Wat is er nieuw

Indraaien nodig of niet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Renata75
  • Startdatum Startdatum
dan als ik het goed begrijp is bio home beter dan siporax?
Dat is nog altijd de vraag.
Is de oppervlakte in de filter echt relevant om genoeg bactierien te huisvesten?
Als je bv 3m2 nodig hebt, en er is 15m2 aanwezig in je filter en nog eens 5m2 in je bodem, dan maakt het niet uit of je filtermateriaal nog eens wat groter wordt...

Als de meeste bakken met een standaard filter en het standaard materiaal nooit problemen hebben met nitriet, waarom zou je dan veel extra geld gaan uitgeven om nog iets beter te hebben.

Het is een beetje als een brug bouwen. Als een betondikte van 2m de maximale belasting makkelijk aankan met inbegrip van de veiligheidsfactor, waarom zou je die brug dan 3m dik bouwen?

Dat is nog altijd de vraag.
Is de oppervlakte in de filter echt relevant om genoeg bactierien te huisvesten?
Als je bv 3m2 nodig hebt, en er is 15m2 aanwezig in je filter en nog eens 5m2 in je bodem, dan maakt het niet uit of je filtermateriaal nog eens wat groter wordt...

Als de meeste bakken met een standaard filter en het standaard materiaal nooit problemen hebben met nitriet, waarom zou je dan veel extra geld gaan uitgeven om nog iets beter te hebben.

Het is een beetje als een brug bouwen. Als een betondikte van 2m de maximale belasting makkelijk aankan met inbegrip van de veiligheidsfactor, waarom zou je die brug dan 3m dik bouwen?
Ik begrijp je uitleg, maar beter meer dan minder toch? als je uiteindelijk denkt om groter te gaan of je krijgt overbevolking?

Ik begrijp je uitleg, maar beter meer dan minder toch? als je uiteindelijk denkt om groter te gaan of je krijgt overbevolking?

De vraag is dan altijd of je tegen de limiet zit, of nog 90% overschot hebt.

Ik was bv behoorlijk verwonderd dat mijn nitriet niet boven de 0,1 mg/l gekomen is, en na 1 week weg was, en dat met een simpele interne filter.
En ik blijf om de 3 dagen meten, en nog altijd geen nitriet...

Ruim bemeten vind ik goed, maar overkill is voor niks goed.

Dat klopt natuurlijk. Echter in een discussie over welke media 'beter' is met betrekking tot hoeveel oppervlakte een media kan aanbieding is de vraag hoeveel je nodig hebt even niet meer van toepassing. Natuurlijk kun je daarna de wetenschap toepassen op jouw situatie en als je denkt niet meer oppervlakte nodig te hebben is dat prima, dan gebruik je iets goedkopere media, maar daar ging het nu even niet om.

We waren hier dus beton aan het vergelijken voor het bouwen in het algemeen. Daarna kun je dus het juiste beton kiezen voor de brug die jij wilt maken. Om even op jouw metafoor door te gaan; in dit geval zou ik dus kiezen voor gewapend beton omdat er weinig ruimte is voor het plaatsen van 2 meter dikke gewone betonplaten. En ja, gewapend beton is dan wat minder dik maar wel net zo sterk, en net even duurder.

In een aquaflow 50 zou ik voor kwaliteit media kiezen omdat het volume erg beperkt is. Of dit echt nodig is durf ik ook zo van afstand niet te zeggen maar het is een kleine investering voor iets wat je normaal gesproken jaren gaat gebruiken, dus waarom niet.

Dat klopt natuurlijk. Echter in een discussie over welke media 'beter' is met betrekking tot hoeveel oppervlakte een media kan aanbieding is de vraag hoeveel je nodig hebt even niet meer van toepassing. Natuurlijk kun je daarna de wetenschap toepassen op jouw situatie en als je denkt niet meer oppervlakte nodig te hebben is dat prima, dan gebruik je iets goedkopere media, maar daar ging het nu even niet om.

We waren hier dus beton aan het vergelijken voor het bouwen in het algemeen. Daarna kun je dus het juiste beton kiezen voor de brug die jij wilt maken. Om even op jouw metafoor door te gaan; in dit geval zou ik dus kiezen voor gewapend beton omdat er weinig ruimte is voor het plaatsen van 2 meter dikke gewone betonplaten. En ja, gewapend beton is dan wat minder dik maar wel net zo sterk, en net even duurder.

In een aquaflow 50 zou ik voor kwaliteit media kiezen omdat het volume erg beperkt is. Of dit echt nodig is durf ik ook zo van afstand niet te zeggen maar het is een kleine investering voor iets wat je normaal gesproken jaren gaat gebruiken, dus waarom niet.

Het belangrijkste verschil tussen bruggen bouwen en aquaria is dat er voor bruggen een goede kennis is over wat die brug moet dragen, en wat de draagkracht is van beton en ijzer.

Bij aquaria is er echt nog niet onderzocht (ik vind er geen gegevens van) of je nu 1kg van die siporax nodig hebt of 100g om een bak van bv 300l in evenwicht te houden.

Tweede punt is natuurlijk dat het prijsverschil tussen goed en beter materiaal tientjeswerk is, bij een brug ligt dat anders.
Maar ook bij hobbies lopen we toch af en toe tegen het budget aan dacht ik. (vandaag nog in de chat...).

Het belangrijkste verschil tussen bruggen bouwen en aquaria is dat er voor bruggen een goede kennis is over wat die brug moet dragen, en wat de draagkracht is van beton en ijzer.

Bij aquaria is er echt nog niet onderzocht (ik vind er geen gegevens van) of je nu 1kg van die siporax nodig hebt of 100g om een bak van bv 300l in evenwicht te houden.
Hah het was jouw metafoor, niet die van mij 🙂

Ik heb zelf niet de mogelijkheid of kennis om dit wetenschappelijk te onderzoeken dus ik ga dan uit wat de fabrikanten voorschrijven (en mijn eigen ervaring) en gelukkig doen ze dit bijna allemaal. Bij Siporax is dit bijvoorbeeld 1L per 200L water voor een normaal bezette bak en 1L per 100L water bij een druk bezette bak (denk goudvissen en cichlide). Bij Biohome is dit 1kg (=1,25L) per 100L voor een normaal bezette bak. Lastige in deze vergelijking is dat biohome uit gaat van een 'full-cycle' en Siporax van een 'half-cycle', ik zou voor een half-cycle met Biohome dan ook uit gaan van 1kg per 200L water (al verwacht ik gezien de grote poreuziteit dat je nog veel minder nodig zal hebben).

Bij die superfish start 30 (met netto zo'n 25L inhoud) bak zou je dus aan 125ml Siporax voldoende hebben, dit moet net passen in die aquaflow 50 denk ik. Als je echter lavasteen wilt gebruiken dan heb je veel meer nodig om dezelfde oppervlakte te krijgen en dat gaat nooit passen. Dus met deze gegevens zou mijn advies zijn: Siporax, Eheim substrat pro of zelfs een zakje Biohome gravel.

@GCJ heeft een mooi stuk over geschreven over Biohome versus Siporax:
https://aquaforum.nl/threads/biohome-filtermedia-vs-siporax.164636/

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan