Ik heb een 2 meter aquarium geregeld voor me sluiers


Joh Jones, ik heb het eigenlijk een beetje gehad om mijn argumenten hier op te schrijven.

Ik ga uit van mijn 32 jaar ervaring, en dat ga ik hier echt niet delen met mensen die er een wetenschap van maken.
Voor mij blijft het een hobby, niet meer en niet minder.
En wat jullie verder denken en doen zal mij een hele grote worst wezen. ;)
Bekogel de nieuwkomers maar met jou wetenschap, en jaag ze maar weg, mijn best ;)
 
Jones zei:
Dus iemand die een reactie geeft met termen als 'belachelijk', 'absurd', 'overtrokken' en 'doorgedraafd' zonder daarbij een enkel (sluitend) argument te geven of te reageren op argumenten die zijn gegeven krijgt een +1? De krachttermen verhullen het gebrek aan inhoud.

Oh en dat van de tetra's klopt niet. Neon's zitten prima op 20-22 graden, oftewel kamertemperatuur en worden vaak juist te warm gehouden. Echt 'belachelijk' dat je zegt dat dit niet kan. :rolleyes:

Dat is het hele probleem. Als iemand het niet eens is met de mening van Jones, schiet Jones in de stress.

Ps. Geen tijd voor deze onnozele discussie, dus was mijn laatste reactie
 
Nog wat....Waar is jullie onderbouwing dan????
Als je de bak regelmatig afhevelt en de bodem ook, de vissen 1 of 2x per dag voert, gaat het prima hoor , bij mij ging het juist fout toen ik al die hoogdravende adviezen op ging volgen.
Ik spreek uit ervaring, maar dat telt hier zeker niet???
Ik heb een jaar lang gemeten, en met vervuiling viel het wekelijks reuze mee, en hoefde ik echt niet elke week zulke idiote waterwissels te doen.
Een ieder die mijn bevindingen wil weten mag me een pbtje sturen, ik klets niet zomaar wat
En nog eens wat....wie van jullie die het zo met Jones eens is heeft ooit in z'n leven het begrip feromonen gemeten????
Ik wed niemand.
 
Beste leden,
Wij hebben dit topic opgeschoond en dus enkele posts of delen ervan verwijderd.

Wij willen jullie nadrukkelijk oproepen om elkaar, en elkaars mening, te respecteren en te handelen conform het Huishoudelijke Regelement.

Wanneer hieraan geen gehoor wordt gegeven dan zijn wij genoodzaakt verdere stappen te ondernemen. Alsnog rekenen wij op jullie medewerking.
 
Als iemand antwoord wil op de vragen die Astrid hier stelt stuur me dan maar een pb'tje.

Overigens zit ik al ruim een half jaar niet meer op dat forum.
 
Nee hoe zou dat komen......

Daarbij vindt ik het niet fijn dat je me zo op mijn ziel trapt door nogmaals mij in te peperen dat ik problemen heb gehad. JA dat klopt!
Over het aantal van 9 in mijn bak, ik heb een aantal vergroeide lelijke visjes opgevangen van vrienden die anders een heel minder aangename toekomst of einde hadden gehad en tja dan kun je op 9 vissen terecht komen.
Maar ach doe jij maar waar je zin in hebt en jaag mensen hier maar van het forum. In 'andere landen' gebeurt dat vast ook.

lombok zei:
astrid j zei:
Als ik dit allemaal lees, op sommige trouwe sluierstaartliefhebbers na, ben ik blij dat ik overgestapt ben naar tropisch.
Nu wordt het houden van sluiers een belachelijke hobby zoals sommigen hier advies geven.
Echt absurd , en niet leuk meer.
Ik geloof dat velen beginnelingen hier hard gillend weglopen.
Wat een doorgedraaft gedoe wordt het hier zeg.
Tegen de topichouder wil ik zeggen, ga lekker je eigen gang en heb sch%$#t aan al die overtrokken belachelijke adviezen en opmerkingen ( de goede adviezen nagelaten)
Ik vind het geweldig dat je zo'n mooie ruime bak gekocht hebt, en daar gaan jou sluiers het prima in doen, en als ze ziek worden, wat met iedere vis kan gebeuren zou ik niet op dit gedeelte raad vragen.
Alsof degene die 100 liter per vis geeft nooit zieke vissen hebben, echt belachelijk!!!
Alleen met verschonen zou ik het anders doen, zoals een tuinslang aanschaffen met koppelingen, zodat je de bak zonder de sjouwen kan verschonen.
2 grote pompen zouden je zeker helpen de bak schoon te houden.
Je kan al een e-heim 2217 potfilter voor weinig kopen.
Het enige wat ik op te merken heb is dat tetra's en sluiers niet samen gaan, tetra's hebben warmer water nodig en sluiers zijn koudwatervissen. Dat zal niet goed samen gaan.
Verder wens ik je veel succes met je nieuwe aquarium, het zal vast mooi worden.
Maar sorry, het lijkt wel of het hier steeds gekker wordt :stom:

