Wat is er nieuw

Indraaien aquarium.

Hoe lang duurt het eigenlijk voor je ziet dat turf gaat werken?
Dus wanneer zal je de pH verlaging zien?

Geen idee, ik heb nooit met turf gewerkt.

Hou wel in de gaten dat je turf geregeld moet vervangen na een paar maand is het effect uitgewerkt.
Ik gebruik(te) altijd JBL Tormec pellets.

Ik gebruik het niet meer in mijn Lido. Ik ververs wekelijks een 30liter met regenwater en mijn ph is stabiel rond 6,5-6,7. Bij een KH van ca 4.

Hou wel in de gaten dat je turf geregeld moet vervangen na een paar maand is het effect uitgewerkt.
Ik gebruik(te) altijd JBL Tormec pellets.

Ik gebruik het niet meer in mijn Lido. Ik ververs wekelijks een 30liter met regenwater en mijn ph is stabiel rond 6,5-6,7. Bij een KH van ca 4.
Ik heb de HS Torogran.
Heb er vrijdagavond een netje in gedaan, maar zie eigenlijk nog geen verschil.
Dus dacht gooi het even hier voor mensen die ervaring hebben, misschien duurt het een paar dagen.
Maar hou het zeker in de gaten, mocht het straks lager zijn dan zal ik het zeker monitoren voor de werking.

Regenwater heb ik niet, maar wie weet.

Ik heb een week of twee/drie geleden turfkorrels in het filter gedaan. Ik wil namelijk wat meer kleur in dat aquariumwater krijgen, niet zo zeer om de pH te verlagen (die ligt rond de 5-5,5). Van tevoren even gespoeld, dat water werd echt donkerbruin (van het stof). Helaas tot nu toe nog geen kleurverschil te zien. Omdat die korrels zo droog zijn kon dat volgens de LFS nog wel even duren voordat ik effect zou zien. Misschien geldt dat voor de pH-verlaging ook?

Ik heb een week of twee/drie geleden turfkorrels in het filter gedaan. Ik wil namelijk wat meer kleur in dat aquariumwater krijgen, niet zo zeer om de pH te verlagen (die ligt rond de 5-5,5). Van tevoren even gespoeld, dat water werd echt donkerbruin (van het stof). Helaas tot nu toe nog geen kleurverschil te zien. Omdat die korrels zo droog zijn kon dat volgens de LFS nog wel even duren voordat ik effect zou zien. Misschien geldt dat voor de pH-verlaging ook?
Oke, dan zal ik even geduld moeten hebben dus.

Ik heb ze ooit ook gebruikt van APO dacht ik maar dat leverde al heel snel verkleuring op.

Kleur van het water is nu inderdaad theebruin, alleen pH nog steeds niets gezakt.
Zal het zaterdag eens vragen in de LFS hoelang dit normaliter duurt.
Snap er geen snars van, is nu 2 weken geleden.

Ik herinner me met de turfkorrels die ik ooit gebruikte dat een ph verlaging al na 1 dag duidelijk wat te meten.

Ik herinner me met de turfkorrels die ik ooit gebruikte dat een ph verlaging al na 1 dag duidelijk wat te meten.
Dat bedoel ik, verkleurd wel maar geen verlaging.
Misschien meer granulaat erin?
Heb nu een zakje wat meegeleverd was in de middenring zitten.
Dus filtermat waarvan de middencirkel los erin zit.

Je kan ook wat proberen in een emmer en dan kijken of het wel zakt als je meer gebruikt.

Je kan ook wat proberen in een emmer en dan kijken of het wel zakt als je meer gebruikt.
Kan ik ook eens proberen.
Ga zaterdag planten halen dus gelijk effe vragen.

En dit is bruine alg ofzo?
Hoort dat er ook bij bij het indraaien of andere oorzaak?

Bijlagen

• 20250429_182003.jpg
    20250429_182003.jpg
    395.5 KB · Weergaven: 16
  • 20250429_182010.jpg
    20250429_182010.jpg
    227.1 KB · Weergaven: 18
Waarop doel je want door de turf is het wel gelig.

Ziet er vrij normaal uit voor een startende bak, beetje diatomen.
Niet te veel zorgen om maken maar vooral de natuur zijn gang laten gaan.

Waarop doel je want door de turf is het wel gelig.
Wat op het zand ligt en op de ander op de ruit
Is bruine aanslag ofzo, vandaar dat ik dacht bruine alg

Ziet er vrij normaal uit voor een startende bak, beetje diatomen.
Niet te veel zorgen om maken maar vooral de natuur zijn gang laten gaan.
Zaterdag planten halen.
En dan volgende week maar eens een setje L010A erin.
Staat dan 5 weken

Ja klopt maar ik zag zo snel de afmeting van de bak niet staan.

Wat bedoel je met rijper en stabiel?
Rijper als in een bak die niet net is opgestart maar al een paar maanden/half jaar draait.
Stabiel als in panten die goed groeien, weinig tot geen schommelingen in de waterwaardes etc.

Volgens mij maakt dat niet veel uit voor de L010a en ik heb z ein het verleden ook gehad en heb ze om en nabij de indraaiperiode aangeschaft.

Jawel, de L-010A is binnen.
Ze zijn prachtig

Bijlagen

• l010.jpg
    l010.jpg
    348.7 KB · Weergaven: 9
  • l010a.jpg
    l010a.jpg
    386.4 KB · Weergaven: 9
Ben er ook echt blij mee.
Over 2 weken wat neontetra oid.

De R Espei is misschien ook leuk en die scholen ook mooi.

Stel dat ik Osmose ga gebruiken ipv turf, dit omdat ph niet zakt, moet je dan andere dingen toevoegen?
Dit omdat er helemaal niets in osmose zit wat je misschien wel nodig hebt voor je aquarium.
Doe wel de EI gebruiken, maar dat is voor de planten.

Als je een gewone bodem hebt en osmose gaat gebruiken dan zal de ph denk ik weer stijgen om in balans te komen. De ph hangt af van de kh en de co2 in de lucht.
Maar ik ben geen scheikundige.

Osmose heeft amper kh dus dat zal je dan weer moeten toevoegen net als voor de gh.
Hier een oud topic erover:

https://aquaforum.nl/threads/vraag-over-ph-met-osmose-water.177607/

Als je een gewone bodem hebt en osmose gaat gebruiken dan zal de ph denk ik weer stijgen om in balans te komen. De ph hangt af van de kh en de co2 in de lucht.
Maar ik ben geen scheikundige.

Osmose heeft amper kh dus dat zal je dan weer moeten toevoegen net als voor de gh.
Hier een oud topic erover:

https://aquaforum.nl/threads/vraag-over-ph-met-osmose-water.177607/
Nou, dat is nog eens een gezellig onderonsje zo, hahahahaha.
Denk dat ik het zo maar lekker hou op de huidige waarde, alles is gewoon nakweek dus echt wel bestand tegen ph 7.
En wie weet in de toekomst om eens wat te experimenteren.

Nou, dat is nog eens een gezellig onderonsje zo, hahahahaha.
Denk dat ik het zo maar lekker hou op de huidige waarde, alles is gewoon nakweek dus echt wel bestand tegen ph 7.
En wie weet in de toekomst om eens wat te experimenteren.
Dat lijkt me een wijze beslissing. Hoe makkelijker je het voor jezelf houdt, hoe kleiner de kans op fouten is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan