in en uitlaat plaatsen in trigon 190


JohnL1978

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2019
Berichten
209
Leeftijd
45
Locatie
Eindhoven
Hallo allemaal,

Zoals de vaste bezoekers hier ondertussen wel weten heb ik een trigon 190.
Ik worstel al even om de circulatie goed te krijgen. Ik lat de in en uit naast elkaar de bak inkomen waar ik de uit iets hoger laat eindigen en de uit iets biven de bodem heb.
Op deze manier zie ik de co2 door bijna de hele bak gaan echter bewegen de plantjes 0,0.
Ik heb al van alles geprobeerd van spraybars tot powerhose maar ben nogsteeds niet tevreden.

Om tot een oplossing te komen heb ik ook de hulp van juwel gevraagd echter verwijzen ze me door naar de leverancier van mijn jbl 1502.
Die vraag heb ik ook uitgezet maar nog geen reactie gehad.

Kunnen jullie me op weg helpen om dit nou eens op te lossen?

Alvast bedankt!!!
 
Ik denk dat je dit probleem blijft houden, zoialng je maar 1 filterpomp gebruikt. Dat probleem heeft mij tig jaren geleden al laten besluiten om tenminste 2 filters te gebruiken op elke bak met meer dan 80 liter inhoud en bij de bakken die daar onder blijven gebruik ik een dubbele TOEVOER naar de filter.
De toevoer is na al die jaren op een vaste plaats terecht gekomen, nameleijk op het LAAGSTE punt uiterst links en rechts in je bak. De uitsroom altijd vanaf 1 zijde ( langste zijde gericht) de bak in, meestal met opgeboorde ( 3-4 mm) spraybar en deze dan gemonteerd iets onder de waterlijn en dan heel klein beetje OMHOOG richting oppervlakte. Deze opstelling werkt uitstekend is mijn ervaring.
 
Zou ik niks kunnen met een wavemaker?
 
Niemand een idee verders?
 
Misschien kun je een smalle brede lilypipe er op zetten en die onder water met de pipe een beetje omhoog gericht. En dan een steen, stuk hout of andere decoratie in het midden van je bak (wat groots en massief). Zo kun je wat spelen met de doorstroming en misschien wat bottleneckjes creeëren. Op die manier kun je misschien overal voldoende waterflow krijgen.
 
Ik heb een 300l hoekaquarium waarbij ik de filteruitstroom op een spraybar heb die evenwijdig met de voorruit, vooruit uitstroomt.
De afvoer zit (bij mij welliswaar als overloop) er achter, zo goed als in de hoek.
Dit houd zo goed als de ganse bodem proper, behalve de zone onder de overloop maar dat zou in jouw geval niet zo zijn.
Ik heb er wel een pomp die, zonder verliezen, meer dan 2500lph zou moeten geven (is een 5500lph die 2 bakken voed)
 
Op mijn Rio Juwel 180 heb ik een spraybar op de achterwand vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes zo'n dertig graden naar beneden gericht. Hierdoor behoeft de stroming maar een korte afstand te overbruggen en heeft het kracht om te kaatsen tegen de voorruit waar ze naar beneden geduwd wordt. Ze keert dan over de bodem terug om achterin weer naar boven te komen. Waar ze dan weer een duw krijgt voor de volgende draaiïng. Wanneer nu de aanzuiging bijvoorbeeld rechts zou staan dan krijg je een spiraalvormige stroming naar rechts. Je bent zo geen extra filters of wavemakers nodig welke alleen maar zorgen voor extra botsingen in je stroming.


Over dit onderwerp heb ik trouwens vanmiddag ook een topic geopend:

 
Omdat het een hoek aquarium is lijkt me de versie van vis&versa het meest logisch. Spray bar op achterkant zodat je stroming naar voorruit heb. Weet alleen niet hoe je dit dan moet bevestigen als je evenwijdig aan voor raam moet monteren omdat je daar met die punt zit. Kaatsing op je voorruit zodat de stroom over je bodem naar achter gaat en dan inlaat achter in die punt. Omdat je wat bredere punten aan voorkant heb zal je moeten kijken of het met 1 of 2 delen spraybar in de voorste hoeken komt. Met nitrivec (geeft witte wolk) kun je zien hoe je stroming loopt.
 
Ik heb een 300l hoekaquarium waarbij ik de filteruitstroom op een spraybar heb die evenwijdig met de voorruit, vooruit uitstroomt.
De afvoer zit (bij mij welliswaar als overloop) er achter, zo goed als in de hoek.
Dit houd zo goed als de ganse bodem proper, behalve de zone onder de overloop maar dat zou in jouw geval niet zo zijn.
Ik heb er wel een pomp die, zonder verliezen, meer dan 2500lph zou moeten geven (is een 5500lph die 2 bakken voed)
Bedankt voor je reactie. Heb je de gaten verder uitgeboord en onder wat voor hoek heb jij de spraybar staan?
Zou je me eventueel via pm verder willen helpen. :)
 
Bedankt voor je reactie. Heb je de gaten verder uitgeboord en onder wat voor hoek heb jij de spraybar staan?
Zou je me eventueel via pm verder willen helpen. :)
Het is een zelfbouw spraybar, pvc dia 25 (of 22) Gaten zijn een 3mm en zitten zo goed als horizontaal.
Ik wil je gerust verder helpen in pm maar schiet dat dan niet het doel van een forum voorbij?
 
deze foto is van toen die nog niet lang op stond en zie je de overloop en spraybar goed op.
2017-12-22 22.51.23.jpg
 
Hoe heb je die spraybar dan "vast" gezet? Normaal zet je die met de zuignappen op het raam vast maar dat zal bij die punt moeilijk zijn. Mooie maanvisjes :smitten:
 
Hoe heb je die spraybar dan "vast" gezet? Normaal zet je die met de zuignappen op het raam vast maar dat zal bij die punt moeilijk zijn. Mooie maanvisjes :smitten:
Die hangt gewoon door de dekruit.
Moest ik het opnieuw doen, 'k had een tankdoorvoer door een zijwand gestoken
Thnx, ze zijn ondertussen al bijna 2 jaar in m' n bezit (gekocht op vivarium 2017) en een heel stuk groter geworden
20180709_174051.jpg
 
Lijken wel wat op P. dummerlii ,ook wel P. leopoldii geheten. maar missen de kenmerkende zwarte vlek in de basis van de rugvin. Is ook een vrij kleinblijvende soort.
Word took lang niet zo hooh als de P.Altum of de P.scalare.
 

Terug
Bovenaan