+1

Astrid krijgt geen +1 maar bij deze +2 !!!



Verder wil ik nog even aan de TS kwijt dat als hij nog vragen heeft hij me gerust een pb mag sturen dan help ik hem met alle plezier en ga vooral genieten van de bak en laat deze discussie maar lekker voor wat hij is.
Ooit hadden we een 50 liter per vis topic die is destijds ook niet voor niets gesloten.
 
astrid j zei:
Nog wat....Waar is jullie onderbouwing dan????
Als je de bak regelmatig afhevelt en de bodem ook, de vissen 1 of 2x per dag voert, gaat het prima hoor , bij mij ging het juist fout toen ik al die hoogdravende adviezen op ging volgen.
Ik spreek uit ervaring, maar dat telt hier zeker niet???
Ik heb een jaar lang gemeten, en met vervuiling viel het wekelijks reuze mee, en hoefde ik echt niet elke week zulke idiote waterwissels te doen.
Een ieder die mijn bevindingen wil weten mag me een pbtje sturen, ik klets niet zomaar wat
En nog eens wat....wie van jullie die het zo met Jones eens is heeft ooit in z'n leven het begrip feromonen gemeten????
Ik wed niemand.


En waarom zouden er geen Feromonen in het water zitten?
elk dier geeft feromonen af.
Een Kat,tiger,en elk ander dier.
Schuurt met de kop langs een stoel,boom en wat nog mer.
Garnalen,geven ook Feromonen af.
als bij de Cr,s de eitjes rijp zijn,en de mannetjes weten dat,schieten ze als gekken door de bak.

Ze verteld geen onwaarheid.

Niet dan?
 
Het was niet de bedoeling om je op je ziel te trappen, ik stelde een oprechte vraag omdat ik het zelf niet kon rijmen. In ieder geval mijn excuses en jammer dat het zo opgevat wordt.
 
Excuses geaccepteerd.
Ik kan het zelf ook niet echt rijmen waarom het in mijn grote bak maar niet wil lukken maar daarom vindt ik nog niet dat je zomaar even de conclussie kan trekken dat het dan wel aan het aantal liters of aan de bak (van 500 liter! welke maar weinig mensen binnen hebben staan) heeft gelegen. We hebben niet allemaal een vijver voorhanden waar we dan wel even een paar vissen van binnen naar buiten in kunnen gooien.
Daarnaast draait mijn keukenbak met eveneens 50 liter per vis gerekend gewoon al vanaf het begin aan feiloos, geen enkel probleem in.

Ach nu ben ik me weer aan het verdedigen heb daar echt geen zin meer in.

Sorry en succes verder nog allemaal.
 
Grappig na het doorlezen van dit topic snap ik steeds beter hoe de situatie in Syrie waar eenieder zo heilig is overtuigd van zijn gelijk en het uit de hand liep.
 
Ik ga even niet in op de hele discussie hierboven maar wil nog even wat advies kwijt aan de TS.

Ik probeer me even iets voor te stellen bij het slepen met je bak, en ik denk dat er bij jou een misverstand is over bak schoonmaken.

