IKEA BESTA kast geschikt voor 220L aquarium?


Rick Jan

Active member
Lid geworden
15 december 2019
Berichten
36
Leeftijd
23
Hallo allemaal,

Ik wil mijn huidige meterbak upgraden naar een bak van 1.20x40x50. Mijn meterbak staat op een origineel aquarium kast die het gewicht dus kan dragen. Maar mijn vraag is dus of een IKEA kastje een gewicht van ruim 270 kilo (inclusief substraat, stenen, hout) kan dragen met wat eenvoudige verstevigingen?

Foto's van de kast (afmetingen: 120x40x64):
IMG_20200806_231753.jpg

IMG_20200806_232036.jpg

IMG_20200806_231919.jpg


Met wat "eenvoudige verstevigingen" bedoel ik dus: een multiplex of dergelijke achterwand tegen het huidige hardboord achterwandje plaatsen. En de zij-wanden verstevigen aan de binnenkant met een extra plaat er tegen aan (met uitsluiting van de middenwand, want die lijkt me stevig genoeg).

Ook wil ik er 6 of 8 verstelbare RVS pootjes van 10cm eronder plaatsen, zie link: https://www.ikea.com/nl/nl/p/eket-poot-metaal-70428904/

En tot slot wil ik in de rechterwand een gat boren voor een doorvoer waar de slangen van het filter door heen gaan en aan de zijkant van het aquarium hangen.

Naar mijn weten zou dit voor voldoende stevigheid moeten zorgen, zolang er maar geen waterschade optreedt šŸ˜¬

Maar omdat ik toch nog mijn twijfels heb om het honingraat constructie van IKEA, wil ik graag jullie mening hierover horen.
 
Hallo allemaal,

Ik wil mijn huidige meterbak upgraden naar een bak van 1.20x40x50. Mijn meterbak staat op een origineel aquarium kast die het gewicht dus kan dragen. Maar mijn vraag is dus of een IKEA kastje een gewicht van ruim 270 kilo (inclusief substraat, stenen, hout) kan dragen met wat eenvoudige verstevigingen?

Foto's van de kast (afmetingen: 120x40x64):
Bekijk bijlage 306416
Bekijk bijlage 306414
Bekijk bijlage 306415

Met wat "eenvoudige verstevigingen" bedoel ik dus: een multiplex of dergelijke achterwand tegen het huidige hardboord achterwandje plaatsen. En de zij-wanden verstevigen aan de binnenkant met een extra plaat er tegen aan (met uitsluiting van de middenwand, want die lijkt me stevig genoeg).

Ook wil ik er 6 of 8 verstelbare RVS pootjes van 10cm eronder plaatsen, zie link: https://www.ikea.com/nl/nl/p/eket-poot-metaal-70428904/

En tot slot wil ik in de rechterwand een gat boren voor een doorvoer waar de slangen van het filter door heen gaan en aan de zijkant van het aquarium hangen.

Naar mijn weten zou dit voor voldoende stevigheid moeten zorgen, zolang er maar geen waterschade optreedt šŸ˜¬

Maar omdat ik toch nog mijn twijfels heb om het honingraat constructie van IKEA, wil ik graag jullie mening hierover horen.

Die kast, is dat materiaal hol?

Had je al een aquarium in gedachten? want een aantal bakken die als een bak van 120x40 worden aangeboden zijn in werkelijkheid 121x41 (vooral op MP komt dat voor), iig altijd even de technische specificaties opzoeken op de website van de fabrikant zelf :deal:

ben trouwens zelf even aan het rekenen gegaan, maar ik zit toch eerder op een ruime 330kilo :))
 
Laatst bewerkt:
De meeste IKEA kastjes zijn gemaakt van fineer met kartonnen honingraat ertussen en wat vuren latjes langs de randen.
Ik zou er geen 300+ kilo op zetten.
 
Lijk me geen goed idee door de dikte van het liggers en staanders vermoed ik dat het een samengesteld gebeuren is of wel 2x hardbord en honigraat materiaal er tussen.
Is eenvoudig te controleren even met je hand op het midden van de plaat slaan klinkt het hol dan weet je genoeg.(eventuweel geluid vergelijken met een echt massief paneel)
 
De gemiddelde aquariumkasten van Juwel zijn van niet veel mindere kwaliteit. De stevigheid zit hem in het geraamte len de middelste steunbalk.
hier hebben we Malm ladenkasten staan en die kunnen toch aardig wat gewicht aan,
 
Ikea zelf zegt 20 kilo per horizontaal oppervlak.


