Wat is er nieuw

Ik heb een paar hele dikke danios.

maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Leeftijd
58
Fotograferen lukt niet echt maar hier zie een onscherp exemplaar die ik heel dik vind. Krijgt die te veel te eten of zo?
20190929_211438.jpg

Ja ik denk dat je ze teveel voert inderdaad

Die 2 andere danios op deze foto zien er toch heel normaal uit :S

Ja je hebt bij de vissen net als bij mensen, schrokops die alles opvreten wat ze te pakken krijgen en de wat bescheidener visjes die wat minder gulzig zijn

Wat zal ik doen ik geef nu bijna dagelijks best veel maar ik zit ook met verschillende voeding. Of zal ik overgaan op vlokvoer dat alles binnen 1 minuut op is? Dan krijgen de pangio en de krabben sowieso niks.

Of ik geef alleen van die modderkruiper tabletten en dan hebben de vuurneons t nakijken denk ik want die hangen daar wel omheen maar eten dan niks. Of geef ik ze gewoon allemaal 3 weken niks?

Zit die vis niet vol "kuit"? volgens mij noemen ze het zo.

Volgens mij is die vis niet dik van het voeren lijkt wel een bierbuik haha. Ik dacht ook aan dat de buik vol met eitjes zit. Vis oogt verder niet raar.

Ik heb 15 danios. Stuk of 4 zien er zo uit. Lijken wel hoovercrafts.

De krabben eten trouwens gewoon alles alleen geen glas tot nu toe. Maar wat eten danios en vuurneons als je ze niet voert?
20190929_221849.jpg

Een vis vol kuit (eitjes) ziet er anders uit dan zit de verdikking lager.

Waarom zou je ze 3 weken niet voeren dan? je kan ook gewoon halveren met voer

Ik heb zelf 8 chinese danio's en die eten van alles. Soms geef ik de sluiers zinkend voer, en dan krijgen de daniootjes een minieme hoeveelheid vipam ( dat mag de rest niet hebben) dat ze dan ook heel snel op hebben. De sluiers krijgen 2x per dag granulaat, maar de danio's krijgen hier maar een keer per week vipam. Verder plak ik 's avonds spirulinatabletten tegen de ruit voor de harnasmeervallen, en leg ik op maandag een blokje Repashy in de bak. Als de LFS ze heeft, voer ik op woensdag watervlooien, en op zondag krijgen ze hier levende artemia. Een keer in de maand krijgen ze hier muggenlarven, en danio's zijn daar ook gek op. Wil ik dat mijn danios actief op zoek gaan naar kleine beestjes ( ik kom soms hele kleine wormpjes in de bodem tegen) dan krijgen ze niets en gaan ze zelf op zoek naar alles wat eetbaar is.

Dat is behoorlijk wat voer wat je ze geeft, zou dat halveren

Inderdaad je voer wat minderen. Een beetje tussen duim en wijsvinger elke dag is vaak al voldoende. Voor bodembewoners kun je apart tabletten voeren, maar ik heb zelf wel de ervaring dat de scholenvissen daar ook wel van meepikken.
Sowieso vind ik de stelregel 'voer wat ze binnen 1/2 minuten opkrijgen' een beetje een rare. Dan zou ik denk ik het halve potje kunnen voeren. Ik denk dat je dan al snel te veel voert.

Een vis vol kuit (eitjes) ziet er anders uit dan zit de verdikking lager.

Waarom zou je ze 3 weken niet voeren dan? je kan ook gewoon halveren met voer
Nou ik bedoel het niet als een gruwelijk experiment of zo. Maar ik heb een paar echte vetzakken. Heb al ergens een topic over een vette botia maar die schijnt normaal te zijn. Maar dat beest lijkt net op een Hollandse nieuwe maar dan dik.

Dan die obese danios. De vuurneons zien er allemaal goed doorvoed uit. De pangios vind ik ook redelijk mollig.

Afgezien van de vuurneons lijken alle beesten constant op zoek naar voedsel.

Maar er i s dus volop voedsel te vinden in de bak. Blijkbaar. Planten, restanten alg weet ik veel.

Als ik ze dusdanig wil voeren dat werkelijk ieder beest zijn eigen voer krijgt dat is onbegonnen werk. Ik heb kort samengevat eigenlijk geen idee wat ik die beesten moet voeren .