Het is niet de bedoeling dat je eens in de zoveel tijd je bak helemaal leeghaalt. Elke week verwissel je 50% van het water. Dat kun je afhevelen met een tuinslang. Ik heb een soort stofzuigerding van SERA (dacht ik) aan een tuinslang, die van het aquarium naar het balkon loopt. Daar laat ik het water weglopen. Ondertussen kan ik met dat stofzuigerding de bodem wat schoonmaken. Allerlei poepjes en dingetjes zuig je er dan vanaf, en de bodem zakt weer naar beneden. Dan vul je de bak weer bij met kraanwater van dezelfde temperatuur. Dat moet je even mengen dus. Ik maak dan een tuinslang aan de kraan die lang genoeg is om naar het aquarium te gaan. Daar zijn ook aansluitstukjes voor die je op je kraan kunt doen om een slang eraan te koppelen. Al met al duurt het bij mijn bak (380 liter) een half uur ofzo om half leeg te lopen en een kwartier om te vullen. Terwijl de bak leegloopt, kan ik gewoon andere dingen doen.
Wat wel belangrijk is, is dat je filters aanblijven terwijl je water wisselt. Je moet dus zorgen dat de inlaat van je filters lager zit dan de helft van de hoogte. Als je dan de helft van het water eruit haalt, zitten de inlaten van je filters nog onder water en lopen je filters dus gewoon door.
De ruiten maak ik schoon met een speciaal sponsje, een washandje of een oud pasje. Dan poets ik de algen eraf en is de ruit weer gewoon schoon.
 
Bertus zei:
En waarom zouden er geen Feromonen in het water zitten?
elk dier geeft feromonen af.
Een Kat,tiger,en elk ander dier.
Schuurt met de kop langs een stoel,boom en wat nog mer.
Garnalen,geven ook Feromonen af.
als bij de Cr,s de eitjes rijp zijn,en de mannetjes weten dat,schieten ze als gekken door de bak.

Ze verteld geen onwaarheid.

Niet dan?
Zeg ik helemaal niet, tuurlijk bestaan er feromonen, maar het gaat erom, heeft iemand op dit forum ooit gemeten dat er te veel feromonen in een sluierbak zit als je niet elke keer 50 ververst?
Feromonen bestaan, maar je kan het niet meten , dat is mijn punt, de meting ervan, dat kan helemaal niet zelf, maar alle dieren communiceren d.m.v feromonen.
Maar goed, ik vind het best allemaal, en raak ook een beetje moe van dit gedoe.
Ik vind dat het plezier in het hebben van sluiers hier onderuit gehaald wordt door enkelen, en dat vind ik bijzonder jammer.
Je durft hier bijna niks te plaatsen of je krijgt een hoop gedoe, tenzij je diegene achterna kakelt.
Echt groeien doet het hier niet met sluierliefhebbers, het is steeds kleiner geworden met leden op dit gedeelte.
Dus blijf je hier straks over met een stelletje fanaten waar de aantal liters nooit genoeg wordt, en de verschoningen ook niet.
Ik zeg dan, begin niet aan deze hobby, want wat is er nog voor lol aan :rolleyes:
 
Jones zei:
Nu blijkt dat je een 700l. bak kwijt kan ga je er toch geen 10-14 sluiers in doen? 50l. per vis is niet ideaal zoals jij beschrijft, maar minimaal. Ideaal en minimaal kunnen nooit hetzelfde zijn en jij beweert hier letterlijk van wel.

Kan het heel misschien niet zo zijn dat veel van de problemen die we hier met sluiers zien, ook bij degenen die er alles voor doen, kunnen komen doordat die 50l. simpelweg niet genoeg is? Mijn vissen doen het namelijk veel beter sinds ze ruim 100 l. per vis hebben. Ik ga er niet vanuit dat dit een uitzondering is.

Het gaat er mij meer om dat je me adviseerde voor mijn alle 8 sluiers, een bak van 400 liter. Alle 8 in een bak van 400 liter.

Nu kom ik niet met een bak van 400 liter voor die 8, MAAR met een bak van 700 liter. Ik kreeg van jou advies: al je 8 sluiers in een 400 liter bak, ALLE 8. En nu zeg je MAX 7 sluiers in je 700 liter bak. Dus 8 in 400 liter, dat zal kunnen MAAR GEEN 8 sluiers in 700 liter, slechts 7.

Vind je dit correct em goed advies? Het lijkt alsof het nooit goed is. Als ik een bak had van 1600 liter dan zou je waarschijnlijk zeggen: hou 200 liter per vis.

Ik vind dit onrealistisch en je denkt met zo'n gedachtengoed slechts aan de vissen en niet aan de mensen zelf, die moeite doen voor die vissen en een eigenlijk te grote bak hebben gehaald voor hun huis, en dit alleen ter goede voor de vissen en TER nadeel voor de bewoners.

Je dient dankbaar te zijn en blij te zijn voor de vissen dat ze 4x keer meer ruimte hebben dan ervoor heen en je dient niet te zeggen: nee, niet goed. Nee, niet goed. De vissen lijden eronder, de vissen komen tekort. En de mensen dan, die moeite doen voor de vissen?

Als er 8 sluiers volgens jou kunnen in 400 liter, dan kunnen diezelfde 8 al helemaal in 700 liter plus 2 baby sluiers.

Ik heb nooit gezegd dat ik er 14 in wil stoppen want dit zal ik nooit doen, maar 10 is makkelijk te doen.
De vissen hebben het beter dan de bewoners zelf, ze worden gevoed, ze hebben schoonmakers (de verzorgers dus), gezelligheid en de verzorgers maar als slaven hun onderhouden, verschonen, verzorgen enz enz . Terwijl zij chill chillen en erop lospaaien en eten.

Vissen worden ook in de natuur ziek, vergroeit en overlijden ze. Net zoals mensen ook ziek worden en gehandicapt zijn en overlijden, jong oud, rijk arm, grote huis kleine huis, gezond ongezond.

Conclusie: zet de lat niet te hoog want elke liter meer is een gunst voor de vis die altijd blij is met meer ruimte al is het maar een beetje meer want hij is altijd veel minder gewent. Hou je aan 50 liter per vis en ong tien x zijn lengte em het is ideaal. En heb je iets minder per vis? Geen groot probleem, goede filter en goed verversen en het zal prima gaan. Hoe meer liter per vis, hoe beter, dat sowieso. Ik ben geen exper maar slechts een beginner, maar overdrijven in liters per vis is ook niet goed.
 
Verder keur ik het persoonlijk af dat men de vissen zo martelen en stressen door ze uit het water in de hand te nemen voor show fotos.. why?

Het is alsof je elke keer een mens onverwachts en tegen ze wil pakt en ze hoofd onder water duwt voor fotos (hou ook in jullie hoofd dat vissen hun adem niet in kunnen houden buiten water zoals de mens kan onder water). Het is voor mij te vergelijken met het onverwachts, tegen de wil van een mens, hem of haar het hoofd onder water te houden en zij of hij naar zuurstof hapt. Dit doet ook geestelijk wat met je en het is naar mijn mening, niet goed voor de vissen en een marteling. Maar ieder zijn mening
 
astrid j zei:
En nog eens wat....wie van jullie die het zo met Jones eens is heeft ooit in z'n leven het begrip feromonen gemeten????
Ik wed niemand.

astrid j zei:
maar het gaat erom, heeft iemand op dit forum ooit gemeten dat er te veel feromonen in een sluierbak zit als je niet elke keer 50 ververst?
Soms hoeft dat niet he? Die regels komen er niet voor niets: uit ervaring, daar hamer je nota bene zelf zo keihard op! Mensen die zien dat het significant slechter gaat als die 50% waterwissel niet gebeurt, of als anderszins van de richtlijnen wordt afgeweken. Dit alles in de wetenschap dat er zoiets bestaat als feromonen die te veel kunnen worden.

Dan ga je bovendien totaal voorbij aan het feit dat al is die 50% misschien (let op: misschien) overdreven, je altijd nog te maken hebt met een gevalletje: beter het zekere voor het onzekere. Juist omdat we het niet kunnen meten is het wel zo slim om aan de veilige kant te gaan zitten, nietwaar?

Tot slot: ik heb wel eens verwezen zien worden naar wetenchappelijke artikelen over feromonen. Komt 0 reactie op! Als op informatie van die kwaliteit al niet wordt gereageerd, moet je al helemaal niet de hobbyist die over feromonenlevels praat gaan afvallen met de mededeling dat hijzij het nog nooit heeft gemeten. Dat is het paard voor de wagen spannen.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
a_bdars zei:
O oke, klinkt eng om er pure ammoniak in te gieten.. Maar ik zal het toch wel doen als ik hem opstart.

Bedankt voor je advies, hier heb ik veel aan.
Pure ammoniak is in the end hetzelfde als wat je vissen produceren d.m.v. hun uitscheiding. Niks om bang voor te zijn zodra er nog geen vissen in zitten.

Ammoniak > nitriet > nitraat

~ Ivo

Bedankt voor je reactie, ik stel het enorm op prijs.
 
a_bdars zei:
Mascha&Ivo zei:
a_bdars zei:
O oke, klinkt eng om er pure ammoniak in te gieten.. Maar ik zal het toch wel doen als ik hem opstart.

Bedankt voor je advies, hier heb ik veel aan.
Pure ammoniak is in the end hetzelfde als wat je vissen produceren d.m.v. hun uitscheiding. Niks om bang voor te zijn zodra er nog geen vissen in zitten.

Ammoniak > nitriet > nitraat

~ Ivo

Bedankt voor je reactie, ik stel het enorm op prijs.
UIteraard wil je wel alles nameten om er zeker van te zijn dat je ammoniak geheel is overgegaan naar nitriet en de nitriet vervolgens helemaal over is gegaan naar nitraat. Maar dat zal duidelijk zijn.

~ Ivo
 
Jones zei:
Je vraagt advies en accepteert alleen antwoorden die naar jouw zin zijn ook al is dit nadelig voor de vissen. D�t is het probleem. En natuurlijk dat je zeer denigrerend doet naar mede-forumleden en dat is niet de eerste keer!

Ik accepteer advies maar ik neem advies niet blindelings door me eigen verstand te negeren zoals in dit geval. Er is niks nadelig voor 8 sluiers die rondzwemmen in een bak van 210 liter die worden overgezet in een bak van 700 liter.
 
Mascha&Ivo zei:
astrid j zei:
maar het gaat erom, heeft iemand op dit forum ooit gemeten dat er te veel feromonen in een sluierbak zit als je niet elke keer 50 ververst?
Soms hoeft dat niet he? Die regels komen er niet voor niets: uit ervaring. Menzen zien dat het significant slechter gaat als dit niet gebeurt, in de wetenschap dat er feromonen zijn en die te veel kunnen worden.

Dan ga je bovendien totaal voorbij aan het feit dat al is die 50% misschien (let op: misschien) overdreven, je altijd nog te maken hebt met een gevalletje: beter het zekere voor het onzekere.

Tot slot: ik heb wel eens verwezen zien worden naar wetenchappelijke artikelen over feromonen. Komt 0 reactie op! Als op informatie van die kwaliteit al niet wordt gereageerd, moet je al helemaal niet gaan vragen van de hobbyist om feromonenlevels te gaan meten alvorens er iets over zou mogen worden gezegd. Dat is het paard voor de wagen spannen.

~ Ivo

Ik heb ze ook gelezen, maar je kan alleen verschonen wat je wel kan meten met alle respect, en het is zo moeilijk en kostbaar, dat in deze crisistijd het onderzoek gestaakt is, vraag me niet waar ik dat heb gelezen, maar ook ik heb me erin verdiept.
Maar ja, zoals alles hou ik me bij wat ik wel kan meten en handel daarop, de rest is koffiedik kijken!
 
astrid j zei:
Maar ja, zoals alles hou ik me bij wat ik wel kan meten en handel daarop, de rest is koffiedik kijken!
Koffiedik kijken, of in de onwetenschap maar flink verversen zodat het alleen maar mee kan vallen.

~ Ivo
 
kunnen we niet beter allemaal stoppen met deze discussie?

Hij wil er 8 middel grote in doen en 2 baby's ( misschien kan je straks 2 of 3 kleine in je kleinere bak doen? ) dan is het helemaal super volgens mij!
Ik zou je babies voorlopig in die meter bak doen en daar een nieuw huisje voor zoeken!
Post ze bijv. op marktplaats :D

Het punt dat 50L per vis eigenlijk niet ideaal is, is nu wel duidelijk denk ik.
dus geen 14 vissen in je aquarium maar mooi 8 :)
 
a_bdars zei:
Ik accepteer advies maar ik neem advies niet blindelings door me eigen verstand te negeren zoals in dit geval. Er is niks nadelig voor 8 sluiers die rondzwemmen in een bak van 210 liter die worden overgezet in een bak van 700 liter.
Laat ik het eens anders zeggen:
- niemand hier zal beweren dat het geen fantastische vooruitgang is
- niemand zal ook beweren dat je hiermee niet ruim voldoet aan die 50 liter, die als minimum wordt aangegeven

Het is wel zo dat:
- vooruitschrijdend inzicht leert dat die 50 liter voor volwassen sluiers misschien wel veel te weinig is
- op internationale fora men daar inmiddels al behoorlijk van overtuigd is.

Daarom zou ik het persoonlijk jammer vinden dat als je straks die 8 sluiers in 700 liter hebt zitten, maar het vervolgens ook 12 of 14 sluiers worden. Dat is alles wat ik je wil meegeven om over na te denken. Meer niet, minder niet.

