Ik zie een ramp met CRS aankomen!


algeneter12

Well-known member
Lid geworden
11 april 2012
Berichten
2,203
Leeftijd
22
Locatie
Boxtel
Hallo beste mensen.

Ik houd nu al een jaar of 3 Crystal reds, nooit geen problemen mee gehad. Sinds 3 dagen echter zie ik steeds 1-5 dode garnalen op een dag. Dit is natuurlijk heel vervelend. Aan de dode garnalen is op het oog niks te zien, foto's hebben dus ook geen nut. Wat me wel opvalt is dat een groot deel van de garnalen voortdurend met hun pootjes tussen hun buik zitten te pulken. Ik vermoed daarom een bacteriële infectie. Ook valt het me op dat de Snow whites ineens een rode tint krijgen, niet zoals een golden maar echt roder. + daar komt nog bij dat ongeveer de helft van mijn zwangere garnalen ineens maar 2-7 eitjes hebben terwijl dit hiervoor niet het geval was.

Gisteren heb ik een 40% waterwissel gedaan waardoor de ph, gh en kh misschien wat hoger uitvallen.
Met de waterwaardes lijkt niks mis:

NO2 = 0
NO3 = 5
Ph = 6,5
Kh = 2-3
Gh=5

Wie heeft er raad? Heb nu catappa en beukenbladeren aan het aquarium toegevoegd om zo hopelijk iets van een desinfecterende werking te krijgen oid. De bak is 60cm en er leven circa 200 garnalen.

De 17 zwangere garnaaltjes heb ik nu apart gezet met een ingedraaide bodem en 100% leidingwater. Zo kan ik eventueel de eitjes nog proberen te redden mocht er een garnaal in dit bakje overlijden.

Iemand? @jessicapilon @Seabait @Sanneke80
 
Jeetje wat klote is dit zeg.

Heb je toch even een foto van het totaalbeeld?
Dat vind ik zelf makkelijker om mee te werken, dingen af te strepen, materialen etc.
 
@Sanneke80 Ik heb het even proberen te filmen.
Hier de link:



Snap je wat ik bedoel met de pootjes tussen de buik? Lijkt echt alsof er iets van een schimmel of bacterie tussen zit, kan er op het oog alleen niks aan zien.
 
Op de video zie ik zelf niet echt iets raars. Heb je iets toegevoegd van nieuwe bewoners of planten of wat dan ook maar? Je hoort wel vaker dat groepen zomaar wegvallen zonder echt aanwijsbare reden.
 
Het is schieten met halen maar zou je niet preventief een kuur met furanol kunnen doen ofzo ?
 
Dat zou je kunnen doen, maar zoals ik al zei zie ik niet echt iets bijzonders. Maar dat is vaak bij garnalen het geval.
 
@Sanneke80 Ik heb het even proberen te filmen.
Hier de link:



Snap je wat ik bedoel met de pootjes tussen de buik? Lijkt echt alsof er iets van een schimmel of bacterie tussen zit, kan er op het oog alleen niks aan zien.

Het lijkt alsof 1 van de Snow White's (op 0:31) 'the white band of death' heeft, maar kan het niet goed zien door de kwaliteit van de video. Wijst op iets bacterieel.
Als de zwangere minder eitjes hebben moet je maar eens proberen te kijken of er een lichte witte schimmel is, dat wijst op 'Achlya'. Groene schimmel is 'systemic mycoses'.
Tenzij het echt duidelijk is is het meestal gokken bij garnalen en kan je het beste verscheidene waterwissels doen en zien dat je filters proper zijn, zo verklein je de bacteriële druk.

Kan goed zijn dat de kolonie wat te groot is aan het worden en dat moeder natuur het voor jou is aan het oplossen. Wat garnalen overzetten naar ergens anders kan dit proces misschien sneller doen stoppen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op een bak van 54 liter is 200 niet echt heel veel maar ja moeder natuur is soms niet te volgen.

Ik zie welke strepen Stefaan bedoeld maar ken dit verschijnsel niet.
 
Hmmm, op die ziekte is via google niet heel erg veel te vinden en al helemaal niet met foto s. Als je op foto s kijkt dan zie je ook garnalen met een breuk in het pantser wat vaak gebeurt als ze vervellen of net juist niet kunnen vervellen.

