Wat is er nieuw

Indraaien aquarium.

peter

Member
Lid geworden
9 augustus 2024
Leeftijd
57
Ik ga binnenkort ook de bak opstarten.
Wil dan eerst een laagje zand, dan een dun laagje lateriet vermengd met kleibolletjesmix en dan de rest zand aanvullen.
Maar als ik wil werken met de EI, is dat dan vanaf het begin of als de bak ingedraaid is?
Lijt mij pas beginnen als de waardes oke zijn.

Planten willen ook eten vanaf dag 1 dus ik zou zeggen ook de EI vanaf dag 1. Ik doe dit al jaren. Als je met een soil werkt dan is het wat anders maar normaliter kun je vanaf de eerste dag alle voeding en co2 toedienen.

Dank je wel John, dan weet ik dat.
Vandaag controller ed binnen gehad.
Zaterdag zand, filtermateriaal en kienhout halen.
Zit alleen nog te wachten op een piepschuim plaat.
Heb 2 pompen op de kop getikt JBL E902 en E901, beide werken prima en zijn dicht.
Glasbak zonder lichtkap op MP weggehaald, ook deze getest en is niet lek.
Kast staat al gedeeltelijk in elkaar, zodra aquarium erop staat kan ik beginnen met afwerken en de lichtkap.
Dus voorlopig nog wel even bezig, maar kan het kienhout in ieder geval alvast volzuigen zodat ik het niet hoeft te verzwaren.

Als iemand nog tips heeft voor het indraaien van een nieuwe bak hoor ik dat graag natuurlijk
Alle op en aanmerkingen worden op prijs gesteld.

Planten willen ook eten vanaf dag 1 dus ik zou zeggen ook de EI vanaf dag 1. Ik doe dit al jaren. Als je met een soil werkt dan is het wat anders maar normaliter kun je vanaf de eerste dag alle voeding en co2 toedienen.
Ook met een soil willen de planten graag wat voeding vanuit de waterkolom :thumbs:

Ja maar niet teveel dacht ik en dus geen EI hoeveelheden toch?
TS wil werken met EI las ik.

Ja maar niet teveel dacht ik en dus geen EI hoeveelheden toch?
Nee, met soil zeker geen EI en zeker niet de hoeveelheden die daar bij horen.
Dat geeft teveel risico op problemen. Het kan wel, maar dan bij voorkeur als de bak 100% gematured is.

TS wil werken met EI las ik.
Dat is wel de bedoeling.
In ieder geval mee beginnen en kijken wat het doet.
Probeer vanaf het begin iets te doen wat goed gaat werken.
Heb dit nooit eerder gedaan en lees er hier regelmatig wat over dus dacht ook eens mee beginnen.

Ik volg het al jaren en het is makkelijk moet ik zeggen en je kan altijd wat aanpassen als je dat prettig vindt. Ik voeg geen 20/2 toe maar 10/1 want dat wordt lang niet allemaal opgemaakt.

1743143741446.png

wat bedoel je met 20/2 of 10/1?

20/2 is dan de hoeveelheid nitraat en fosfaat. Ik voeg het 1x per week toe na het verversen.

Btw de poeders zijn het goedkoopste bij bv aquariumbemesting.nl en Tenso heb ik voor de sporen.

20/2 is dan de hoeveelheid nitraat en fosfaat. Ik voeg het 1x per week toe na het verversen.
Maar nitraat en fosfaat zit toch in dat recept van de EI?
Of snap ik iets verkeerd?

Maar nitraat en fosfaat zit toch in dat recept van de EI?
Of snap ik iets verkeerd?
Dat klopt, met EI wordt 20 ppm nitraat, 2 ppm fosfaat en 20 ppm kalium toegevoegd. (20/2/20).
Je kan om verschillende redenen besluiten om deze dosering te halveren (10/1/10)

Dat klopt, met EI wordt 20 ppm nitraat, 2 ppm fosfaat en 20 ppm kalium toegevoegd. (20/2/20).
Je kan om verschillende redenen besluiten om deze dosering te halveren (10/1/10)
Oke, duidelijk, dank je wel.

Klopt, daar heb ik ook het boddschappenlijstje vandaan.
Ja, ik vindt die niet handig en los het op zoals ik al jaren doe. Als je 83 gr kaliumnitraat in 500ml oplost en 8 gr kaliumfosfaat in 500ml dan moet je 20ml doseren op 100 liter water om met 20/2mg te verhogen. Ik doe dat in 2 flesjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan