Ik weet niet wat ik moet doen! Meegeleverd filter vervangen?


De JBL-reeks doet het bij veel leden goed. Op de website van een zekere bouwmarkt die op "bach" eindigt en begint met "horn", zijn ze vaak het goedkoopst te vinden. Zie zo gauw niet hoe groot je bak is, maar de 702 en 902 zijn fijne filters. :)
Mijn aquarium is 80 liter.
In mijn stad komt een HB maar die is nog lang niet klaar. Online kijken dan maar.
 

Je kunt met dat betreft je het geld van de danio's besparen. Op die temperaturen leggen die allemaal het loodje
Even nieuwsgierig op wat voor danio soorten je dan doelt, naar mijn mening heb je er meer dan genoeg die tussen de 18 en 24 graden het prima doen, op kamertemperatuur. (Misschien zelfs beter dan een constante temperatuur)
 
  • Geweldig
Waarderingen: Toto
Ik overweeg om toch maar versneld een buitenfilter bij te kopen. Alleen ik zit wel aan een budget van €85. Dus als iemand een tip heeft voor een buitenfilter dan hoor ik dat graag.
Ik zou dan kijken naar bijvoorbeeld de Fluval 106 die is nu extra afgeprijsd ivm de nieuwe 107.
ik heb zelf deze filters gehad (206 en 406) en was erg tevreden.
ik zag de 106 nu al onder de 80 euro online.

Als je iets meer kan uitgeven dan zou ik 100% voor een Aquael Ultramax gaan. Die heb ik nu bij mijn aquarium en is voorzien van voorfilter dat je kan schoonmaken zonder het hele filter te openen. Werkt heel erg fijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toto
De JBL-reeks doet het bij veel leden goed. Op de website van een zekere bouwmarkt die op "bach" eindigt en begint met "horn", zijn ze vaak het goedkoopst te vinden. Zie zo gauw niet hoe groot je bak is, maar de 702 en 902 zijn fijne filters.
Dat is ook een prima optie👍🏻De 702 past bij de bouwmarkt ook in je budget.
 
Even nieuwsgierig op wat voor danio soorten je dan doelt, naar mijn mening heb je er meer dan genoeg die tussen de 18 en 24 graden het prima doen, op kamertemperatuur. (Misschien zelfs beter dan een constante temperatuur)
Ondertussen had ik een mooi lijstje gemaakt (naar aanleiding van andere lijst van 'kamer temperatuur vissen' elders op het forum). En daarbij kwam ik inderdaad tegen dat de danio soorten (zebra, luipaard en nog een paar) op lage temperatuur moeten worden gehouden en dat een hoge temperatuur zelfs niet goed voor ze is.
Dus blij dat ik niet direct af ben gegaan op wat iemand hier op het forum zei :)
 
Ik zou dan kijken naar bijvoorbeeld de Fluval 106 die is nu extra afgeprijsd ivm de nieuwe 107.
ik heb zelf deze filters gehad (206 en 406) en was erg tevreden.
ik zag de 106 nu al onder de 80 euro online.

Als je iets meer kan uitgeven dan zou ik 100% voor een Aquael Ultramax gaan. Die heb ik nu bij mijn aquarium en is voorzien van voorfilter dat je kan schoonmaken zonder het hele filter te openen. Werkt heel erg fijn.

Oei, ziet er heel mooi uit, die Ultramax, maar 200 euro is inderdaad een beetje buiten budget (een beetje heel erg). Maar kan me voorstellen dat dat pre-filter heel fijn is!

De Fluval 106 zag ik net voor 77 euro, dus daar ga ik me nog wat verder in verdiepen!

Bedankt voor de tips!
 
De problemen die je beschrijft worden volgens mij vooral veroorzaakt door vervuiling.
Ik zou op een 80l toch ook voor een extern filter gaan, zeker met grote vervuilers in de bak.
Gewoon goed onderhoud blijven doen (wekelijks 50% ww), de bruine aanslag van je bladeren wegen, ramen schoonmaken, hout en stenen schoonmaken met een tandenborstel of zoiets (zolang je last van algen hebt)
Daarnaast blijft bodemonderhoud (in ieder geval op de plekken waar geen planten staan) belangrijk. Met een grindbodem en zandbodem krijg je heel veel vuil makkelijk weg met een hevelklok.
Met een soil gaat dat goed met een turkey baster in combinatie met een afhevelslang.
Wat voor planten heb je erin? Zitten er snelgroeiers bij?
 