Maar Euhm... Zie onder staande foto's.

zolang je er pootjes onder zet kunnen ze in mijn ervaring heel wat hebben. (wij hebben ze nooit verstevigd). En hebben er banken van gemaakt, aquariums op gezet gerbil bakken op gehad, cavia bakken op gezet ect.).

Dit aquarium was wel iets kleiner (80 cm uur een meter uit mijn hoofd) onze huidige garnalenbak staat ook op een besta.

Gaten kun je boren met een speedboor binnenkant is gewoon hol. let wel op de schroeven...

Diepte is wel wat om op te letten. Een 120 cm bak die precies op het meubel past zijn wij nog niet tegen gekomen. (ze zijn meestal net te diep).
 

Bijlagen

  • 1398699_606747742694612_30482434_o.jpg
    1398699_606747742694612_30482434_o.jpg
    70.1 KB · Weergaven: 695
  • 16427273_1213991701970210_660327240645715945_n.jpg
    16427273_1213991701970210_660327240645715945_n.jpg
    32.7 KB · Weergaven: 781
Laatst bewerkt:
De gemiddelde aquariumkasten van Juwel zijn van niet veel mindere kwaliteit. De stevigheid zit hem in het geraamte len de middelste steunbalk.
hier hebben we Malm ladenkasten staan en die kunnen toch aardig wat gewicht aan,
Sorry Albert maar daar ga je de mist in de kasten van juwel zijn van puur meubelpaneel en geen samengesteld materiaal en kunnen veel meer gewicht hebben als de genoemde 20 kg
O jee maak ik maak ik weer een vergelijking :eek: :sorry:
 
Sorry Albert maar daar ga je de mist in de kasten van juwel zijn van puur meubelpaneel en geen samengesteld materiaal en kunnen veel meer gewicht hebben als de genoemde 20 kg
O jee maak ik maak ik weer een vergelijking :eek: :sorry:
Sorry Jaap.
De meeste Juwel kasten zijn van spaanplaat...zoals de Ikea kasten ook.

zie hier;
JUWEL Aquarium onderkast Rio 300, wit

EERSTE BEOORDELING SCHRIJVEN
149,00 * / Stuks
Breedte van de onderkast81 cm101 cm121 cm151 cm
Art. 6037437
  • Materiaal onderkast: Spaanplaat
  • Breedte van de onderkast: 121 cm
  • E52909F8-C62E-4BA2-9D81-C6CADDF04AE9.jpeg
 
Sorry Jaap.
De meeste Juwel kasten zijn van spaanplaat...zoals de Ikea kasten ook.

zie hier;
JUWEL Aquarium onderkast Rio 300, wit

EERSTE BEOORDELING SCHRIJVEN
149,00 * / Stuks
Breedte van de onderkast81 cm101 cm121 cm151 cm
Art. 6037437

Veel ikea-kasten zijn gemaakt van min of meer holle panelen. Dus geen spaanplaat.

Ik zou er niet voor kiezen daar een zwaar aquarium op te zetten.
 
Ik ging er niet eens over prakkiseren
Die kastjes zijn leuk zat maar niet geschikt voor wat jij wilt, ook erg allergisch voor vocht en water, plus een berg gewicht
die panelen zijn maar board ondersteunt met minimale latjes he, gaat al heel spannend worden om er pootjes onder te gaan zetten

Ik ging mijn investering van de hele hobby incusief alles niet parkeren op iets wat alleen maar voor het practisch gemaakt is
dan maar 100-200 euri ofzo duurder uit, of bak met kast kopen..

miss. ook es hier kijken ??
 
Veel ikea-kasten zijn gemaakt van min of meer holle panelen. Dus geen spaanplaat.

Ik zou er niet voor kiezen daar een zwaar aquarium op te zetten.
Volgens mij zeggen sommigen maar wat zonder eerst te verifiƫren...sorry..

de Malm kasten, waarvan wij er 2 hebben staan zijn van:
Productinformatie

Lees meer
  • Materialen & onderhoud
    Bovenste inzet/ Inzet zijkant/ Ladefront/ Voorste sokkel/ Regel aan voorkant:spaanplaat, Acrylverf
    Achterwand:hardboard
    Steunlijst, achterwand/ Tussenwand:spaanplaat
    Ladebodem:hardboard, Geprinte acrylverf
    Afnemen met een doekje met wat mild schoonmaakmiddel.Nadrogen met een droge doek.
 