Wellicht kun je een dode onder een microscoop bekijken of je daar iets ziet.
 
Hmmm, op die ziekte is via google niet heel erg veel te vinden en al helemaal niet met foto s. Als je op foto s kijkt dan zie je ook garnalen met een breuk in het pantser wat vaak gebeurt als ze vervellen of net juist niet kunnen vervellen.

Wellicht kun je een dode onder een microscoop bekijken of je daar iets ziet.
Ziet er ongeveer zo uit, is al wel in een ver stadium:
t48HLVELVxe9QpuMEsJdsKWv8brXEkvo.jpeg


En die witte band is op het eerste gezicht een vervellingsprobleem, maar heeft een bacteriële oorsprong.
 
Op jouwe foto lijkt het inderdaad een echte band en geen breuk. Dat kan ik op de video dan ook niet goed zien. Ik had nog nooit van deze ziekte gehoord.
 
Allemaal super bedankt voor het meedenken. Ben een beetje ten einde raad.
Op de video zie ik zelf niet echt iets raars. Heb je iets toegevoegd van nieuwe bewoners of planten of wat dan ook maar? Je hoort wel vaker dat groepen zomaar wegvallen zonder echt aanwijsbare reden.

Dat is het gekke nou net, vorige week een waterwissel gedaan en meer niet. Ik heb wel een walnotenblad er in gedaan ergens deze week, en heb deze niet gekookt. Op de verpakking stond ''Tijdelijk verhitten ivm. hygiene'', waar ik dus net pas achter kwam... Weet niet zeker of dit de oorzaak is.
Het lijkt alsof 1 van de Snow White's (op 0:31) 'the white band of death' heeft, maar kan het niet goed zien door de kwaliteit van de video. Wijst op iets bacterieel.
Als de zwangere minder eitjes hebben moet je maar eens proberen te kijken of er een lichte witte schimmel is, dat wijst op 'Achlya'. Groene schimmel is 'systemic mycoses'.
Tenzij het echt duidelijk is is het meestal gokken bij garnalen en kan je het beste verscheidene waterwissels doen en zien dat je filters proper zijn, zo verklein je de bacteriële druk.

Kan goed zijn dat de kolonie wat te groot is aan het worden en dat moeder natuur het voor jou is aan het oplossen. Wat garnalen overzetten naar ergens anders kan dit proces misschien sneller doen stoppen.
Ik denk niet dat het die specifieke ziekte is, maar wel iets bacterieels. de desbetreffende snow white was gewoon een ''lelijk'' exemplaar. Heb er wel meer die zo'n band missen, zie je al vanaf jongs af aan. Ik heb de dode garnalen allemaal bekeken en kon niks aan ze zien. Ook het zwangere vrouwtje kon ik niks aan zien. Ik heb net de eitjes onder de buik verwijderd en apart in een glas gedaan met een bruissteentje, soms komen ze dan nog uit. De eitjes zelf zagen er nog goed uit. Schimmel bij de buik is het dus niet.
Aan de garnalen zelf is niks te zien naar mijn mening, wel is het zo dat de golden snow whites een rode tint krijgen zowat.
Ik heb net weer een 50% water wissel gedaan en ook mijn filtersponzen goed schoongemaakt, deze waren vrij verzadigd.

Het is schieten met halen maar zou je niet preventief een kuur met furanol kunnen doen ofzo ?
Daar zat ik ook aan te denken. Dat middel is toch garnalen-proof? Weet alleen niet waar ik het zo snel vandaan kan halen... Ik ben morgen tot zaterdag avond heel laat weg en zondag zijn de winkels dicht. Zal een vriend vragen om langs te komen en de dode garnalen er uit te halen.

Ik vermoed niet dat het komt door een overschot aan garnalen, dit denk ik doordat de garnalen allemaal het symptoom vertonen dat ze met hun poten tussen de buik zitten te krabben. Hiervoor draaide de bak al een 2 maanden zonder dat er uitbreiding was.

My best guess: Het walnotenblad heb ik niet uitgekookt, waardoor de bacteriën nog leefden en mijn garnalen besmet zijn geraakt met iets bacterieels.
Wat ik tot nu toe heb gedaan: Catappa en beukenblad toegevoegd, 2 dagen achter elkaar 40-50% water verwisseld, temperatuur naar 18graden gezet om verspreiding te minimaliseren, en geen voer meer gegeven.

