Ik kom niet van alg af, voornamelijk bruinalg


Dan kan je voeding toevoegen wat je wilt en je stroming aanpassen wat je wilt
als de CO2 waarden niet voldoende zijn
dan ga je nooit van de problemen afkomen
 
Klopt, maar ik zag ook Staghorn en dat duidt vaak op teveel belasting oftewel nh3/4. Ik denk ook dat er meer factoren hier spelen en vandaar dat ik ook al aangaf dat alles qua voeding op orde moet zijn en de circulatie ook met daarbij een goedwerkend filter;)
 
Dan kan je voeding toevoegen wat je wilt en je stroming aanpassen wat je wilt
als de CO2 waarden niet voldoende zijn
dan ga je nooit van de problemen afkomen

Mijn fles staat volledig open. Ik denk dat ik de inrichting moet aanpassen en anders een inline diffuser op de externe pomp aansluiten.
 
Nou mensen ik heb de slangen schoongemaakt van de filter. Mijn goerami wordt nu door de bak geblazen. Maar er zit inderdaad blauwalg in de bak. Ik kon het zo wegvegen. Moet ik nu blue exit erin doen? Ik las ook ergers dat po4 laag moet zijn om alg tegen te gaan. Zou ik teveel po4 hebben? Misschien kleinere dosis plantenvoeding? Dat door teveel plantenvoeding de algen ook worden gevoed?
 
Maar er zit inderdaad blauwalg in de bak. Ik kon het zo wegvegen. Moet ik nu blue exit erin doen? Ik las ook ergers dat po4 laag moet zijn om alg tegen te gaan. Zou ik teveel po4 hebben? Misschien kleinere dosis plantenvoeding? Dat door teveel plantenvoeding de algen ook worden gevoed?

De blauw alg zoveel mogelijk weghalen en blijven weghalen.

Blauw alg kan komen door geen of erg weinig nitraat.

Minimaal 10 ppm nitraat en 1 ppm fosfaat.
Dus dat beide meten en indien nodig toevoegen om deze verhouding te krijgen.
20/2 is perfect.

Te veel planten voeding veroorzaakt geen alg het is alrijd een tekort van een bepaald voedings element waardoor de planten groei stagneert en alg een kans krijgt.

Oja en blauwalg is geen alg maar een bacterie.
 
Ik heb een inline difussor gekocht. Morgen wil ik de bak onder handen nemen. Decoratie, glas schoonmaken, bodem evt vuil afzuigen etc. Nu zat ik te denken? Moet ik de vissen erin laten of toch beter er even uitvangen en daarna weer terug plaatsen? Ik weet niet wat stressvoller is. En kan ik beter de aangetaste bladeren schoonmaken of verwijderen?
 
Beste Danielle ,zelf had ik ook een probleem m et mijn buiten aquarium,3 jaar een draad alg probleem totdat ik vorig jaar posthoorn slakjes er in gezet heb,de eerste maanden moest ik nog met de hand de draadalg verwijderen maar na die tijd ging het steeds beter tot dat er nu helemaal geen draadalg meer te zien is ,de posthoornslakjes eten geen draadtalg maar wel het begin ervan ,het is een simpele en natuurlijke oplossing ,in mijn bak die vol vis zit en waar smorgens de zon vol op staat staan alle planten er prachtig bij zonder een spatje alg,het enige wat je moet doen is de overtollige slakjes er uit halen want ze zijn zeer producktief,hopenlijk heb je er wat aan
 
Ik had ook posthoornslakken, maar de plaag was niet meer te overzien. Ik heb nog 2 appelslakken die ik wil verhuizen en wat garnalen. Hopelijk blijft het dan weg. Zoniet dan gaat de bak leeg en komen er muizen in of andere kleine knaagdieren in. Dit is echt de laatste kans, want ik begin al de problemen met de bak zat te worden.
 
Dat is symptoom bestrijding eigenlijk en je moet denk ik de oorzaak wegnemen van het ontstaan van de alg. Anders blijft het terugkomen.
 
Dat is symptoom bestrijding eigenlijk en je moet denk ik de oorzaak wegnemen van het ontstaan van de alg. Anders blijft het terugkomen.

Ik heb de bak en decoratie schoongemaakt, zover dat kon. Ik heb in de hoeken achterin stenen geplaatst, om zo min mogelijk dode hoeken te krijgen. De appelslakken voelen zich helemaal thuis en 3 garnalen die ik in de rio gezet heb zijn uiteindelijk in de maag van de bentosi beland :( voor mijn neus opgepeuzeld maar ja weten we ook weer. De enige alg wat weer terug komt zijn die bruine vacht plukjes, penseelalg? Het alg tussen het javamos heb niet weggehaald. Zo ziet de bak er nu uit.

IMG_20171126_004559.jpg
 
Ik heb een lily pipe, maar waar kan ik hem het beste plaatsen? Net onder het oppervlakte of vlak boven de bodem?
 
Ik heb de bak even een update gegeven.

De lily pipe hangt erin en ik heb een langere slang (2m) op de uitvoer gezet. Mijn co2 mengde niet goed door een te korte slang, waardoor ik alleen belletjes kreeg aan de oppervlakte. Ik heb ook een grote zak purigen in het filter gedaan. De co2 checker was gelijk wat lichter van kleur.

Iemand verder nog tips?
 
De bruinalg groeit langzaam, maar de blauwalg steekt heel snel de kop op. 3 dagen verduisteren en een week niet voeren proberen.
 
Sinds een paar dagen gebruik ik blue exit. Ja ik weet het liever geen chemische stoffen, maar ik was wanhopig. De blue exit begint zijn werk te doen. 1 stuk hout is nu blauwalg vrij en de rest vervaagt. Wat ik ook merk is dat de bruin alg ook langzaam verdwijnt. Ik heb een tijdje geen plantenvoeding gegeven. Het lijkt erop dat mijn bak weer stabiliseert. Ik wilde een enkele spraybar aan de zijwand hangen, de stroming was eigenlijk perfect alleen mijn pomp vond het niet zo leuk. Die stroomde over. Nu dubbele spraybar aan de achterwand en de pomp lekt niet meer. De stroming is niet ideaal, maar ik weet niet hoe ik het anders moet oplossen. Fingers crossed dat het zo blijft.
 
Het valt mij op dat je erg weinig reageert op adviezen, en vooral je eigen plan trekt. Er worden oorzaken genoemd voor je algenprobleem, maar je reageert er niet inhoudelijk op. Ik zou daar eens beginnen. Meten is weten, wat zijn nu je nitraat en fosfaatwaarden? Je kan er wel chemische zooi ingooien, maar als je de oorzaak niet aanpakt, komt de alg gewoon weer terug.
 
Je zal toch de oorzaak nog moeten proberen te achterhalen want anders komt het vaak snel terug. Dat ben ik dus met mn voorganger Funkz eens;)
 
Ik heb daarna geen blue exit meer gebruikt en de blauwalg is weg. Ook is de bruinalg weg. Alleen nog een paar hele kleine plukjes penseelalg, maar ik ben zo goed als alg vrij voor een aantal weken!!! :D:D:D
 

Terug
Bovenaan