Ik zie door de algen het aquarium niet meer


blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Berichten
1,127
Beste mede-aquarianen,

Al een tijdje kamp ik met algen. Waar deze eerst alleen het hout sierden, overwoekeren ze nu ook mijn planten. Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen welke algensoorten ik heb, en of ik hier wat aan kan doen. Ik heb zoveel mogelijk informatie vergaard.

Mijn aquarium draait sinds mei 2017.

Type: Rio 180 (ongeveer 150L netto).
Filter: JBL critstalprofi Greenline 1501
Licht: 2 tl-lampen (draaien nu in totaal 1 jaar mee, hebben tussendoor een jaar uitgestaan)
Temp: 23/24 graden Celsius

Bewoners:
10x marmerbijlzalm
16 x prachtroodvinzalm
12 x corydoras panda (waarvan er 6 sinds afgelopen zaterdag)
x vuurgarnalen

Waterwaarden:
pH: 6,5-7,0
kH: 5 graden Duitse hardheid
(berekende) CO2: 39 mg/L
NO3: 0 mg/L
PO4: 0,2 mg/L

Toevoegingen aan het water:
- wekelijks profito (15mL)
- Bio-CO2 (600 gram suiker en 6 gram gist, verdeeld over 2 flessen)

En wat foto's:
DSC_0674.jpg
DSC_0676.jpg
DSC_0677.jpg
DSC_0678.jpg
DSC_0679.jpg
DSC_0683.jpg


Ook heb ik sinds kort (iets meer dan een week een waas op het water:
DSC_0688.jpg


Totaaltje:
DSC_0690.jpg


De vissen doen het gelukkig goed.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn ellende en hopelijk hebben jullie de gouden tip voor me!
 
als je no3 daadwerkelijk nul is dan heb je daar al een probleem te pakken
planten hebben dit nodig om te overleven en goed te groeien zeker als je zo veel co2 in je bak hebt
hoe meet je de waarden
 
Ik vraag me af of de meting van de No3 = 0 correct is.
Hoe is de stroming in je bak en waar mee filter je?
 
@flipper34 : Dank voor je snelle reactie! Ik heb alle waarden gemeten met de SERA druppeltest.

Verdere informatie:

Licht: 8 uur/dag
Ik filter lichtjes over turf.
 
Ik zal de NO3 nogmaals meten!
 
Wat voor filter / pomp heb je erop staan?
 
@TonHageraats : Ik heb een JBL CristalProfi Greenline e1501. De uitstroom staat gericht op het opp.
 
Soms vraag ik mij af of mensen die reageren het topic wel gelezen hebben? :sorry:
 
@gast07 : Ik vertel liever iets dubbel dan helemaal niet :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De NO3 is echt 0.
De PO4 heb ik 4x gemeten, dus die waarde zal ook wel goed zijn.
 
Mijn fout, had het even niet onthouden :sorry:
 
Jammer van de alg, want verder is het een mooie bak.

Ik zou de bak 48 uur kompleet verduisteren.
Daarna zit er wel veel alg in je filter dus dat moet je er wel even uithalen.

Daarna zorgen dat je ook no3 en po4 in je bak hebt.
20 No3 2 po4 is mooi.
 
Bij een Kh van 5 en PH tussen 6,5 en 7 zit je met de berekende co2 tussen 47 en 15 mg/l co2 als boven en ondergrens. Gebruik je ook een continu test?
 
@gast07 : Ik ga de CO2 nog meten met de druppeltest voor de zekerheid
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met de druppeltest van Tetra kom ik uit op een CO2-waarde van 38 mg/L.
 
Het nitraat halte is met nul dus veel te laag. Kies voor het NO3:pO4 een verhouding 10:1. Dus als je nitraat op 20 staat, en dat mag het best zijn, staat je fosfaat gehalte op 2.
Omdat ik draadalg zie ben ik ook niet overtuigt van je CO2 niveau. Het schommelt hoe dan ook veel te veel, je schrijft van 6.5- 7.0! (Let op, dit zijn logaritmische waarden) Dit wijst nl. op een te laag c/q flucturerend CO2 gehalte. Inderdaad is het goed om e.e.a nog eens goed na te meten met een druppeltest.
 
@benvo: Ik denk dat de co2 waarde wel klopt. Ik heb twee flessen bio-co2 aangesloten op het aquarium en beide bubbelen er lustig op los.
Ik heb ook lang gedacht draadalg te hebben, maar nu twijfel ik of dat het wel is. Alle foto's van draadalg die ik gezien heb, bestaan uit enkele draden. 'Mijn' draden vertakken zich, zoals mos en plantjes doen. Ik heb dit meegekregen toen ik christmas mos kocht en heb het er nooit meer uit gekregen. Als het onzin is wat ik zeg, hoor ik dat graag. :p Hopelijk zijn de vertakkingen een beetje te zien op de foto.

De no3 is inderdaad erg laag, hoe kan ik deze het beste verhogen?

En moet ik de bio-co2 loskoppelen als ik her aquarium verduister? En weet iemand wat voor algen zich nog meer verschuilen in het aquarium?
 
Ja ik zou de co2 dan inderdaad even loskoppelen.
 
Met de druppeltest van Tetra kom ik uit op een CO2-waarde van 38 mg/L.
Werkt de Tetra co2 test met een blanco? Zuren in het water kunnen de test namelijk beïnvloeden. De JBL test wekt namelijk wel met een blanco, vandaar de vraag.
 
De no3 is inderdaad erg laag, hoe kan ik deze het beste verhogen?
Hiervoor kun je zelf een kaliumnitaat stock oplossing maken of bijvoorbeeld voor kant en klaar gaan zoals Nitro van EasyLife.
Als je Nitraat gaat verhogen moet je je fosfaat in de gaten houden en desgewenst ook verhogen.
 
Bedankt voor alle reacties! Ik vind het heel fijn dat jullie allemaal met me mee willen denken.

Morgen ga ik proberen zoveel mogelijk alg weg te halen en voeg ik 20mL profito toe (dat is inmiddels wel een week geleden).

Is het een idee om minder water te verversen? Ik ververs nu wekelijks 20-25% van het water.
Ik ga nu een maand lang 20ml/week toevoegen aan profito en als ik over een maand geen verbetering zie, ga ik het aquarium verduisteren (doe zulke dingen liever niet omdat dit ook slecht is voor je planten).

Ik hou jullie op de hoogte! Voor verdere tips/uitleg welke algen ik heb, hou ik me aanbevolen.

@gast07 : Tetra werkt niet met een blanco helaas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tegen draadalg en baardalg wil een carbokuur ook wel helpen.
 
Ik ga nu een maand lang 20ml/week toevoegen aan profito en als ik over een maand geen verbetering zie, ga ik het aquarium verduisteren (doe zulke dingen liever niet omdat dit ook slecht is voor je planten).
In Profito zit geen Nitraat en fosfaat.
 
kijk raar op tegen verduisteren bij dit soort alg :S:juggle:
bij blauw bacterie oké maar of het hier zinvol is
van draad alg wordt ook wel gezegd dat je water dan te schoon is als deze aanwezig is hoe behandel je je filter
maak je dit vaak schoon lijkt er wel op dat je bacterie huishouding niet echt lekker op orde is

wat bio co2 betreft lijkt me niet makkelijk om schommelingen te voorkomen
zie ook dat je een behoorlijke kaamlaag heb mischien een skimmer een idee
 
Ik heb het al een paar keer eerder geschreven hier verduisteren helpt tegen draad alg.
En ik spreek uit persoonlijke ervaring.
Het laat los zweeft door het water en komt in je filter.

Blauw alg is een bacterie en of verduisteren daar tegen helpt betwijfel ik dan weer.

De planten kunnen kunnen hier prima tegen.
Sterker ze zijn weer schoon en groeien (als ze alles hebben wat ze nodig hebben) weer vrolijk verder.

Maar goed doe met mijn advies wat je wilt.
 
Helder water, veel CO2, voldoende licht, .... -> het bladgroen werkt voor 100%. Er wordt zeer veel zuurstof en suikers geproduceerd.
Maar... er zijn te weinig nitraten en fosfaten om complexere molecuren te maken. De waarden NO3 en PO4 dalen doordat de planten wanhopig naar deze stoffen op zoek zijn. Doordat ze teveel suikers hebben, 'lekken' deze en andere organische stoffen uit de planten en vormen een prima voedingsbron voor algen. Voorlopig is het water nog heel gezond voor de vissen, maar op een bepaald moment nemen de algen het helemaal over en sterven de planten af.

Voor de baardalg zou ik toch een kuur met carbo aanraden.
Ook asap nitraat en fosfaat toevoegen. (ik verbruik momenteel 20 g KNO3 per week) Hou die waarde boven de 20 mg/l en fosfaat boven de 2 mg/l.
 
Ik heb het al een paar keer eerder geschreven hier verduisteren helpt tegen draad alg.


Zou best kunnen maar ik heb het nog nooit geprobeerd en heb gelukkig niet snel last van deze alg maar de tip onthouden we wel:thumbs:
 
Zou best kunnen maar ik heb het nog nooit geprobeerd en heb gelukkig niet snel last van deze alg maar de tip onthouden we wel:thumbs:
zo is dat John daar heb je gelijk
ben het eigenlijk nog nooit tegen gekomen in de diverse beschrijvingen over draad alg
vandaar mijn bedenkingen maar zou best kunnen werken

Blauw alg is een bacterie en of verduisteren daar tegen helpt betwijfel ik dan weer.

ook daar heb ik mijn twijfels over maar blijft maar terug komen als oplossing in de diverse artikelen over blauw alg/bacterie bestrijding
of dat nu een herhaling van 1 idee is of niet :S:juggle: geen flauw idee
 
Wauw! Wat een reacties! Hartelijk dank voor jullie inzichten en adviezen!

Als ik het goed begrijp, gaat extra profito me niet helpen (goed om te weten). Wel heb ik andere plantenvoeding gevonden, waar ook nitraat en fosfaat in zit, is dat een idee om het nitraat/fosfaat gehalte te verhogen of zullen de concentraties hiervan te laag zijn voor mij?

@jessicapilon Mijn filter maak ik niet vaak schoon. Afgelopen zaterdag heb ik hem schoongemaakt, maar de keer ervoor is al een tijd geleden (ergens eind juli/ begin augustus).
Ik ben zo blij dat jullie goede adviezen hebben voor mij! Ik heb goede hoop dat ik van mijn algen af kan komen.

@flipper34 Om schommelingen te voorkomen, maak ik gebruik van 2 flessen. Elke week vervang ik 1 fles om zoveel mogelijk een constante waarde te houden.

Er zijn twee dingen om van mijn algen af te komen:
- totale verduistering voor 2 dagen (bio-CO2 loskoppelen)
- een carbokuur


Wat het ook wordt (er is in ieder geval een plan B), daarna zal NO3 en PO4 omhoog moeten. Ik heb hier geloof nog wel wat poederzakjes liggen voor KNO3 en KH2PO4 (heb het in het verleden al eens gebruikt).
Omdat hiet niet zo goed beviel, los ik het liever anders op (zoals met plantenvoeding waar NO3 en PO4 inzit), maar als jullie denken dat dit niet voldoende is, dan ga ik er toch weer mee beginnen.
 
Een planten voeding waar alles inzit kan prima werken, maar is niet los aan te sturen, dus als je het een aanpast gaat het ander mee, met nitraat en fosfaat los van elkaar kan je daarmee makkelijker de juiste waarden aansturen.
 
Na even zoeken heb ik een zakje met KNO3 poeder gevonden. Dat is alvast de helft.

Voordat ik begin een kuur, wil ik graag zeker weten dat ik het goed doe.

Wat betreft de verduistermethode: moet ik dan nog letten op bepaalde zaken naast het loskoppelen van de bio-CO2?

Wat betreft de carbokuur: Ik kan niet vinden wat deze precies inhoud. Wel las ik dat het funest is voor Vallisneria. Kan iemand mij daar iets meer uitleg over geven?
 
Als ik ook een cent in het zakje mag doen;


Ik zie geen gebreken aan je planten dus het gehele voedingstekorten verhaal is niet de belangrijkste oorzaak van je alg.
Oorzaak van je alg is een onstabiele CO2. Dat is het nadeel van Bio CO2 op een grotere bak.
En de reden van je alg is geen juiste voeding in de vorm van NPK = macro's

mijn advies in het algemeen:
- zoveel mogelijk alg verwijderen, erg aangetast blad wegknippen
- minder belichten voor 3 weken en daarna pas langzaam weer naar normale niveaus.
- complete voeding kopen
- betere testkitjes aanschaffen
- beter watercirculatie
- Bio CO2 in de afvalcontainer en een 'normale' set kopen
- niet gaan verduisteren; dat is overkill. Zo'n paardenmiddel gebruik je alleen bij blauwalg en/of extreme vormen van baardalg
 
Bij een carbo kuur doseer je op dag 1 5x de aanbevolen dosis carbo en op dag 2 doe je dat 4 maal en op dag 3 dus 3x enzovoorts.

Het zou best in de onstabiele co2 kunnen zitten maar om de alg die je nu hebt te bestrijden zou ik een kuur inzetten.
 

Terug
Bovenaan