Indraaien aquarium


Hoeveel planten hangt ook van smaak af, maar hoe dan ook gaan er planten zijn die het in jouw bak beter doen en planten die het minder goed doen. Daar ga je vanzelf achter komen.
Om een idee te geven: ik hou van wat meer rust ( niet te veel verschillende planten) in mijn bak en heb in mijn 2m aquarium 8 verschillende planten.
Limnophila sessiflora,
microsorum pteropus 'trident'
cryptocoryne wendtii Tropica
cryptocoryne wendtii groen
echinodorus aquartica
Ludwigia repens 'Rubin'
Hygrophila guanensis
Limobium laevigatum

In mijn andere bak (Juwel rio 350):
watergentiaan Nymphoides peltata
cryptocoryne wendtii
Limnophila sessiflora
Cardamine Lyrata
microsorum pteropus 'trident'
Vallisneria americana gigantea
Ludwigia repens 'rubin'

Maar er zijn ook mensen die dubbel of driedubbel zoveel planten in hun bak doen. Het is net wat jij mooi vindt EN wat lekker groeit in jouw bak met zijn waarden en de hoeveelheid werk en finetuning die jij er aan wilt besteden.

Snelgroeiers zijn in ieder geval een erg goede toevoeging aan je bak.

Bacteriën zitten vooral in je filter, je bodem en hangen in mindere mate aan je planten en zwerven door je bak. Een waterwissel voorkomt vooral dat -doordat je planten en bacteriën in je filter bepaalde stoffen meer gebruiken dan andere-, dat de opgeloste stoffen zich gaan stapelen.
En dat zijm die planten die jij noemt ? Neem ik aan
 
Een handig lijstje.... Ook een vallisneria natans, Twister kun je aan denken. Kroontje zichtbaar, bij planten in grind iets omhoog halen.


*
Menu.... bijvoorbeeld Plants.
*
 
Ja, de planten die ik noem heb ik in de bakken die erbij staan.
Gewoon om een je een idee te geven.
De foto's zijn van toen de bakken pas net ingeplant zijn, en inmiddels zijn de planten wel wat groter gegroeid.
 

Bijlagen

  • 2m bak 2022.jpg
    2m bak 2022.jpg
    163.2 KB · Weergaven: 85
  • juwel 2022.jpg
    juwel 2022.jpg
    308.6 KB · Weergaven: 84
Ik heb nu 3 valisneria gehaald en 1 anubias
 
Weet je al welke soort dwergcichlide je in je bak wilt gaan doen? Niet alle soorten vissen kunnen bij alle planten: sommigen stellen andere eisen aan het water dan de door jou gekozen planten, sommige vissen doen aan tuinieren en dan moet je dus planten hebben die zichzelf stevig verankeren, sommige vissen knagen je planten op...
Toch wel handig om daar bij het inrichten van je bak rekening mee te houden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou een paar stukjes hout in het middenstuk leggen waar ze overheen en onderdoor kunnen zwemmen
 
Weet je al welke soort dwergcichlide je in je bak wilt gaan doen?
Nee nog niet precies ben ik nog aan het kijken na heb wel een soort in gedachten maar ben er nog niet 100 punten uit
 
Vond ik opzich ook wel leuke visjes
 

Bijlagen

  • FD007FEB-1173-481E-888D-71EC3C3C1F49.jpeg
    FD007FEB-1173-481E-888D-71EC3C3C1F49.jpeg
    260.1 KB · Weergaven: 83
Ik vind het heel moeilijk om op het oog de soort te herkennen, heb je een latijnse soortnaam voor ons, ook van de alternatieven die je overweegt?
Aangezien er maar ongeveer 57 soorten dwergcichliden zijn, allemaal met verschillende eisen aan het water en je bak, hebben we iets meer info nodig. Dan kunnen we met je meedenken of wat je wilt goed (kan) gaan en of we eventueel een alternatief weten dat gelukkiger gaat zijn in jouw aquarium.

