Oke en die planten er gewoon uit gooien die dood zijn of bij knippen want zijn echt slierten en denk dus door dat ze geen plantevoeding hebben en weinig lichtPrecies dat.
Een foto helpt.
Ik denk dat we allebei uit dezelfde regio komen. Ik zou je dan ook aanraden om bijvoorbeeld bij de LFS (local fish store) in Helmond bijvoorbeeld limnophila sessiflora en Belgisch groen te halen. Vrijdag hebben ze verse voorraad.
Planten die weinig eisen stellen
Oke ja klopt ik kom uit uden dan ken je misschien aquabeek in gemert ook?Ik zou de slechte delen wegknippen en wat extra planten halen. Het kunststof deco zou ik ook verwijderen. Een althernanthera zou ik niet kiezen.
Zeker! Ik ken Rien, Joyce en Nick bijvoorbeeld. Het is in Handel eigenlijk. 😉Oke ja klopt ik kom uit uden dan ken je misschien aquabeek in gemert ook?
Oke ja klopt beetje half half daar. En zei zeiden dus dat ik de bak 50% moes leeg halen en dan nieuwe water en dan easylife er in doen en dat spul dus … ik dacht dat ze wel verstand van haddenZeker! Ik ken Rien, Joyce en Nick bijvoorbeeld. Het is in Handel eigenlijk. 😉
Er staat daar wel iets over voeding van vissen in aquarium doen betekent dat gwn wat normalen vissenvoer en dan laten liggen en is dit dan perse nodig of nietIk heb verschillende LFS als winkel die en allemaal willen ze het goed doen maar ook verkopen.
Je krijgt heel veel informatie op je afgevuurd dat niet altijd klopt. Geef jezelf en de bak rustig de tijd . Leer veel en lees regelmatig mee geef ik je als tip. Door mee te lezen leer je ook weer.
Een voorbeeld.
https://aquaforum.nl/threads/interessante-artikelen-voor-starters.25326/
Is dat flesje wat jij me stuurde ook in de dierenzaak te koop? Dat je misschien weetIk heb verschillende LFS als winkel die en allemaal willen ze het goed doen maar ook verkopen.
Je krijgt heel veel informatie op je afgevuurd dat niet altijd klopt. Geef jezelf en de bak rustig de tijd . Leer veel en lees regelmatig mee geef ik je als tip. Door mee te lezen leer je ook weer.
Een voorbeeld.
https://aquaforum.nl/threads/interessante-artikelen-voor-starters.25326/
Dat gaat in op dat zich in de bodem en het filter nuttige bacteriën vestigen en een beetje kort gemaakt vlokkenvoer van de vissen is bedoeld als voedsel voor de bacteriën. Een klein beetje om de paar dagen is voldoende.Er staat daar wel iets over voeding van vissen in aquarium doen betekent dat gwn wat normalen vissenvoer en dan laten liggen en is dit dan perse nodig of niet
Als toevoeging.Zoetwater Nemo s heb ik nog nooit gezien maar ik zou er lekker wat niet te moeilijke planten bijkopen en alle kunst eruit doen.
Je kan denken aan een zwaardplant en andere Echino s en Crypto s.
Goedemorgen er zit Idd een voedingsbodem in daar boven heb ik dan grind gedaan de planten diep in de voedingsbodem gedaan ik ga is kijken in de winkel of ze die planten voeding hebben die jullie aan gaven verder ga ik de dooden bladeren weg knippenAllereerst welkom op het AF.
Even het volgende wat ik zou doen of wat mij opvalt:
- In de eerste 2 weken zijn planten zich aan het aanpassen aan jou waterwaardes en vaak aan een leven onder water. Veel planten in onze hobby zijn moerasplanten en hebben dus vaak ander blad (bij de kweker vandaan), voordat ze bij ons in het aquarium belanden.
- 3h verlichting is veel te kort voor plantengroei, ik zou dit instellen op 8h. Dit geeft samen met andere eisen een optimale plantengroei.
- Planten vragen voeding. In de eerste paar weken minder voeding, vanwege hun aanpassings fase. Later wat meer. Ook hangt dit volledig af van jou aquarium set up. Daar ga ik voor nu niet verder op in. Profito is best een goede plantenvoeding, maar hier zit verder geen nitraat en fosfaat in. Wat mogelijk in een later stadium ook gegeven moet gaan worden.
- De bodem die jij gebruikt, is dat echt een voedingsbodem voor planten? Zo ja dan had ik hier maar een klein laagje van in je aquarium gedaan (bv 1 cm dikte) en hieroverheen een laag filterzand gedaan. Zo blijven de voedingsstoffen in je bodem beschikbaar voor planten. Nu wordt er heel veel voedingsstoffen afgegeven aan je water door deze bodem met mogelijk alle gevolgen van dien (algen, verkeerde waterwaardes etc). Nogmaals als dit echt een voedingsbodem is!
- Mocht je de bodem gaan aanpakken, dan zou ik ook meer planten in je aquarium gaan doen. Wat meer snelgroeiers, zoals door andere leden hierboven al benoemd.
- Je aquarium lekker laten indraaien hierna en je waterwaardes meten. Ik zou een testkoffer aanschaffen van Colombo om je belangrijkste waterwaardes te gaan meten, Amonium, nitriet en als laatste nitraat.
- Meet je in week 4 geen Amonium en nitriet meer meten maar wel wat nitraat, dan is je cyclus op gang gekomen en kan je gaan denken aan de eerste bewoners. Voordat je de eerste bewoners toevoegd eerst een waterwissel van 50% doen. Nooit je hele visbestand wat je voor ogen hebt direct in de eerste week in je aquarium doen, want dit kunnen jou net opgestarte bacterien niet aan.
- Easylife niet gebruiken, voegt niks toe aan je aquarium. Als je het bonnetje nog hebt, terug brengen naar de winkel.
Aan wat voor vissenbestand zit je trouwens te denken? We horen het graag 😊.
Een aquarium is rustig aan opbouwen, niet te snel willen en verder genieten.
Gr. Ed
Oke ik wil er dwergcichlide in gaan doenJe hoeft niet al de "dode" bladeren weg te knippen hoor. Dit draagt weer bij aan je bacterie opstart.
Al is je aquarium goed ingedraaid, dan wel zoveel mogelijk weghalen.
Gr. Ed
Ter informatie. Er zijn planten met een rizoom/wortelstok. Deze rizoom leg je op het grind, wortels in het grind. Een voorbeeld zijn de Anubias.Goedemorgen er zit Idd een voedingsbodem in daar boven heb ik dan grind gedaan de planten diep in de voedingsbodem gedaan ik ga is kijken in de winkel of ze die planten voeding hebben die jullie aan gaven verder ga ik de dooden bladeren weg knippen
Eentje? of meer?
Dwergcicliden willen graag tussen de planten scharrelen en zich kunnen verstoppen achter of onder een stukje hout. Hoe meer een aquarium op hun natuurlijke omgeving lijkt, hoe gelukkiger ze zijn en des te vaker zie jij ze en kun jij er van genieten.
Hoe groot is je aquarium? Ik heb geloof ik nergens afmetingen van je aquarium gezien?
Welke soort heb je in gedachten?
Bio flow 1 filter zit er in met verwarming de afmeting 60 liter bak https://www.petsplace.nl/juwel-aquarium-primo-60-aquaria-4022573253603-pps
Eentje? of meer?
willen graag tussen de planten scharrelen en zich kunnen verstoppen achter of onder een stukje hout. Hoe meer een aquarium op hun natuurlijke omgeving lijkt, hoe gelukkiger ze zijn en des te vaker zie jij ze en kun jij er van genieten.
Hoe groot is je aquarium? Ik heb geloof ik nergens afmetingen van je aquarium gezien?
Welke soort heb je in gedachten?
Eentje? of meer?
Dwergcicliden willen graag tussen de planten scharrelen en zich kunnen verstoppen achter of onder een stukje hout. Hoe meer een aquarium op hun natuurlijke omgeving lijkt, hoe gelukkiger ze zijn en des te vaker zie jij ze en kun jij er van genieten.
