Ik wil opnieuw beginnen met men aquarium

60x30x35 is geen 80 liter maar 63 bruto dus zeg maar net geen 60 liter netto. Of mijn calculator moet niet goed zijn.
 
Wat mij niet duidelijk is. Heb je nu een oud aquarium en een nieuwe grotere aquarium? Of ga je opnieuw beginnen met het 60x30x35 aquarium. Ik zou zelf een kwartsgrind bodem nemen. Met afgeronde kiezels. Dit kun je dan af en toe ook ‘stofzuigen’ om te zorgen dat er geen rot in komt. Dat je er een schip in wilt, dat valt onder persoonlijke voorkeur. De 1 wilt hout, de nader stenen, en een ander wilt een spongebob thema. Die vissen zullen dat echt niet erg vinden. Dus doe wat jij mooi vind. Zorg wel voor genoeg makkelijke planten. Dus wat trage groeiers. En ook wat zuurstof plantjes die makkelijk zijn. Waterpest, vallisneria. Een intern filter zou prima kunnen, maar het aquarium is al niet groot. Dus meer ruimte binnen zou wel fijn zijn. Een Eheim 2211 of 2213 of JBL 402 zou goed zijn. Om het makkelijk te houden, zou ik een all in one voeding nemen voor de planten. Het is een klein aquarium, dus gaat niet om grote hoeveelheden. Wil je niet teveel hoeven meten. Dan de EI toepassen. En wekelijks 50% verversen. Dat is goed voor de vissen. Dan worden ze ook minder snel ziek. Je kunt alles wat je nu hebt in een plastic krat (action) doen. Behalve de bodem (veel vuil) En wekelijks 50% verversen. Eventueel wat VFM van easylife erin doen. Dat bind ook NH4. En geeft minder stress. Dan je aquarium opnieuw inrichten en 3 weken indraaien met planten. En nieuw filter.
 
Wat mij niet duidelijk is. Heb je nu een oud aquarium en een nieuwe grotere aquarium? Of ga je opnieuw beginnen met het 60x30x35 aquarium. Ik zou zelf een kwartsgrind bodem nemen. Met afgeronde kiezels. Dit kun je dan af en toe ook ‘stofzuigen’ om te zorgen dat er geen rot in komt. Dat je er een schip in wilt, dat valt onder persoonlijke voorkeur. De 1 wilt hout, de nader stenen, en een ander wilt een spongebob thema. Die vissen zullen dat echt niet erg vinden. Dus doe wat jij mooi vind. Zorg wel voor genoeg makkelijke planten. Dus wat trage groeiers. En ook wat zuurstof plantjes die makkelijk zijn. Waterpest, vallisneria. Een intern filter zou prima kunnen, maar het aquarium is al niet groot. Dus meer ruimte binnen zou wel fijn zijn. Een Eheim 2211 of 2213 of JBL 402 zou goed zijn. Om het makkelijk te houden, zou ik een all in one voeding nemen voor de planten. Het is een klein aquarium, dus gaat niet om grote hoeveelheden. Wil je niet teveel hoeven meten. Dan de EI toepassen. En wekelijks 50% verversen. Dat is goed voor de vissen. Dan worden ze ook minder snel ziek. Je kunt alles wat je nu hebt in een plastic krat (action) doen. Behalve de bodem (veel vuil) En wekelijks 50% verversen. Eventueel wat VFM van easylife erin doen. Dat bind ook NH4. En geeft minder stress. Dan je aquarium opnieuw inrichten en 3 weken indraaien met planten. En nieuw filter.
Ik snap dat het niet helemaal duidelijk is. Maar kijk: ik heb nu een aquarium van 80 liter ofso en die wil ik opnieuw inrichten en een nieuwe bodem enzo dus dan zouden de vissen er even 3 werken uit moeten. Ik ga vandaag waarschijnlijk als het door gaat een aquarium even groot als die waar ze nu in zitten kopen en ze daar 3 weekjes in doen en dan weer terug naar het echte aquarium die ik heb aangepast. Maar is het niet te stressvol voor ze??
 
Als je ze in de andere bak doet dan zit daar geen ingedraaid filter of bodem in. Dat heeft dan weinig meerwaarde en ik zou ze even eruit halen en dan de bodem en andere zaken doen en ze dan weer terugzetten met het ingedraaide filter en een nieuwe erbij laten indraaien.
 
Erica, hier heb je een stappenplan: Je koopt nieuw bodemmateriaal, dat spoel je schoon en zet je vast klaar. Je vissen kan je in een curverbox stoppen met het water uit je aquarium, maar dit hoeft niet. Vervolgens haal je de planten uit je aquarium, die leg je even aan de kant. Dan haal je het grind uit je aquarium. Vervolgens het nieuwe bodemmateriaal er weer in, dan de planten. Doe een waterwissel, vissen er weer in. Klaar.
 
Als je ze in de andere bak doet dan zit daar geen ingedraaid filter of bodem in. Dat heeft dan weinig meerwaarde en ik zou ze even eruit halen en dan de bodem en andere zaken doen en ze dan weer terugzetten met het ingedraaide filter en een nieuwe erbij laten indraaien.
Nee ik richt dat hele aquarium dan ook in en dan daar 3 weken in tot het andere aquarium het water weer goed is
 
Erica, hier heb je een stappenplan: Je koopt nieuw bodemmateriaal, dat spoel je schoon en zet je vast klaar. Je vissen kan je in een curverbox stoppen met het water uit je aquarium, maar dit hoeft niet. Vervolgens haal je de planten uit je aquarium, die leg je even aan de kant. Dan haal je het grind uit je aquarium. Vervolgens het nieuwe bodemmateriaal er weer in, dan de planten. Doe een waterwissel, vissen er weer in. Klaar.
Ja maar ik wil het water er ook uit en nieuwe platen en alles nieuw 😅
 
Nee ik richt dat hele aquarium dan ook in en dan daar 3 weken in tot het andere aquarium het water weer goed is
Je kan dat geld veel beter besteden aan een extern filter (bv Eheim 2213 op marktplaats) dan aan een nieuw aquarium. Als je dat nieuwe filter een tijdje laat indraaien, kun je daarna je intern filter eruit halen en dan de boel omgooien, bodem vervangen etc.
 
Erica, hier heb je een stappenplan: Je koopt nieuw bodemmateriaal, dat spoel je schoon en zet je vast klaar. Je vissen kan je in een curverbox stoppen met het water uit je aquarium, maar dit hoeft niet. Vervolgens haal je de planten uit je aquarium, die leg je even aan de kant. Dan haal je het grind uit je aquarium. Vervolgens het nieuwe bodemmateriaal er weer in, dan de planten. Doe een waterwissel, vissen er weer in. Klaar.
Eens met dit stappenplan. Tijdelijk je vissen met je huidige aquariumwater in een andere bak of zelfs gewoon even in een emmer. Bak opnieuw inrichten en zorgen dat de temperatuur in beide bakken overeen komt. Dan kun je gewoon de vissen uit de tijdelijke bak scheppen en overzetten, zonder je 'oude' water te gebruiken. Komende tijd even rusitg aan doen en nog niks toevoegen, want de bak moet weer even stabiel worden maar dat kan prima met de vissen die je hebt
 
Daarom vindt ik persoonlijk ook een rechthoekige speciekuip van een 90 liter zo gunstig als tijdelijke opvang. Kost amper noemenswaardig veel en degelijk.
 
Daarom vindt ik persoonlijk ook een rechthoekige speciekuip van een 90 liter zo gunstig als tijdelijke opvang. Kost amper noemenswaardig veel en degelijk.
Maar dat aquarium dat ik waarschijnlijk kan kopen kost maar 15€ dus misschien nog wel goedkoper als zoon bak en er zit een verwarming bij en een filter die ik waarschijnlijk niet ga gebruiken maar misschien wel. Maar even ook voor de andere mensen. Ik snap jullie niet helemaal (sorry) want volgens mij snappen jullie mij ook niet echt. Want ik wil echt HELEMAAL opnieuw beginnen dus dat water moet dan echt wel 3 weken staan en goed worden zo dat ze er weer in kunnen en ik ga ze niet 3 weken in een Emmer doen of een plastic bakje
 
Dat lijkt me ook een goed plan Erica maar laat de nieuwe bak bijvoorbeeld een nachtje staan ter controle met water om zeker te zijn dat die niet lekt.
 
Dat lijkt me ook een goed plan Erica maar laat de nieuwe bak bijvoorbeeld een nachtje staan ter controle met water om zeker te zijn dat die niet lekt.
Ja zou ik doen
 
Ik geloof dat je niet helemaal begrijpt wat het probleem met waterkwaliteit is. Vissen poepen en plassen in hetzelfde water waar ze in zwemmen. Daardoor komt er ammonia in het water, wat niet gezond is voor vissen. In je filter zitten bacteriën die dat omvormen naar andere stoffen die niet zo schadelijk zijn. Eigenlijk eten deze bacteriën dus de afvalstoffen van jouw vissen.

Waarom 3 weken wachtenvoordat je vissen in een nieuwe bak doet? Omdat deze bacteriën niet in het filter zitten als je het koopt. Ze hebben tijd nodig om te groeien totdat het er genoeg zijn om alle rommel van je vissen te kunnen verwerken. Als je niet genoeg filterbacteriën hebt dan blijven de vissen in hun eigen rommel rondzwemmen.
Deze bacteriën hebben ook ruimte nodig om te wonen. Je filter (pompje) is tegelijk de woonplaats van je bacteriën en een pomp om de afvalstoffen van je vissen en alle andere dingen die ze nodig hebben aan te voeren.
Heb je veel vissen of grote vissen dan heb je dus ook veel poep en plas, en dus veel bacteriën nodig. Een klein filter geeft dan niet genoeg ruimte. Je heb dan niet genoeg bacteriën ben je vissen zwemmen in hun eigen rommel rond.
Het belangrijkste wat je nieuwe bak nodig heeft is een "ingedraaid" filter. Dat is dus een filter met de beestjes er al in. Dat zou jij al moeten hebben want je hebt al een filter. Als je daar nu een nieuw, groter filter naast zet dan gaan er vanzelf bacteriën verhuizen van je oude filter naar je nieuwe en gaat het indraaien veel sneller.
Als je twijfelt of het filter goed werkt kun je in het begin regelmatig een deel van het water vervangen door schoon kraanwater. Dan zit er ook minder rommel in.

Je kunt ook op marktplaats kijken voor filters. Een superflow 300 (veel grotere versie van de superflow 100) wordt overal aangeboden voor weinig. In principe geldt voor filters: hoe groter, hoe beter.

Verder zou ik zorgen voor lekker veel planten. Dan hebben de vissen verstopplekken en voelen ze zich veilig.
 
Oké bedankt. Bij het aquarium dat ik misschien krijg zit ook een filter die wel 2ehans is maar als ik hem goed schoon maak??? In de beschrijving staat: sterke biovlow super filter misschien is die beter dan mijn filter die ik nu heb (ik kan altijd een nieuw filtertje voor erin dan kopen)
 
Ben benieuwd wat dat dan voor filter is
 
Erica, om voor jezelf een beeld te hebben kun je even dit filmpje bekijken van een JBL 902. Is twee maten groter dan een 402 maar het zal je meer duidelijkheid geven dat het buitenfilter geen plaats inneemt in de bak. En de nieuwe bak altijd even testen of alles goed werkt.

 
Hallo. Ik heb het aquarium en het is even groot. Maar hebben jullie nog tips hoe ik ze het beste in dat aquarium over kan zetten dus hoeveel water van het echte aquarium naar het tijdelijke moet over zetten??? En moet ik ze ook nog laten wennen aan het water in en bakje enzo ???
 
In het water zitten weinig of geen bacterien en als de waarden een beetje overeenkomen dan kun je nieuw water gebruiken. Ook even op de temp letten.
 
Oké 👍
Maar er zit zoon nep rotsen want achter in van piepschuim is dat niet giftig of slecht voor ze ??
image.jpg
 
Lieve Erica, wij snappen jou wel, maar jij snapt ons niet. Ik wens je veel succes, ik ga verder geen tijd meer aan je besteden. Je doet toch wel waar je zelf zin in hebt. Succes ermee.
 
Lieve Erica, wij snappen jou wel, maar jij snapt ons niet. Ik wens je veel succes, ik ga verder geen tijd meer aan je besteden. Je doet toch wel waar je zelf zin in hebt. Succes ermee.
???
 
Oké 👍
Maar er zit zoon nep rotsen want achter in van piepschuim is dat niet giftig of slecht voor ze ??Bekijk bijlage 343402

Niet als het er speciaal voor gemaakt is. De makers kiezen dan materialen die geschikt zijn voor vissen.