Heel herkenbaar hoor, zoals je hierboven kunt lezen heb ik dus ook verschillende vissen met verschillend dieet. Ik vind het zelf ook lastig. Mijn danio's zijn keurig gestroomlijnd, maar mijn ancistrus Bessie verdient eerder de achternaam "Turf" dan " Smith" als ik niet uitkijk. Zat vanavond klokslag halftien tegen het glas: " Waar blijft mijn spirulina?" Ik heb vanmorgen de Repashy maar achterwege gelaten, ze snoept mee van het goudvissenvoer. Dat vind ik ook lastig doseren, want sluiers schijnen juist als ze jong zijn goed gevoerd te moeten worden. Morgen kijk ik wel of ze hongerig zijn, de danio's scharrelen in ieder geval hun kostje bij elkaar zonder dat ik hen apart iets hoef te geven. Het zijn echte alleseters.

Als ik ze dusdanig wil voeren dat werkelijk ieder beest zijn eigen voer krijgt dat is onbegonnen werk. Ik heb kort samengevat eigenlijk geen idee wat ik die beesten moet voeren .
Ik zou max 2 soorten voer doen meer is totaal niet nodig in jouw bak, je hebt namelijk of groeneters of vis/dierlijk voer eters, dus als jij dan 1x p/d de helft voert van die 2 soorten voer doet, dan kom je al ene heel eind

"...Of geef ik ze gewoon allemaal 3 weken niks?..."
Dan bel ik de dierenbescherming. Nee hoor, grapje. Maar dat kun je beter niet doen. Of beter nog, dat raad ik je ook sterk af. Gewoon het advies hierboven opvolgen. :book:

Ik heb iets van 40 kleine vis dus danios en vuurneons, en 8 botias, 6 van die zwarte kuhlis of pangio hoe heet dat.

Zal ik het dieet aanpassen naar 1 brok gevriesdroogde tubifex op dag 1 , een stuk of 10 van die modderkruiper tabletjes op dag 2 en een beetje vlokvoer op dag 3 en dat dan steeds herhalen?

waarom 10 tabletjes? waarom niet de helft? en dat dan compenseren met een snufje vlokvoer

8 botias waarvan 1 enorm groot en 6 pangios en dan 5 tabletjes het zijn niet bepaald reuzentabletten. Ik voer ze trouwens ook niet iedere dag he.

Maar kan ik ze niet beter dan zo minimalistisch gaan voeren dat ik jullie een foto kan sturen van een magere vis want dat gaat echt wel even duren. Of is dat ook dierenmishandeling?

Op de verpakking staat

FEEDING
Feed the amount your pet will completely consume in 20 minutes. Care should be taken to avoid over-feeding and always remove any uneaten food after feeding period to avoid water clouding.
Developed, produced and packaged in our facilities so we can be assured you'll always get the ®Hikari quality you expect!

Ja wat op de verpakking staat heb ik me nog nooit wat van aangetrokken, algeneters bijv. hebben de hele dag door voeding nodig omdat groenvoer weinig voedzame stoffen bevat. Guppen (even als voorbeeld) als je daar aan toe zou geven zouden ze zichzelf opblazen qua voer zoveel honger hebben ze.

Anyway: belangrijkste bij het vissen voeren is kijken naar de vissen: komen ze er direct op af dan is dat goed, tonen ze flauwtjes tot geen interesse: dag overslaan, blijft meer dan de helft van je voer liggen na 5 minuten: heb je duidelijk teveel gevoerd

Nou het blijft niet liggen ze vechten erom tot het op is. als ik de klep opendoe hangt er n wolk van vis voor me. Ik ben er eigenlijk ook niet echt van overtuigd dat die vetklep danio te veel voer van mij krijgt want ik zie die danios altijd alleen bij het vlokvoer en dat is altijd in een mum van tijd op

Ik heb trouwens sinds kort ook 5 kleine otocinci daar wil ik er nog wel meer van. Die eten alleen maar alg toch?

Ja qua voerbeleid is het altijd lastig advies te geven van afstand, belangrijkste wat ik je kan zeggen heb ik hierboven al gezegd: kijk wat je vissen doen.

Otosinclusjes eten voornamelijk alg inderdaad maar hier eten ze ook mee van de repashy

Ja wat op de verpakking staat heb ik me nog nooit wat van aangetrokken, algeneters bijv. hebben de hele dag door voeding nodig omdat groenvoer weinig voedzame stoffen bevat. Guppen (even als voorbeeld) als je daar aan toe zou geven zouden ze zichzelf opblazen qua voer zoveel honger hebben ze.
Mooi voorbeeld, goed gesproken weer! :petjeaf:

Ja qua voerbeleid is het altijd lastig advies te geven van afstand, belangrijkste wat ik je kan zeggen heb ik hierboven al gezegd: kijk wat je vissen doen.
Inderdaad, het is uiteindelijk toch een kwestie van kennis, ervaring en goed observeren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan