Wat is er nieuw

Indraaien met starters?

Fox

Well-known member
Lid geworden
8 januari 2022
Berichten
61
Leeftijd
21
Ik scahf binnenkort een 800 Liter bak aan en vraag mij af wat ik het beste kan doen om te indraaien met een starter.
De verkoper kan ook een gebruikte filter leveren als dit beter werkt. Het is een rit van ongeveer uhm, 1 uur. De bacterien blijven in water zitten.
Kan iemand mij de correcte tijden geven voor het indraaien met starters? En ook per starter?

Kan de tank trouwens gevuld worden met normaal kraan water?
 
Wat is een 'starter'? Bacteriën (voor de stikstofkringloop) komen vooral in het filter, de bodem en op bijvoorbeeld planten en hout te zitten. In het water zitten maar relatief weinig bacteriën.

Misschien is de salmiak methode wel een optie voor je. Volgens mij heeft @rjoemman dit toegepast in zijn zwembad 😜
 
Wat is een 'starter'? Bacteriën (voor de stikstofkringloop) komen vooral in het filter, de bodem en op bijvoorbeeld planten en hout te zitten. In het water zitten maar relatief weinig bacteriën.

Misschien is de salmiak methode wel een optie voor je. Volgens mij heeft @rjoemman dit toegepast in zijn zwembad 😜
BioNitrivec bijvoorbeeld.

Is een oud filter gebruiken een goede voor de stikstofkringloop?
 
Als je de optie hebt om dat gebruikte filter over te nemen is dat de beste start die je je bak kan geven. 🙂 Dan mag het filter niet te lang uit hebben gestaan, maar een paar uur is geen probleem. Zelfs al zou er wat afsterven, is geen ramp, je hebt toch nog geen vissen.

Ik gok dat je met "starter" bacterieflesjes bedoelt? Zo ja, dan zou ik daar geen geld aan uitgeven als ik jou was. Er is nooit aangetoond dat ze werken. Ik kwam laatst zelfs onderzoeken tegen waaruit blijkt dat ze überhaupt de verkeerde bacteriën in die flesjes stoppen.
 
4 weken maar dan ben je zeker dat het goed ingedraaid is. En je kan sturen op de gewenste belasting.
Ik durf met deze methode direct 20 volwassen discus toe te voegen zonder nitriet piek.
 
Als je de optie hebt om dat gebruikte filter over te nemen is dat de beste start die je je bak kan geven. 🙂 Dan mag het filter niet te lang uit hebben, maar een paar uur is geen probleem. Zelfs al zou er wat afsterven, is geen ramp, je hebt toch nog geen vissen.

Ik gok dat je met "starter" bacterieflesjes bedoelt? Zo ja, dan zou ik daar geen geld aan uitgeven als ik jou was. Er is nooit aangetoond dat ze werken. Ik kwam laatst zelfs onderzoeken tegen waaruit blijkt dat ze überhaupt de verkeerde bacteriën in die flesjes stoppen.
Ik zou de verkoper bellen om te vragen of hij gebruikt filtermateriaal wilt achterleggen voor mij dan, als dit het beste is.
 
BioNitrivec bijvoorbeeld.

Is een oud filter gebruiken een goede voor de stikstofkringloop?
Ah zo! Nou ik denk dat dit een duur grapje wordt voor zo'n grote sloot water.

Opzich heb ik sinds kort ervaring met Bactostart van HS Aqua. Ik had het idee dat het wel wat deed, maar ik heb het niet getest door te meten. (Ik zag wel dat de kaamlaag de volgende dag verdwenen was en het water meer helder.)

Een ingedraaid filter werkt natuurlijk prima, zolang dat filter niet te lang stil/droog heeft gestaan én voldoende vervuiling (=voedsel voor bacteriën) heeft gehad.
 
Ik zou de verkoper bellen om te vragen of hij gebruikt filtermateriaal wilt achterleggen voor mij dan, als dit het beste is.
Je hebt dan wel het risico dat er eventueel ziektekiemen mee komen.
 
Ik weet het niet. Met goede bacterien kunnen ook slechte meekomen. Maar het hoeft niet natuurlijk.

Volgens mij kan je elk aquarium laten indraaien in tussen de 4 en 6 weken, maximaal.
 
Deze filter is net gebruikt nog, de vissen gaan er Woensdag uit volgens de verkoper. Dus over ziektekiemen maak ik mij niet zorgen ook.
Ik vraag de verkoper deze filter in een goed aantal water van de huidige tank te laten en deze te blijven "voeren" waar nodig.
 
BioNitrivec bijvoorbeeld.
I see. Ik zou daar niet aan beginnen hoor. Je kunt afvalstoffen tijdens het indraaien het beste door de bacteriën op laten pakken, zodat je e.e.a. opbouwt. Die Bionitrivec maskeert tijdelijk wat dingen maar is uiteindelijk naar mijn mening niet van toegevoegde waarde. Misschien een keer in een noodgeval dat zoiets van pas kan komen. Al doet een goede waterwissel hetzelfde en meer...
 
I see. Ik zou daar niet aan beginnen hoor. Je kunt afvalstoffen tijdens het indraaien het beste door de bacteriën op laten pakken, zodat je e.e.a. opbouwt. Die Bionitrivec maskeert tijdelijk wat dingen maar is uiteindelijk naar mijn mening niet van toegevoegde waarde. Misschien een keer in een noodgeval dat zoiets van pas kan komen. Al doet een goede waterwissel hetzelfde en meer...
Aha oke, onze verkoper houd de filter onder een goeie laag water van het huidige aquarium, en geeft de filter ook "eten" totdat wij deze ophalen. Het is een halfuurtje rijden naar de plek zelf, en een halfuurtje terug. Met max 1 uur staat de volledige aquarium hopelijk boven.

Het is een Eheim filter en er zit ook een sump in deze bak
 
Komt dan wel goed. 🙂 Zolang filterbacteriën nat blijven en zuurstof hebben, kunnen ze een lange tijd zonder voedsel. Ze gaan dan op de waakvlam zeg maar.
 
Hangt een beetje af wat voor bak je gaat maken. Nitrificerende bacteriën* is niet 1 soort en verschillen bijvoorbeeld van elkaar afhankelijk van ph. Een bak met zacht water heeft dus andere bacteriën dan een bak met harder water. Voor zacht water werkt volgens mij geen enkel flesje en doe je er veel beter aan om een hoop droge bladeren in je bak te leggen om je tank in te draaien. Ook duurt het indraaien relatief wat langer voor zacht water. Temperatuur opkrikken richting 30 graden helpt om het proces te versnellen.

*We houden het op bacteriën, maar wetenschappelijk zijn het geen bacteriën maar archea (niet in slaap vallen...🙂 ).
 
Dat met die archea is misschien niet helemaal realistisch. 😛 Je moet dan permanent zuur water hebben en het indraaien kost je maanden.....

Maaaaaaandennnnnnnnnn the horror
 
Archaea werkt ook bij ph9, maar concentraties zijn dan wel anders tov. bacteriën.

Het indraaien van een blackwater bak/zeer zacht water gaat inderdaad maanden overheen. Een groot deel van de vissen in de hobby komt echter wel uit dit soort biotopen...

Ammonia is in deze condities aanwezig als ammonium; dat scheelt weer 😉.
 
Laatst bewerkt:
Welkom op het Aquaforum @rdek, waar werkelijk over ieder detail de grootste discussies te voeren zijn! :DD

Ik zou er nu over kunnen uitweiden, maar ik vermoed dat ik je wat dit onderwerp betreft nog wel vaker tegen ga komen op dit forum. 😛 Alles op z'n tijd, hehehe.
 
Kom maar op met je wetenschappelijke referenties; ik heb ze hier klaarliggen 😉.
 
Tof! Ik ben hier ook maar om te leren. 🙃👍 Ik stuur je een dezer dagen anders wel een berichtje met een eerste nieuwsgierige vraag.
 
Ik scahf binnenkort een 800 Liter bak aan en vraag mij af wat ik het beste kan doen om te indraaien met een starter.
De verkoper kan ook een gebruikte filter leveren als dit beter werkt. Het is een rit van ongeveer uhm, 1 uur. De bacterien blijven in water zitten.
Kan iemand mij de correcte tijden geven voor het indraaien met starters? En ook per starter?

Kan de tank trouwens gevuld worden met normaal kraan water?
Waar wil je hem anders mee vullen, flesjes spa?🤣
Grapje hoor. Ja kan gewoon met kraanwater.
 
Waar wil je hem anders mee vullen, flesjes spa?🤣
Grapje hoor. Ja kan gewoon met kraanwater.
Ik lees online veel over dat je chloor moet verwijderen eerst, is dat ook t geval hier in Nederland?
En nouja zolang t geen spa rood is, luxe water voor de vissen
 
In ons land zit in het kraanwater geen chloor.
 
Waar wil je hem anders mee vullen, flesjes spa?🤣
Grapje hoor. Ja kan gewoon met kraanwater.

Ik vind het zo'n vreemde vraag niet.
Wat je gebruikt om je bak te vullen is afhankelijk van wat je er in gaat houden.

Daarom altijd verstandig eerst te kijken wat je wil hebben, zodat je de omstandigheden aan kan passen. Een andere optie is goed kijken wat voor kraanwater je hebt, en je inwonersbestand daar op afstemmen.

Zeker met een bak van 800 liter lijkt me die laatste optie aantrekkelijk, tenzij je een specifieke voorkeur hebt voor een bepaald type vissen die daar niet bij past.
 
zeker afhanklijk van dieren kan osmose water ook een optie zijn ipv kraanwater. Dus zo gek is de vraag zeker niet.
En we zijn gewoon heel lucky met Nederlands kraanwater, veel andere landen zou je eerst je water moeten behandelen. Vanwege ijzers, lood, chloor etc.

Wisten jullie dat veel bronwater wat je koopt in flesjes gewoon nederlands kraanwater is🤣 dus de vraag' waar wil je het anders mee vullen, spa '
is eigenlijk best accuraat sinds Utrecht kraan water hetzelfde is als 'bar le duc'.
 
Ik heb iemand gekend die garnalen kweekte en er wekelijks ook Spa in gooide omdat daar co2 in zit maar ja dat vliegt de bak weer uit dus i.m.o. niet erg effectief.
 
zeker afhanklijk van dieren kan osmose water ook een optie zijn ipv kraanwater. Dus zo gek is de vraag zeker niet.
En we zijn gewoon heel lucky met Nederlands kraanwater, veel andere landen zou je eerst je water moeten behandelen. Vanwege ijzers, lood, chloor etc.

Wisten jullie dat veel bronwater wat je koopt in flesjes gewoon nederlands kraanwater is🤣 dus de vraag' waar wil je het anders mee vullen, spa '
is eigenlijk best accuraat sinds Utrecht kraan water hetzelfde is als 'bar le duc'.

Inderdaad, hoera voor ons kraanwater 🙂

Maar zelfs binnen ons kleine land kunnen de waarden (vooral hard/zacht water) van kraanwater ver uit elkaar liggen. Daarom nooit een verkeerd idee om de voor jou (als in men) eens te bekijken voor je een keuze maakt in toekomstige bewoners.

Dat kan zomaar een hoop bijregelen schelen in de toekomst.
 
Je kunt je waterwaarden gewoon opzoeken op de site van je water leverancier.

Wat betreft het indraaien.

Er zijn grofweg 5 manieren van je aquarium voorbereiden.

1. De aquariumwinkel manier.. Zet je bak klaar flikker er een hoop poeders en flesjes in en hoppa vissen erin. Goed voor je lfs maar minder goed voor je vissen en portemonee..

2. Indraaien met vissen. Je vult je bak met water en gaat vervolgens gewoon heel veel verversen tot je waterwaarden niet meer toxisch worden. Ook niet best voor je vissen.

3. Starten met een geënt / bestaand filter. Daarbij gooi je gewoon de filterinhoud van een oude bak in je nieuwe. Dat werkt prima eerste dagen wel je waterwaarden in de gaten houd. Je neemt wel eventuele ellende mee naar de nieuwe bak.

4. De traditionele opstart waarbij je voer verkruimeld in je bak en je in een paar weken een bacterie cultuur opbouwt. Het is prima om een potje bacteriën te gebruiken om mee te beginnen. Dit werkt maar duurt lang en je hebt geen goed inzicht hoe sterk je cultuur is.

5. Salminak methode (https://aquaforum.nl/threads/met-salmiak-een-aquarium-biologisch-starten-in-3-tot-4-weken.166695/) voordeel is dat je relatief snel je filter opbouwt, meet en je de ammonia heel precies doseert dat je weet dat je aan het einde een filter hebt wat je belasting aan kan. Daarnaast leer je in het proces wel goed je filter snappen.
Je moet het uiteraard wel leuk vinden om alle stappen te doorlopen.
 
Ik heb iemand gekend die garnalen kweekte en er wekelijks ook Spa in gooide omdat daar co2 in zit maar ja dat vliegt de bak weer uit dus i.m.o. niet erg effectief.

Je moet het uiteraard wel leuk vinden om alle stappen te doorlopen.
Dat is denk ik bij veel starters het probleem en ik denk dat de meesten nog niet meten en weinig kennis van dit soort stoffen hebben en daarom kiezen voor de ouderwetse manier die natuurlijk ook goed werkt.
Nu start ik ook op met de ouderwetse manier en gelukkig werkt er meer dan 1 methode.
 
Je kunt je waterwaarden gewoon opzoeken op de site van je water leverancier.

Wat betreft het indraaien.

Er zijn grofweg 5 manieren van je aquarium voorbereiden.

1. De aquariumwinkel manier.. Zet je bak klaar flikker er een hoop poeders en flesjes in en hoppa vissen erin. Goed voor je lfs maar minder goed voor je vissen en portemonee..

2. Indraaien met vissen. Je vult je bak met water en gaat vervolgens gewoon heel veel verversen tot je waterwaarden niet meer toxisch worden. Ook niet best voor je vissen.

3. Starten met een geënt / bestaand filter. Daarbij gooi je gewoon de filterinhoud van een oude bak in je nieuwe. Dat werkt prima eerste dagen wel je waterwaarden in de gaten houd. Je neemt wel eventuele ellende mee naar de nieuwe bak.

4. De traditionele opstart waarbij je voer verkruimeld in je bak en je in een paar weken een bacterie cultuur opbouwt. Het is prima om een potje bacteriën te gebruiken om mee te beginnen. Dit werkt maar duurt lang en je hebt geen goed inzicht hoe sterk je cultuur is.

5. Salminak methode (https://aquaforum.nl/threads/met-salmiak-een-aquarium-biologisch-starten-in-3-tot-4-weken.166695/) voordeel is dat je relatief snel je filter opbouwt, meet en je de ammonia heel precies doseert dat je weet dat je aan het einde een filter hebt wat je belasting aan kan. Daarnaast leer je in het proces wel goed je filter snappen.
Je moet het uiteraard wel leuk vinden om alle stappen te doorlopen.

Mooi overzicht 🙂

Mijn aanvulling op 4 en 5.

Veel mensen gebruiken optie 4, en wanneer ze het geduld hebben om deze methode een week of 4 a 5 vol te houden voor ze vissen toevoegen (inclusief visvoer en liefst ook planten), geeft dat volgens mij vaak een goed resultaat.
Het meeste waar ik het mis zie gaan is wanneer mensen toch binnen 1 tot 2 weken de bak al vol vis gooien.

Methode 5 duurt volgens mij niet korter dan 4 weken, dus het tijdsvoordeel zie ik niet.
Naar mijn mening is optie 5 vooral erg handig wanneer je staat te springen van enthousiasme en je liefst de hele dag alvast bezig bent met meten, of, wanneer je voor een bak gaat met grote/veel vissen en zonder planten.

Bij mijn weten doe je deze methode zonder licht, en dus zonder planten.
Dat klinkt leuk, maar iemand die planten in zijn aquarium wil kan die het best direct plaatsen tijdens de indraaiperiode (tenzij je alleen maar planten gebruikt die volledig submers gewend zijn).

Meestal hebben planten een behoorlijke periode nodig, zeker 2 tot 4, maar soms wel 6 weken, om te wennen aan submerse omstandigheden en aan de specifieke omstandigheden in dat aquarium (waterwaarden, temperatuur, duur en intensiteit verlichting).

Tijdens die periode gaan planten meer organisch afval produceren wat een verstoring geeft in het water. Daarnaast zijn er ladingen bacteriën nodig voor het omzetten van organische stoffen (plantafval, visvoerresten etc), die je niet of nauwelijks aanmaakt tijdens een periode van alleen salmiak toevoegen.

Dat betekent dat je bij gebruik van optie 5 in combinatie met planten eigenlijk juist een langere periode nodig hebt van indraaien, een langere periode van instabiliteit.
 
Dat betekent dat je bij gebruik van optie 5 in combinatie met planten eigenlijk juist een langere periode nodig hebt van indraaien, een langere periode van instabiliteit.
Dat betwijfel ik dan weer want met de salmiakmethode bouw je een bacteriecultuur op die is afgestemd op je toekomstige bezetting en belasting en dan zou de bak ook bij het plaatsen van nieuwe planten hiervoor klaar moeten zijn.
Maar goed ik ken de methode niet maar dit is wat ik dacht te hebben gelezen.
 
Dat betwijfel ik dan weer want met de salmiakmethode bouw je een bacteriecultuur op die is afgestemd op je toekomstige bezetting en belasting en dan zou de bak ook bij het plaatsen van nieuwe planten hiervoor klaar moeten zijn.
Maar goed ik ken de methode niet maar dit is wat ik dacht te hebben gelezen.

Met salmiak voeg je ammoniak toe, wat rechtstreeks omgezet kan worden door de nitrificerende bacteriën. En ik vind dat erg handig, zoals ik misschien niet duidelijk genoeg aangaf 🙂

Een reden waarom ik het zo handig vind, is dat je hiermee specifiek stuurt op nitrificerende bacteriën, waarmee je voorkomt dat door veel organisch afval tijdens de indraaiperiode (optie 4) de bak overstroomt met bacteriën die organisch afval afbreken. Want daarmee zou je ook het risico lopen dat die laatste groep de nitrificerende bacteriën (deels) gaat verdringen.


Maar het organische afval, plantenafval, visvoerresten etc, hebben een ander soort bacteriën nodig, om eerst omgezet te worden naar oa ammoniak.

Met de ammoniakmethode mis je dus, mits toegepast zonder planten wat dacht ik de geeigende methode is in dit geval, een belangrijke schakel in de ketting van reacties en omzettingen in de bak.

Je hebt stabiliteit mits je vooral of alleen vissen toevoegt, of andere bewoners die ammoniak uitstoten. Daar bereidt deze methode inderdaad erg goed op voor denk ik.

Maar wanneer je na 4 weken ammoniak een prachtige bacterië-cultuur hebt voor het afbreken van ammoniak, en je gooit je planten en vissen er in, is die balans aardig overhoop, doordat de bak wel is voorbereid op de vissen, maar niet op het verwerken van organisch afval.

Nu kan je zeggen owwww, die bacteriën daarvoor groeien zo snel, 2 dagen wit water en dan is alles prima, maar dat geloof ik niet. Je begint eigenlijk aan een 2e ronde van indraaien. Geen ideale situatie wat mij betreft. Zeker niet wanneer je nieuwe vissen in je bak hebt, die vaak toch al wat vatbaarder zijn voor ziektes door de stress van het nieuwe.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk wel dat 💧 een punt heeft. 🙂 Indraaien met de salmiakmethode geeft een goede basis, de stikstofcyclus heb je na die 4 weken wel ongeveer rond. Maar als er al die tijd geen planten in de bak gezeten hebben, die "echt" afval geven, zal de verwerking van organische stoffen nog niet op z'n best lopen. Planten toevoegen tijdens het salmiakken zal vast niet onmogelijk zijn, maar je maakt de resultaten natuurlijk onvoorspelbaarder omdat niet alle ammonia naar de bacteriën gaat...

Ik denk dus dat je na een stevige indraaibeurt met salmiak zeker al vissen kunt toevoegen, maar een volledig bestand lijkt me niet verstandig. Inclusief die heterotrofe bacteriën (de organische eters simpel gezegd) en andere organismen die een bak gezond maken, kost het wel een paar maanden. Tot die tijd is het risico op ziektes gewoon wat groter, iets wat met verversingen te beperken is.

Oh ja en er zal wat meer/langer afval op de bodem blijven rondslingeren zolang die microben niet op volle sterkte zijn. Ik merk zelf dat ik in een "onrijpe" bak af en toe moet stofzuigen, maar dat het na een paar maanden niet meer hoeft. (Dan heb ik het over zandbodems bij voldoende circulatie.)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk wel dat 💧 een punt heeft. 🙂 Indraaien met de salmiakmethode geeft een goede basis, de stikstofcyclus heb je na die 4 weken wel ongeveer rond. Maar als er al die tijd geen planten in de bak gezeten hebben, die "echt" afval geven, zal de verwerking van organische stoffen nog niet op z'n best lopen. Planten toevoegen tijdens het salmiakken zal vast niet onmogelijk zijn, maar je maakt de resultaten natuurlijk onvoorspelbaarder omdat niet alle ammonia naar de bacteriën gaat...

Ik denk dus dat je na een stevige indraaibeurt met salmiak zeker al vissen kunt toevoegen, maar een volledig bestand lijkt me niet verstandig. Inclusief die heterotrofe bacteriën (de organische eters simpel gezegd) en andere organismen die een bak gezond maken, kost het wel een paar maanden. Tot die tijd is het risico op ziektes gewoon wat groter, iets wat met verversingen te beperken is.

Maar ik snap wel waarom ze er geen planten in willen hebben 🙂

Uiteraard zullen die wat ammoniak wegsnoepen waardoor het minder berekenbaar is, maar ook heb je, juist door het organisch afval meer kans dat de heterotrofe bacteriën de nitrificerende bacteriën verdringen. En daarvoor wordt deze methode gebruikt dacht ik, om dat te voorkomen.

Dus ik denk dat, zoals in veel gevallen, er geen algemeen beste methode is, maar alleen een: in deze omstandigheden misschien het beste.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan