Informatieve website over de Otocinclus (Duitstalig)


Leuk linkje. Toch zou ik volgens die link mijn otos consequent te koud houden. Is er iemand die dit kan bevestigen? Ik heb altijd geleerd dat Otocinclussen juist aan de koelere kant gehouden dient te worden..
 
Welke Otocinclus je hebt is op te zoeken via verschillende bronnen op internet, met name planetcatfish.

Waar ze dan voorkomen is daar ook op te vinden of via gbif.org.

De vittatus die veelvuldig aan wordt geboden in de handel moet inderdaad koeler gehouden worden, dat wordt niet helemaal juist aangegeven in het artikel. Deze Oto's komen uit de Rio Paraguay, waar in sommige delen de temperatuur ver onder de 20 graden kan zakken.
 
Otos kunnen tegen een temperatuur van onder 20 graden, waardoor mensen gelijk denken dat ze van koelere temperaturen houden. Maar er worden ook heel veel vittatussen gevangen in water waar het lange tijden achter elkaar 25 graden is. Elke site geeft iets anders aan, en dat veroorzaakt veel verwarring. Otocinclussen zijn erg sterke visjes die op veel waterwaardes gehouden kunnen worden, mits er genoeg voedsel in het aquarium is. Daarom moeten otocinclussen pas na een half jaar toegevoegd worden, anders is er kans dat ze verhongeren. Ook kunnen deze visjes slecht tegen stress, hierdoor gaat 1 op de 3 otos dood terwijl ze worden ge exporteerd. Verder zijn otos ook visjes die 9 van de 10 keer met te weinig gehouden worden. Minstens 10.
 
Komt het misverstand van de lagere temperatuur niet omdat veel oto's als O. affinis verkocht worden, terwijl ze dat bijna nooit zijn? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de affinis op een lagere temperatuur gehouden moet worden, maar dat dit voor de andere soorten niet geldt.
 
Dat speelt zeker mee! De affinis wordt eigenlijk nooit verkocht.
 
Otos kunnen tegen een temperatuur van onder 20 graden, waardoor mensen gelijk denken dat ze van koelere temperaturen houden. Maar er worden ook heel veel vittatussen gevangen in water waar het lange tijden achter elkaar 25 graden is. Elke site geeft iets anders aan, en dat veroorzaakt veel verwarring.

Ik gaf het inderdaad verkeerd aan. Je kan ze op koelere temperaturen houden, kamertemperatuur is prima.

Qua betrouwbaarheid liggen sites als planetcatfish en seriouslyfish wel erg hoog. Het gebruik van gbif.org is afhankelijk van je eigen interpretatie en research. Het is een uitstekende bron van informatie.
 
Mijn 240 ltr bak is nu zo'n beetje voor het eerst sinds ik 'm heb das een maand of 7, algvrij. Ik heb onlangs de populatie otocinclus verhoogd naar 10. Ik heb altijd wel een of andere hinderlijk aanwezige alg gehad maar nu wordt het keurig bijgehouden. Ik overweeg om weer gedurende de hele dag te gaan verlichten had ivm alg sinds een mnd of 2 een lichtpauze van 2 uur maar ik wil natuurlijk niet dat de otos zonder alg komen.
 
Mijn 240 ltr bak is nu zo'n beetje voor het eerst sinds ik 'm heb das een maand of 7, algvrij. Ik heb onlangs de populatie otocinclus verhoogd naar 10. Ik heb altijd wel een of andere hinderlijk aanwezige alg gehad maar nu wordt het keurig bijgehouden. Ik overweeg om weer gedurende de hele dag te gaan verlichten had ivm alg sinds een mnd of 2 een lichtpauze van 2 uur maar ik wil natuurlijk niet dat de otos zonder alg komen.
Hoe zien je Oto's er uit? Hebben zo mooie bolle buikjes, alsof er een erwt in zit? Zo niet vinden ze niet genoeg voer.
Ik ben van mening dat Oto's, ook die mooi rond zijn, bijgevoerd moeten worden, al is het om de voeding evenwichtiger te maken.