Ik heb alle zwangere garnalen (+/- 20) gisteren apart gezet, en daar lag dus vanmorgen 1 dode. Gelijk had een vrouwtje al de larfjes losgelaten want een kwartier later zag ik er een zwemmen. Vanochtend zag ik een jonkie dood in de bak liggen, verder geen gezien.

Wat zouden jullie nog doen/aanraden?
 
Als je iets bacterieels gaat gebruiken dan zal je bacteriecultuur deels om zeep worden geholpen dus hou je waarden dan wel in de gaten.

Waar komt dat walnotenblad vandaan?
 
Onlangs nieuwe planten aangekocht?
 
Dat verkrampte staan van je garnalen en hun waaiertje dat uitstaat waar ze constant aanzitten te frunniken waren bij mij symptomen van vergiftiging. Dat weet ik zeker omdat ik toen nieuwe planten had gehaald die met bestrijdingsmiddel zijn bespoten. Dat wil niet zeggen dat, dat perse bij jou het geval is. Herken het gedag in ieder geval wel.
 
Dat is niet zo fraai Thomas.
Ik zat ook gelijk aan Furanol te denken toen ik je eerste post las.
Is het water in deze bak misschien heel erg warm geworden afgelopen periode?
 
Sorry voor mijn late reactie, kon even niet eerder reageren.

Wat mij meteen opvalt is dat veel garnalen met een bolle rug lopen.
En dat ze moeite hebben om hun pantsertje goed te houden.
Vooral bij de garnalen die die bolle houding lijkt het alsof ze veel scheuren in het pantser hebben.
Alsof het wel open breekt, maar ze nog niet zijn vervelt.

Heel toevallig was er een deskundige vandaan in de lfs die vertelde van montmorrilloniet poeder, dat dat de waterkwaliteit sterk verbeterd en helpt bij het vervellen.

http://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/csf-montmorilloniet-poeder.html

Over die streep des doods die backplay noemt, had ik ook nog nooit eerder gehoord moet ik eerlijk zeggen.


Ik zou nu in elk geval flink water blijven verversen, maar niet 50% in één keer.
Dit zorgt voor te grote schommelingen.

Desnoods ververs je twee keer per dag 25% of vier keer per dag 15% ik noem maar wat.
Met medicijnen zou ik nog heel even wachten, omdat e daarmee ook je hele goede bacteriecultuur doodt met alle gevolgen van dien.

Het is in elk geval duidelijk dat ze zich niet goed voelen en wat de oorzaak is is heel lastig te noemen, misschien het walnootblad, misschien de overbevolking, misschien de hitte van de afgelopen tijd.


Ik ga nog even verder voor je zoeken.
 
Ik kan me San haar redenering voorstellen maar de bak draait al 3 jaar dus dan denk ik hoe kan dat nu opeens komen dan? Ik neem aan dat er niets veranderd is verder de laatste tijd. Als het een of ander tekort zou zijn dan zou ik dat al eerder hebben verwacht. Ja het is soms erg lastig te zeggen met garnalen.

Met medicijnen zou ik nog heel even wachten, omdat e daarmee ook je hele goede bacteriecultuur doodt met alle gevolgen van dien.


Dat zou ik ook niet gelijk inzetten nee. Maar ja je probeert natuurlijk op den duur wel iets als de uitval aan gaat houden.
 
Daarbij kan dat walnotenblad best voor verkeerde bacterien hebben gezorgd uiteraard.


Ik weet niet waar het weg kwam maar het wordt juist ook wel speciaal bij garnalen gegeven. Echter zijn deze bladeren dan wel veilig en of deze dat zijn dat is de vraag nog.
 
Ik weet niet waar het weg kwam maar het wordt juist ook wel speciaal bij garnalen gegeven. Echter zijn deze bladeren dan wel veilig en of deze dat zijn dat is de vraag nog.

Staat idd een beetje raar. Maar ik bedoel meer dat er wellicht beestjes of parasieten of bacterien op hebben gezeten al acht ik die kans niet groot hoor.


