien tot mooie vissen en netjes aanbieden aan liefhebbers!
Krijgen ze een mooi tehuis en zijn ze mooi gegroeit

Edit: dus gewoon je 8 sluiers in je 2M bak en je baby's in je 1m bak :D

Maar ik zou hem niet volstoppen met 14 sluiers, dan moet je weer kei veel verversen !

Haha, nee zal er geen 14 in stoppen. Als ik er wat in stop dan hooguit totaal tien (dus twee kleintjes die zijn geboren).

Zo'n bak continu schoonmaken is een kwelling voor mij. Het huis schoonmaken plus 5x per dag naar de moskee, plus islamitische zelfstudie en veel tijd doorbrengen met me vrouw en er is een kind op komst! En tijd voor me familie door ze te bezoeken enz.

Ik wil dus heel graag een goed werkende bak van deze 2m maken waardoor ik dus minder tijd hoef te besteden aan het continu schoonmaken en schrikken als ik ze zie scheuren en hartpijn krijgen haha.
 
Jones zei:
Die 50l. is voor kleine vissen tot 15cm. Als ze groter worden hebben ze meer nodig.

Je vroeg zelf hoeveel vissen je in 700l. kan houden. Vraag dat niet als je geen antwoord wil.

Met alle respect, die vraag was niet naar jou gericht.

De regel is: 1cm vis, 10 cm bak. 15cm vis, 150cm bak. 20cm vis, 2 meter bak. 50 liter per vis en 2 meter in lengte is dus super ideaal voor dit moment TOTDAT ze allemaal 25 cm zijn geworden. Dat is weer een hele andere verhaal en dit gebeurd niet zo snel.
 
En familie bezoeken.
Huis schoonmaken,Daar zeg ik geen nee,tegen,met een zwangere vrouw.

Jij houd gewoon geen tijd over,vanwege de verplichtingen,die jij jezelf oplegt.

Kan je nu al vertellen,dat het niets wordt.
Jij wil de lat te hoog leggen.
 
a_bdars zei:
Met alle respect, die vraag was niet naar jou gericht.
Dit is niet met alle respect, maar respectloos. Naar de eigenaar van het forum, het beheer van het forum en de leden van het forum.
Je begeeft je namelijk op een forum waarbij na registreren iedereen naar eigen goeddunken mag reageren, binnen de grenzen en daar begeeft Jones zich binnen. Als dat je niet bevalt ligt is dat niet het probleem van Jones, maar het jouwe.

~ Ivo
 
a_bdars zei:
De regel is: 1cm vis, 10 cm bak. 15cm vis, 150cm bak. 20cm vis, 2 meter bak. 50 liter per vis en 2 meter in lengte is dus super ideaal voor dit moment TOTDAT ze allemaal 25 cm zijn geworden. Dat is weer een hele andere verhaal en dit gebeurd niet zo snel.
Als je het zo goed weet, waarom vraag je dan nog?

Scheelt je ook nog kostbare tijd, waarin je de bak kan schoonmaken.

~ Ivo
 
Misuzu zei:
Waarschijnlijk als je ze 100 L per vis geeft hoef je ook veeeeeeeeeeeeeeeeeeel minder schoon te maken en zal je aquarium duidelijk helderder zijn! Dat zou je wel fijn vinden denk ik :)

Je kan je baby's in je 100m bak doen en ze laten uitgroeien tot mooie vissen en netjes aanbieden aan liefhebbers!
Krijgen ze een mooi tehuis en zijn ze mooi gegroeit

Edit: dus gewoon je 8 sluiers in je 2M bak en je baby's in je 1m bak :D

Maar ik zou hem niet volstoppen met 14 sluiers, dan moet je weer kei veel verversen !

Ja absoluut als je ze 100 liter per vis schenkt, heb je veel minder schoonmaak werk. Maar het is NOG beter als je ze per stuk 200 liter schenkt. En het is NOG beter als je ze per stuk 500 liter schenkt. Dit ontken ik niet maar we dienen realistisch te blijven en het feit is: ik heb 700 liter en 8 sluiers en zo'n 11 sluier babies die groeien. De 8 sluiers doe ik niet weg en 2 van de babies ook niet omdat ik het fijn vind om nageslacht van me huidige vissen te hebben. Ze zijn ook nog eens geboren ong op dezelfde datum als mijn vrouw zwanger van me werd. Leuk dus.