Het is mooi dat ze je bak algvrij houden maar ik ben dan wel benieuwd over welke algen je het hebt, want echt algen eten doen ze niet. Ze grazen de algen en zouden daarin ook kleine microscopische levende wezentje moeten vinden. Vandaar dat men ze ook wel aufwuchs eters noemt, in tegenstelling tot het in de volksmond gebruikte algeneters. IMHO

Bijvoeren kan overigens prima met Respashy Soilent Green.


Excuses als je ze al bij voert.


IMG-0271.JPG
Voorbeeld van een goed doorvoede Oto.
 
Hoe zien je Oto's er uit? Hebben zo mooie bolle buikjes, alsof er een erwt in zit? Zo niet vinden ze niet genoeg voer.
Ik ben van mening dat Oto's, ook die mooi rond zijn, bijgevoerd moeten worden, al is het om de voeding evenwichtiger te maken.

Het is mooi dat ze je bak algvrij houden maar ik ben dan wel benieuwd over welke algen je het hebt, want echt algen eten doen ze niet. Ze grazen de algen en zouden daarin ook kleine microscopische levende wezentje moeten vinden. Vandaar dat men ze ook wel aufwuchs eters noemt, in tegenstelling tot het in de volksmond gebruikte algeneters. IMHO

Bijvoeren kan overigens prima met Respashy Soilent Green.


Excuses als je ze al bij voert.


Bekijk bijlage 286021
Voorbeeld van een goed doorvoede Oto.
Ik zal er dadelijk wel even 1fotografen bijvoederen was idd nog niet bij mij opgekomen aangezien ik ze de hele dag zie eten. Ik zal eens even bij de lfs in goes vragen wat die er van vinden. De alg waar ik al een paar maanden last van had was denk ik baardalg. Dat kon ik alleen bestrijden door hele bladeren weg te halen. Daarnaast groene puntalg. Ik ben een hele week weggeweest en zie vrijwel niks meer.

Ik heb een bak vol met vis Java varen en vallisneria. Voeg geen co2 toe geen bemesting ben 2 wkn geleden gestopt met easycarbo. Waterwaarden weet ik niet want ben ik te lui voor.

Update: lfs voert ze dit bij ze noemen het algentabletten. Heb dus maar gekocht. Ze denken wel dat mijn botias eerder bij die tabletten zijn dan de otocinclussen.
 

Bijlagen

  • IMG_20191228_135859.jpg
    IMG_20191228_135859.jpg
    165 KB · Weergaven: 248
Laatst bewerkt:
Nou ik zag net een otocinclusje op het raam is dit goed genoeg doorvoed?
IMG_20191228_193238.jpg
 
Ja, die zit er prima uit. Maar dikker is bij otocinclussen bijna altijd beter. Bijvoeren dus (als je dat nog niet deed)
 
Ziet er goed uit hoor maar inderdaad, nog wat dikker is bij hen beter. Zo rond als die van mij zie je ze trouwens denk ik niet vaak.

Algentabletten zijn eigenlijk niet geschikt voor Oto's, tenminste als er niets dierlijks in zit. Probleem is ook dat ze, ik durf er gif op in te nemen, het niet meteen accepteren/herkennen als voer. Daar de tip op Repashy Soilet green te voeren, dat wordt eerder gegeten. Nadeel, het is zacht gel voer (je maakt het zelf aan ) dus botia's zullen er denk ik rap mee aan de haal gaan.
Het kan maanden duren totdat ze commercieel voer herkennen als voer.

Lastig hoor, maar goed om te zien dat de Oto's in elk geval niet verhongeren.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij waren de oto’s in een week gewend aan droogvoer. Ze aten alles, ook dierlijk voer. Het is voorql belangrijk dat je pas otocinclussen in je bak doet als hij minstens 6 maanden staat, want dan kunnen ze genoeg aufwuchs vinden.
 
Bij mij waren de oto’s in een week gewend aan droogvoer. Ze aten alles, ook dierlijk voer. Het is voorql belangrijk dat je pas otocinclussen in je bak doet als hij minstens 6 maanden staat, want dan kunnen ze genoeg aufwuchs vinden.
Bij mij aten ze inderdaad ook alles, maar het duurde een tijdje (wat ik vaak hoor) tot ze zover waren.
 

Terug
Bovenaan