De JBL-reeks doet het bij veel leden goed. Op de website van een zekere bouwmarkt die op "bach" eindigt en begint met "horn", zijn ze vaak het goedkoopst te vinden. Zie zo gauw niet hoe groot je bak is, maar de 702 en 902 zijn fijne filters. :)
Het was moeilijk maar ik denk dat ik het, ik zal eerlijk zijn met wat hulp, heb geraden. Hornbach?? In Zwolle zit er een maar die hebben nu juist geen JBL filters. Wat overigens m.i. prima filters zijn.
 
De problemen die je beschrijft worden volgens mij vooral veroorzaakt door vervuiling.
Ik zou op een 80l toch ook voor een extern filter gaan, zeker met grote vervuilers in de bak.
Gewoon goed onderhoud blijven doen (wekelijks 50% ww), de bruine aanslag van je bladeren wegen, ramen schoonmaken, hout en stenen schoonmaken met een tandenborstel of zoiets (zolang je last van algen hebt)
Daarnaast blijft bodemonderhoud (in ieder geval op de plekken waar geen planten staan) belangrijk. Met een grindbodem en zandbodem krijg je heel veel vuil makkelijk weg met een hevelklok.
Met een soil gaat dat goed met een turkey baster in combinatie met een afhevelslang.
Wat voor planten heb je erin? Zitten er snelgroeiers bij?

Ik doe nu 1 x per week een waterwissel van 10%. Ik zal eens kijken wat het oplevert als ik hem voor 30 a 40% wissel. De helft wisselen is best een klus als je dat met met de hand moet doen.
Qua hulpstukken heb ik al best veel geprobeerd, van waterstofzuigers op batterijen (en netstroom) tot simpele hevelslangen. Ik heb ook een hevelklok van Tetra gehad, maar die heb ik gauw weer weggedaan (de slang was veel te stug). Het bodemmateriaal wat ik heb (JBL Manado Dark) is heel licht, bijna als zand, maar wel iets grover en ik vind het erg mooi, maar achteraf had ik misschien toch liever grind gehad. Beter schoon te maken denk ik. Wat een turkey baster is daar moet ik even op googelen zometeen!

In mijn bak staat nu:
-Echinodorus bleheri, groeit volgens mij niet snel en hebben dus rasterblaadjes
-Echinodorus argentinensis, idem
-Hygrophila stricta waarvan 2 stekjes het vrij goed doen, de rest niet zo denderend
-Cryptocoryne parva, groeit eigenlijk nauwelijks, maar ziet er wel goed uit
-Helanthium tenellum (Echinodorus tenellus), ziet er redelijk uit, maar groeit niet super
-Cyperus helferi, staat er goed bij, alleen groeit niet snel naar mijn idee
-Cryptocoryne Beckettii, groeit goed en ziet er mooi uit (is alleen geen grote plant).


En wat ik eruit heb gehaald:
-Valisneria asiatica en spiralis, die heb ik achteraf verkeerd geplant (te diep) en daardoor verslijmde die binnen 2 weken. Ik had hem moeten verzwaren denk ik (aangezien die bodem zo licht is)
-Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid), groeide wel erg snel, maar volgens mij groeide deze veel luchtwortels en dat vond ik een heel rommelig gezicht aangezien daar ook alleen maar rommel in bleef zitten
-Hemianthus Callitrichoides, heel leuk plantje wat het ook goed leek te doen, helaas een paar keer losgewroet of kwam telkens bovendrijven.

Zit een groot stuk hout in waar het olijke planteneet-duo zich graag ophoudt en een grote steen (snowflake stone).

