In dubio over mijn garnalenbak, ik weet niet meer wat ik moet doen.


daar licht het probleem ook tog dat water is niet drink baar neem ik aan? dat de gemidelde mens ook wel weet of zijn kraan water van goeden of slechte kwaliteit is hier(nl) hoor je vaak tot 230ppm en niet hoger
dat is prima drinkbaar.
Goed af slecht is een relatief gegeven. Vele malawi/tanganika liefhebbers zouden voor geen geld ter wereld naar nederland willen verhuizen. ;)
 
Hey.. Bedankt voor alle reacties, adviezen en korte aardrijkskunde les :D
Ik heb ondertussen veel nagedacht en besloten dat ik klein ga beginnen en eerst wat ervaring op wil doen, ik begin dus eerst met een klein bakje met citroengarnalen op gewoon kraanwater.
Ik begin net weer met de hobby dus ik wil eerst wat ervaring opdoen en kijken of ik het over een tijdje nog steeds leuk vind voordat ik nu heel veel geld ga uitgeven en er misschien over een jaar op uit gekeken ben (ik verwacht het niet, maar je weet maar nooit wat er gebeurd) Mocht ik het nog steeds heel leuk vinden na een paar maanden dan ga ik uitbreiden naar meerdere soorten en osmose water en dan zal ik er meer geld aan uitgeven.
Ik merk dat ik er toch best wat stress door krijg en het moet wel leuk blijven voor mij. Het klinkt voor sommige mensen misschien raar dat ik er stress van krijg maar ik heb nogal een moeilijke periode achter de rug en ik kan nog niet zo veel hebben.
Dat ik weer begin met garnalen moet voor mij een leuke bezigheid zijn die rustgevend en afleidend is. Dus vandaar de keuze dat ik gewoon met 1 bakje begin, ik heb zelf te veel hooi op de vork genomen omdat ik dacht dat ik het wel kon, en ik zal het ook vast wel kunnen maar ik ben nog niet zeker genoeg van mijn zaak.
Ik wil de garnaaltjes graag een goede en prettige plek geven, dus focus ik mij eerst op 1 soort die makkelijk te houden zijn.
Ik zit nog wel met 1 vraag.. de één zegt dat plantenvoeding voor garnalen giftig is en de ander zegt weer van niet, is er een soort plantenvoeding die geschikt is bij garnalen? zoja, welke is dat dan?
Ik wil jullie heel erg bedanken voor alle adviezen, ik leer er echt heel veel van en ik waardeer het echt dat jullie de tijd hebben genomen om mijn vragen te lezen.
 
Easycarbo is ongeschikt bij garnalen, en van de rest moet je kijken dat er geen koper (cu) in de plantenvoeding zit, co2 en garnalen zijn ook geen hele fijne ocmbi
 
Goed dat je rustig met 1 bakje wil beginnen en metalen is schadelijk voor garnalen dus koper en ijzer wil je niet teveel in je bak hebben. Veel mensen gebruiken wel plantenvoeding en vaak gaat dat met gemakkelijke garnalen wel goed. Ook kun je als het nodig zou zijn een halve dosis kunnen toevoegen of het licht beperken waardoor de vraag naar voeding gering is.
Zelf voeg ik niks toe en met wat mosjes en 1 Crypto gaat dat prima met weinig licht.
 
Oke, duidelijk ? bedankt iedereen
 
Je kan het beste de waarde nastreven van de kweker waar je de garnalen wilt halen.
Osmose is water zonder iets dus puur water.
Je zal zelf de GH moeten toevoegen.
Op osmose zonder GH zal geen dier kunnen leven.

In mijn 14 garnalen bakken gebruik ik 3 verschillende bodems.
Filterzand - 50% osmose 50% leidingwater
Akadama - Osmose met GH+ van Salty Shrimp
Ada amazonia - Osmose met GH van Salty Shrimp

Iedere bodem heeft voor ons zijn eigen manier van indraaien nodig.

Filterzand 4 weken gaat voor altijd mee
Akadama 6 weken gaat 3 jaar mee
Ada amazonia 8 weken gaat 1,5 tot 2 jaar mee
Elke bodem heeft zijn eigen manier van waterwissels nodig.
Hiernaast meter is weten.
Zo doen wij het.

Als je osmose wil gebruiken schaf dan voor 50 euro een osmosefilter aan dat is voordeliger dan water kopen.

Iedereen doet het op zijn eigen manier je moet de jouwe nog even vinden ?
 
Zelf osmose maken heeft ook als voordeel dat je altijd osmose bij de hand hebt want je zult net zien dat je in het weekend opeens uit nood moet verversen en dan zit je zonder. Voor die 4 tientjes zou ik het dan ook zelf maken en dat is echt kinderlijk eenvoudig.
 
Je kan het beste de waarde nastreven van de kweker waar je de garnalen wilt halen.
Osmose is water zonder iets dus puur water.
Je zal zelf de GH moeten toevoegen.
Op osmose zonder GH zal geen dier kunnen leven.

ja joh zouden me vissen al lang dood moeten zijn die in me regen tonleven????/
 
Wat bedoel je hiermee?
Regenwater bevat wel GH en is geen Osmosewater.
als je me regen ton water meet 16ppm das zo goed als het zelfde als osmose weet nie waar de gh dan vandaan komt
 
Osmose van goede zuiverheid/kwaliteit geeft een TDS van 0?

Als ik osmose maak komt er een tds van 0 uit bij een tds van 6 moet ik de filters vervangen.

Regenwater kan je niet direct met Osmose vergelijken, vind ik.

als je me regen ton water meet 16ppm das zo goed als het zelfde als osmose weet nie waar de gh dan vandaan komt
 
Wat bedoel je hiermee?
Regenwater bevat wel GH en is geen Osmosewater.
regenwater heeft enkel Gh als het in een betonnen regenwaterput heeft gezeten.

Persoonlijk zou ik regenwater zeker afraden.
Met de lange perioden van droogte die we de laatste jaren kennen is het geen betrouwbaar water meer.
 
Je kan het beste de waarde nastreven van de kweker waar je de garnalen wilt halen.
Osmose is water zonder iets dus puur water.
Je zal zelf de GH moeten toevoegen.
Op osmose zonder GH zal geen dier kunnen leven.

In mijn 14 garnalen bakken gebruik ik 3 verschillende bodems.
Filterzand - 50% osmose 50% leidingwater
Akadama - Osmose met GH+ van Salty Shrimp
Ada amazonia - Osmose met GH van Salty Shrimp

Iedere bodem heeft voor ons zijn eigen manier van indraaien nodig.

Filterzand 4 weken gaat voor altijd mee
Akadama 6 weken gaat 3 jaar mee
Ada amazonia 8 weken gaat 1,5 tot 2 jaar mee
Elke bodem heeft zijn eigen manier van waterwissels nodig.
Hiernaast meter is weten.
Zo doen wij het.

Als je osmose wil gebruiken schaf dan voor 50 euro een osmosefilter aan dat is voordeliger dan water kopen.

Iedereen doet het op zijn eigen manier je moet de jouwe nog even vinden ?

Dankjewel voor het advies, hier kan ik wel wat mee, en zal er over nadenken om op den duur zelf osmosewater te maken.
 

Terug
Bovenaan