De problemen die je beschrijft worden volgens mij vooral veroorzaakt door vervuiling.
Ik zou op een 80l toch ook voor een extern filter gaan, zeker met grote vervuilers in de bak.
Gewoon goed onderhoud blijven doen (wekelijks 50% ww), de bruine aanslag van je bladeren wegen, ramen schoonmaken, hout en stenen schoonmaken met een tandenborstel of zoiets (zolang je last van algen hebt)
Daarnaast blijft bodemonderhoud (in ieder geval op de plekken waar geen planten staan) belangrijk. Met een grindbodem en zandbodem krijg je heel veel vuil makkelijk weg met een hevelklok.
Met een soil gaat dat goed met een turkey baster in combinatie met een afhevelslang.
Wat voor planten heb je erin? Zitten er snelgroeiers bij?
Ik doe nu 1 x per week een waterwissel van 10%. Ik zal eens kijken wat het oplevert als ik hem voor 30 a 40% wissel. De helft wisselen is best een klus als je dat met met de hand moet doen.
Qua hulpstukken heb ik al best veel geprobeerd, van waterstofzuigers op batterijen (en netstroom) tot simpele hevelslangen. Ik heb ook een hevelklok van Tetra gehad, maar die heb ik gauw weer weggedaan (de slang was veel te stug). Het bodemmateriaal wat ik heb (JBL Manado Dark) is heel licht, bijna als zand, maar wel iets grover en ik vind het erg mooi, maar achteraf had ik misschien toch liever grind gehad. Beter schoon te maken denk ik. Wat een turkey baster is daar moet ik even op googelen zometeen!
In mijn bak staat nu:
-Echinodorus bleheri, groeit volgens mij niet snel en hebben dus rasterblaadjes
-Echinodorus argentinensis, idem
-Hygrophila stricta waarvan 2 stekjes het vrij goed doen, de rest niet zo denderend
-Cryptocoryne parva, groeit eigenlijk nauwelijks, maar ziet er wel goed uit
-Helanthium tenellum (Echinodorus tenellus), ziet er redelijk uit, maar groeit niet super
-Cyperus helferi, staat er goed bij, alleen groeit niet snel naar mijn idee
-Cryptocoryne Beckettii, groeit goed en ziet er mooi uit (is alleen geen grote plant).
En wat ik eruit heb gehaald:
-Valisneria asiatica en spiralis, die heb ik achteraf verkeerd geplant (te diep) en daardoor verslijmde die binnen 2 weken. Ik had hem moeten verzwaren denk ik (aangezien die bodem zo licht is)
-Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid), groeide wel erg snel, maar volgens mij groeide deze veel luchtwortels en dat vond ik een heel rommelig gezicht aangezien daar ook alleen maar rommel in bleef zitten
-Hemianthus Callitrichoides, heel leuk plantje wat het ook goed leek te doen, helaas een paar keer losgewroet of kwam telkens bovendrijven.
Zit een groot stuk hout in waar het olijke planteneet-duo zich graag ophoudt en een grote steen (snowflake stone).
Ik voeg 1 keer per week Profito toe en dagelijks 2 ml EasyCarbo. Ik voeg geen macro voeding toe (denk dat dat wel moet?)
Waterwaardes heb ik niet bij de hand, maar weet uit mijn hoofd dat de KH en GH redelijk hoog zijn, de PH rond de 7-7,3 zit, nitraat laag.
Licht staat waarschijnlijk iets te lang aan, van 10:00 uur tot 18:00 uur. Ik heb op de punten van de cyperus wel alg zitten.
Naar mijn mening mag er dus nog een goede plant bij (snelgroeier?), alleen weet ik niet welke. Het licht van de Home80 is helemaal niet zo denderend (ik dacht dat het een prima bak was, maar het is mijn tweede aquarium en ik vond hem gewoon supermooi qua design).
Ter afsluiting: Ik ga vandaag een buitenfilter bestellen, alleen nog even kijken welke en of die goed op de bak past qua ruimte eromheen / naast / onder in het kastje