Zorg eerst dat je nieuwe bak gevuld is met zand/grind, water en planten. Zorg dat je nieuwe filter draait en dat de temperatuur ongeveer gelijk is aan die in je oude bak.
Daarna visjes uitvangen en naar de nieuwe bak. En dan het oude filter ook naar de nieuwe bak. Laat de filters een paar weken samen draaien, zodat de bacteriën de tijd krijgen om te verhuizen van het oude filter naar het nieuwe. Daarna kan het kleinste filter eruit.
 
Niet als het er speciaal voor gemaakt is. De makers kiezen dan materialen die geschikt zijn voor vissen.

Zorg eerst dat je nieuwe bak gevuld is met zand/grind, water en planten. Zorg dat je nieuwe filter draait en dat de temperatuur ongeveer gelijk is aan die in je oude bak.
Daarna visjes uitvangen en naar de nieuwe bak. En dan het oude filter ook naar de nieuwe bak. Laat de filters een paar weken samen draaien, zodat de bacteriën de tijd krijgen om te verhuizen van het oude filter naar het nieuwe. Daarna kan het kleinste filter eruit.
Oké bedankt, zou ik gaan doen ik heb kleine steentjes in het aquarium gedaan en tijdelijke plantjes gekocht.

Bedankt voor alle tips iedereen ik ga er zeker iets mee doen als het aquarium klaar is :) :)
 
Ik had eigenlijk echt nog 1 vraagje. Gaat mijn drijfhout ooit zinken ?? Ik heb het nu in een emmer met een steen erop is dat genoeg dat het ooit vanzelf gaat zinken???
 
Dat hangt van de soort hout af. Als je het gekocht hebt bij een aquarium winkel voor dit doel dan zou het uiteindelijk een keer beneden moeten blijven.
 
Heb je bijvoorbeeld spiderwood dan kan een rots idd helpen. Ik heb dat ook gedaan om de zelfde reden in mijn aquarium. Je kunt dat mooier maken in je bak met een plant zoals een kleine Anubiassoort erop te lijmen. (Pattex secondelijm) wel goed laten opdrogen.

IMG20220510092323.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oké bedankt, het gaat vast ooit wel zinken ik heb van dat lichte houd die heel veel van die dunne takjes heeft
 
Hallo het aquarium draait nu bijna 2 weken zonder vissen. En ik weet dat die bak wel 3 weken moet draaien maar wil het graag iets versnellen. Ik dracht zelf om dan eerst wat garnalen er in te doen zo dat het Filter er aan kon wennen maar wil eigenlijk de vissen er wel in doen. Zou dat al kunnen als de ph het zelfde is en de warmte??? ( er zitten al wat slakken in en die doen het goed)
 
Nee kan niet, haastige spoed is zelden goed, waarom dieren blootstellen aan giftige waterwaardes alleen om je eigen belang?
 
Nee kan niet, haastige spoed is zelden goed, waarom dieren blootstellen aan giftige waterwaardes alleen om je eigen belang?
Nou het is niet om mijn belang maar wil gewoon graag dat ze het allemaal mee gaan maken hun nieuwe huis… en ik heb er speciaal spul in tegen stres en dat het het water goed maakt voor vissen
 
Nou het is niet om mijn belang maar wil gewoon graag dat ze het allemaal mee gaan maken hun nieuwe huis… en ik heb er speciaal spul in tegen stres en dat het het water goed maakt voor vissen
Ja dat speciale spul is een hoax en zal de boel echt niet versnellen, het verkoopt uieraard wel leuk dus goed voor de omzet van de winkelier, en dat is ook precies het enige waar het goed voor is
 
Maar zouden ze er dan over een week in kunnen dan is het 3 weken gelden
 
Je bent opnieuw opstarten gestart Erica. Ik zou eerder kiezen voor geduld en 4 weken laten indraaien. Geduld is
Nou het is niet om mijn belang maar wil gewoon graag dat ze het allemaal mee gaan maken hun nieuwe huis… en ik heb er speciaal spul in tegen stres en dat het het water goed maakt voor vissen
Dan zou ik des te meer de raad van @Nicolientje-W ter harte nemen. De beloning zul je dan erg waarderen en de vissen ook. En dan eerst waterwaardes testen en een waterwissel. Daarna voorzichtig werken aan een visbestand.
 
Terug
Bovenaan