Wat is er nieuw

Indraaien aquarium.

Volgens mij wel oke voor een eerste week draaien.
Dat zegt feitelijk niets. In die periode schieten de verschillende waarden alle kanten op.
Als je morgen meet zijn ze misschien weer anders. Een simpele verandering in de luchtvochtigheid of andere omgevingstemperatuur kan andere resultaten geven van zo'n testkit.
Laat de natuur gewoon haar gang gaan en kijk over een maand nog maar eens een keer

Dat zegt feitelijk niets. In die periode schieten de verschillende waarden alle kanten op.
Als je morgen meet zijn ze misschien weer anders. Een simpele verandering in de luchtvochtigheid of andere omgevingstemperatuur kan andere resultaten geven van zo'n testkit.
Laat de natuur gewoon haar gang gaan en kijk over een maand nog maar eens een keer
Oke, ga ik zeker doen.
Doe sowieso toch wekelijks meten nu, als mijn hout niet meer gaat drijven gaan er planten in.
Dan zal het op zeker ook wijzigen, maar ben geduldig, als alles naar wens is qua waardes zal er pas een vis in komen.

Ik doe de eerste 4 weken ook niks behalve af en toe een klein beetje voer verkruimelen.

Water wissel na één week indraaien?
Ja lag een laagje op het water en had er water uitgehaald om plantjes makkelijker te plaatsen.
Dus combo dacht ik zo.
Maar blijkbaar hoeft er geen water uit dus 🤔

Nee de eerste 4 a 5 weken zou ik dat niet doen.

Met verversen haal je ook voeding voor de bacterien weg in de vorm van nh3/4 en no2 waardoor die zich moeilijker vermenigvuldigen.

Kijk, daarom leer ik hier.
Je loopt telkens ergens tegenaan en hoppa, antwoord:!

Wat is dit nu weer voor rommel?

Bijlagen

• 20250418_180604.jpg
    20250418_180604.jpg
    396.5 KB · Weergaven: 13
  • 20250418_180621.jpg
    20250418_180621.jpg
    298.6 KB · Weergaven: 13
Dat is schimmel Peter en dat zie je heel vaak bij nieuw hout en dat trekt vanzelf weer weg hoor.

Oke,had er nog nooit van gehoord.
Zojuist ook Turfkorrels in mijn filter gedaan, kijken of de pH wil zakken

Wat is de reden dat je de ph wil verlagen?

Het is nu rond de 7.5 en wil het onder de 7 hebben voor de vissen.
Wil Apistogramma's en die moeten max- 7 hebben.
Dus vandaar.
Lees dat het niet echt nodig is maar wil het gewoon proberen te doen, hopelijk heeft het nut.
Wil kijken of ik bij Verduijn wildvang kan krijgen.
Gegevens heb ik van Aquainfo.

Bijlagen

• 20250418_184856.jpg
    20250418_184856.jpg
    813.5 KB · Weergaven: 9
Waar meet je mee?

Ga je de EI volgen of............................?
Gebruik je dan geen co2?
Ik las namelijk iets over de EI als ik het goed heb. Heb je een foto van de bak peter?

Ik ga de EI volgen idd.
Flessen zijn gereed.
Staan alleen nog weinig planten in, kienhout wil nog drijven.
Zodra het beneden blijft komen er planten in.
Foto zal ik straks even posten.

Ga je de EI volgen of............................?
Gebruik je dan geen co2?
Ik las namelijk iets over de EI als ik het goed heb. Heb je een foto van de bak peter?
Ohja, en ga het zonder Co2 proberen.
Mocht het echt nodig zijn doen we dat

Bijlagen

• 20250418_205401.jpg
    20250418_205401.jpg
    229.3 KB · Weergaven: 13
Afwerking moet nog gedaan worden hoor, vandaar de zandrand die je nog ziet.
Verder een simpele afwerking, staat bij mij boven op kantoor.
Als deze lukt en het ziet er tof uit wil de vrouw er ook 1 beneden.

Ohja, en ga het zonder Co2 proberen.
Mocht het echt nodig zijn doen we dat
Op de een of andere manier zou ik niet lekker slapen met die steen op dat hout 😆

Welke Apistogramma's gaan het worden?

