informatie zeewater aquarium starten


BTW zou ik ook wat water van mijn bestaande zoetwater bak in het zoutwater kunnen doen voor het enten van het water?
Het gaat volgens mij om de zelfde bactirien :S
 
Zijn idd dezelfde .
Maar ik heb geen idee of die zich aanpassen aan een sterk afwijkend zoutgehalte .
Het zou kunnen dat als je ze loslaat , ze zich inkapselen en dan wennen .
Maar ook al doe je het niet , die bacterien komen wel hoor .
Heb je geen potje of entwater voor nodig .
Ik zou ook zeker levend steen pakken , je kan dat eventueel ook indraaien in een grote hdpe ton , dan kan je na de opstart in de ton redelijk proper beginnen in je bak .
Wel af en toe water verversen dan .
 
Zijn idd dezelfde .
Maar ik heb geen idee of die zich aanpassen aan een sterk afwijkend zoutgehalte .
Het zou kunnen dat als je ze loslaat , ze zich inkapselen en dan wennen .
Maar ook al doe je het niet , die bacterien komen wel hoor .
Heb je geen potje of entwater voor nodig .
Ik zou ook zeker levend steen pakken , je kan dat eventueel ook indraaien in een grote hdpe ton , dan kan je na de opstart in de ton redelijk proper beginnen in je bak .
Wel af en toe water verversen dan .


Gisteren de bak gevuld en zout waarde bijna op niveau, nu lees ik op de site van veldhuis aquaria dat voordat levend steen erin gaat de bak eerst twee weken moet indraaien, op andere sites en op het fora staat dat levend steen er gelijk ingebracht kan worden.

Vraag , kan ik morgen levend steen gaan plaatsen?

Ron
 
vanaf dag 1 meteen het steen erin, zonder steen ben je niet aan het indraaien. net als bij zoetwater dient het indraaien voor het opbouwen van een biologisch evenwicht, zonder medium waar bacteriën zich kunnen nestelen zal dit niet lukken. In zoutwater is het belangrijkste medium je steen daarom is het ook belangrijk dat er voldoende steen aanwezig is.
Meestal wordt geadviseerd om te starten met water, steen, afschuimer, stromingspomp(en), licht en misschien fosfaat verwijderaar, maar zonder bodembedekking (omdat er in de eerste dagen/weken veel vuil van/uit het steen komt). In de eerst weken doe je niets, alleen af en toe de bodem afzuigen om vuil te verwijderen. Meestal na zo'n 2 tot 3 weken kan de bodembedekking erin en na nog eens enkele weken (als de water waardes goed genoeg zijn, de eerste "nuttige" dieren).
 
vanaf dag 1 meteen het steen erin, zonder steen ben je niet aan het indraaien. net als bij zoetwater dient het indraaien voor het opbouwen van een biologisch evenwicht, zonder medium waar bacteriën zich kunnen nestelen zal dit niet lukken. In zoutwater is het belangrijkste medium je steen daarom is het ook belangrijk dat er voldoende steen aanwezig is.
Meestal wordt geadviseerd om te starten met water, steen, afschuimer, stromingspomp(en), licht en misschien fosfaat verwijderaar, maar zonder bodembedekking (omdat er in de eerste dagen/weken veel vuil van/uit het steen komt). In de eerst weken doe je niets, alleen af en toe de bodem afzuigen om vuil te verwijderen. Meestal na zo'n 2 tot 3 weken kan de bodembedekking erin en na nog eens enkele weken (als de water waardes goed genoeg zijn, de eerste "nuttige" dieren).


:thumbs::thumbs:
 
Ik zou minstens een dag wachten na je je zout hebt opgelost .
Als de waas is opgetrokken zijn de meeste reacties wel over .

Als je NZW gebruikt kan het er gelijk in .
 
Er wordt inderdaad vaak geadviseerd om het 24 uur te laten draaien op 25 graden om zo alle goede zouten op te laten lossen.
 
Inderdaad zo heb ik het ook gedaan. De eerste keer dat je de bak vul kun je ook het zout mengen in de bak zelf, dit is ook makkelijker omdat het om een grote hoeveelheid water gaat, dan eerst min. 24u laten rondpompen zodat het op temperatuur is en het zout goed opgelost is.
 
Ja want met een grote bak ben je anders wel even bezig inderdaad. Wij draaien nu zo n 3 maanden maar je moet het niet met zoetwater gaan vergelijken vindt ik.
 
Ja want met een grote bak ben je anders wel even bezig inderdaad. Wij draaien nu zo n 3 maanden maar je moet het niet met zoetwater gaan vergelijken vindt ik.

Grote ton pakken , vullen met osmose , dan met een pvc buis roeren om zo een tornado te creeren , en dan in het midden je zout erin laten , het zout lost zo zonder probleem op en zal niet makkelijk op de bodem komen liggen , en dan in je bak kiepen .
 
vanaf dag 1 meteen het steen erin, zonder steen ben je niet aan het indraaien. net als bij zoetwater dient het indraaien voor het opbouwen van een biologisch evenwicht, zonder medium waar bacteriën zich kunnen nestelen zal dit niet lukken. In zoutwater is het belangrijkste medium je steen daarom is het ook belangrijk dat er voldoende steen aanwezig is.
Meestal wordt geadviseerd om te starten met water, steen, afschuimer, stromingspomp(en), licht en misschien fosfaat verwijderaar, maar zonder bodembedekking (omdat er in de eerste dagen/weken veel vuil van/uit het steen komt). In de eerst weken doe je niets, alleen af en toe de bodem afzuigen om vuil te verwijderen. Meestal na zo'n 2 tot 3 weken kan de bodembedekking erin en na nog eens enkele weken (als de water waardes goed genoeg zijn, de eerste "nuttige" dieren).


ik dacht het ook al. werd even aan het twijfelen gebracht door de informatie op die site over de stenen. morgen naar aquasan voor steen.

Het water heeft bijna het juiste zoutwaarde vandaag

Ron
 
ik dacht het ook al. werd even aan het twijfelen gebracht door de informatie op die site over de stenen. morgen naar aquasan voor steen.

Het water heeft bijna het juiste zoutwaarde vandaag

Ron


Kun je meteen wat inspiratie op doen voor toekomstige koralen etc. Sander heeft hele mooie showbakken. Is hij wel open op maandag???
 

Terug
Bovenaan