Garnalenbakje van Nanoe


Nanoe

Well-known member
Lid geworden
1 februari 2014
Berichten
758
Locatie
Kockengen
Omdat er van 100 liter naar ruim 1000 liter zijn gegaan.
Stond ons 100 liter bakje te niksen.
Dus daar plannen voor gemaakt en afgelopen weken voorbereid.

Vandaag alles gekoppeld, bak gevuld, hout erin en draaien maar.
En zo makkelijk ging het natuurlijk niet, lekkage, een pomp die je te goed hoort.
Alles is nu opgelost.
Bakje hoeft ook niet ingedraaid te worden. Het filtermateriaal heeft een week in het bioloog gelegen, dus bevat genoeg bacteriën.
Van de week dus vissen halen. (Rasbora Galaxy)
De garnalen komen erin als het hout eindelijk goed gewaterd is en het mos daarop zit.


De bak zelf. Er staat op dit moment alleen hout in.
20200502_212648.jpg


De pomp en filterbakken.
1 grove spons
1 fijne spons
2 siporax en wat bioballen om ervoor te zorgen dat de siporax niet door het systeem heen vliegt.
Lijkt me wel voldoende voor 100 liter.
20200502_174436.jpg
 
Heel tof hoe je dat filter zelf gemaakt hebt. Tenminste daar ga ik even vanuit n.a.v. je andere DIY-projectje voor de garnalen. Heb je een schema of een duidelijkere foto van dit systeem? Ik neem aan dat de volgorde als volgt is: Aquarium -> slang -> filter 1 t/m 4 -> opvoerpomp -> aquarium ? En ik vraag mij natuurlijk af waarom je het op deze manier gedaan hebt. Was het niet gemakkelijker geweest om gewoon een goed filter en een shrimp guard te kopen?
 
Heel tof hoe je dat filter zelf gemaakt hebt. Tenminste daar ga ik even vanuit n.a.v. je andere DIY-projectje voor de garnalen. Heb je een schema of een duidelijkere foto van dit systeem? Ik neem aan dat de volgorde als volgt is: Aquarium -> slang -> filter 1 t/m 4 -> opvoerpomp -> aquarium ? En ik vraag mij natuurlijk af waarom je het op deze manier gedaan hebt. Was het niet gemakkelijker geweest om gewoon een goed filter en een shrimp guard te kopen?

Makkelijker zeker, leuker nee.
Die filterpotten zijn vooral het projectje van mn man.
En zal vanavond meer foto's maken.
Volgorde is aquarium, slang, opvoerpomp, potten, slang naar aquarium, spraybar.
De opvoerpomp moet voor je potten, dan drukt hij het water er doorheen. Het lukt hem niet om het water erdoorheen te trekken.
Pomp heeft een capaciteit van 2100 liter per uur. Je zou zeggen dat dat een enorme overkill is op een 100 liter bakje. Maar hij heeft die kracht echt nodig om alles door die 4 potten heen te krijgen. Het resultaat is dat we nu een mooie stroming bij de spraybar hebben, eigenlijk precies zoals je zou willen.

Had zelf niet verwacht dat er zoveel verloren zou gaan doordat het door die potten heen moet. Maar al doende leert men.
Is gewoon weer een leuk projectje.
 
Ja het is natuurlijk gigantisch veel weerstand. Vooral dat de flow tussendoor weer door een dun slangetje moet.
Houd er rekening mee dat je debiet nog héél veel gaat afnemen door dichtslibben van het filter.

Bij een normaal filter heb je een veel groter diameter (van de pot) waardoor er minder weerstand is.

Achja leuk om te proberen, overstappen op een normaal filter kan altijd nog.
 
Ja het is natuurlijk gigantisch veel weerstand. Vooral dat de flow tussendoor weer door een dun slangetje moet.
Houd er rekening mee dat je debiet nog héél veel gaat afnemen door dichtslibben van het filter.

Bij een normaal filter heb je een veel groter diameter (van de pot) waardoor er minder weerstand is.

Achja leuk om te proberen, overstappen op een normaal filter kan altijd nog.

Klopt, als dat nodig is kunnen we dat altijd doen.

Ik denk dat het dichtslibben wel mee zal vallen.
Inhoud worden 15 rasbora Galaxy, garnalen en 2 algeneters.
Dus hele lage belasting.
 
Geprobeerd het een beetje duidelijk te maken.

Het komt uit de bak, naar de pomp.
Via de pomp naar bak met grove spons, dan fijne spons, dan 2x siporax.
Via de siporax gaat het weer naar het aquarium.
Op zowel de aanvoer als afvoer zit een afsluitklep om de filters af te sluiten voor evt onderhoud.

20200503_180602.jpg


20200503_180622.jpg


20200503_180642.jpg
 
Heel erg tof, bedankt voor de uitleg Judith! Helemaal duidelijk hoe dit in elkaar gezet is. Mooi werk hoor! :petjeaf:
 
Inmiddels draait het bakje bijna een week.
Zwemmen 15 rasbora's vrolijk hun rondje.
2 sewellia's zitten vast geplakt op de ramen.
En vanavond zullen er 30 blue dream garnalen aan toegevoegd worden.

