Ik weet niet wat ik moet doen! Meegeleverd filter vervangen?


T

Toto

Guest
Hoi!

Ik heb al een paar zoekopdrachten uitgevoerd, maar ik kom er niet uit. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik weet namelijk niet meer wat nu wijsheid is.
Een paar weken geleden heb ik de Superfish Home 80 gekocht. Die had ik al heel lang op het oog en op een gegeven moment was hij in de aanbieding!

Inmiddels ingericht met bodem, planten, hout, enzovoort, 3 weken ingedraaid en toen mijn koppel borstelneusjes overgezet.
Het spiderwood wat ik had kreeg een lekkere witte waas. Niks aan de hand natuurlijk, gewoon afwachten, gaat vanzelf weg en vissen lusten het ook wel.

Nou, die van mij lijken er geen hap van te nemen en tussen mijn grasjes en (stengel)planten zitten overal frutsels van de losgekomen laag van het hout. Het hout zelf gaf ook nog af aan het water, dus ik kreeg een bruine aanslag. Gelukkig is dat wel weg.

Het meegeleverde filter geeft wel stroming, maar ik zie niet dat het deze restjes opzuigt. Ik heb er wel wat uit kunnen halen met een schepnetje. Stuk hout eruit halen wordt lastig, aangezien er al wat planten omheen gegroeid zijn en ik wil dat ook weer niet verstoren.

Volgens een kennis van mij is het filter gewoon niet sterk genoeg en zou ik er beter een ander filter in kunnen doen.
Klopt het dat het meegeleverde filter, de Aquaflow 300, gewoon niet zo goed is?
En wat is dan een goede vervanger? Het moet dan wel in dat filterhuis passen. Ik was niet van plan om dat er per direct uit te slopen (ik weet dat men het wel doet), ik vind het juist niet lelijk.

Of heeft iemand een andere tip voor mij?
Bedankt!
 
Ik denk dat door dat filterhuis het afval niet goed wordt opgezogen. Ik heb de Home 40 gehad en het vuil gaat niet of slecht dat filterhuis in vond ik. Ik zou hem eruit halen en vervangen voor een buitenfilter.
 
Hmm, dus misschien ligt het nog meer aan het filterhuis dan aan het filter zelf? Het word er niet makkelijker op ;-)
Sommige mensen vinden het filterhuis lelijk, mij soort het niet en dan is het binnenfilter ook uit zicht.
Jammer dat het filterhuis niet uitneembaar is (dat wordt snijden met een mesje....)
 
Ik heb inderdaad het filterhuis verwijderd omdat ik tegen hetzelfde probleem aan liep. Ik ga zoeken of ik daar nog foto's van kan vinden op het forum.
Ben begonnen met er een extern filter op te zetten, dat werkte heel goed. Totdat het filter begon te lekken wat ik gelukkig op tijd ontdekte, ik lag bijna in mijn bed! Daarna toch even de buik vol van een extern filter.

Daarna heb ik een Aquael Turbo 500 op gezet. Bevalt me meer dan prima. https://www.onlineaquariumspullen.nl/en/aquael-aquael-turbo-filter-500.html
Ik heb een zwarte achtergrond en dat wit leek me erg storend, maar dat wit verkleurt ook en werd daarmee stukken minder opvallen.

Er blijft af en toe wel wat vuil op de bodem liggen maar ik ben 100% zeker dat dit bij mij aan overvoeren ligt. Erg moeilijk om de juiste hoeveelheid levend voer te geven. Normaal gesproken zou een bodem die goed ingedraaid is het vuil moeten kunnen wegwerken, tenzij er erg veel vuil ontstaat. Je bodem maakt namelijk een groot deel van de filtercapaciteit uit. Laat de bodem dan ook zoveel mogelijk met rust.

Ik had met het originele filter het zweefvuil overal op liggen (dikke laag), kreeg dat dus ook niet goed afgeheveld, je kunt niet met een slang langs de plantenblaadjes want dan beschadig je de planten. Met wapperen tijdens een waterwissel kreeg ik ook maar een deel weg, en zodra ik het bakje weer ging vullen wervelde alles wat in verborgen hoekjes was blijven liggen weer op, om weer op plantjes en hout te vallen.
 