Het zou heel jammer zijn, voor jou, je portemonnee en vooral ook voor de visjes, als je dure visjes koopt die na een week doodzijn omdat ze niet compatibel zijn met jouw bak. Dat kun je van te voren uit zoeken, en vertrouw daarbij NIET op de LFS (de dierenwinkel of zelfs de aquariumwinkel!!)
 
Plantjes staan der. In ik zal zo is kijken hoe die vis precies heet en ga eff planten voeding en zo ding halen waar ze onder door kunnen zwemen
 

Bijlagen

  • 8D7004FB-6864-480C-952F-4903B8647EBA.jpeg
    8D7004FB-6864-480C-952F-4903B8647EBA.jpeg
    187 KB · Weergaven: 96
Vond ik opzich ook wel leuke visjes
Niet aan beginnen aan deze soort, ze zijn dermate populair dat ze te ver zijn doorgefokt en ze alleen blijven leven met stevige antibioticakuren, zonde van je geld om dat aan deze soort uit te geven
 
Dit is de vis in kwestie
 

Bijlagen

  • F378BD8A-4E6B-46AE-888A-42BB83E3D1B9.jpeg
    F378BD8A-4E6B-46AE-888A-42BB83E3D1B9.jpeg
    168.3 KB · Weergaven: 84
Dat is een iets andere kleurslag, maar daar geldt even goed voor: niet doen. Ze zijn mooi, maar -als je geluk hebt- met een paar maanden de pijp uit. Het is jammer, maar ik ben er ook in getuind, iets ander kleurtje, de Mikrogeophagus ramirezi firered en ze waren mooi zo lang het duurde.....

Je kunt beter kijken of je iets anders kunt vinden dat je aanspreekt. Er zijn héél veel plaatsen waar je kunt zoeken, maar veel aquariumwinkels krijgen hun vissen van Ruinemans, dus als je eens begint met daar te kijken wat je mooi vindt en dan op probeert te zoeken wat voor eisen het beestje heeft, dan kijken wij met je mee.
Begrijp me goed, het is niet om je te ontmoedigen, maar er is heel veel ervaring hier aanwezig, probeer er je voordeel mee te doen. Maak je geen zorgen, er zal méér dan genoeg ruimte overblijven om je eigen fouten te maken ;)
 
Ik zou inderdaad zoals Lysia al zegt die ook niet doen, en kijken naar een ander cichlidesoortje (neem geen kersenbuikcichlide die kweken als konijnen en de jonkies wil niemand hebben)
 
Ik heb een klein foutje in mijn vorige post: ik had Apistogramma agassizi Fire red, maar voor die apistogramma kleurslagen geldt hetzelfde.
Apistogramma cacatuoides is de 'wild'variant, hoe ver die ingeteeld is, weet ik niet. Misschien is dat wel een optie?
 
Hoi ik heb vandaag weer water waardes
gecheckt er. Zat nog steeds nitriet in is nu week 3
 
Laatst bewerkt:
Als dat volgende week nog zo is het dan slim er toch gewoon vissen in te doen 1 of 2 of niet?
 
Nitriet is giftig voor vissen, dus beter tijd wachten. Nog geen vissen.

Tijd werkt in je voordeel.

 
Laatst bewerkt:
En nog geen water verversen?
 
Zolang je aan het indraaien bent, ben ik ook al langer, geen waterwissel nodig.

Geduld.:):)
 
Zolang je aan het indraaien bent, ben ik ook al langer, geen waterwissel nodig.

Geduld.:):)
Haha oke maar hoelang kan zo iets maximaal duren het word wel saai zo lege bak
 
Indraaien mag je 4 weken voor tellen. Maar wacht je langer heb je meer tijd om een balans te creëren.

Gaat daarna alles goed kun je uuuuuren genieten.:thumbs:
 
Indraaien mag je 4 weken voor tellen. Maar wacht je langer heb je meer tijd om een balans te creëren.

Gaat daarna alles goed kun je uuuuuren genieten.:thumbs:
Dus zou nog 1 week ofc moeten. En dan zou die nitriet normaal gesproken laager moeten zijn of weg zijn?
 

Terug
Bovenaan