indraaien of niet?


anomalie

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2019
Berichten
342
Locatie
Eindhoven
Mijn aquarium is bijna zover om ingericht te worden. De filter, verwarming en co2 staat geinstalleerd en de rotsen en het hout zijn klaar, het filterzand voor het strandje komt morgen binnen.
Ik moet alleen nog aquasoil en planten bestellen, maar omdat ik me nog even goed wil orrienteren over de planten gaat dat nog wel een weekje duren.
Is het een goed idee om het aquarium vast te vullen met de rotsen en het filterzand en water en de pomp vast te laten draaien tot mijn planten binnen komen, zodat de bacterien in het filter zich vast kunnen ontwikkelen?
Als de platen bezorgd worden zou ik het water eruit kunnen halen, de soil toevoegen en dan aanplanten en weer vullen.
Tot de planten er zijn zou ik dan natuurlijk de lampen uit laten.
 
Goed plan, dit noemen ze een Plantless Cycle aka Dark start.
Iets warmer water dan normaal; zo'n 25 graden , daarmee groeien de baccies een stukje sneller :thumbs:
 
Een zeer belangrijk punt om toekomende mogelijke problemen te vermijden:
Weet vóór je planten koopt wat ze vragen. Op lichtgebied, waterkwaliteit, temperatuur etc. Draag er zorg voor dat je in ieder geval de mogelijkheid hebt om dit te bieden ook qua hardware.
 
Goed plan, dit noemen ze een Plantless Cycle aka Dark start.
Iets warmer water dan normaal; zo'n 25 graden , daarmee groeien de baccies een stukje sneller

Ok, dat ga ik dus doen!
Zou ik dan juist de co2 al aan moeten zetten of niet? En eventueel nog een keer een kleine waterwissel doen?

Een zeer belangrijk punt om toekomende mogelijke problemen te vermijden:
Weet vóór je planten koopt wat ze vragen. Op lichtgebied, waterkwaliteit, temperatuur etc. Draag er zorg voor dat je in ieder geval de mogelijkheid hebt om dit te bieden ook qua hardware.

Dat ga ik zeker proberen! En dat bedoel ik ook een beetje met orrienteren, Ik ben de laatste dagen al aan het lezen over planten en hun lichtbehoefte en dergelijke.
Ik wil het ook niet te moeilijk maken en ik probeer vooral planten te nemen die gemakkelijk zijn qua behoeften, en ik heb al een klein lijstje met soorten die ik mooi vind en die beschreven staan als gemakkelijk of gemiddeld qua moeilijkheidsgraad. (de moeilijke laat ik voorlopig nog even achterwege)
 
Ok, dat ga ik dus doen!
Zou ik dan juist de co2 al aan moeten zetten of niet? En eventueel nog een keer een kleine waterwissel doen?
Nee, geen CO2, dat heeft nu geen nut. Dat komt pas als je gaat beginnen met belichten. Gewoon lekker laten draaien.
Op de dag dat je plantjes komen gaat toch al het water eruit (tot net onder bodem/substraathoogte). Dan heb je de waterwissel gelijk gehad :thumbs:

Slim dat je jezelf aan het oriënteren bent. Scheelt een hoop frustratie achteraf.
 
Dank je voor de tips!

Ik heb veel gelezen de laatste weken, en me zo goed mogenlijk proberen te orienteren, maar als beginneling is er zoveel om uit te dokteren!
Lampen, filters, co2, bodemmateriaal, verwarming, waterwaarden etc, om nog maar niet te spreken van de planten en de vissen...

Maar met wat hulp van mensen op het forum kom ik er wel uit denk ik.

Morgen ga ik het zand en de stenen er vast indoen en de pomp aanzetten! (y)
 
Het zand en water zit er inmiddels in en de pomp draait!
Ik heb het zand eerst uitgespoeld maar er was bijna geen stof dat vrijkwam, het water is nu ook al bijna kraakhelder en de pomp staat nog geen uurtje aan.
De stenen heb ik er nog even uit gelaten zodat de lijm nog een paar dagen kan uitdampen.
Ik heb wel nog gruwelijk zitten klooien met de pomp, maar daar ga ik morgen nog eens rustig naar kijken.
 
Je hebt al CO2, hopelijk ook een goede lamp? Dan zou je zo ongeveer ieder plantje wel moeten kunnen plaatsen (vergeet je voedingsstoffen niet).
Als je twijfels hebt over wat wel en niet kan; plaats dan gerust je beoogde plantenlijst en even wat meer info over je lamp en type co2, dan kunnen we meedenken.
 
Hartelijk dank voor alle hulp!
De lamp moet nog geleverd worden, duurt nog een of twee weken, ik kan in de tussentijd eventueel de oude T5 lampen gebruiken als het moet.
Ik heb de daytime eco besteld 2 maal neutral white en 1 maal warm white. Ik vond dat ultra white teveel van het goede in de woonkamer. (3420 lumen voor 125 liter)
Voor de voedingsbodem wil ik na veel getwijfel toch de tropica soil gebruiken.
Als ik mijn plantenlijst een beetje klaar heb ga ik die zeker posten voor eventuele verbeteringen.

Ik blijf alleen klooien met sommige techniek, volgens mij is er iets mis met de drukregelaar van het co2.
De werkdruk staat op 0,18 mpa, als ik het magneetventiel uit het stopcontact haal en verder overal vanaf blijf, dan staat de werkdruk de volgende dag op 0.3 mpa....
En het externe filter start de ene keer zonder problemen en de andere keer wil hij maar niet pompen.
Ik wil eigenlijk alle techniek in orde hebben voor ik planten bestel.
Kortom het duurt allemaal langer als ik had gewenst.
 
Ik zou je pak pas 'in werking' stellen als je licht er ook is. Voor een week of 2 nog T5 betekent andere omstandigheden waar je planten daarna weer moeten omschakelen. Dat speelt algen in de hand, zeker bij zo'n jonge bak.
Je magneetventiel zou weleens kunnen lekken; heb hetzelfde gehad met een slechte batch van Colombo tijd geleden. Misschien heb je de mogelijkheid om hem om te ruilen of in de winkel te laten testen? Je hebt wat dat betreft nog alle tijd om dat uit te zoeken.
Welk filter heb je? Bij mijne zuig ik het water altijd even aan door de instroom al in de bak te hebben en de slang van de uitstroom nog even los. Dan zit het filter helemaal vol en dan start ie meteen.
Edit; Tropica soil vind ik zelf ook erg fijn; zit er bij mij ook in.
 
Ok, dan wacht ik gewoon rustig met planten tot de lampen zijn geleverd, ik zal zowiezo nog wel wat tijd nodig hebben om van alles uit te zoeken met het programmeren van de lampen.
Je magneetventiel zou weleens kunnen lekken; heb hetzelfde gehad met een slechte batch van Colombo tijd geleden. Misschien heb je de mogelijkheid om hem om te ruilen of in de winkel te laten testen? Je hebt wat dat betreft nog alle tijd om dat uit te zoeken.
Ik heb al contact gehad met de verkoper en een filmpje gestuurd van het euvel, Ik heb er alle vertrouwen in dat het opgelost word.
Het is een nieuwe drukregelaar met ingebouwd magneetventiel, dus ik kan hem altijd terug sturen.

Welk filter heb je? Bij mijne zuig ik het water altijd even aan door de instroom al in de bak te hebben en de slang van de uitstroom nog even los. Dan zit het filter helemaal vol en dan start ie meteen.
Als filter heb ik de aquael ultramax 1000. Ik was er al achter dat de uitstroom slang leeg moet zijn bij het starten.
Start je een filter altijd leeg? Ik bedoel slangen leeg en filter leeg en dan aanzuigen? Of kan ik prima starten met water in de filterpot?
Ik wil graag een co2 reactor plaatsen achter het filter en achter de reactor de externe verwarming, maar ik ben bang dat het filter zijn lucht dan niet meer kwijt raakt, omdat de slang dan na het filter naar beneden loopt.
Ik had hierover al vragen gesteld in een andere post. Ik ben dus nog aan het experimenteren met het filter en de hele aansluiting van het hele gebeuren.
 