Dit schreef ik elders:


Hier al de foto's van het filterhuis na het eruit halen.

Boven aan het filterhuis zit een rand, je kunt dus niet vanaf de bovenkant beginnen met los te maken, dat moet vanaf de zijkanten.

Ik heb het zelf gedaan met een vlijmscherp aardappelmesje zonder kartels, elk ander mes of plamuurmes is te lang om het tussen de ruit en het filterhuis te steken.
Dus eerst de voorkant gedaan, daarna de achterkant. Toen zat hij nog vast en heb ik het met beleid 'gebroken'.
Kitresten verwijderd met een scherp mesje door het onder een hoek op de ruit te houden. Ik heb er een van Stanley gebruikt. Geen mes met een punt maar met een recht snijvlak.

bak-kit-2-jpg.261372



bak-kit-jpg.261373
 
Dit Stanleymes gebruikt om de kit van het glas te halen.
7E98BEB3-12DC-4461-A50D-2AF856CEB519.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitgebreide handleiding!
Ik heb wel vaker gelezen dat het filterhuis eruit word gehaald. Van het weekend ga ik weer een poging doen om zoveel mogelijk frutsels en restjes uit het water te krijgen.
Mijn ancistrussen eten er wel iets van lijkt het maar het schiet niet op; ik ga ze iets minder voeren en kijken of dat helpt.

Ik denk dat ik het nog een poosje aankijk en er dan tzt een buitenfilter in ga doen, alhoewel mijn vriend daar dus niet van overtuigd is, die zegt dat een bak van 80 liter dat niet nodig heeft.
Maar ik heb dus geen verstand van buitenfilters. Ik denk wel dat ik het filterhuis voorlopig laat zitten, zo makkelijk gaat het niet zijn als de bak gevuld is en er dieren in zitten.

Zouden er andere filters in dat filterhuis passen?
 
Mijn ancistrussen eten er wel iets van lijkt h
Dat zijn ook wel hele grote poepmachines :DD


Zouden er andere filters in dat filterhuis passen?
Bij mijn weten niet. Ik denk dat je sowieso, zeker de eerste maanden, last gaat houden van vuil op de bodem. Ancistrussen zijn, vind ik dan, best flinke poepmachines en die poepjes zijn ook nog eens zwaar. Die zullen niet gauw door een filter op gezogen worden hierdoor. Dat zou ook niet nodig hoeven zijn. Het duurt een tijd maar je bodem is ook 1 groot filter en zou dit soort vuil af moeten kunnen breken. Alleen dat duurt misschien een half jaar tot het zover is.
Ik geloof dat ik het in jouw topic schreef, maar dat is ook de reden de bodem zoveel mogelijk met rust te laten.
 
Ik ben wel heel blij met de bodem die ik nu heb (JBL Manado Dark). Achteraf had ik heel misschien liever een soil gedaan, maar dit is al een verbetering ten op zichte van het grind wat er in mijn vorige bak zat.

Het klopt dat de ancistrussen poeperds zijn :oopss: maar ik vind ze wel erg grappig. Ze laten zich nu ook veel meer zien nu ze in een grotere bak zitten.

Ik hoop dat het filter nog een beetje zijn werk gaat doen en dat de ancistrussen nog wat van die rommel gaan eten.
Of ik moet er andere dieren bij zetten die goed zijn in opruimen.
 
Of ik moet er andere dieren bij zetten die goed zijn in opruimen.
Heb je nog andere vissen in je bak (sorry niet paraat)
Opruimen zou normaal gesproken niet nodig zijn, wat afgevallen/oude blaadjes bv wel, maar poep zou weggewerkt moeten kunnen worden door de bodem.
Ik ken ook geen dieren die iets als ontlasting opruimen. En alles wat je toevoegt poept natuurlijk ook weer.
 
Nee ik had altijd endler guppen, maar door hun snelle voortplanting en de beperkte ruimte heb ik die een tijdje geleden allemaal gevangen en verkocht. Daarna nieuwe bak opgestart en na 3 weken de ancistrussen overgezet.
Wat er nu in de bak zit tussen de planten en op het hout is allemaal restjes van de laag witte waas (alg?) die op het nieuwe stuk kienhout zat. Ipv dat die waar verdween is het meer een soort prutje geworden wat overal op en tussen zweeft en in de grasjes op de bodem gaat zitten.
Plus dat er ook wat nieuwe alg ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Ik denk dat dit bruine of groene alg is, wat nu aan de bovenkant van mijn stuk kienhout zit (vrij dicht bij het licht dus).

Poep van de ancistrussen zie ik niet echt liggen, maar de bodem is ook donker.
 
Poep van de ancistrussen zie ik niet echt liggen, maar de bodem is ook donker.
De poep is ook donker.

Ik durf je niet goed te zeggen wat je erbij kunt zetten omdat ik niet kan inschatten hoe erg een Ancistrus de bak belast. @Nicolientje-W zal je hier meer over kunnen vertellen.

Heb je een man en een vrouw? Ancistrussen jongen als konijnen, dan is het wellicht verstandig niets meer bij te plaatsen in deze bak.
Maar laten we eens wachten op Antje (Nicolientje-W), zij is toch wel de expert hier op het gebied van Ancistrus.
 
Heb je een man en een vrouw? Ancistrussen jongen als konijnen, dan is het wellicht verstandig niets meer bij te plaatsen in deze bak.
Maar laten we eens wachten op Antje (Nicolientje-W), zij is toch wel de expert hier op het gebied van Ancistrus.

Het jongen krijgen valt mee hoor. Ik heb ze nu 3 jaar en ze hebben een keer of 4 een 'nestje' gehad.
Ik heb daar uiteindelijk maar zo'n 20 jongen aan over gehouden (van hun eerste leg heeft geen 1 jong het overleeft en waarom weet ik nog steeds niet) en die hebben ook weer een nieuw huis gekregen.
 
Het jongen krijgen valt mee hoor. Ik heb ze nu 3 jaar en ze hebben een keer of 4 een 'nestje' gehad.
Ik heb daar uiteindelijk maar zo'n 20 jongen aan over gehouden (van hun eerste leg heeft geen 1 jong het overleeft en waarom weet ik nog steeds niet) en die hebben ook weer een nieuw huis gekregen.
Als ik anderen zo lees zou ik bijna zeggen dat je geluk hebt gehad ;-)
 
Het jongen krijgen valt mee hoor. Ik heb ze nu 3 jaar en ze hebben een keer of 4 een 'nestje' gehad.
Ik heb daar uiteindelijk maar zo'n 20 jongen aan over gehouden (van hun eerste leg heeft geen 1 jong het overleeft en waarom weet ik nog steeds niet) en die hebben ook weer een nieuw huis gekregen.
Je bak is te koud daarom overleeft er zo weinig van je ancistrus jonkies, misschien maar beter ook.
 
Je bak is te koud daarom overleeft er zo weinig van je ancistrus jonkies, misschien maar beter ook.
Ik weet niet wat de temperatuur nu is, maar 22 graden is toch wel het minimum, toch?
22-24 een mooie temperatuur?
 
Ik weet niet wat de temperatuur nu is, maar 22 graden is toch wel het minimum, toch?
22-24 een mooie temperatuur?
Het mooiste is 24 graden, maar ts heeft een koudwaterbak en daar kunnen jonkies minder goed tegen, plus dat levendbarenden graag jonkies eten dus die zullen er mede oorzaak van zijn dat er zo weinig overleeft
 
Je bak is te koud daarom overleeft er zo weinig van je ancistrus jonkies, misschien maar beter ook.
Survival of the fittest misschien?

Het verklaart misschien waarom de eerste lichting het toendertijd niet overleefd heeft. Ik heb veel rondgevraagd en ook van alles geprobeerd. Waterwaardes waren goed dus ik snapte er ook niets van.

