Ik vertrouw het niet.


na waterwissel duurt het op peil komen van de CO2 echt wel een paar uur bij mij.
De CO2 opschroeven is zinloos want verzadiging en snelheid bepaald.....bij teveel opschroeven gaat gewoon gasbellen uit de reactor = verlies.

Het water dat uit de reactor zal iets hoger in CO2 gehalte zijn dan in het aquarium, maar meetsetjes liet weinig verschil zien. Colombo CO2 meting

de Ph...net voor je gemeten, uit reactor 6.72.....in aquarium 6.83.
Interessant, en dank voor de meting!
Bij mij duurt het max 1 uur om de pH weer op 6.4 te krijgen. Ik heb de CO2 dus flink open staan (heb een bazooka diffuser waarbij de bellen mijn filter in gaan) en dat lost altijd 100% op. bij mij zal het verschil in pH ietsje groter zijn waarschijnlijk.

Maar het verschil bij jou is erg klein inderdaad.
 
Ja maar dat aquariumbemesting dit opschrijft zegt natuurlijk niets over of het wel of niet gevaarlijk is. Dat hebben zij vast niet zelf onderzocht. Dit is gewoon een algemene gebruikstip zonder verantwoordelijkheid te nemen voor de mogelijke gevolgen.
Dit lijkt inderdaad puur de mythe achter de stootkuur doorvertellen zonder enige vorm van eigen inzicht. Nou ja, wellicht wat bot maar zoals ik meerdere malen eerder heb aangegeven zal het best positieve invloed hebben op het bestrijden van alg en dat kan best eens getest zijn. Wat de verdere invloed op het aquarium, de planten en de vissen zal zijn, betwijfel ik ook of daar met zoveel aandacht naar gekeken is.
 
Tjonge geld dat niet voor alles wat we toe voegen wordt zo een eindeloze wel goed niet goed discussie
zou zeggen doe er je voordeel mee of niet succes.
Euhm nou ik waardeer het dat je de informatie hier neer zet, maar ik zie aquariumbemesting gewoon niet als een autoriteit op dit gebied. Al helemaal niet omdat ze baat hebben bij verkoop en het in stand houden van mythes.
 
Laatst bewerkt:
Euhm nou ik waardeer het dat je de informatie hier neer zet, maar ik zie aquariumbemesting gewoon niet als een autoriteit op dit gebied. Al helemaal niet omdat ze baat hebben bij verkoop.
Volkomen gelijk, en gezien dat op 95% van alle websites dezelfde tekst staat kunnen alle handelaren heel goed copy and paste.
Heeft ook zijn voordeel...bij zoeken krijgen je ook dezelfde hits...en dat is wat ze willen.
 
Interessant, en dank voor de meting!
Bij mij duurt het max 1 uur om de pH weer op 6.4 te krijgen. Ik heb de CO2 dus flink open staan (heb een bazooka diffuser waarbij de bellen mijn filter in gaan) en dat lost altijd 100% op. bij mij zal het verschil in pH ietsje groter zijn waarschijnlijk.

Maar het verschil bij jou is erg klein inderdaad.
Om het compleet te maken....kraanwater is PH 7.8
Aquariumwater is 6.8 bij een kh van 5.5
Na waterwissel is de PH bij mijn aquarium gelijk aan kraanwater.
CO2 gaat via een inline diffusor ( CO2 art atomizer keramiek ) naar een static mixer en vervolgens naar een reactor en dat met een doorloopsnelheid van 1000 liter per uur.
Bellen aantal, meer dan 100 per minuut en als ik dat nog verder verhoog krijg ik gewoon grote onopgeloste bellen uit de reactor.
Waterwissel is bij mij wel wekelijks bijna 100% ...500 liter.
 
Ben wel benieuwd wat de ts nu gaat doen eigenlijk! Want we gaan van carbo naar co2 naar stootkuur naar low maintenance terug naar carbo en toch nog ff over de stootkuur... :!Friesian, ben je al wat wijzer en weet je wat je volgende stap is? Groetjes!
Om te beginnen een betere balans creëren. Doordat ik nu zie dat het water meer kraakhelder is met de buis lager heb ik het idee dat het filter, de bacteriën beter werken. Voor mij is dit het eerste belangrijke punt.
 
Ok, maar wat was de kleur van je dropchecker ? Als vissen zo heftig reageren dan moet je in de regel wel echt vrij veel in het water hebben en dus een hele lichte of zelfs gelige dropchecker.
John, ik zag aan de vissen dat een aantal te veel aan het oppervlak hingen. Ik heb toen meteen om raad gevraagd al had ik al een vermoeden wat de reactie zou kunnen zijn. Als ik bij dieren zie dat het niet goed gaat wacht ik niet, kijk ik niet op de kleur van de dropchecker. Komt de Co2 met een sneltreinvaart kan dat niet goed zijn...
 
