Ik kom niet van alg af, voornamelijk bruinalg


De alg die ik zie kan, zeker als ik de waterchemie bekijk, wel eens aan de hoeveelheid licht liggen ( lumen per liter). je kunt toevoegen wat je wil, maar als er onvoldoende licht is voor je planten om goed te assimileren, dan nemen de algen dat graag over van de planten! Die kunnen, net als varensoorten met veel minder licht toe.
Ook de licht kleur ( Kelvin getal) speelt een grote rol in de plantengroei! Ik denk dat het probleem daar te zoeken is.
Als de lampen ouder zijn dan 2 jaar, vervang ze dan maar! En als je er een bij kan plaatsen, doe dat dan maar!
 
In de Rio 125 zit best redelijk licht vindt ik en in een 60cm met maar 15W heb je minder licht maar niet per definitie algen;).
 
De lampen zijn 2 maanden oud. Ik heb nog wel daylight lampen die erbij zaten. Moet ik 1 nature vervangen voor een daylight?
 
Je kunt het beste het Kelvingetal ( kleurgetal) vergelijken. de lampen met het hoogste k getal zou ik een maand uitproberen, en kijken of er wijzigingen optreden.
Dan zul je echter voor de rest NIETS moeten veranderen.

Vaak is het zo dat mensen, om de problemen op te lossen, meerdere wijzigingen tegelijk toepassen. Dat is eigenlijk niet zo slim, je weet dan immers niet welke maatregel een positief effect heeft. Dat geldt ook omgekeerd, als de maatregelen samen niet werken of zelfs averechts, welke van de maatregelen is dan de "schuldige"?

Houdt daarnaast een dagboek bij van wat je doet op welke datum en wat daar dan na een bepaalde periode ( bv elke week 1 keer) het resultaat van is.
 
Bij een fosfaat van 1.0mg/L is er nog weinig aan de hand, maar bij 2.0mg/L of hoger is het mogelijk dat de planten verzadigd raken dit betekend dat de planten geen sporenelementen meer kunnen opnemen

Dit zou dan betekenen dat de EI gebruikers die vaak 2.0 aan fosfaat toevoegen een zeer grote kans hebben op problemen terwijl het juist de bedoeling van de EW om tekorten te voorkomen:stars:
 
Ik zal de lampen wisselen. Hopelijk wordt het minder. Ik kan alsnog een lilypipe kopen.
 
Ik heb ook de Rio125 gehad en had eerder de indruk dat ik teveel licht had daarbij dus in een tekort zou ik het niet snel zoeken maar meer aan een slechte circulatie.
 
Dus eerst proberen met een lilypipe? Heb de lampen nog niet vervangen.
 
Wat zijn deze groene ronde vlekken? Hopelijk geen blauw alg :rolleyes: het wordt steeds erger alles is bruin en alles zit onder verschillende algen. Ik ben in staat om alles eruit te rukken en over te gaan op ciclides. Die hebben geen planten nodig.

IMG_20171031_013013.jpg
IMG_20171031_012855.jpg
IMG_20171031_012930.jpg
 
Is het makkelijk eraf te wrijven want het lijkt op bruinalg maar op de stenen en ook op de planten zie ik meer algen volgens mij. Wat zijn nu de waterwaarden en hoe is de circulatie?
 
Mijn hele bak is overgenomen door alg :(:(:( ik zal vanavond opnieuw meten.
 
Dan zijn er toch tekorten of de circulatie is niet goed. Normaliter krijg je alg bij een van beide die ik net noemde of bij een combi hiervan. Bruinalg heeft vak te maken met te weinig bacterien die alles moeten omzetten al kan het ook incidenteel door weinig licht komen. Dit kan ik me bij de Rio 125 haast niet voorstellen dus.
 
Wat is het verschil tussen een lily pipe en een poppy pipe behalve de vorm?
 
Wat is het verschil tussen een lily pipe en een poppy pipe behalve de vorm?
Er bestaan verschillende soorten lily's:

- de normale Lily pipe
maakt een mooie vortex en is ideaal om een kaamlaag te verbreken geeft een goede waterverplaatsing onderin je bak

- de Violet Lily pipe
deze is iets meer naar beneden gericht waardoor je veel minder last hebt van deadspots en ideaal voor hoge bakken (50+)

- de Jet pipe geeft een krachtige smalle stroming

- Poppy Glass
- de stroming is richting het wateroppervlakte en geeft hierdoor een lichte rimpeling

- de Spiral pipe
Deze geeft zo goed als geen oppervlaktebeweging word vooral gebruikt voor kleine tere fauna en verminderd de stroming
 
Nou dat er zoveel soorten waren dat wist ik niet Cor dus dank voor de toelichting.
 
Nou dat er zoveel soorten waren dat wist ik niet Cor dus dank voor de toelichting.
graag gedaan.
Wel oppassen voor de Chinese imitaties. Veelal erg goedkope alibaba's die wel de naam dragen maar qua uitstroom totaal 'mislukt' zijn.

Mijn hele bak is overgenomen door alg :(:(:( ik zal vanavond opnieuw meten.
Ben benieuwd naar je waarden, maar ik denk dat je gewoon veels te weinig CO2 toevoegt
 
De checker is licht groen en de fles bijna helemaal open. Toch maar de inline difussor aanschaffen en de gewone Lily pipe. Misschien dat dat helpt meer circulatie en minder CO2 verlies.
 
