In dubio over mijn garnalenbak, ik weet niet meer wat ik moet doen.


R

RandJiina

Guest
Hai..
Het onderwerp klinkt misschien een beetje dramatisch maar de afgelopen week heb ik zoveel informatie en tegenstrijdige berichten gekregen waardoor ik nu zo erg twijfel over wat ik nou moet doen, zo erg dat ik er gewoon wat onzeker van wordt. Het is een lang verhaal dus ik hoop dat jullie mijn verhaal en vragen willen lezen.
Zoals sommige misschien al van mij hebben gelezen ben ik bezig om 2 bakken in te draaien, een 180 liter bak en een kleine 30 liter bak.
Mijn plan was voor de 180 liter bak om daarin te beginnen met 30 a 40 citroengarnalen, gecombineerd met een schooltje tetra's. Voor dit aquarium heb ik gewoon een fijne zwarte grind bodem, zonder voedingsbodem of wat dan ook, en gewoon leidingwater, simpel.
Jaren geleden toen ik citroengarnalen had ging dit prima alleen had ik toen een 60 liter bak. Nu hoor ik van mensen dat de bak te groot zou zijn voor het aantal garnalen dat ik graag wil en dat ze elkaar niet terug kunnen vinden in de bak om baby's te maken, ik vond dit zelf een beetje raar maar goed, ik ben daardoor nu wel gaan twijfelen.
Mijn meeste zorgen gaan uit naar mijn 30 liter bak, daar zou ik misschien crystal black garnalen in willen hebben, de kweker waar ik ben wezen kijken gaf aan dat ik het beste een ph verlagende bodem kan gebruiken en gewoon leidingwater, dus dit heb ik ook gedaan en de bak draait nu zo al 3 dagen.
Ondertussen ben ik dus aan het leren over garnalen op internet omdat er in die jaren dat ik niet actief ben geweest veel is veranderd, er zijn bijvoorbeeld veel meer nieuwe soorten en ik wil graag een goed en prettig plekje voor de garnalen hebben.
Heel eerlijk, ik had tot vorige week nog nooit gehoord van osmose water en ik heb ook werkelijk geen idee wat het precies inhoud, dus daar zal ik meer over moeten lezen op internet.. Het klinkt misschien dom maar ik ben gewoon eigenlijk weer een beginner die veel moet leren.
Hier wordt geadviseerd om osmose water te gebruiken in de 30 liter bak in combinatie met de ph verlagende bodem omdat de waardes dan stabieler zijn.
Maar hierbij heb ik jullie expertise nodig. Als hier wordt gezegd dat ik osmose water moet gebruiken dan zal ik dat ook doen, maar ik heb daar dus totaal geen ervaring mee.
Ik zal zo snel mogelijk ergens osmose water proberen te scoren en de bak dan opnieuw opstarten.
Ik wil alleen graag weten wat ik precies moet doen om dat water op orde te houden, wat de goede waardes zijn en hoelang ik de bak moet laten indraaien, op internet las ik dat een osmose water aquarium ruim 6 weken moet indraaien voordat je er garnalen in doet, klopt dat ook? En hier komt het gedeelte waar ik wat onzeker wordt omdat het nieuw voor mij is. ik ben bang dat ik het niet snap en verkeerd doe, omdat ik had gelezen dat je zelf mineralen moet toevoegen en straks doe ik dat fout..
Ik heb gewoon geen idee welke producten ik moet gebruiken, welke thuis test ik moet kopen om thuis mijn water te testen of welke waterwaardes ik moet aanhouden, dit deed ik vroeger allemaal niet. Deze week heb ik voor het eerst over ppm gelezen die moest rond de 150 zitten? Maar ik weet ook niet wat dat precies inhoud.
Ik kan helaas heel moeilijk begrijpend lezen, dus ik moet alles meerdere keren lezen voordat ik het goed snap dus vandaar dat al die twijfels ook komen of ik het goed doe of zal doen.
Het enige wat nu belangrijk is, is dat ik moet weten welke waterwaardes ik moet aanhouden en of dit voor elke soort garnaal van toepassing is, want ik ben er nog niet helemaal over uit of ik wel crystal black garnalen wil, ik had ook blauwe garnalen gezien die ik erg mooi vond, dus ik moet weten of in principe elke garnaal op een ph verlagende bodem met osmosewater kan zelfs of de citroengarnalen daar op kunnen want mocht het heel erg bevallen dan wil ik misschien wel helemaal over op osmosewater.
Ook moet ik weten welke thuis test voor water ik moet hebben, in de winkel werd mij een test geadviseerd (weet zo de naam niet meer) maar dat werkte met stripjes die je in het water doet en dan moest je een app downloaden die de waardes dan uitleest, dat leek mij wel wat dat je alles gewoon op je telefoon ziet en het gaf ook aan wat je eventueel moet aanpassen.
Euhm, ik moet ook weten welke mineralen ik moet toevoegen aan het water, is dat gewoon 1 potje poeder of moet ik meerdere dingen toevoegen aan het water? Wat gebruiken jullie?
En hoe zit het met plantenvoeding, dit geld voor beide bakken, is het nodig om plantenvoeding te gebruiken of is dat juist schadelijk voor de garnalen.
Al met al heel veel vragen en onzekerheid, ik hoop dat jullie mijn bericht snappen en dat ik jullie reacties ook zal snappen..
Ik hoor heel graag van jullie wat jullie aanhouden en welke producten jullie gebruiken.
voor meer info mag je mij altijd een privé berichtje sturen, alvast heel erg bedankt.
 
Goedemorgen @RandJiina

Ik zou het heel eenvoudig houden als ik jou was. De watertest met strips en je telefoon (*Edit* JBL proscan) is iets wat kan afwijken bij het lezen van de strips. Ik zou gewoon een druppeltestsetje kopen van bijvoorbeeld Wesdijk of Colombo.

De informatie die je verzamelt hebt daarvan zet je de voor jou ideale waterwaardes op papier. Na een week of 4 indraaien test je intussen de waterwaardes die je hebt.

Plantenvoedsel wordt door het filter verspreid, planten hebben net als dieren ook voedsel nodig.

Groepsdieren vinden elkaar altijd. Door je bakjes in te richten met hout en ander natuurlijk materiaal zorg je voor klim mogelijkheden.

Dus in het kort gezegd. Schrijf voor jezelf op als richtlijn wat je nodig hebt en houdt je daar bij controle aan vast.
 
Ik denk ook dat 30-40 op een meterbak prima kan hoor. Ik gebruik ook ph verlagende bodems en laat die bak 4 wk indraaien. Soms staat op de zak dat er veel nh3/4 wordt afgegeven en dat je dus de eerste weken veel moet verversen. Dat is dacht ik zo met bv een Amazonia bodem. Het hangt er dus vanaf welke bodem je hebt gekocht. Ik zou met druppels na 3 weken voor het eerst de waterwaarden meten.
Neocaridina s doen het vaak wel goed op een ph van 6-8 maar vraag even waarop ze zijn gekweekt. De ph verlagende bodem van Enviroment die ik heb trekt de ph naar 5.5 en dat is dan weer te laag voor Neo s denk ik.
 
licht er aan wat je wilt ik zelf kweek crystal black/red op een ph van 7.5 zonder ph soil en kraan water maar dan moet je het dus bij een kwekers kopen die geen soils gebruikt en osmose water
 
Met een ph verlagende bodem is osmose wel aan te bevelen omdat de bodem dan langer zijn ph verlagende werking houdt.
Indraaien in 6 weken is heel normaal met dit soort bakjes voor garnalen in een redelijke gradatie.
Hou de waarden aan van de kweker, en voeg GH+ toe tot de waarde van 5 of wat hoger.
Plantvoeding is afhankelijk van je planten keuze, zelf heb ik 2 bakjes waar ik dat totaal niet toevoeg, maar wel met een lage verlichting en eenvoudige planten welke niet veel voeding nodig hebben.
 