Ik kan me San haar redenering voorstellen maar de bak draait al 3 jaar dus dan denk ik hoe kan dat nu opeens komen dan? Ik neem aan dat er niets veranderd is verder de laatste tijd. Als het een of ander tekort zou zijn dan zou ik dat al eerder hebben verwacht. Ja het is soms erg lastig te zeggen met garnalen.

Op zich hoeft er niet iets groots te zijn veranderd om nu problemen te krijgen.

In het begin heb je 10 of 20 garnaaltjes en dat worden er steeds meer.
Hoe meer garnalen hoe meer je voert, hoe meer ze vervuilen.
Het filter moet harder werken om alle stoffen om te zetten.

Als je in die drie jaar steeds alles hetzelfde gedaan qua onderhoud aan het filter en de waterwissels, kan het gebeuren dat er heel langzaam aan dingen veranderen aan de watersamenstelling.
Dan bedoel ik niet de waterwaarden als ph gh en kh.
Maar bijvoorbeeld de bacteriedruk in het water.
 
Ik kan me San haar redenering voorstellen maar de bak draait al 3 jaar dus dan denk ik hoe kan dat nu opeens komen dan? Ik neem aan dat er niets veranderd is verder de laatste tijd. Als het een of ander tekort zou zijn dan zou ik dat al eerder hebben verwacht.
En dat bedoel ik dus, moeder natuur die het zelf regelt. Kom je in elk ecosysteem tegen. Het is niet omdat het volgens onze normen nog OK is, dat dit in realiteit zo is.

De witte banden en breuken in het panser lijken op problemen met de vervelling, maar dat zijn ze oorspronkelijk niet, en helpt het dus niet om middeltjes toe te voegen voor het vervellen.
Ben dit al verschillende keren tegengekomen, na een waterwissel, samenvoegen van groepen en om onbekende redenen. En als je niets doet kan dat redelijk destructief te werk gaan.

De klei kan je zeker eens proberen en naar toxiciteit kan je ook eens kijken. Een bacterie van het blad zou héél straf zijn, dan zou ik eerder aan pesticide of zo denken. Maar dan in een lage concentratie die meer voor stress zorgt, wat dan ziektes veroorzaakt, dan dat het onmiddellijk dodelijk is.
 
Misschien vind je hier iets tussen dat overeenkomt met de problemen in je bak..

https://skfaquatics.com/forum/topic/5052-shrimp-diseases-and-diagnosis/

Indien mogelijk kan je overwegen om een deel van je garnalen naar een andere bak verhuizen om te zien of de ziekte al dan niet mee verhuist... Je kan dan verschillende behandelingen proberen of eventuele medicatie eerst op een testgroep uitproberen waardoor je misschien toch een deel van de kolonie kan redden.

En misschien blijkt wel dat Backplay gelijk heeft dat het een regulerende werking is van moeder natuur en stabiliseert het probleem vanzelf wanneer de bezetting daalt...
Succes alleszins, ik hoop dat je een oplossing vindt!
 
Hoe gaat het nu Thomas?
 
Ik ben nog steeds wel benieuwd waar dat blad weg is gekomen. Er kan inderdaad iets van pesticide op hebben gezeten maar ja bij uitval van grote aantallen is de oorzaak vak heel moeilijk te achterhalen.
 
Ik zou eens een planariaval maken. Ben ikzelf wel eens benieuwd na. Misschien veel planaria in de bak die savonds actief worden en je shrimps beschadigen
 
Pfff. Wilde een paar dagen geleden reageren, zowat heel A4'tje getypt. Wil ik op verzenden klikken, laptop leeg...

Dus hierbij een niet uitgebreide versie maar wel eentje die het samenvat:

Het leek mij sterk dat het om een overschot aan garnalen ging, aangezien dit altijd al goed is gegaan en ze zich voortplantten en al. De bak zag er kerngezond uit, weinig alg en de planten deden het ook goed. Ik weet niet precies hoe mijn bak het heeft opgelopen, maar ik vermoed echt dat het een bacteriele infectie is oid.
Afgelopen maandag ben ik naar m'n werk gefietst en heb 250ML Voogle gehaald op aanraden van m'n baas. Dit middel werkt antibacterieel en is geheel op natuurlijke basis(Vooral op basis van Catappabladeren). voor zeer zieke vissen wordt aangeraden 30ml per 60Liter maar ben zelf 50ml gaan doseren. Dit voor 5 dagen lang zoals aangeraden. Dinsdag dus begonnen met de kuur, en toen nog wel een aantal doden gehad dus. Daarna 2 dagen géén doden gehad. Echter zag ik wel dat sommigen nog wel de kenmerken vertoonden, veel wapperen met de buikvinnen etc. Ik verwachtte dus nog wel aan aantal doden te hebben.
Heb net weer 1 dood garnaaltje eruit gevist maar het valt mee.
Opvallend is dat van de 20 garnalen die ik apart heb gezet, er 1 was dood gegaan direct de dag erna, en ik sindsdien geen uitval meer heb gehad vd 20!
Natuurlijk kan dit ook gewoon toeval zijn, maar ik denk dat de 100% leidingwater zeker wel zijn vruchten heeft afgeworpen.

Planaria zit er sowieso niet in, ik ken het en ik weet dat dit komt door teveel voeren. Ik spendeer vrij veel tijd voor m'n bakken dus heb altijd snel in de gaten als er iets mis is. Planaria heb ik nog niet gezien in deze bak.
 
Ik hoop dat de uitval nu tot stilstand zal komen. Soms is de oorzaak gewoon een raadsel.
 
Dat verkrampte staan van je garnalen en hun waaiertje dat uitstaat waar ze constant aanzitten te frunniken waren bij mij symptomen van vergiftiging. Dat weet ik zeker omdat ik toen nieuwe planten had gehaald die met bestrijdingsmiddel zijn bespoten. Dat wil niet zeggen dat, dat perse bij jou het geval is. Herken het gedag in ieder geval wel.
Dit zou kunnen inderdaad, misschien iets van een vergiftiging in de bodem. Ik ga eerst de Voogle kuur afmaken en mocht ik daarna nogsteeds doden blijven hebben, dan ga ik met een bodemstofzuiger de bodem proberen af te zuigen. Dat is het enige wat het zou kunnen zijn denk ik zo. Misschien zat er wel gif oid of het walnotenblad, dat zou ook kunnen. Heb verder ook niks nieuws gedaan, vond het daarom ook zo vreemd.
Walnotenblad kwam trouwens van www.C*tappa.nl Mensen waren erg aardig en de catappabladeren vallen goed in de smaak. Stond wel op dat ik ivm. hygiene even de walnotenbalderen in warm water moest zetten. Hier kwam ik pas later achter dus dit heb ik niet gedaan.

De bak draait trouwens geen 3 jaar. Bak draait net een 3-4 maanden ongeveer. Heb zelf nu 3 jaar ervaring met crystals, en dit is echt de eerste keer dat er meerdere doden achter elkaar zijn.

Ik denk dus dat het niet-uitkoken van het walnotenblad mijn fout is geweest. Ik ga voor nu dus mijn kuur Voogle afwachten en dan hopen dat het overgaat. Furanol (2) is trouwens niet meer in Nederland te krijgen, misschien zwart wel uiteraard. Het mag hier namelijk niet meer verkocht worden.
 
Dan zou ik denken dat dat blad wel goed zit. Als je bodem zo vuil is dan zou je ook denk ik nh3/4 of no2 moeten kunnen meten toch?
 
Fijn dat er in elk geval verbetering in lijkt te komen!
Zal voor je duimen dat het doorzet :thumbs:
 
Net 2 uitval gehad en gisteren ook 1 dode. Denk dat het dit tempo blijft aanhouden. Ik ga morgen proberen de bodem deels schoon te maken, zal wel een troep worden met die soil. Die furanol vind ik vrij prijzig, dus hoop dat ik het zo ook kan oplossen. Zie hier nog een sprankeltje hoop in doordat ik die garnalen die apart heb zitten geen uitval meer in heb gehad, dus het of aan het water ligt of aan de bodem (of doordat de ziekte zich sneller verspreid met meer garnalen).
 
Moeilijk om de oorzaak te achterhalen en nog frustrerend ook denk ik:(
 
Hoe gaat het nu Thomas? (zie dat je online bent! ;) )
 

Terug
Bovenaan