Je filter mag nooit droog draaien; daarom start je deze dus ook niet zonder water erin. Ik vul mijne (eheim 2213) voor 95% af en dan zoals ik net omschreef; inlaatzijde met aanzuigbuis in de bak, slang van de uitstroom even aan zuigen (mijne heeft geen pompknop) en dan kan het heel hard gaan en duw ik snel de slang op het uitstroomstuk. Je kan er ook kraantjes tussenzetten, maakt het aan en afkoppelen ietsje makkelijker.
Ik ben niet bekend met de kracht van die Aquael dingen; maar zou normaliter geen probleem moeten zijn. Je kunt je verwarming ook op de aanzuigzijde plaatsen om de boel wat te balanceren.
 
Ik zou ook wachten met planten tot de lampen aanwezig zijn. Indraaien kan prima zonder planten, sterker nog je kunt naar mijn mening zelfs beter indraaien zonder planten. Geen competitie voor de ammonia.
 
Je filter mag nooit droog draaien; daarom start je deze dus ook niet zonder water erin.
Nee, dat weet ik, Ik bedoel aanzuigen als het filter leeg is of aanzuigen als hij gevuld is.

Ik ben niet bekend met de kracht van die Aquael dingen; maar zou normaliter geen probleem moeten zijn. Je kunt je verwarming ook op de aanzuigzijde plaatsen om de boel wat te balanceren.
Even een linkje naar mijn andere pos, anders heb ik dalijk twee keer hetzelfde gepost;
https://aquaforum.nl/threads/vragen...stelling-verwarming-filter-en-reactor.170931/
 
Ik ga zowiezo wachten met aanplanten tot de nieuwe lampen er zijn! Ik heb nog genoeg te doen in de tussentijd.
Vandaag wordt de tropica soil bezorgd, Ik wil eigenlijk even het water eruit halen en nu de stenen en de soil toevoegen, dan heb ik mijn hardscape klaar en dan kan ik wat gemakkelijker de planten kiezen.
Dan kan ik de boel weer vullen en laten draaien tot de planten er zijn.
Is het een stom idee om nu de tropica soil al toe te voegen of is dat verder prima?

Alvast bedankt voor alle tips!!!
 
s het een stom idee om nu de tropica soil al toe te voegen of is dat verder prima?
Had je dat niet gedaan dan.. :eek:
Primaire reden van een Plantles Cycle is dat er een bacterie kolonie is gekweekt en de nitriet-piek is geweest.
En dat proces doe je wel mbv van een bodem die in je bak ligt...
 
Ik had alleen het filterzand erin gedaan want de aquasoil had ik nog niet.
Lijm van de stenen heeft een paar dagen uit kunnen dampen. en de soil komt vanmiddag.
Het aquarium is nu weer leeg, en ik ben de rotsen erin aan het doen en het filterzand goed aan het verdelen over het strandje.
Vanmiddag doe ik dan de soil erbij en dan vul ik hem weer. Dan laat ik de pomp gewoon draaien tot ik ga planten.
Had je dat niet gedaan dan.. :eek:
Primaire reden van een Plantles Cycle is dat er een bacterie kolonie is gekweekt en de nitriet-piek is geweest.
En dat proces doe je wel mbv van een bodem die in je bak ligt...
Bedankt voor de uitleg, ik dacht dat het vooral ging over de bacterien in de filter, uiteraard wel logisch dat dat ook voor de bodem geld.
Ik had er nog niet zo bij stil gestaan dat de eerste nitriet piek juist uit de bodem komt. (tenminste als ik dat goed begrijp nu)
 
Vergeet de heater niet op iets hogere temp dan normaal.

Ga ik doen! 25 graden! (y)

Ik heb mezelf een paar weken geleden een flesje biotopol en denitrol aan laten smeren, moet ik dat nog gebruiken als ik het aquarium ga vullen, of beter van niet?
Er zitten al van die gelballetjes met bacterien in de filter trouwens, die zaten bij de filtermedia.
 
Het duurde wat langer als verwacht, maar de stenen, het strandzand en de aquasoil zitten erin.
Ik heb het aquariuml gevuld met water en de biotopol en de denitrol toegevoegd volgens de gebruiksaanwijzing.
De pomp draait sinds een uurtje en de verwarming staat op 25 graden. Ik heb nog wat extra gelballetjes met bacterien in de filter gedaan, ik heb eventueel nog wat gelballetjes over voor als ik geplant heb.

Morgen zal ik wat foto's maken en een fotoalbum aanmaken.
Bedankt allemaal voor de tips!
 

Terug
Bovenaan