Niet ontmoedigd raken! Alles komt goed:) zo’n groep in de 180 liter bak is prima, zodra een vrouw vervelt is en vruchtbaar is, zwemmen de mAnnetjes zo druk door de bak. Dat vind elkaar wel hoor!
en als jij kraanwater met een ph verlagende bodem wilt gebruiken in je 30 literbak, doen! Zodra je ph omhoog kruipt, zal je m moeten vervangen, ook niet erg. Hou de lol erin!
Er zitten een hoop briljante koppen op dit forum en ze hebben echt wel gelijk. Maar het leuke Van aquaria is dat het uiteindelijk jouw bak is met jouw diertjes en zolang je doet wat het beste voor ze is, doe je het geweldig. Good luck!
 
en als jij kraanwater met een ph verlagende bodem wilt gebruiken in je 30 literbak, doen! Zodra je ph omhoog kruipt, zal je m moeten vervangen, ook niet erg. Hou de lol erin!

Tja beetje zonde van zo n dure bodem vindt ik en daarbij geeft het snel moeten vervangen van de bodem veel stress en zul je ook vaak niet alle kleintjes die je amper ziet kunnen ontzien. Mijn advies zou zijn werk alleen met osmose met een ph verlagende bodem ;)
 
Vaak heeft de hoge kwaliteit crystal red/black garnalen wel voorkeur bij een ph verlagende bodem. Echter, als je iets minder op kwaliteit zit of je garnalen inderdaad bij haalt die ze op een normale bodem met kraanwater heeft, moet dit ook geen probleem zijn. Hier de garnalen in 80cm, met een zandbodem en kraanwater. Niks aan toevoegingen.

Met wat makkelijke planten zoals cryptocoryne kun je het ook prima af mst bodemvoeding. Ik zou dan niet voor een voedingsbodem gaan, maar gewoon voor tabletten zoals @tuinkbijvoorbeeld verkoopt. Werken hier prima en gaan ook samen met garnalen
 
Hey john, een ding snap ik niet en zo te merken heb jij hier toereikende kennis over :) Ik begreep dat in osmose de ph niet meetbaar is/zeer laag is. Wat is dan, als je met osmosewater werkt, de meerwaarde van een ph verlagende bodem? En moet je bij osmose water niet juist mineralen toevoegen zodat de garnalen genoeg bouwstoffen hebben om te verschalen? Wat weer zorgt voor hardheid, wat weer invloed heeft op je ph. Ik breek hier mijn hoofd over, wie weet heb jij t antwoord!
 
Hey john, een ding snap ik niet en zo te merken heb jij hier toereikende kennis over :) Ik begreep dat in osmose de ph niet meetbaar is/zeer laag is. Wat is dan, als je met osmosewater werkt, de meerwaarde van een ph verlagende bodem? En moet je bij osmose water niet juist mineralen toevoegen zodat de garnalen genoeg bouwstoffen hebben om te verschalen? Wat weer zorgt voor hardheid, wat weer invloed heeft op je ph. Ik breek hier mijn hoofd over, wie weet heb jij t antwoord!
De PH van osmose is neutraal 7, alleen de GH en de KH zijn 0 de KH is prima zo maar de GH moet minimaal 5 zijn of wat hoger voor de hogere gradatie garnalen.
 
Er wordt hier al te vaak over leidingwater gesproken alsof dat iets gezet in steen is, iets dat altijd en overal hetzelfde is.
Nergens is leidingwater hetzelfde, dat veranderd dag na dag en van plaats na plaats.
Laat je dus niets wijsmaken door mensen die zeggen dat ze op leidingwater kunnen.
Enkel door er waarden (Gh, Kh, Ph, geleidbaarheid) aan vast te hangen heeft hun verhaal enige waarde.

Ph verlagende bodem is ook zo weer iets.
Dat is geen Ph verlagende bodem maar Ph regulerende bodem. Het zorgt ervoor dat ph op een vast punt gezet wordt (meestal rond de 6-6,3)
Zoals hierboven al gezegd hebben cardina garnalen liever geen Kh in het water. Dit zorgt ervoor dat de Ph onstabiel wordt (het kan dan zeer snel veel stijgen of zakken)
De bodem verhelpt dit.

Osmosewater heeft geen ph, het zal ogenblikkelijk de Ph overnemen van z'n omgeving. (de minste vervuiling van waarin het zich bevindt)

Voor een bakje van 30l zou ik heel simpel om demi water gaan, tenzij je makkelijk aan osmose water kan geraken.
Aanvullen met Gh+ tot je aan 5-6 graden duitse hardheid (de vaakst gebruikte eenheid van hardheid) komt, 24u laten beluchten en het is klaar voor gebruik.
 
Nergens is leidingwater hetzelfde, dat veranderd dag na dag en van plaats na plaats.

Dat is juist maar ons kraanwater is in de regel prima geschikt voor Neo s dacht ik. Deze zijn vrij makkelijk te houden en ik voorzie niet snel problemen hiermee. Wel is het zinvol om even na te vragen waarop ze zijn gekweekt en om ze rustig over te wennen.
 
Haha ik ben net nieuw, zit ik nu al mensen door elkaar te halen?! Mijn excuses ?
 
Dat is juist maar ons kraanwater is in de regel prima geschikt voor Neo s dacht ik. Deze zijn vrij makkelijk te houden en ik voorzie niet snel problemen hiermee. Wel is het zinvol om even na te vragen waarop ze zijn gekweekt en om ze rustig over te wennen.
Dat is wat er net zo gevaarlijk aan is.
"ons" leidingwater mag niet meer betekenen dan dat wat bij jullie thuis uit de kraan komt.
Dat van je buur kan volledig ander water zijn. (je zal maar juist op de rand van een bedieningszone wonen)
 
Haha ik ben net nieuw, zit ik nu al mensen door elkaar te halen?! Mijn excuses ?

Ja dat snap ik en de namen John en Ton lijken teveel op elkaar. Ik ga voorstellen om Ton voortaan Anton te noemen :DD :DD ;)
 
Dat is wat er net zo gevaarlijk aan is.
"ons" leidingwater mag niet meer betekenen dan dat wat bij jullie thuis uit de kraan komt.
Dat van je buur kan volledig ander water zijn. (je zal maar juist op de rand van een bedieningszone wonen)

Ja ok ook hier in de stad komt het water van verschillende tappunten maar zo heel veel verschil zit er in de regel niet in volgens mij. Dat is denk ik ook de reden dat men vaak zegt dat Neo s prima op ons kraanwater kunnen;)
 
Dat is wat er net zo gevaarlijk aan is.
"ons" leidingwater mag niet meer betekenen dan dat wat bij jullie thuis uit de kraan komt.
Dat van je buur kan volledig ander water zijn. (je zal maar juist op de rand van een bedieningszone wonen)
heel gervaarlijk.. groot deel van me klanten wonen verweg en gaat eigelijk altijd goed ik verkoop aleen kraan water garnalen maar je praat hier gewoon zonder ervaring blijkt. osmose kan ook voor veel mensen de hobby verpesten omdat het veel werk en geld met zich mee brengt
 
heel gervaarlijk.. groot deel van me klanten wonen verweg en gaat eigelijk altijd goed ik verkoop aleen kraan water garnalen maar je praat hier gewoon zonder ervaring blijkt. osmose kan ook voor veel mensen de hobby verpesten omdat het veel werk en geld met zich mee brengt
Ik hou al 25 jaar aquaria waarvan meer dan 8 jaar ook garnalen. Mijn leidingwater heeft een kh van 9, Gh van 16 en een geleidbaarheid van 750ms..
Zelfs vuurgarnalen krijgen hier verschalingsproblemen op doordat hun panser te hard wordt. Ph krijg ik, zelfs met co2 niet onder de 8...
Op garnalenbakjes, die veelal met moeite 30l zijn, zal dat beetje osmosewater echt geen gigantische kost zijn.
 
Ja ok ook hier in de stad komt het water van verschillende tappunten maar zo heel veel verschil zit er in de regel niet in volgens mij. Dat is denk ik ook de reden dat men vaak zegt dat Neo s prima op ons kraanwater kunnen;)
Ik vraag me soms af of jullie nederlanders selectief vergeetachtig zijn en steeds weer vergeten dat er nog Nederlandstaligen zijn die veeeeel minder geluk hebben met hun leidingwater.

ff weer m'n sarcastische zelf bovenhalen, niets persoonlijk.
 
Ik vraag me soms af of jullie nederlanders selectief vergeetachtig zijn en steeds weer vergeten dat er nog Nederlandstaligen zijn die veeeeel minder geluk hebben met hun leidingwater.

ff weer m'n sarcastische zelf bovenhalen, niets persoonlijk.
Iets met een neus en daar niet voorbij kijken, hebben heel veel mensen last van
 
Ik hou al 25 jaar aquaria waarvan meer dan 8 jaar ook garnalen. Mijn leidingwater heeft een kh van 9, Gh van 16 en een geleidbaarheid van 750ms..
Zelfs vuurgarnalen krijgen hier verschalingsproblemen op doordat hun panser te hard wordt. Ph krijg ik, zelfs met co2 niet onder de 8...
Op garnalenbakjes, die veelal met moeite 30l zijn, zal dat beetje osmosewater echt geen gigantische kost zijn.
ja oke belgie is het water ook wel erg slecht ja dat hoor ik regelmatig 750ms is dat ppm?
 
ja oke belgie is het water ook wel erg slecht ja dat hoor ik regelmatig 750ms is dat ppm?
nee microsiemens.
ik heb het tekentje van micro nog niet gevonden op m'n gsm
In ppm uitgedrukt is dat zo 400ppm
 
nee microsiemens.
ik heb het tekentje van micro nog niet gevonden op m'n gsm
In ppm uitgedrukt is dat zo 400ppm
daar licht het probleem ook tog dat water is niet drink baar neem ik aan? dat de gemidelde mens ook wel weet of zijn kraan water van goeden of slechte kwaliteit is hier(nl) hoor je vaak tot 230ppm en niet hoger
 
hoor je vaak tot 230ppm en niet hoger
Toch wat beter luisteren denk ik ;)) 230 ppm is +/- 360 µS, hier zitten we al boven de 800 µS met uitlopers tot tegen de 900 µS.
 
Toch wat beter luisteren denk ik ;)) 230 ppm is +/- 360 µS, hier zitten we al boven de 800 µS met uitlopers tot tegen de 900 µS.
andijk licht aan zee joh wat verwacht je dan ? water moet warschijnelijk van verkomen zou het water ook nie drinken dan ik zou nie hoger als 150ppm drinken uit een kraan
 
andijk licht aan zee joh wat verwacht je dan ? water moet warschijnelijk van verkomen zou het water ook nie drinken dan ik zou nie hoger als 150ppm drinken uit een kraan
Hahaha, even op de kaart kijken GP, Andijk ligt aan het IJsselmeer de PWN inlaat zit hier 500 meter verderop en daar krijgen wij ons water vandaan voor een deel van de provincie.
 
andijk licht aan zee joh wat verwacht je dan ? water moet warschijnelijk van verkomen zou het water ook nie drinken dan ik zou nie hoger als 150ppm drinken uit een kraan
Ehhh, 150 ppm is zo ongeveer 230uS en ik denk dat je dan op weinig plaatsen water zal drinken want op de meeste plaatsen is dat echt wel hoger. Hier in de stad Grunn zitten we zo rond de 450-500uS.
 
Oké, terugkomend op wat randjiina hier dan precies aan heeft wanneer ze aangeeft dat ze nu onzeker is en niet weet wat ze moet doen..... euh, succes! Hihi het gaat mijn pet te boven ??
 

Terug
Bovenaan