Op de een of andere manier zou ik niet lekker slapen met die steen op dat hout 😆

Welke Apistogramma's gaan het worden?
Die steen ligt keivast, daar gebeurd helemaal niets mee.

En welke het gaan worden durf ik nog niet te zeggen, ben er nog niet uit.
Vind ze alle drie mooi, dus misschien ook afhankelijk welke er beschikbaar zijn.

Het is nu rond de 7.5 en wil het onder de 7 hebben voor de vissen.
Wil Apistogramma's en die moeten max- 7 hebben.
Dus vandaar.
Lees dat het niet echt nodig is maar wil het gewoon proberen te doen, hopelijk heeft het nut.
Wil kijken of ik bij Verduijn wildvang kan krijgen.
Gegevens heb ik van Aquainfo.
De pH is bij lange na niet zo belangrijk als de waterkwaliteit. Je doet veel beter extra waterwissels dan dat je met allerlei trucjes probeert de pH naar beneden te krijgen (en daardoor eerder geneigd bent een ww over te slaan, want de waterwaarden zijn nu goed"
Apiostogramma's hebben zeer schoon water nodig, omdat ze in hun natuurlijke biotoop, vanwege de lage pH, weinig bacteriën tegenkomen.
Overigens ben ik met een harempje apistogramma agassizi mijn aquariumcariére begonnen, en die waren binnen 3 maanden allemaal dood. De wildkleur schijnt wel wat sterker te zijn.

De pH is bij lange na niet zo belangrijk als de waterkwaliteit. Je doet veel beter extra waterwissels dan dat je met allerlei trucjes probeert de pH naar beneden te krijgen (en daardoor eerder geneigd bent een ww over te slaan, want de waterwaarden zijn nu goed"
Apiostogramma's hebben zeer schoon water nodig, omdat ze in hun natuurlijke biotoop, vanwege de lage pH, weinig bacteriën tegenkomen.
Overigens ben ik met een harempje apistogramma agassizi mijn aquariumcariére begonnen, en die waren binnen 3 maanden allemaal dood. De wildkleur schijnt wel wat sterker te zijn.
Uiteraard is de waterkwaliteit belangrijk.
En ww doe ik straks elke week, dus daar zal het niet aan liggen.
Maar alles hangt aan elkaar, als het ene niet goed is heeft dat effect op het andere, en omdat ze aangeven dat de pH onder de 7 moet zitten, wat ook geldt voor alle vissen die ik wil, ga ik het toch proberen.
En zeker het complete plaatje in de gaten houden.

Dan doe je beter 2x per week een ww.

Meten is weten, en mocht het nodig zijn dan doen we dat 👍
Op zich heb je daar gelijk in, maar ziektekiemen meet je niet en zie je niet. Gezien de matige immuniteit van apisto's zou ik dan een behoorlijk hoge wwfrequentie aannemen. Hoevaak en hoeveel precies hangt ook van de capaciteit van je filter af, maar vergis je niet: behalve de electrische geleidbaarheid (waarvan ik eerlijk gezegd echt niet genoeg afweet om advies te geven hoe je dat zou moeten toepassen) is er geen waterparameter, die vertelt of je je ww moet doen voor het kiemgetal van ziekmakers in je bak.

. Gezien de matige immuniteit van apisto's
Dat is een feit en ik heb die visjes niet veel langer dan 6 mnd in leven kunnen houden. Toch was hier de ph altijd net onder de 7 maar ja.

Dat is een feit en ik heb die visjes niet veel langer dan 6 mnd in leven kunnen houden. Toch was hier de ph altijd net onder de 7 maar ja.
Ga gewoon mijn stinkende best doen.

Als ze zo snel het loodje leggen heb je wel een hele slechte ‘kweek’ of ik had altijd geluk want bij mij blijven/bleven de apisto’s het prima doen. Ook in mn 150cm destijds. En heus niet met 2x waterwissels per week.

Hangt er een beetje van af of je de inteeltvariant hebt (dus de gekweekte kleuren) of de wildkleur en/of een lijn die daar met meer immuniteit uit geteeld is. Ik had de A.a. 'firered' en die bleken dus niet sterk te zijn. (En ik was pas net aquariaan, dus dat zal ook wel geholpen hebben..)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan