informatie zeewater aquarium starten


S

Sterremos

Guest
hallo, zit al een tijdje te denken om naast mijn malawi bak eens te gaan " oefenen " met zeewater.
Nu heb al een tijdje de informatie gevolgd en heb de volgende vraag.

Er zijn van die complete 60 liiter bakjes waar alles bij aanwezig is, licht, eiwit afschuimers ed.
Als ik het zo tegen kom geef deze oa de afschuimers een probleem. ( goedkoop is duurkoop) .
IWat is jullie ervaringen daarin? is het misschien beter om een los bakje te kopen, zeg van 80 cm en dan de onderdelen los te kopen ?
Tips zijn welkom

Ron
 
Wij hebben de Shin Mao gekocht van 85 liter en inderdaad een slechte afschuimer. Daarvoor kun je beter kijken naar de Tunze 9000/9001 serie.


Ook de opvoerpomp was vooral in het begin luidruchtig en gebruikt veel stroom. Dus vaak moet je bij de plug en play bakjes dat apart nog kopen als je wat goeds wil.
 
Ik wil van tevoren zeggen: Verwacht heel wat geld uit te geven. Als je een plug&play kit koopt zul je vast iets moeten upgraden.

Als je zelf een overloop en een sump kunt installeren is een los bakje kopen de beste optie, anders zou je de shin mao kunnen kopen, die is inclusief (interne) sump, de verlichting is redelijk goed en kost maar 120 euro zonder meubel. De afschuimer zul je inderdaad moeten upgraden. De kosten van een plug&play zijn bijna hetzelfde als die van een losse bak met alles erbij.
 
Die kun je kopen bij Ocean Art en verder bevalt de bak goed en ook de opvoerpomp wel maar hij neemt alleen iets meer stroom.
 
Die kun je kopen bij Ocean Art en verder bevalt de bak goed en ook de opvoerpomp wel maar hij neemt alleen iets meer stroom.


Net gekeken op de site, inderdaad is 120 eurootjes geen geld, maar wat kan ik verwchten om aan te passen?
 
Mijn mening hierin is hoe groter hoe beter :D en zoals maestrocygni aangeeft verwach wel wat uit te gaan geven..
 
Bij die Shin Mao zou ik wel een Tunze afschuimer kopen van rond de 99 euro. De opvoerpomp werkt verder wel stil nu maar neemt 14W en dat kan goedkoper maar dus geen must. Verder is het een complete bak.
 
Bij die Shin Mao zou ik wel een Tunze afschuimer kopen van rond de 99 euro. De opvoerpomp werkt verder wel stil nu maar neemt 14W en dat kan goedkoper maar dus geen must. Verder is het een complete bak.

Net je verhaal gelezen, mooi verhaal, ook mooi dat het zo goed gaat met deze bak, het bakje gaat eerst naar boven om het op te starten, dus voor de herrie van de afschuimer zal het wel mee gaan vallen. ik ga er over denken voor die centjes kan ik beter zo iets kopen en eventueel aanpassen. wil ervaring opdoen in het zeewater om misschien later de grote bak om te bouwen
 
Ja ik begrijp je. Ik moet zeggen dat Jessica het nu al heeft over een grotere en dan de Red Sea Reefer 170 liter. Nou deze moet eerst maar een tijdje goed en stabiel zijn en dan kunnen we een grotere nemen. Na 3 maanden draait het wel lekker maar de weg is nog lang;).
Maar het is een leuke beginnersbak hoor.
 
zijn die shin mao bij ocean art echt nieuw? zijn bij andere webaanbiebers inderdaad veeeeel duurder

Ron
 
Ja splinternieuw en helemaal netjes in een nieuwe doos verpakt zoals het hoort. het staat bij occasions maar dat is een foutje vertelden ze. Anders had ik hem ook niet gekocht hoor en ze leveren hele goede service.
 
Mooi. Die komt vrij snel binnen denk ik. Dan kun je lekker ermee aan de slag en ik ben benieuwd wat het gaat worden;)
 
weer iemand die met een zoutwater bakje start, erg leuk. Ocean Art is mijn vaste winkel en ik ben er erg tevreden over, ze geven goed en eerlijk advies en de prijzen liggen meestal lager dan ergens anders (ook als je meer spullen/dieren tegelijk koop dan ronden ze meestal naar beneden af).
 
Woon in de buurt van amsterdam, wat is een goede zaak hier in de buurt voor water en levend steen?
 
Weet ik niet, maar online kun je goede kwaliteit steen vinden. Dit verzenden ze in tempex dozen waardoor het vochtig en op temperatuur blijft. Het is meestal ook goedkoper dan in de winkel.
 
in de buurt van Amsterdam heb je Angelfish en Aquasan Corals, beide goede ervaring mee al gaat mijn voorkeur uit naar Aquasan maar dat komt door de persoonlijke klik met Sander (de eigenaar)
 
De bak is binnen en vandaag in elkaar gezet , best een aardige kwaliteit. alleen us de opbouw van het filter niet veel bijzonder, dit kan beter, deze gaan we aanpassen met meer filterwatten en matjes. Zaterdag vullen met osmosewater en zout en misschien zondag levend steen. heb nog een stromingspomp van auqa medic van 6000 liter per uur , en instelbaar. denk dat deze wel in deze bak kan.

Als de stenen er inzit moet het licht ook aan, met je dit ook netzoals zoetwater ook opbouwen? is er een schema hiervoor en blijft het blauwe licht de gehele nacht ook aan?


Ron
 
Watten in het filter zou kunnen maar dan moet je deze wel elke 2 of 3 dagen vervangen, matjes is zeker niet gebruikelijk in zoutwater en zou ik dan ook niet doen. In een zoutwater bak leven de goede bacteriën in de bodem en vooral in het steen, daarom is een goede hoeveelheid steen erg belangrijk. Als er ruimte in het filtervak is dan zou je er wel een zakje met fosfaat verwijderaar in kunnen doen (rowafos / diakat B).

Het licht moet zo'n 12uur branden. Blauw licht is belangrijk voor veel koralen, ze kleuren er ook mooi van maar hoeft zeker niet 24x7 te branden. Sommige mensen hebben een klein blauw lampje de hele nacht branden (1 of 2 LED's) ik heb zelf tot 24u een klein blauw lampje branden en dan tot 8u niets.
 
Wij hebben ook die bak en kregen het advies om die filter er niet in te doen maar enkel stenen en de afschuimer. Die filter kan een bron van nitraat gaan worden namelijk. Dus Christian heeft dat al prima verwoord hierboven;).

Ben benieuwd wat je van de afschuimer vindt:D
 
Kom bij een zeewater aquarium zaak vandaan en zit nu in een 'dillema" ik vond zijn verhaal ook realistich.
Gaat over levend steen en living rocks,
Hun voorkeur gaat uit naar living rocks en zijn insteek had wel een postiev indruk bij me,
bv je weet niet hou vers levend steen is, het kan ook dagen/weken bij de importeur liggen kan er veel dood materiaal in de stenen zitten met de gevolgen van dien.

De opstart met living rocks zou sneller en makkelijker gaan in verband de "ongewenste gasten "in de stenen.

Dus mijn dillema is de keuze, ben benieuwd naar reacties

Ron
 
Wij hebben ook levend steen gekocht en je moet vragen of ze het willen bestellen zodat je het gelijk kan ophalen. Het moet niet mooi licht van kleur zijn maar lekker kleurrijk zeg maar.

Die jij bedoeld is dit:
https://www.aquariaveldhuis.nl/inde...categoryID=769&merk=REAL REEF ROCK&merkID=388

RJJ hier heeft ze ook gebruikt maar de opstart duurt veel langer als je zijn topic bekijkt. Tuurlijk krijg je vaak wat levends mee met echte stenen maar dat kan ook juist leuk zijn. Wij hebben wat slakjes meegekregen en een kokerworm.

Volgens mij duurt de opstart langer dan met levend steen (ervan uitgaande dat het goed levend steen is).
 
Ik lees dit over dat steen dat jij bedoeld en dan heb je denk ik ook het risico dat het dode bacterien bevat:

Het steen doorgaat vele stappen om te groeien tot een goed stuk levend steen. Ondanks dat het allemaal met de hand gemaakt wordt zijn net als in de natuur geen 2 stenen hetzelfde, elke steen is uniek. Wanneer de stenen net gemaakt zijn, zijn ze wit net als het doodsteen wat wij ook kennen. Vervolgens krijgen ze een kleurbad om het de natuurlijke paarse tot rode kleuren te geven. Daarna moeten ze nog de bacteriën krijgen die het een levende steen maakt en die wij zo hard nodig hebben in onze riffen. Dit gebeurd in twee verschillende baden waar de stenen elk zo'n 12 weken in liggen.
 
Volgens mij heb je deze post ook op het zeewaterforum staan en ik lees daar al een reactie. Ik zou het advies van daar aannemen en levendsteen kopen.
ik heb zelf al gemerkt dat zout iets heel anders is en veel moeilijker eigenlijk gaat dan zoetwater.

Als je later koralen koopt op stukjes steen dan krijg je ook wel de nodige ongewenste gasten vaak al mee. dat hebben wij ook al ervaren hier.
 
Laatst bewerkt:
klopt inderdaad John, ik denk zet deze vraag op twee forums uit, maar denk inderdaad dat levend beter is :)
 
zo gisteren zout en een meter gekocht, vandaag osmose water gehaald en de bak gevuld, nu bezig met de temperatuur en zout op niveau aan het brengen. misschien dat ik morgen ergens levend steen kan kopen
 
een dobber van grotech. deze werd me aanbevolen
 
Ik had er een van Aqua Medic maar die werkt voor geen meter en ik heb hier voor 40 euro maar een goede zoutmeter gekocht. Beter iets meer uitgeven denk ik dan maar.
 
Watten in het filter zou kunnen maar dan moet je deze wel elke 2 of 3 dagen vervangen, matjes is zeker niet gebruikelijk in zoutwater en zou ik dan ook niet doen. In een zoutwater bak leven de goede bacteriën in de bodem en vooral in het steen, daarom is een goede hoeveelheid steen erg belangrijk. Als er ruimte in het filtervak is dan zou je er wel een zakje met fosfaat verwijderaar in kunnen doen (rowafos / diakat B)..


zag dat ik nog hydro- kleikorrels in de schuur heb, deze zijn ook poreus en hechten bactieren goed op, en nog een stukjes japanse mat. ga de ruimte daarmee opvullen

Ron
 

Terug
Bovenaan