Heb je de circulatie al getest met diepvriesvoer of bv waterverbeteraar?
 
Diepvries voer gaat in de rondte net een draaimolen:D
 
Ja dat had ik wel verwacht met de 901 die goed functioneert.
 
Dan zijn er toch tekorten of de circulatie is niet goed. Normaliter krijg je alg bij een van beide die ik net noemde of bij een combi hiervan. Bruinalg heeft vak te maken met te weinig bacterien die alles moeten omzetten al kan het ook incidenteel door weinig licht komen. Dit kan ik me bij de Rio 125 haast niet voorstellen dus.
Verder, als ik de terechte opmerkingen van John mag aanvullen, kan bruinalg ook door een ammonium piek ontstaan. (Misschien iets gedaan met je bodem?) Maar ook vooral door onvoldoende meststoffen voor de planten. Op een van de allereerste foto's meen ik naast de bruinalg ook plukjes baardalg te zien, hetgeen wijst op een CO2 tekort. Wanneer dit tekort op niveau gebracht wordt zou het best zo kunnen zijn dat de verhouding nitraat/fosfaat, die er nu goed uitziet heel anders zal blijken. En er is hier duidelijk sprake van tekorten. Uitgaande van het gebruikte licht (een basisbehoefte) zou ik daarom het niveau van de CO2 verhogen (wat ook een basisbehoefte is) of/en in ieder geval stabiel maken. Zorg verder voor een goede waterdistributie zodat de toevoegingen hun plaats bereiken. Van daaruit kan de volgende stap genomen worden.
 
De nitraat en fosfaat zijn redelijk hoog en dan zou je ook extra sporen kunnen toevoegen. Anders loop je de kans dat de plant de sporen moeilijk kan vinden tussen alle voeding en ook tekorten gaat krijgen.
 
Mijn arme Anubias :'( wat zijn eigenlijk de gele stippen op mijn drakensteen? Op de andere stenen en planten zijn ze groen.

Ik heb trouwens de outflow van de filter wat meer naar de oppervlakte gericht, dus voor meer rimpeling op het oppervlakte. Het merendeel van de planten zijn nu meer heen en weer aan het deinzen. Hopelijk verbetert het de circulatie een beetje.

Ik had trouwens door de bruinalg op het raam de eitjes niet gezien.

IMG_20171101_010008.jpg
IMG_20171101_010104.jpg
IMG_20171101_010114.jpg
IMG_20171101_010801.jpg
 
Pleeg je ook voldoende onderhoud aan je filter?
 
Pas heb ik de watten vervangen. Toen stroomde het meer door. Verder heb ik de prut onderin uitgespoeld (niet grondig schoongemaakt) en de rotor af en toe afspoelen. Het enige wat ik nog kan doen, wat misschien helpt bedenk ik mij ineens de slangen schoonmaken. Ik moet alleen nog zo'n,n ragger hebben. Ik weet niet of mijn radiator ragger lang genoeg is.

Mijn co2 fles staat nu volledig open. Gelukkig nog geen drijvende vissen gehad.
 
Pas wel op dat je niet teveel co2 geeft want dan zijn de gevolgen voor de bewoners misschien niet te overzien. Gebruik een continutest en zorg dat de kleur mooi lichtgroen is.
 
Oké net de waterwaardes weer gemeten:

Ph = 7,5
Kh = 6
Gh = 10
Nh3 = 0
No2 = 0
No3 = 10
Po4 = 2

Temp: 21,7

Ik zie net dit in de bak. Is dit blauwalg?

IMG_20171109_234215.jpg
IMG_20171109_234239.jpg
IMG_20171109_234258.jpg
 
Zou best eens kunnen en ik zie ook Staghorn wat je vaak ziet bij een nh3/4 piek. Zorg voor een propere bak en een proper filter met voldoende stroming en voeding. Als de alg die je bedoeld makkelijk is weg te wrijven dan is het blauwalg want dat zie je in meerdere kleuren soms opduiken. De materialen zoals hout en steen kun je anders ook onder de kraan schoonboenen.
 
Alles eruit bodem afhevelen voor het opgehoopte vuil. Decoratie schoonmaken. Ruiten schoonmaken. Planten terug, waterwissel en lily pipe en slangen reiniger aanschaffen. En voorlopig even geen plantenvoeding voor de piek? Wel de co2 aan. Is dit het beste plan van aanpak? De bak raakt dan uit balans, maar dat is het nu toch al.
 
Ik zou wel gewoon de plantenvoeding geven want anders stagneert de groei en dan kunnen de algen juist de kop opsteken. Als je opgehoopt vuil hebt da is dat al een teken dat er iets niet goed is en als dat vergaat dan kan dat de nh3/4 verhogen wat weer een boost is voor algen.
Heb je een idee waardoor de ophoping wordt veroorzaakt?
 
Ik denk toch circulatie. Ik denk dat het hout of stenen de circulatie tegenhoudt.
 
Ja dat kan best hoor en daar moet je dan eens naar gaan kijken.
 

Terug
Bovenaan