Misschien is het ook verstandig al eens te gaan nadenken wat je wilt gaan doen als straks in de 700 literbak nieuwe kleintjes komen. Zo te horen heb je een vruchtbaar groepje zitten, dus is die kans er zeker.

~ Ivo
 
a_bdars zei:
Jones zei:
Nu blijkt dat je een 700l. bak kwijt kan ga je er toch geen 10-14 sluiers in doen? 50l. per vis is niet ideaal zoals jij beschrijft, maar minimaal. Ideaal en minimaal kunnen nooit hetzelfde zijn en jij beweert hier letterlijk van wel.

Kan het heel misschien niet zo zijn dat veel van de problemen die we hier met sluiers zien, ook bij degenen die er alles voor doen, kunnen komen doordat die 50l. simpelweg niet genoeg is? Mijn vissen doen het namelijk veel beter sinds ze ruim 100 l. per vis hebben. Ik ga er niet vanuit dat dit een uitzondering is.

Het gaat er mij meer om dat je me adviseerde voor mijn alle 8 sluiers, een bak van 400 liter. Alle 8 in een bak van 400 liter.

Nu kom ik niet met een bak van 400 liter voor die 8, MAAR met een bak van 700 liter. Ik kreeg van jou advies: al je 8 sluiers in een 400 liter bak, ALLE 8. En nu zeg je MAX 7 sluiers in je 700 liter bak. Dus 8 in 400 liter, dat zal kunnen MAAR GEEN 8 sluiers in 700 liter, slechts 7.

Vind je dit correct em goed advies? Het lijkt alsof het nooit goed is. Als ik een bak had van 1600 liter dan zou je waarschijnlijk zeggen: hou 200 liter per vis.

Ik vind dit onrealistisch en je denkt met zo'n gedachtengoed slechts aan de vissen en niet aan de mensen zelf, die moeite doen voor die vissen en een eigenlijk te grote bak hebben gehaald voor hun huis, en dit alleen ter goede voor de vissen en TER nadeel voor de bewoners.

Je dient dankbaar te zijn en blij te zijn voor de vissen dat ze 4x keer meer ruimte hebben dan ervoor heen en je dient niet te zeggen: nee, niet goed. Nee, niet goed. De vissen lijden eronder, de vissen komen tekort. En de mensen dan, die moeite doen voor de vissen?

Als er 8 sluiers volgens jou kunnen in 400 liter, dan kunnen diezelfde 8 al helemaal in 700 liter plus 2 baby sluiers.

Ik heb nooit gezegd dat ik er 14 in wil stoppen want dit zal ik nooit doen, maar 10 is makkelijk te doen.
De vissen hebben het beter dan de bewoners zelf, ze worden gevoed, ze hebben schoonmakers (de verzorgers dus), gezelligheid en de verzorgers maar als slaven hun onderhouden, verschonen, verzorgen enz enz . Terwijl zij chill chillen en erop lospaaien en eten.

Vissen worden ook in de natuur ziek, vergroeit en overlijden ze. Net zoals mensen ook ziek worden en gehandicapt zijn en overlijden, jong oud, rijk arm, grote huis kleine huis, gezond ongezond.

Conclusie: zet de lat niet te hoog want elke liter meer is een gunst voor de vis die altijd blij is met meer ruimte al is het maar een beetje meer want hij is altijd veel minder gewent. Hou je aan 50 liter per vis en ong tien x zijn lengte em het is ideaal. En heb je iets minder per vis? Geen groot probleem, goede filter en goed verversen en het zal prima gaan. Hoe meer liter per vis, hoe beter, dat sowieso. Ik ben geen exper maar slechts een beginner, maar overdrijven in liters per vis is ook niet goed.
Ivo heeft je al prima uitgelegd dat dit in geval van een noodsituatie was, waarna ik nog wat extra uitleg gegeven heb. Dit ga ik niet nog een keer herhalen. Wat de handfoto's betreft, mijn vissen komen niet boven water met handfoto's, ik houd ze onder water in de hand omdat ik hetzelfde bezwaar heb als jij.
 
Toch denk ik dat het van belang is dat we het ergens eens worden over deze zaak. Er is een nieuw artikel over sluiers in de maak. Wat ga je daar dan in zetten als forumleden het onderling zo oneens zijn met elkaar. Wat heeft een nieuw forumlid dan aan deze informatie? Dan wordt het een kwestie van wie geloof je, terwijl de informatie juist objectief zou moeten zijn.
 
Laan zei:
Toch denk ik dat het van belang is dat we het ergens eens worden over deze zaak. Er is een nieuw artikel over sluiers in de maak. Wat ga je daar dan in zetten als forumleden het onderling zo oneens zijn met elkaar. Wat heeft een nieuw forumlid dan aan deze informatie? Dan wordt het een kwestie van wie geloof je, terwijl de informatie juist objectief zou moeten zijn.
Dat is zeker een probleem.

Maar weet je wat zo typisch is, Mascha zit hier naast me en ze zegt net: "al die opmerkingen over dat het voor beginners wel leuk moet blijven en dat die niet moeten worden weggejaagd met allemaal strenge eisen, maar waar blijft het besef dat sluiers gewoon geen beginnersvisjes zijn?"

~ Ivo
 
Ivo, ik weet dat je het niet met mij eens bent, en dat geeft ook niks.
Maar zoals ik al eerder verteld heb, dat mijn ervaring na 32 jaar anders is en ja, ik heb ook een hele tijd alle adviezen hier uitgevoerd.
Mijn vissen werden alleen maar ziek zwak en misselijk en gingen veel eerder dood als toen ik het op mijn manier deed.
Meten is weten, de rest zal mij een worst wezen.
Ik zal het nooit eens worden met al dat overdreven gedoe, hobby is hier geen hobby maar wetenschap.
Dat jij dat leuk vind, prima.
Maar de lust in de hobby verdwijnt hier op een paar fanaten na, en daar gaat het mij maar om.
Alles moet wetenschappelijk onderbouwd worden, anders tel je niet mee.
Ik vond het leuk om me te verdiepen in het feromonen verhaal, maar ik ben er nooit zo van onder de indruk geweest dat ik als een gek al dat mooie ingedraaide water de goot in liet lopen.
Vissen werden kwetsbaarder dan ooit, kregen alle wel een huidaandoening, en waren niet gelukkig.
Ik geloof echt niet in dat verhaal, en omdat het zo kostbaar is, weten de wetenschappers ook niet alles.
Ja, vissen communiceren via feromonen, nou en?
Moet je daarom al dat goede water iedere keer de goot in laten lopen, en steeds meer liters per vis gaan bezigen?
Feromonen zijn goed, gelukkig kunnen ze zo met elkaar communiceren, maar weet jij wat ze tegen elkaar zeggen???
 
Maar als er toch een wetenschapper is geweest die heeft uitgemaakt dat 50L het minimum is waarin deze vissen gehouden kunnen worden.. dan snap ik niet waarom dat minimum steeds wordt opgeschroeft.. er is toch doormiddel van wetenschappelijke onderzoeken een streep getrokken en dat was 50L..

tuurlijk is meer altijd beter.. maar dat is bij elk dier.. mijn honden zullen het ook geweldig vinden als ik een tuin had van weet ik veel hoeveel vierkante meter..
Gaat erom dat je inderdaad het gevoel krijgt dat het nooit goed genoeg is.. terwijl iedereen hier super erg zijn best loopt te doen voor zijn vissen en er alle liefde en plezier in stopt..

maar dan wordt dat hier net zo hard weer de grond in getrapt.. en de manier waarop vind ik gewoon jammer.
 
Misuzu zei:
Maar als er toch een wetenschapper is geweest die heeft uitgemaakt dat 50L het minimum is waarin deze vissen gehouden kunnen worden.. dan snap ik niet waarom dat minimum steeds wordt opgeschroeft.. er is toch doormiddel van wetenschappelijke onderzoeken een streep getrokken en dat was 50L..
Voortschrijdend inzicht.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Misuzu zei:
Maar als er toch een wetenschapper is geweest die heeft uitgemaakt dat 50L het minimum is waarin deze vissen gehouden kunnen worden.. dan snap ik niet waarom dat minimum steeds wordt opgeschroeft.. er is toch doormiddel van wetenschappelijke onderzoeken een streep getrokken en dat was 50L..
Voortschrijdend inzicht.

~ Ivo

Hoe kan dat als daar meerdere onderzoeken naar zijn geweest?

Ik snap wel dat als je vis groter wordt je het meer ruimte wil bieden.. want in opzichte van toen hij klein was had hij meer ruimte.. omdat hij nu diezelfde ruimte bezit met een groter lichaam..
maar dat minimum is nooit verandert..