Ik zoek naar goede oplossingen en ik zie dat de vissen minimaal 50 liter nodig hebben. heb in lengte een bak van 200 cm en 700 liter inhoud. in werkelijkheid zit ik goed als ik er 14 sluiers in doe van 20 cm, maar dit vind ik zelf teveel en zal het houden op max 10 sluiers en krijg elk dus bijna 80 liter. En de andere sluiers zal ik uitzoeken hoe ik dat doe.
 
Prima toch, het zijn jouw vissen..
wij geven advies..

Ik zou je baby's lekker in je meter bak doen!
 
Bertus zei:
Goh,groeien ze dan niet?
Hoe meer ruimte,des te harder ze groeien.
NU ,in deze maat? zal het best gaan.
Worden ze groter gelden toch weer andere maatstaven.

Net als bij mensen.
zijn ze klein,heb je een hok vol.
Groeien ze,gaan ze de deur uit.
Blijven ze,wordt het krap.

Waarom ga jij die bak de trap zeulen???
En laat je hem niet gewoon staan?

Wat ik de rest van de dag doet?
Pompen repareren,,lampen herstellen.
Forum bezoeken.
Hond uitlaten.

NIET met mijn bakken sjouwen!!!

Ik moest wel lachen om je uitspraak: net als bij mensen, zijn ze klein, heb je een hele hok vol. groeien ze? gaan ze de deur uit haha.

Omdat ik de bak TE vol zie zitten met zweefvuil waardoor ik zie dat al die vissen zwemmen in vuil en en uit schrik haal ik ze eruit en zet ze in schoon water en reinig die bak om het van al die vuil te ontdoen aangezien de filter het niet doet. Ik doe het niet voor me lol. Een natuurlijke reactie neem ik aan en onervarenheid.

Nogmaals, ik wil de 2 meter bak goed laten draaien en daarom vraag ik oprecht om goed advies en niet om discussies. Ik heb 8 sluiers die ik niet wegdoe, zo'n 11 baby sluiers waarvan ikzelf 2 wil houden en een bak van 700 liter. Wat kan ik doen om een zuivere, gezonde, goed draaiende bak hiervan te maken?

- Geen ornamenten. Vind ik slechts ruimte verspilling en een broedplaats van vuil aangezien het erachter gaat zitten of eronder.

- Genoeg planten

- Sterke filter(s)

- 3 weken laten indraaien en af en toe een beetje voedsel erin werpen.

- Eerst 2 sluiers erin doen en daarna steeds meer erbij zetten

Wat nog meer?
 
Mascha&Ivo zei:
a_bdars zei:
De regel is: 1cm vis, 10 cm bak. 15cm vis, 150cm bak. 20cm vis, 2 meter bak. 50 liter per vis en 2 meter in lengte is dus super ideaal voor dit moment TOTDAT ze allemaal 25 cm zijn geworden. Dat is weer een hele andere verhaal en dit gebeurd niet zo snel.
Als je het zo goed weet, waarom vraag je dan nog?

Scheelt je ook nog kostbare tijd, waarin je de bak kan schoonmaken.

~ Ivo

Geef advies en bespaar me onnodige commentaar aub.

Vijandigheid voor niks.

Peace.
 
Maar ,geen antwoord,waarom jij met die bak gaat slepen.
Mag dat niet waar hij staat?
Of kan dat niet?
 
a_bdars zei:
Jones zei:
Die 50l. is voor kleine vissen tot 15cm. Als ze groter worden hebben ze meer nodig.

Je vroeg zelf hoeveel vissen je in 700l. kan houden. Vraag dat niet als je geen antwoord wil.

Met alle respect, die vraag was niet naar jou gericht.

De regel is: 1cm vis, 10 cm bak. 15cm vis, 150cm bak. 20cm vis, 2 meter bak. 50 liter per vis en 2 meter in lengte is dus super ideaal voor dit moment TOTDAT ze allemaal 25 cm zijn geworden. Dat is weer een hele andere verhaal en dit gebeurd niet zo snel.
Zet dat er dan bij, bespaart mij weer tijd.

Die 'regels' waar je het over hebt slaan nergens op, maar goed. Prop je bak maar vol, dan ben je hier straks weer terug omdat je vissen ziek zijn, maar van mij hoef je geen hulp meer te verwachten. Ook dan niet.
 
Bertus zei:
En familie bezoeken.
Huis schoonmaken,Daar zeg ik geen nee,tegen,met een zwangere vrouw.

Jij houd gewoon geen tijd over,vanwege de verplichtingen,die jij jezelf oplegt.

Kan je nu al vertellen,dat het niets wordt.
Jij wil de lat te hoog leggen.



Je kunt zoveel zeggen, maar ik heb de vissen en het zal slagen, ik heb er vertrouwen in.

Heb je nog advies?
 
a_bdars zei:
- Geen ornamenten. Vind ik slechts ruimte verspilling en een broedplaats van vuil aangezien het erachter gaat zitten of eronder.

- Genoeg planten

- Sterke filter(s)

- 3 weken laten indraaien en af en toe een beetje voedsel erin werpen.

- Eerst 2 sluiers erin doen en daarna steeds meer erbij zetten

Wat nog meer?


Ik zou er geen voer in gooien maar een beetje pure ammoniak, voer vervuilt het water weer en de bacteri�n hebben ammoniak nodig om te groeien en om dat om te zetten in nitriet en dan weer in nitraat.

Je moet na die 3 weken eerst je water testen met een druppeltest..
als er nog ammoniak of nitriet meetbaar is dan zou ik er nog geen vissen in stoppen, dit is namelijk giftig..
het kan soms wel 5 weken duren voor hij echt volledig is ingedraaid.
 
a_bdars zei:
Mascha&Ivo zei:
a_bdars zei:
De regel is: 1cm vis, 10 cm bak. 15cm vis, 150cm bak. 20cm vis, 2 meter bak. 50 liter per vis en 2 meter in lengte is dus super ideaal voor dit moment TOTDAT ze allemaal 25 cm zijn geworden. Dat is weer een hele andere verhaal en dit gebeurd niet zo snel.
Als je het zo goed weet, waarom vraag je dan nog?

Scheelt je ook nog kostbare tijd, waarin je de bak kan schoonmaken.

~ Ivo

Geef advies en bespaar me onnodige commentaar aub.

Vijandigheid voor niks.

Peace.
Als je goed leest, dan staat hierin advies.

~ Ivo
 
Bertus zei:
Maar ,geen antwoord,waarom jij met die bak gaat slepen.
Mag dat niet waar hij staat?
Of kan dat niet?

Ik begrijp je vraag niet echt. Ik was de aquarium in de douche omdat ik hem dan op ze zij kan leggen en dan kan schoonmaken en al het water er makkelijk uit stroomt samen met de viezigheden. Als ik hem laat staan waar die staat dan hoe haal ik al die viezigheid eruit.

Hoe doe jij het?
 
Misuzu zei:
a_bdars zei:
- Geen ornamenten. Vind ik slechts ruimte verspilling en een broedplaats van vuil aangezien het erachter gaat zitten of eronder.

- Genoeg planten

- Sterke filter(s)

- 3 weken laten indraaien en af en toe een beetje voedsel erin werpen.

- Eerst 2 sluiers erin doen en daarna steeds meer erbij zetten

Wat nog meer?


Ik zou er geen voer in gooien maar een beetje pure ammoniak, voer vervuilt het water weer en de bacteri�n hebben ammoniak nodig om te groeien en om dat om te zetten in nitriet en dan weer in nitraat.

Je moet na die 3 weken eerst je water testen met een druppeltest..
als er nog ammoniak of nitriet meetbaar is dan zou ik er nog geen vissen in stoppen, dit is namelijk giftig..
het kan soms wel 5 weken duren voor hij echt volledig is ingedraaid.

O oke, klinkt eng om er pure ammoniak in te gieten.. Maar ik zal het toch wel doen als ik hem opstart.

Bedankt voor je advies, hier heb ik veel aan.
 

Terug
Bovenaan