Op die manier sla je de vraag eigenlijk een beetje over. Algen zijn natuurlijk opportunistisch by design en als ze ergens van houden dan komt het omdat er voordeel uit te halen is, uitgenaste plantjes zijn het ;)

Wat wij ons dus feitelijk afvragen is waarom nestelen in sterke stroming? Het kan inderdaad zo simpel zijn dat de reden is omdat daar gewoon de meeste voedingsstoffen voorbij komen. Ik kan mij zo voorstellen dat ze in de natuur ook op stenen groeien waar veel water langs komt, zo de meeste kans op overleven. Dan kan de trigger alsnog een onstabiele co2 zijn en dan ontstaan ze op plekken waar ze de meeste kans van overleven hebben. Het is maar een idee, pin me er niet op vast.
Voor zover ik dit kan bezien meen ik dat je nu de zaak omkeert. Of bedoel je toch hetzelfde? Ik denk zelf niet dat algen, in dit geval baardalgen, zich graag nestelen op plekken waar de meeste stroming is maar juist het omgekeerde. Planten krijgen geen tijd om de te snel passerende CO2, mogelijk ook ander voedsel, op te nemen wat de gelegenheid biedt aan baardalg om zich juist daar te vestigen. In z'n algemeenheid weten we namelijk dat waar planten het laten afweten algen de overhand krijgen.
 
Als ik alles zo lees dan kun je denk ik stellen dat veel aquarianen een ander nadoen zonder verdere onderbouwing van iemand . Maar goed vaak is een ervaring ook niet meer dan dat. We gooien zoveel soms in de bak dat je je kan afvragen is dat goed of is dat wel nodig. best lastig af en toe en ook begrijpelijk dat men vaak afgaat op de adviezen van een ander als die ergens een bepaalde ervaring mee hebben. Ik denk ook dat veel wetenschappelijk niet of niet goed is onderzocht of dat we daar geen weet van hebben. Producenten laten natuurlijk niet snel het achterste van hun tong zien.
 
Als ik alles zo lees dan kun je denk ik stellen dat veel aquarianen een ander nadoen zonder verdere onderbouwing van iemand .
Zeg maar gerust dat akelig veel mensen dat doen, daarom ook altijd opletten met het geven van een advies.....de vraagsteller is zoekende en heeft geen weet, de beantwoorder praat ook maar na en denkt dat die antwoord geeft......dan heb je een leuke combi.
Ik denk ook dat veel wetenschappelijk niet of niet goed is onderzocht of dat we daar geen weet van hebben. Producenten laten natuurlijk niet snel het achterste van hun tong zien.
Producenten doen heel veel concurrenten gewoon na, enerzijds om mee te snoepen van de verkoop, anderzijds verklein je hiermee de verkoopwinsten van die ander.
Dan praat ik nog niet eens over de dozenschuivers, die hebben helemaal geen kennis in huis hebben....en deze groep moet dan de LFS advies geven ....dan daalt het nivo snel en worden de meest maffe producten op de markt gezet die van alles en nog wat beloven en niets nakomen.
 
Beste mensen, even ter informatie.... Er was te weinig waterbeweging van het oppervlak. Mede door wat iemand zei in een (dit?) topic heb ik nu 2 buisjes gaatjes schuin naar beneden en het 3e meer horizontaal om een lichte rimpeling te hebben voor gasuitwisseling. Co2 staat rustig(er) te werken en dat laat ik voor nu eerst zo. Telkens geklooi met nieuwe waardes is geen bal waard.
 
Beste mensen, even ter informatie.... Er was te weinig waterbeweging van het oppervlak. Mede door wat iemand zei in een (dit?) topic heb ik nu 2 buisjes gaatjes schuin naar beneden en het 3e meer horizontaal om een lichte rimpeling te hebben voor gasuitwisseling. Co2 staat rustig(er) te werken en dat laat ik voor nu eerst zo. Telkens geklooi met nieuwe waardes is geen bal waard.
Helemaal goed André laat het eerst maar eens stabiel worden.
Dat vele geklooi in de bak doet vaak meer kwaad dan goed.
Voor nu kijken hoe de vissen planten en algen zich gedragen.
 
Zeg maar gerust dat akelig veel mensen dat doen, daarom ook altijd opletten met het geven van een advies.....de vraagsteller is zoekende en heeft geen weet, de beantwoorder praat ook maar na en denkt dat die antwoord geeft......dan heb je een leuke combi.

Producenten doen heel veel concurrenten gewoon na, enerzijds om mee te snoepen van de verkoop, anderzijds verklein je hiermee de verkoopwinsten van die ander.
Dan praat ik nog niet eens over de dozenschuivers, die hebben helemaal geen kennis in huis hebben....en deze groep moet dan de LFS advies geven ....dan daalt het nivo snel en worden de meest maffe producten op de markt gezet die van alles en nog wat beloven en niets nakomen.
Inderdaad doen veel mensen, wij dus!!, dit. Iedereen is namelijk overtuigt dat hij of zij het goed doet, immers anders deden we het niet. Maar voor de starters; zij zullen vanzelf ontdekken dat er kaf onder het koren zit, niet alles klopt. M.a.w. zij zullen in de loop van de tijd zelf ervaringen op doen. Waarna ook zij gaan adviseren kunnen aan nieuwkomers zodat....enz. Reden waarom er Forums als deze bestaan!
 

Terug
Bovenaan