Sorry Jaap.
De meeste Juwel kasten zijn van spaanplaat...zoals de Ikea kasten ook.

zie hier;
JUWEL Aquarium onderkast Rio 300, wit

EERSTE BEOORDELING SCHRIJVEN
149,00 * / Stuks
Breedte van de onderkast81 cm101 cm121 cm151 cm
Art. 6037437
De test van een Juwel rio 180 onderkast op 2:15 :DD 500Kg
 
Volgens mij zeggen sommigen maar wat zonder eerst te verifiƫren...sorry..

de Malm kasten, waarvan wij er 2 hebben staan zijn van:
Productinformatie

Lees meer
  • Materialen & onderhoud
    Bovenste inzet/ Inzet zijkant/ Ladefront/ Voorste sokkel/ Regel aan voorkant:spaanplaat, Acrylverf
    Achterwand:hardboard
    Steunlijst, achterwand/ Tussenwand:spaanplaat
    Ladebodem:hardboard, Geprinte acrylverf
    Afnemen met een doekje met wat mild schoonmaakmiddel.Nadrogen met een droge doek.
Het kastje op de foto is geen Malm.
Als die kastjes (Besta) met dikkere panelen is voor 90% karton.
 
Volgens mij zeggen sommigen maar wat zonder eerst te verifiƫren...sorry..

de Malm kasten, waarvan wij er 2 hebben staan zijn van:
Productinformatie

Lees meer
  • Materialen & onderhoud
    Bovenste inzet/ Inzet zijkant/ Ladefront/ Voorste sokkel/ Regel aan voorkant:spaanplaat, Acrylverf
    Achterwand:hardboard
    Steunlijst, achterwand/ Tussenwand:spaanplaat
    Ladebodem:hardboard, Geprinte acrylverf
    Afnemen met een doekje met wat mild schoonmaakmiddel.Nadrogen met een droge doek.

Ik zeg niet zomaar wat, ik zeg hoe het is.
Ik zeg niet dat alle kasten van ikea van min of meer holle panelen zijn gemaakt, maar veel wel.

Wij gebruiken hier zelf krukjes van ikea om aquaria op te zetten, hout, draagvermogen 100kg per stuk volgens ikea. Ik heb een kastje van ikea dat zeker van iets spaanplaatachtigs is gemaakt.

Maar feit blijft dat dat voor veel kasten niet geldt.
 
Het kastje op de foto is geen Malm.
Als die kastjes (Besta) met dikkere panelen is voor 90% karton.
Ja, deze dan wel..dus de Malm kastelementen zijn van een betere kwaliteit. Zoals de Juwel kasten ongeveer gebouwd zijn.
en de Juwel kastjes mogen ook niet nat worden. de meeste aquariummeubels zijn van spaanplaat denk ik.

kortom de conclusie is...we hebben ALLEMAAL een beetje gelijk/ongelijk.
 
Maar voor wie een beetje spanning houd, zet zeker een bak met water van 270KG op een kartonnen kastje.
Kijk wel even goed naar je polis voorwaarden van je inboedel verzekering.

Dat zeg ik, geen haar op mn hoofd die hier zelfs maar langer dan een 10de seconde over zou nadenken..
Ik zou gewoon never nooit niet het risico willen lopen
 
Aangezien ik mijn vorige post niet meer mag aanvullen. Huidige garnalen bakje.


Op kartonnen besta ikea kastje. Geeft geen krimp.

Kast zit aan de muur geschroefd en vervolgens 6 pootjes er onder 3 voor en 3 achter.

Die pootjes zijn stelpootjes en kun je er gewoon onder klemmen gaat nergens heen met dat gewicht er boven op.
In ons huidige huis gebruiken we de officiƫle besta pootjes maar ieder stelpootje werkt in het vorige huis hadden we er nog een extra balk onder gemaakt aan de achterkant.

Ze kunnen inderdaad slecht tegen water..

Blijkbaar zijn we compleet gek als ik het hier zo lees :)
 

Bijlagen

  • IMG_20200830_084724.jpg
    IMG_20200830_084724.jpg
    106.5 KB · Weergaven: 829
Laatst bewerkt:
Aangezien ik mijn vorige post niet meer mag aanvullen. Huidige garnalen bakje. Op kartonnen besta ikea kastje. Geeft geen krimp.

Kast zit aan de muur geschroefd en vervolgens 6 pootjes er onder 3 voor en 3 achter.

Die pootjes zijn stelpootjes en kun je er gewoon onder klemmen gaat nergens heen met dat gewicht er boven op.
In ons huidige huis gebruiken we de officiƫle besta pootjes maar ieder stelpootje werkt in het vorige huis hadden we er nog een extra balk onder gemaakt aan de achterkant.

Ze kunnen inderdaad slecht tegen water..

Blijkbaar zijn we compleet gek als ik het hier zo lees :)
Ik zeg ook niet dat er geen aquarium op een Ikea kastje mag staan.
Alleen is de vergelijking tussen een garnalen bakje en een aquarium van 270KG ook niet helemaal terecht.
TS geeft daarnaast aan om In het zijpaneel een gat te boren voor filterslangen, daar loopt altijd wel een druppeltje langs.
Ik zou het niet aan durven.

Daarnaast is dit pas ook al een ander topic besproken.
Met als uitkomst dat de originele Juwel kast goedkoper was dan die van Ikea.

 
Dat garnalen bakje is een 80 cm aquarium van ruim 150 kg met een filter van zo'n 30kg wat op dat bodem plaatje leunt (nog los van de spullen in de andere kant van het kastje) de foto er boven is een 1 meter aquarium dus je zit al ergens tussen 1/2 en 1/3e van het gewicht.

Maar om de vraag te beantwoorden.

Nee een besta ikea kast is niet geschikt als onderstel voor een aquarium. Hij kan slecht tegen water, ikea geeft zelf een veel lager belasting limiet dan een aquarium. En de meeste bakken van 120 passen er net niet helemaal op.

Zo'n ikea kast bestaat uit 3 van de verticale platen van twee stukjes hout met karton er tussen. Die balkjes kunnen echt wel 100kg per stuk dragen. Karton honingraat is erg sterk, je kunt er een huis van bouwen.
Het verliest echter onmiddellijk zijn draagkracht als het nat wordt of de sandwich het begeeft. (zijwaarts).

Kun je zo'n kast met wat pootjes na wat verstevigingen gebruiken als aquarium onderstel. Zeker, dat wordt vaker gedaan.

Is een juwel kast goedkoper? misschien, maar ook die kasten zijn net zo goed gemaakt van waaibomenhout en kunnen net zo min tegen vocht en passen vaak minder goed in je interieur. Aan de andere kant als je aquarium door je juwel kast heen zakt kun je wel bij iemand gaan klagen.
 
Laatst bewerkt:
Sorry Jaap.
De meeste Juwel kasten zijn van spaanplaat...zoals de Ikea kasten ook.

zie hier;
JUWEL Aquarium onderkast Rio 300, wit

EERSTE BEOORDELING SCHRIJVEN
149,00 * / Stuks
Breedte van de onderkast81 cm101 cm121 cm151 cm
Art. 6037437
Meubelpaneel is gewoon een tweezijdig gelamineerde spaanplaat niet meer en niet minder kan trouwens even gewoon wat vocht hebben zeker de gelamineerde kant
wel gelijk op nemen.
Probleem met de genoemde kast van bekend woonwinkel is dat het vaak geen massieve panelen zijn en daar zit het probleem.
 
Laatst bewerkt:


Kleine variant en van onze oosterburen maar wel wat goede ideeƫn voor de doorvoer.
 
Ik wil me eventjes mengen in deze discussie, ook al is het 2 maanden later... Ik kreeg een groter aquarium en moest die ergens kwijt. Met boren en klussen sta ik (95 kilo schoon aan de haak) ook gewoon op mijn besta kasten en ik heb er zelfs bankjes van gemaakt. Mijn 120 liter aqua staat ondertussen al 2 jaar op een yogamat van de action die weer op een stuk meubelpaneel ligt, die het gewicht over de hele kast moet verdelen (want mijn grote 6 vaks boekenkast is wel door gaan zakken op een gegeven moment, wat niet vreemd is als je weet hoeveel boeken erin gepropt staan en dat hij half uitstak van een kast waar hij dan weer opstond). Ik heb een stukje mdf achter de "aquabesta" geschroefd om te zorgen dat het niet ging scharen. De kast is inmiddels al 2 keer verplaatst (met halfvol aqua) en staat nog steeds als een huis. Ik weet niet of ik er een groter aquarium op zou zetten, maar ik heb ook af en toe op de kast moeten steunen bij het ophangen van dingen, dus je kunt ervan uitgaan dat hij bij tijd en wijlen z'n 250 tot 300 kilo te verwerken gehad heeft.
 
We gaan het eind van het jaar / begin volgend jaar ontdekken als ons garnalen bakje een upgrade krijgt (120 x 40 x 63)
 
Mijn huidige 60 + 30 liters staan nu ook op een besta kast; onverstevigd, wel met meegeleverde pootjes eronder. Gaat nog steeds goed.
 

Terug
Bovenaan