Als extra informatie.. er zijn planten met een wortelstok, een rizoom zoals bij de Anubias. Wortelstok op het grind, wortels in grind.Goedemorgen er zit Idd een voedingsbodem in daar boven heb ik dan grind gedaan de planten diep in de voedingsbodem gedaan ik ga is kijken in de winkel of ze die planten voeding hebben die jullie aan gaven verder ga ik de dooden bladeren weg knippen
Oke en zijn. Deze bijv ook bij een intertuin of pet place te koopAls extra informatie.. er zijn planten met een wortelstok, een rizoom zoals bij de Anubias. Wortelstok op het grind, wortels in grind.
Javavaren kun je bijvoorbeeld lijmen met secondelijm, Pattex van de Action, op aquarium hout
Weet ik zo niet, maar wel bij de LFS.Oke en zijn. Deze bijv ook bij een intertuin of pet place te koop
Anubias is ook te koop bij de pets place. Zag ze gisteren daar nog in Muiden iig.Oke en zijn. Deze bijv ook bij een intertuin of pet place te koop
Oke ik ga kijken straks en dan iets van een hout of zo leeste ik en daar gwn overheen liggen ?Weet ik zo niet, maar wel bij de LFS.
https://aquainfo.nl/artikel/anubias-barteri/ (De rizoom gaat bij in de bodem planten rotten.
Oke ga ik daarna. Na kijken zijn er verder nog planten die je me aan raadOp aquarium hout lijmen (Anubias, javavaren), rizoom (horizontale) wortelstok moet zichtbaar zijn.🙂
Succes !
En hoeveel planten ongeveeOke ga ik daarna. Na kijken zijn er verder nog planten die je me aan raad
Ik zat dit nog is te lezen alleen was mij effen niet duidelijk stel ik verwissel 50%water dan zijn toch ook alle goeden bacteriën weg ?Allereerst welkom op het AF.
Even het volgende wat ik zou doen of wat mij opvalt:
- In de eerste 2 weken zijn planten zich aan het aanpassen aan jou waterwaardes en vaak aan een leven onder water. Veel planten in onze hobby zijn moerasplanten en hebben dus vaak ander blad (bij de kweker vandaan), voordat ze bij ons in het aquarium belanden.
- 3h verlichting is veel te kort voor plantengroei, ik zou dit instellen op 8h. Dit geeft samen met andere eisen een optimale plantengroei.
- Planten vragen voeding. In de eerste paar weken minder voeding, vanwege hun aanpassings fase. Later wat meer. Ook hangt dit volledig af van jou aquarium set up. Daar ga ik voor nu niet verder op in. Profito is best een goede plantenvoeding, maar hier zit verder geen nitraat en fosfaat in. Wat mogelijk in een later stadium ook gegeven moet gaan worden.
- De bodem die jij gebruikt, is dat echt een voedingsbodem voor planten? Zo ja dan had ik hier maar een klein laagje van in je aquarium gedaan (bv 1 cm dikte) en hieroverheen een laag filterzand gedaan. Zo blijven de voedingsstoffen in je bodem beschikbaar voor planten. Nu wordt er heel veel voedingsstoffen afgegeven aan je water door deze bodem met mogelijk alle gevolgen van dien (algen, verkeerde waterwaardes etc). Nogmaals als dit echt een voedingsbodem is!
- Mocht je de bodem gaan aanpakken, dan zou ik ook meer planten in je aquarium gaan doen. Wat meer snelgroeiers, zoals door andere leden hierboven al benoemd.
- Je aquarium lekker laten indraaien hierna en je waterwaardes meten. Ik zou een testkoffer aanschaffen van Colombo om je belangrijkste waterwaardes te gaan meten, Amonium, nitriet en als laatste nitraat.
- Meet je in week 4 geen Amonium en nitriet meer meten maar wel wat nitraat, dan is je cyclus op gang gekomen en kan je gaan denken aan de eerste bewoners. Voordat je de eerste bewoners toevoegd eerst een waterwissel van 50% doen. Nooit je hele visbestand wat je voor ogen hebt direct in de eerste week in je aquarium doen, want dit kunnen jou net opgestarte bacterien niet aan.
- Easylife niet gebruiken, voegt niks toe aan je aquarium. Als je het bonnetje nog hebt, terug brengen naar de winkel.
Aan wat voor vissenbestand zit je trouwens te denken? We horen het graag 😊.
Een aquarium is rustig aan opbouwen, niet te snel willen en verder genieten.
Gr. Ed
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.