Mijn bak is overdag rond de 22 graden, in de zomer wordt hij natuurlijk warmer. Ik zou er eens op moeten gaan letten in welk seizoen ze eieren leggen. Eigenlijk stammen deze vissen uit de tijd dat ik naar de aquariumzaak ging (net begonnen met mijn eerste bakje) en leuke visjes wilde en in elk aquarium horen toch een paar algeneters (niet per se mijn mening hoor). Men zei toen dat een verwarming niet per se nodig was en veel stroom kostte en dat de vissen prima op kamertemperatuur konden. Het was toen ook niet duidelijk zichtbaar dat de ene een mannetje was.

Dus tja zo gaan die dingen....

Ik zou er graag een schooltje danio's bij willen maar verder weet ik het nog niet. Eerst maar eens dat filtergedoe oplossen.
 
De vraag is of je je heel druk moet maken over die frutsels. Spinderwood geeft in het begin gewoon troep. Het is niet voor niets dat ze zeggen dat je het eerst 2 weken moet u wateren met veel waterverversen gedurende die tijd lijkt je water rooibosthee. Als het daarna even in je bak ligt wordt het een schimmelboel en komt er nog meer troep vanaf.

Als je ziet hoe onze bakken er nu uit zien nadat we hout gewisseld hebben dat hou je niet voor mogelijk.

Alleen je filter heb je om je water te zuiveren, grotere rotzooi op de bodem zuig je gewoon af in je wekelijkse waterwissel. (dat wordt echt vanzelf minder)

Stront van je vissen blijft de eerste paar dagen / weken na het toevoegen van nieuwe vissen of bodem liggen omdat er nog geen of te weinig bacteriën in je bodem zitten.

Gewoon je bak wekelijks onderhouden en zijn balans laten vinden en je niet te druk maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toto
Survival of the fittest misschien?

Het verklaart misschien waarom de eerste lichting het toendertijd niet overleefd heeft. Ik heb veel rondgevraagd en ook van alles geprobeerd. Waterwaardes waren goed dus ik snapte er ook niets van.

Mijn bak is overdag rond de 22 graden, in de zomer wordt hij natuurlijk warmer. Ik zou er eens op moeten gaan letten in welk seizoen ze eieren leggen. Eigenlijk stammen deze vissen uit de tijd dat ik naar de aquariumzaak ging (net begonnen met mijn eerste bakje) en leuke visjes wilde en in elk aquarium horen toch een paar algeneters (niet per se mijn mening hoor). Men zei toen dat een verwarming niet per se nodig was en veel stroom kostte en dat de vissen prima op kamertemperatuur konden. Het was toen ook niet duidelijk zichtbaar dat de ene een mannetje was.

Dus tja zo gaan die dingen....

Ik zou er graag een schooltje danio's bij willen maar verder weet ik het nog niet. Eerst maar eens dat filtergedoe oplossen.
Je doet je vissen geen plezier met een koudwaterbak en een toekomstig daniosoortje ook niet echt, een verwarming kost geld ja, maar jij zit er liever in de winter ook warmpjes bij als dat je dan maar niet stookt omdat dat goedkoper is tenslotte
 

Je kunt met dat betreft je het geld van de danio's besparen. Op die temperaturen leggen die allemaal het loodje
 
Op 22 graden?
Ik lees op verschillende sites dat ze kunnen vanaf 18 of 20 graden. Over de luipaard en zebra danio's heb ik het dan.
Dit is geen betrouwbare info?https://nl.highriverlabs.com/1105-danio-leopard.html

Edit: okay beetje rare site eigenlijk (denk vertaald). Misschien zijn er betere informatiebronnen maar ik lees op verschillende websites dat ze op 20-24 graden kunnen. Dus nu ga ik op Engelstalige websites kijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het een beetje jammer dat hier niet de juiste informatie wordt gegeven óf dat alle danio soorten over één kam worden geschoren.

