inheems aquarium


K

K1012blub

Guest
Hey allemaal,

ik heb op het moment een 150 liter bak over in mijn aquariumstelling en nou wou ik daar eigenlijk een paar inheemse soorten in houden (of in ieder geval koudwatersoorten), de stelling staat in de onverwarmde schuur dus in de winter kan het water daar wel tussen de 10 en 15 graden worden. en in de zomer blijft het water vrij koel.
nou was mijn vraag of iemand nog soorten wist die redelijk klein blijven naast natuurlijk stekelbaarsjes.
 
Mijn vader heeft jarenlang een inheemse bak gehad toen hij op zijn boot woonde. Absoluut illegaal ving hij met een totebel voorntjes, en af en toe een baarsje of een jonge paling of een enkele zoetwaterkreeft. Ze zaten tijdelijk in die bak (500 l, een van de eerste volglasbakken, in de vorm van een vijfhoek). Als ze te groot werden gingen ze overboord.

Bittervoorns zijn ook inheems, maar die zijn beschermd. Ik heb hem wel ooit voor zijn verjaardag een paar Chinese Bittervoorns en een zoetwatermossel gegeven, maar ik heb me laten vertellen dat je die mossel eigenlijk alleen in vijvers kunt houden, omdat de hoeveelheid water in een aquarium te beperkt is. Deze zijn wel in het tuincentrum te koop.

Ik lees hier ook wel over mensen die Elritsen of Elften hebben, moet je even in de zoekfunctie intoetsen denk ik.

Voor een inheemse bak denk ik daarom dat het verstandig is om de lijst met beschermde dieren te raadplegen, want voor je het weet ben je illegaal bezig:oopss:
 
Visjes die klein blijven en makkelijk te vangen zijn schele pos ,stekelbaarsje en diverse soorten grondels al zijn die niet echt inheems
stekelbaarsjes zijn niet beschermt mag je het hele jaar vangen en hebben geen wettelijke miniummaat.

Maar de meeste andere kleine visjes zijn wel beschermd
(elritsen staan op de rode lijst)

Maar als je ze bijvoorbeeld naar een jaar weer uitzet kan je eigenlijk alle witvis soorten wel houden
en ook baarsjes kunnen daar bij al moet je wel uitkijken want die eten rustig een voorn van bijna hun eigen lengte ook als ze nog
Als je geluk hebt en je vangt een klein zeeltje of karpertje kan je daar ook even van genieten die groeien verhoudingsgewijs langzaam en zeeltjes zijn heel speciaal om te zien
 
giebels inheems en erg makelijke vis om te houwen weet niet over het berschermt is etc zou je na moeten kijken
 
Maar als je ze bijvoorbeeld naar een jaar weer uitzet kan je eigenlijk alle witvis soorten wel houden
en ook baarsjes kunnen daar bij al moet je wel uitkijken want die eten rustig een voorn van bijna hun eigen lengte ook als ze nog
Als je geluk hebt en je vangt een klein zeeltje of karpertje kan je daar ook even van genieten die groeien verhoudingsgewijs langzaam en zeeltjes zijn heel speciaal om te zien

Ten eerste is het al verboden bij wet inheemse vissen in gevangenschap te houden, ten tweede is het nog veel meer verboden alles (of het nou inheems is of niet) wat je in een vijver/aquarium heb zwemmen uit te zetten in buitenwater. De reden waarom dat laatste verboden is: omdat je een onbekende bacteriecultuur aan het water toevoegd waardoor complete scholen vis overlijden. Die bacteriecultuur word dermate onderschat door iedereen en dus geven ze zoals jij dus dit enorme slechte advies en dat het allemaal wel kan en al dat ze daarmee dus mede schuldig zijn aan massale vissterftes die soms plaats vinden zonder dat daar door de onderzoekers een aanwijsbare reden voor is. Immers die onderzoekers weten niet dat iemand zijn vijverinhoud weer eens gedumpd heeft
 
@Nicolientje waarop baseer je dat verbod op het houden van inheems vissen?
(er zijn ook beroeps kwekers en veel publieks toegankelijke aquaria met een inheemse bezetting in de artis is een hele mooie).

Maar je hebt wel een punt qua ziekte en dergelijke dat was inderdaad geen handige opmerking
 
@Nicolientje waarop baseer je dat verbod op het houden van inheems vissen?
(er zijn ook beroeps kwekers en veel publieks toegankelijke aquaria met een inheemse bezetting in de artis is een hele mooie).

Maar je hebt wel een punt qua ziekte en dergelijke dat was inderdaad geen handige opmerking
Ik basseer dat op de regelgeving van hengelsportverenigingen

*edit: ik had mezelf onhandig uitgedrukt: ik bedoelde dat het verboden is inheemse vis mee te nemen voor eigen gewin
 
Een sportvisser met vispas mag 20 levende ondermaatse vissen in zijn bezit hebben (om als dode aasvis te gebruiken)
er is in die regels overigens alleen vernoemd dat je de vissen niet levend naar een ander water mag overzetten terugzetten in het zelfde water is wel toegestaan.

stropen is inderdaad niet toegestaan.
En vangen mag in principe alleen met een hengel als is het dan wel weer raar dat er allerlei acties zijn waarbij kinderen er met een netje op uit gaan en daarmee ook visjes vangen vaak georganiseerd door bijvoorbeeld Staatsbosbeheer
niet zelden worden daarbij ook beschermde soorten gevangen en toch enige tijd in een bakje bewonderd voordat ze terug gaan.
 
Laatst bewerkt:
Een sportvisser met vispas mag 20 levende ondermaatse vissen in zijn bezit hebben (om als dode aasvis te gebruiken)
er is in die regels overigens alleen vernoemd dat je de vissen niet levend naar een ander water mag overzetten terugzetten in het zelfde water is wel toegestaan.

stropen is inderdaad niet toegestaan.
En vangen mag in principe alleen met een hengel als is het dan wel weer raar dat er allerlei acties zijn waarbij kinderen er met een netje op uit gaan en daarmee ook visjes vangen vaak georganiseerd door bijvoorbeeld Staatsbosbeheer
niet zelden worden daarbij ook beschermde soorten gevangen en toch enige tijd in een bakje bewonderd voordat ze terug gaan.
Enige tijd bewonderen in een bakje gebeurd ter plekke dus dat is koeien met citroenen vergelijken als je dat door zou trekken met een vijver/aquarium thuis

Terug zetten in eenzelfde water is zelfs verplicht, maar dan gaat het om vis die dezelfde dag gevangen is en niet eerst een jaar in gevangenschap geleefd heeft in een aquarium/vijver.

Ik snap zowiezo niet wat je nu met ditsoort postings wil bereiken want het slaat werkelijk waar nergens op
 
Het uitgangspunt was dacht ik het geven van informatie aan iemand die een inheems aquarium wil starten. Dat blijkt dus in de praktijk best lastige materie te zijn met de nodige voetangels en klemmen. Veel inheemse vis valt onder de visserijwet, dus dat is de aangewezen plek om informatie in te winnen.


Toch zijn er blijkbaar wel mogelijkheden om inheemse soorten te houden, bijvoorbeeld in een vijver.

[/URL]
 
Het uitgangspunt was dacht ik het geven van informatie aan iemand die een inheems aquarium wil starten. Dat blijkt dus in de praktijk best lastige materie te zijn met de nodige voetangels en klemmen. Veel inheemse vis valt onder de visserijwet, dus dat is de aangewezen plek om informatie in te winnen.


Toch zijn er blijkbaar wel mogelijkheden om inheemse soorten te houden, bijvoorbeeld in een vijver.

[/URL]
Inheemse vis valt lang niet altijd onder de visserijwet, hengelsportverenigingen hebben zo hun eigen regelgeving daaromtrent
 
ik meende dat je wel bij een kweker bepaalde vissen mag kopen die inheems zijn maar dit is al lang geleden. voor bepaalde vissen kan je een vergunning aan vragen (ken het proces niet )
 
er zijn zat kwekers die inheemse vissen verkopen, hier in de buurt verkoopt iemand van alles; voorn, baars, meerval, dwergmeerval, steur en veel karpersoorten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
...

Ik snap zowiezo niet wat je nu met ditsoort postings wil bereiken want het slaat werkelijk waar nergens op

Wat ik wil bereiken is een steuntje in de rug voor iemand die in plaats van een bak met de mees exotische vissen (soms ook wildvang) het leuk lijkt om een bakje te vullen met inheemse vissen.
in plaats van te roepen dat e.e.a verboden is zonder enige onderbouwing.
 
Ik snap dat ook niet , vissen uit eigen streek zou niet mogen , maar importeren das normaal .....
 
Wat ik wil bereiken is een steuntje in de rug voor iemand die in plaats van een bak met de mees exotische vissen (soms ook wildvang) het leuk lijkt om een bakje te vullen met inheemse vissen.
in plaats van te roepen dat e.e.a verboden is zonder enige onderbouwing.
Dus dan maar aanmoedigen wat niet mag zonder ook maar enige rekening te houden met wetgeving en wat je de natuur aandoet, goed bezig joh NOT.
 
Dus dan maar aanmoedigen wat niet mag zonder ook maar enige rekening te houden met wetgeving en wat je de natuur aandoet, goed bezig joh NOT.
je kent de wetgeving helemaal niet blijkt tog weer woord hier tog al verteld je kan ze gewoon kopen bij kwekers noproblemen....
 
De visjes die ik in post 4 heb genoemd zijn volgens de visserij wet niet beschermd en hebben ook geen minimummaat .

Vissen met een net is volgens de visserijwet voorbehouden aan beroepsvisser
 
De visjes die ik in post 4 heb genoemd zijn volgens de visserij wet niet beschermd en hebben ook geen minimummaat .

Vissen met een net is volgens de visserijwet voorbehouden aan beroepsvisser
Zoals ik al eerder zei: je hebt niet alleen met de visserijwet te maken maar ook met hengelsportverenigingen en vaak is op heel veel water een meeneemverbod voor genoemde soorten en hebben ook nog eens een minimummaat, die verenigingen overrulen de visserijwet.
Als je dan toch zo graag de ts helpt, wijs dan water aan waar je die vis mag meenemen, verdiep je erin welk water tot welke vereniging hoort en wat de daar geldende regels zijn, DAT is pas zinvol, en niet zomaar wat roepen omwille van het steunen
 
Waarom zijn we weer zo negatief bezig? Ik zie helaas weinig verwijzingen naar echte regels en wetten. Hoe een sportvisserijvereniging de wet kan 'overrulen' zie ik niet, dat lijkt mij niet mogelijk. Wellicht denken ze dat soms maar zo werkt het natuurlijk niet in een land met regels en wetten.

Helaas weet ik ook niet hoe het precies zit en kan ook moeilijk informatie vinden van de overheid. Ik weet dat kikkers bijvoorbeeld zijn beschermd maar kikkervisjes mag je dan wel weer meenemen naar bijvoorbeeld je eigen vijver of zelfs in een aquarium doen. Voor dat laatste moet je ze wel terug zetten in de natuur als het echte kikkers zijn geworden.

Een inheems aquarium lijkt mij ook erg leuk en zou toch graag zien dat indien er mensen zijn met wat meer verstand of ervaring er mee dit hier delen.
 
Als straks mijn koi's de bak uitgegroeid zijn , dan ga ik waarschijnlijk deze bevolken met vissen van hier .
Als je inheems wil , dan moet je er wel voor zorgen dat je ook koud water kan geven voor een tijd .
En dat is een stuk lager dan kamertemperatuur .
15 jaar terug had ik er hier een staan voor enkele jaren , in de winter 8-9 graden , dat is geen pretje voor je armen als je er een tijdje inzit .
En 8 graden , dan zitten ze eigenlijk nog geeneens in wintermodus , dat is 3,5-4,5 graden .
Dus bijlange nog niet ideaal , maar toch een stukje dichter bij de realiteit.

Hier nog een link voor wat inspiratie :
 
Dat is inderdaad een heel inspirerende link. Als je een kelder hebt waar je een aquarium in kunt zetten is dat wel een optie. In Artis is de ruimte waar de inheemse vissen zwemmen ook best koel. Daar wordt de kelderruimte van het aquariumgebouw ( de 'catacomben' genoemd) overigens ingenomen door een enorm systeem van sumps, via een raampje kun je daar een blik op werpen, echt indrukwekkend, en al zo lang als het Artis- aquarium bestaat...
 
Nog even een plaatje van de Amsterdamse gracht in Artis...

 
Nog even een plaatje van de Amsterdamse gracht in Artis...

heb wellis een filmpje van de grachten in amsterdamgezien zit vol met van die zoetwater sponse wel intresenant
 
Ik vind dit een erg interessant topic maar vind ook de sfeer soms wat aan de negatieve kant. Erg jammer hoor. Volgens mij waren hierboven twee mensen met een andere kijk en andere informatie elkaar gewoon inzicht aan het geven in elkanders visie en kijk op dit onderwerp en de regels die hiervoor zijn opgesteld.

Ik heb ooit op een kinderboerderij wel eens een inheems aquarium van 1,50 meter gezien en mogen onderhouden. Geen idee welke vis hier in zat, maar een interessante bak was het zeker! :petjeaf:
 
tiendoorntje stekelbaarsje vind ik de mooiste vis voor een nederlands aqrium je kunt ze ook zien in scheveningen sealife heet da en staat daar ook bij dat je dan een of anderen vergunning nodig hebt en dan kun je helpen het visje te beschermen hoewel ze er daar helemaal niet gezond bij zaten laatste keer dat ik er was
 
Laatst bewerkt:
Deze bedoel je?


Deze is ook leuk


Maar deze staat op de rode lijst:

 
Als je een keer de kans krijgt om de catacombe van het aquarium te bezoeken moet je dat zeker doen.
wij hebben de afgelopen jaren met het werk veel projecten gedaan in de Artis en daar een keer een rondleiding gehad.

stekelbaarsjes kan je overigens ook gewoon kopen in de winkel afhankelijk van waar je woont kan het best lastig zijn om ze zelf te vangen.
 
Met de juiste vergunning kan je hier (belgie) gewoon aasvisjes vangen met een maximum van 5 stuks per keer .
 
Mijn vader heeft jarenlang een inheemse bak gehad toen hij op zijn boot woonde. Absoluut illegaal ving hij met een totebel voorntjes, en af en toe een baarsje of een jonge paling of een enkele zoetwaterkreeft. Ze zaten tijdelijk in die bak (500 l, een van de eerste volglasbakken, in de vorm van een vijfhoek). Als ze te groot werden gingen ze overboord.

Bittervoorns zijn ook inheems, maar die zijn beschermd. Ik heb hem wel ooit voor zijn verjaardag een paar Chinese Bittervoorns en een zoetwatermossel gegeven, maar ik heb me laten vertellen dat je die mossel eigenlijk alleen in vijvers kunt houden, omdat de hoeveelheid water in een aquarium te beperkt is. Deze zijn wel in het tuincentrum te koop.

Ik lees hier ook wel over mensen die Elritsen of Elften hebben, moet je even in de zoekfunctie intoetsen denk ik.

Voor een inheemse bak denk ik daarom dat het verstandig is om de lijst met beschermde dieren te raadplegen, want voor je het weet ben je illegaal bezig:oopss:
Eigenlijk huisde je vader al in een inheemse bak, als ik het goed begrijp... :):):)
 
En al beslissing genomen ?
Ik heb mijn bak gevuld met visjes van hier een tijdje terug .
Ik vind het weer leuk :) Blijft toch geinig met die riviergrondels .
 
TS is sinds zijn vraagstelling op 6 augustus niet meer gezien op het forum...ik was ook wel benieuwd eigenlijk.
 
TS is sinds zijn vraagstelling op 6 augustus niet meer gezien op het forum...ik was ook wel benieuwd eigenlijk.

Ah zo , had ik nog niet door .
Zal dan wel geen serieuze vraagstelling geweest zijn .
 
TS is sinds zijn vraagstelling op 6 augustus niet meer gezien op het forum...ik was ook wel benieuwd eigenlijk.
Goed opgemerkt. Ik vrees dat wij nooit antwoorden zullen krijgen op onze vragen. :juggle:
 

Terug
Bovenaan