20200508_121725.jpg


De reden dat alles in zo'n rap tempo wordt toegevoegd zonder in te draaien, is omdat de 1,5 liter siporax al een week in een ingedraaid bioloog heeft gelegen en dus voldoende bacteriën bevat om alles netjes om te zetten naar uiteindelijk nitraat.

Momenteel ook bewust een disbalans aan het creëren tussen fosfaat en nitraat, in de hoop dat het hout begroeid wordt met algen.
Betekend wel dat ik wat meer onderhoud heb aan de ramen, maar dat is niet anders.
 
Lijkt het zo....in de linker slang zit een aardige knik?

mvg ronald
 
Lijkt het zo....in de linker slang zit een aardige knik?

mvg ronald

Lijkt inderdaad zo.
Slang is een slagje gedraaid met het aandraaien van de koppeling. Dit lukt helaas niet anders. Maar de circulatie ondervind er geen hinder van.
 
Gisterenavond 30 blue dream garnalen toegevoegd.
Ze waren gisterenavond nog wat bleek zoals je op de foto kunt zien.
Vandaag zijn ze diepblauw en hebben ze duidelijk alle gaatjes al ontdekt.
Af en toe komt er eentje voorbij gehobbelt, om vervolgens weer te verdwijnen.
We wachten rustig af tot ze zich gaan vermeerderen ;)

20200508_203845.jpg
 
Die zullen geen blauwtje lopen. Heel erg mooi van kleur zeg! :petjeaf:
 
De garnalen laten zich goed zien. De appels groeien en blijven zowaar leven.
De rasbora's daarentegen leggen 1 voor 1 het loodje.
Ik heb geen idee waarom, maar het is niet anders.

Hieronder even een totaaltje.

20200516_191757.jpg


Vanaf de zijkant.
20200516_191815.jpg


Uiteindelijk moet de klimop de ene zijkant helemaal begroeien. Dus dan zie je afvoer en verwarming niet meer.
 
De rasbora's daarentegen leggen 1 voor 1 het loodje.
Ik heb geen idee waarom, maar het is niet anders.
Ik weet niet hoe groot ze zijn, maar is het voedsel wel klein genoeg voor ze om te eten? Wellicht dat dat een oorzaak kan zijn
 
Ik weet niet hoe groot ze zijn, maar is het voedsel wel klein genoeg voor ze om te eten? Wellicht dat dat een oorzaak kan zijn

Ja ze krijgen vlokvoer wat ik fijn maak, zie ze dat eten.
En ze krijgen ook diepvries, wat ze eten.
Buikjes zijn ook gevuld.

Gekke is ook dat ze 1 voor 1 gaan.
Vandaag ook weer eentje.
 
Inmiddels zijn er nog 2 rasbora's over.
Terug geweest naar de winkel, mn waarden daar laten checken en na het verhaal en alles checken kreeg ik mn geld terug.
Heb in de plaats van de rasbora's vuurneons gekocht en kuhli's.

Die doen het prima en zwemmen lekker rond, eten goed. En tot nu toe geen uitval.

Alleen niet helemaal tevreden met hoe het nu is.
Ik mis wat in de hoogte.
En na wat ideeën van @rjoemman Besloten om van de week even naar de winkel te gaan en hout en stenen te shoppen.

Dit is hoe het nu is.
20200524_192700.jpg
 
Natuurlijk was er niks mis met je water.
Zo wel zou je je diep moeten gaan schamen.

Die vuurneons en slangetjes zijn wel een geweldige keuze.
 
IMG_20200523_200641__01.jpg


Geprobeerd wat vast te leggen.
Garnalen hadden er weinig zin in.


De vuurneons zitten geen moment stil.
Helaas niet scherp te krijgen.
Maar wat een mooi visje is dat.

IMG_20200523_202916.jpg
 
Mooi die vuurneons (zelf in het verleden ook gehad) en garnalen.
 
Is de temperatuur die ik zie ook de temperatuur van het water, 26,7 graden is wellicht de reden waarom de galaxy's he tniet lang hebben volgehouden?
 
Is de temperatuur die ik zie ook de temperatuur van het water, 26,7 graden is wellicht de reden waarom de galaxy's he tniet lang hebben volgehouden?

Temperatuur was tussen de 24 en 25 graden.
Alleen sinds 3 a 4 dagen is hij ineens gestegen.
Geen idee waar dat ineens vandaan kwam.
Ze zaten in de winkel ook op 25 graden.
 
Omdat de inrichting niet was zoals ik wilde vandaag de bak leeg gehaald.
Stukje hout erbij gehaald en stenen bij @rjoemman opgehaald.

Ook meer mos besteld en bodembedekkers.
Had het nieuwe stuk hout al geprobeerd te wateren, maar bleef nog wel iets drijven.
En 1 van de andere stukken hout in mn bak drijft als het een half uur droog staat....

Dus helaas nog een zakje grind erin, maar het begin is er.
Ven zelf behoorlijk tevreden en erg benieuwd naar hoe het er over een maand uit ziet, als het mos meer gegroeid is.

20200530_132138.jpg


20200530_132145.jpg


De garnalen zullen we denk weinig meer zien, maar dat komt vanzelf weer.
 

Terug
Bovenaan