Ik heb zebra of luipaard danio's op het oog en heb verschillende bronnen gecheckt:
https://aquanswers.com/best-cold-water-fish-without-aquarium-heater/ (hier staat ook de ancistrus cirrhosus bij, maar misschien heb ik dolicoptherus....?)
 
Ik vind het een beetje jammer dat hier niet de juiste informatie wordt gegeven óf dat alle danio soorten over één kam worden geschoren.

Ik heb zebra of luipaard danio's op het oog en heb verschillende bronnen gecheckt:
https://aquanswers.com/best-cold-water-fish-without-aquarium-heater/ (hier staat ook de ancistrus cirrhosus bij, maar misschien heb ik dolicoptherus....?)
En hoemeer websites je bezoekt hoe wanorderlijk het overzicht word, tip van flip: beperk je tot 1 website
 
En hoemeer websites je bezoekt hoe wanorderlijk het overzicht word, tip van flip: beperk je tot 1 website
Ik check er meerdere om info te controleren.
De bovenstaande websites geven allemaal ongeveer hetzelfde aan over de zebradanio, in elk geval wat betreft de temperatuur.
 
Ik vind het een beetje jammer dat hier niet de juiste informatie wordt gegeven óf dat alle danio soorten over één kam worden geschoren.

Ik heb zebra of luipaard danio's op het oog en heb verschillende bronnen gecheckt:
https://aquanswers.com/best-cold-water-fish-without-aquarium-heater/ (hier staat ook de ancistrus cirrhosus bij, maar misschien heb ik dolicoptherus....?)
dat is nou het feestje wat internet heet.
Wat ik al in je andere topic schreef, iedereen kan iets over een onderwerp schrijven maar dat maakt het nog geen betrouwbare informatie.
 
dat is nou het feestje wat internet heet.
Wat ik al in je andere topic schreef, iedereen kan iets over een onderwerp schrijven maar dat maakt het nog geen betrouwbare informatie.
Sorry maar je negeert nu gewoon wat ik schreef/zei.
Ik heb meerdere websites gecheckt om de informatie die erop staat te controleren. Of moet ik er maar vanuit gaan dat de informatie waarschijnlijk niet klopt omdat iedereen toch maar kan schrijven wat hij wil?
Ik geloof best dat winkeliers informatie van elkaar overnemen, daarom lees ik het liefste iets als een Wikipedia of onafhankelijke website/gids/platform. Als ik me afvraag of iets klopt dan zoek ik verder. Kennelijk is een forum met aquarianen niet de beste bron (heel veel verschillende meningen en ervaringen en zo). Want waar halen zij de informatie vandaan, afgezien van eigen ervaring (die men al dan niet heeft met bepaalde vissoorten)?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is niet de bedoeling je te negeren.

Hierboven zie ik maar een deel van de quote hieronder helaas.

Sorry maar je negeert nu gewoon wat ik schreef/zei.
Ik heb meerdere websites gecheckt om de informatie die erop staat te controleren. Of moet ik er maar vanuit gaan dat de informatie waarschijnlijk niet klopt omdat iedereen toch maar kan schrijven wat hij wil?
Ik geloof best dat winkeliers informatie van elkaar overnemen, daarom lees ik het liefste iets als een Wikipedia of onafhankelijke website/gids/platform. Als ik me afvraag of iets klopt dan zoek ik verder. Kennelijk is een forum met aquarianen niet de beste bron (heel veel verschillende meningen en ervaringen en zo). Want waar halen zij de informatie vandaan, afgezien van eigen ervaring (die men al dan niet heeft met bepaalde vissoorten)?




Wat ik probeer aan te geven is dat niet op elke website betrouwbare informatie staat en daarmee de informatie dus ook wel eens niet zou kunnen kloppen. Ook zal je websites tegenkomen waarop mensen vanuit verschillende inzichten / ervaringen schrijven etc.

Dan kun je heel veel verschillende adviezen krijgen als je meerdere websites bezoekt. Het forum is ook zo'n website.

Het is niet zo dat elke website anders dan Aquainfo of het forum het bij het verkeerde eind heeft! Het tegendeel, op een forum lopen zoals je merkt ook meningen uiteen.

Helemaal niet verkeerd om je in te lezen!
 
Het klinkt heel simpel: maak een beschrijving over vissen waarin alle informatie in alle gevallen klopt.....de werkelijkheid is helaas niet zo simpel. Als ik dat zou doen dan kan ik stoppen bij de wetenschappelijke naam. De Nederlandse naam wordt dan al weer een probleem.....daar is men het al vaak niet over eens.

We proberen op AquaInfo een redelijk goed kloppende beschrijving te maken. Maar....... ervaringen lopen uiteen door:
  • Samenstellingen met vissoorten
  • Karakter van de desbetreffende specifieke vis
  • Grootte van het aquarium
  • Inrichting van de aquariums
  • Waterwaardes
  • Herkomst van deze specifieke vis? bovenloop of benedenloop van een rivier?
  • etc etc.
We proberen daarom een beschrijving te maken die zoveel mogelijk recht doet aan de vissoort, plant, ongewervelde etc. Maar ik zal de eerste zijn om toe te geven dat niet alles perfect is. Er zijn bijna 3.000 pagina's met beschrijvingen maar ook nog categorie pagina's, herkomst pagina's met uitleg.

Nieuwe informatie wordt dagelijks toegevoegd. Ik mag gelukkig redelijk wat beschrijvingen van anderen gebruiken en schrijf ook zelf maar het toevoegen, inrichten en beheer van de website doe ik helemaal zelf. Er komt ook steeds meer informatie beschikbaar over diverse vissoorten waardoor sommige informatie weer bijgewerkt kan worden. Nieuwe inzichten, ideeën en onderzoek geeft een steeds completer beeld van onze aquarium dieren en planten. Maar het blijven levende wezens die ons soms verrassen. Klopt daarmee een beschrijving niet.....zou kunnen.....het kan ook zo zijn dat jouw specifieke situatie afwijkt van het gemiddelde.

Als iemand informatie op AquaInfo tegenkomt die niet correct lijkt te zijn, tag me gewoon zodat ik er naar kan kijken. De informatie wordt aangepast of ik leg uit waarom niet.
 
Inmiddels een paar weken verder en ik geloof niet dat het interne filter veel opzuigt. Ik zie veel rommel op de bladeren liggen. De actieve kool heb ik eruit gehaald twee weken geleden, in de hoop dat mijn planten wat beter zouden gaan groeien. Helaas groeit ongeveer de helft van mijn plantjes nauwelijks (en ik heb hele makkelijke planten) en ik weet nog niet precies waar dat aan ligt, de waterwaardes zijn op zich goed maar de KH en de GH blijven aan de hoge kant (mogelijk gedijt de ene wel op hard water en de ander niet). Daarnaast ook de pech dat mijn twee ancistrussen de bladeren van de echinodorus erg lekker vinden. Ik dacht eerst dat het om een tekort voor de planten ging, maar die twee loungen gezellig op de blaadjes en maken er een soort raster netwerkje van (en gaatjes). Ik kwam erachter toen ik op dit forum ging zoeken naar de combinatie 'ancistrus' en 'echninodorus'.
Dus het gaat nog niet helemaal soepel en ik moet nog veel uitzoeken.

Dus hoe kan ik mijn bak nu wat minder rommelig krijgen?
Ik overweeg om toch maar versneld een buitenfilter bij te kopen. Alleen ik zit wel aan een budget van €85. Dus als iemand een tip heeft voor een buitenfilter dan hoor ik dat graag.
 
Dus als iemand een tip heeft voor een buitenfilter dan hoor ik dat graag.
De JBL-reeks doet het bij veel leden goed. Op de website van een zekere bouwmarkt die op "bach" eindigt en begint met "horn", zijn ze vaak het goedkoopst te vinden. Zie zo gauw niet hoe groot je bak is, maar de 702 en 902 zijn fijne filters. :)
 

Terug
Bovenaan