Ik voeg 1 keer per week Profito toe en dagelijks 2 ml EasyCarbo. Ik voeg geen macro voeding toe (denk dat dat wel moet?)
Waterwaardes heb ik niet bij de hand, maar weet uit mijn hoofd dat de KH en GH redelijk hoog zijn, de PH rond de 7-7,3 zit, nitraat laag.
Licht staat waarschijnlijk iets te lang aan, van 10:00 uur tot 18:00 uur. Ik heb op de punten van de cyperus wel alg zitten.

Naar mijn mening mag er dus nog een goede plant bij (snelgroeier?), alleen weet ik niet welke. Het licht van de Home80 is helemaal niet zo denderend (ik dacht dat het een prima bak was, maar het is mijn tweede aquarium en ik vond hem gewoon supermooi qua design).


Ter afsluiting: Ik ga vandaag een buitenfilter bestellen, alleen nog even kijken welke en of die goed op de bak past qua ruimte eromheen / naast / onder in het kastje
 
Ik heb ook goede ervaringen met de JBL's. Als je de stroming van de spraybar te hard vind kan je eventueel de spraybar gaten iets uitboren.

Snelgroeiende planten die het bij mij in alle bakken wel goed doen zijn (ook zonder CO2):
- Javavaren (op hout of steen gelijmd, geklemd)
- Limnophila sessiflora
- Rotala rotundifolia
- Hemianthus Micranthemoides (Pearl Weed)
Voor de laatste 3 zou ik wat voedingscapsules in de bodem doen

Als je tank lekker stabiel is geworden en je de snelgroeiers zat ben, kan je ze altijd nog (geleidelijk) vervangen door andere planten.

8 uur licht met matige verlichting is op zich niet verkeerd. Ik denk dat je vooral nog last hebt van algen omdat je nog onvoldoende plantmassa en relatief veel vervuiling hebt.
Ik denk dat je met meer verschonen (ww en bodem), beter filter en meer snelgroeiende planten na een aantal weken al een beter resultaat kan hebben.
 
Laatst bewerkt:
Dit is een aardig filmpje over het afhevelen van een lichte bodem met een combinatie van Turkey Baster met hevelslang:


En dat werkt ook prima om het vuil op dichtbegroeide plantenmassa's (b.v. mos tapijt, e.d.) af te hevelen
 
Ooooh zo'n ding! Aaha! Nog niet gegoogled, was druk.
Maar dit lijkt een beetje op wat ik vroeger ook deed met een waterstofzuiger. Ik woelde het vuil van de bodem met het uiteinde, dan de zuiger aan. Was niet ideaal, maar het ging. Jammer genoeg is-ie kapot gegaan.

De snelgroeiers ga ik ook even naar kijken.

Ik heb zelf nog nooit een buitenfilter gehad. Ik ben wat filmpjes gaan kijken op YT en verbaas me erover hoe groot ze zijn. Ik denk eerlijk gezegd dat ik de slangen helemaal niet op de bak kan krijgen, aangezien er een glazen afdekplaat op ligt. Bovendien gaan die nooit onderin mijn kastje passen, vooral die van Fluval zijn veel te hoog.....
 
Update: voorlopig geen buitenfilter. Heb er wel eentje op het oog, nl de Filtosmart 100 van Oase. Zou kwam afmetingen onder in mijn kast passen, ben alleen van de slangen nog niet zo zeker. Maar aangezien het wel weer een grote uitgave is wacht ik er nog even mee. Ik wil kijken of ik een plexiglas plaat kan maken en dan uitsparingen kan maken voor zowel de voederautomaat (voor als we op vakantie gaan) en de slangen van de externe filter.
De aangeraden filters zijn echt allemaal veel te hoog en dan zouden ze naast mijn bak moeten staan, waar eigenlijk ook geen plaats voor is.

Ik heb ook net mijn nieuwe Ali Express goedkopi stofzuigertje binnen en daar kon ik aardig wat vuil mee opzuigen.
Verder nog wat plantjes besteld. Ik las dat echinodorus ook van bodemcapsules houdt dus die zijn mee besteld. Hopelijk krijgen die dan weer mooiere bladeren. Ik ben van plan de ancistrussen wat meer bij te voeren met groenten en algentabletten in de hoop dat ze dan minder op de bladeren van de echinodorus gaan loungen (en eten).
 

Terug
Bovenaan