(staat er heel ingewikkeld in mijn woorden maar hoop dat jullie het snappen)
 
Mascha&Ivo zei:
Misuzu zei:
Maar als er toch een wetenschapper is geweest die heeft uitgemaakt dat 50L het minimum is waarin deze vissen gehouden kunnen worden.. dan snap ik niet waarom dat minimum steeds wordt opgeschroeft.. er is toch doormiddel van wetenschappelijke onderzoeken een streep getrokken en dat was 50L..
Voortschrijdend inzicht.

~ Ivo

Overdreven fanatisme ;)
 
Misuzu zei:
Mascha&Ivo zei:
Misuzu zei:
Maar als er toch een wetenschapper is geweest die heeft uitgemaakt dat 50L het minimum is waarin deze vissen gehouden kunnen worden.. dan snap ik niet waarom dat minimum steeds wordt opgeschroeft.. er is toch doormiddel van wetenschappelijke onderzoeken een streep getrokken en dat was 50L..
Voortschrijdend inzicht.

~ Ivo

Hoe kan dat als daar meerdere onderzoeken naar zijn geweest?
- nieuwere apparatuur
- nauwkeurigere apparatuur
- nieuwe ontdekkingen
- onderzochte situaties uitbreiden
- discussie, argumenten uitwisselen, en daarop verder studeren
- etc.
 
astrid j zei:
Overdreven fanatisme ;)
Maakt dat het minder waar? Maakt dat het minder waardevol?

Terwijl jij je stoort aan het feit dat sommigen het "overdreven" en "te wetenschappelijk" aanpakken, stoor ik me aan iets anders: het gemak waarmee goed doordachte antwoorden worden afgedaan. Dat is precies wat jij hierboven doet met je "overdreven fanatisme". Vind jij het allemaal maar overdreven? Prima, je goed recht, maar je doet het met dat soort opmerkingen af als minderwaardig. En dat is niet de eerste keer! Herinner je je vorige keer nog: toen moesten van jou zo nodig meerdere berichten doordrenkt met waardevolle informatie worden verwijderd nadat jij ergens wel erg gemakkelijk over deed en je daar op een volkomen correctie manier op werd gewezen.

Ook dat nakakelen wat je weer eens noemde: de stellingen van een ander lezen, de onderbouwing daarvoor bestuderen en doorgronden, vragen als iets niet duidelijk iets, erover nadenken of het theoretisch werkt en liefst ook nog in de praktijk checken: in de wetenschap, maar ook in het maatschappelijke verkeer, volkomen normaal om zo je mening te vormen, op het aquaforum wordt het dikwijls afgedaan onder de noemer nakakelen.

~ Ivo
 
Ik heb een hele eigen mening, gevormd door sommige op een forum, uit boeken, artikelen enz.
Dat die mening niet met de jouwe strookt, maak mij niks uit.
Ik kakel nooit iemand na, misschien stoort dat juist bij sommigen, maar geef niks.
Vrij land, vrije mening, eigen ervaringen, en daar laat ik het bij.
Al wat jij zegt, die wetenschap toen ik sluiers had, heb ik uitgeprobeerd, niet even, maar jaren, en in de tussentijd veel gelezen en bestudeerd en heel veel wijzer geworden.
Daarom kom ik tot mijn eigen conclusie, door niemand opgelegd, zelf ondervonden, en beslist niet nagekakeld ;)
Maar ik mag hier ook mijn ervaringen delen, en ik mag hier ook een mening hebben, ook al komt dat niet overeen met wat een paar mensen anders beweren, en ook net zo goed niet onderbouwd zoals in dit topic.
Daar ben ik dus klaar mee.
 
Mascha&Ivo zei:
Misuzu zei:
Maar als er toch een wetenschapper is geweest die heeft uitgemaakt dat 50L het minimum is waarin deze vissen gehouden kunnen worden.. dan snap ik niet waarom dat minimum steeds wordt opgeschroeft.. er is toch doormiddel van wetenschappelijke onderzoeken een streep getrokken en dat was 50L..
Voortschrijdend inzicht.

~ Ivo

Is dit ergens op internet terug te vinden? Dus een wetenschappelijk artikel op basis van de inzichten van nu. Dat zou de discussie al behoorlijk kunnen verhelderen.
 

Terug
Bovenaan