Inkbird ITC-306T temperatuur controller!


ray79

Well-known member
Lid geworden
6 maart 2010
Berichten
207
Leeftijd
44
Locatie
hengelo
Heeft er iemand hier een nederlandse gebruiks aanwijzing voor de Inkbird ITC-306T temperatuur controller! Of kan mij het uitleggen hoe in te stellen. Ik heb hem op 25 graden staan maar mijn water wordt niet warmer dan 23,8 ik heb er een 300w verwarming achter staan. Ik wou er dus 2 verwarmings staven achter doen maar 1tje doet ie al niet goed heb ik het idee.
20191028_064637.jpg
20191028_064637.jpg
 
Itc heeft 2 stopcontacten.
1. Je moet het in de juiste contact stoppen, want elk kanaal heeft 1 seperate contact.
2. Heb je de heater op voluit staat? Op op 24?
 
Itc heeft 2 stopcontacten.
1. Je moet het in de juiste contact stoppen, want elk kanaal heeft 1 seperate contact.
2. Heb je de heater op voluit staat? Op op 24?

1 ok heb hem van stopcontact verwisseld dacht te lezen dat dat niet uitmaakte.
2ik heb de Gaat er in mijn aquarium op 25 staan, moet ik die voluit zetten of in ondergaan op 26 of 27 graden zetten?

Zie punt 8 op de foto
 

Bijlagen

  • 20191028_070706.jpg
    20191028_070706.jpg
    24.9 KB · Weergaven: 126
Aan de controller te zien wordt er wel verwarmt
Schermafdruk op 2019-10-28 07-24-04.png
③Work1 Indicator Lamp: Whenthe light is on, start heating
Dus zou dit zichtbaar moten zijn op de verwarming (lampje brand)

1 Meet eerst de daad werkelijke temperatuur in je bak met een goede temperatuurmeter
De aangeven temperatuur op de inktbird komt vaak niet overeen (te laag/hoog)
2 de verwarmingsstaaf hogerzetten ook daar geld het zelfde verhaal instelde temperatuur op de staaf is vaak afwijkend
3 Mocht de temperatuur van je bak afwijkend zijn ten opzichte van tc306t moet je dit aanpassen via het menu van de tc

Zo ver ik weet is er geen Nederlandse beschrijving van de inktbird maar Google Translate helpt al is de vertaling soms wat raar maar Engels naar Nederlands gaat wel

5.3 Temperatuurkalibratie (CA) Als er een afwijking is tussen de gemeten temperatuur en de werkelijke temperatuur, gebruikt u de temperatuurkalibratiefunctie om de gemeten temperatuur en de werkelijke temperatuur uit te lijnen. De gecorrigeerde temperatuur is gelijk aan de temperatuur vóór kalibratie plus gecorrigeerde waarde (gecorrigeerde waarde kan een positieve waarde, 0 of een negatieve waarde zijn).
 
er staan verscheidene instructiefilmpjes van op youtube,over het instellen
 
De temperatuur afwijking van de Inkbird zit meestal op max 0.2 graad, plus of min.

Denk dat je je thermostaat op je verwarming hoger moet zetten. Persoonlijk draai ik die altijd naar maximaal.
 
ikzelf heb de verwarming 2 graden hoger staan dan de inkbird,mocht er dan iets fout gaan wordt het water niet overdreven warm
 
De 306-T heeft 1 uitgang met 2 stopcontacten, het maakt niet uit in welke je de verwarming stopt beide contacten schakelen aan bij verwarmen want er zit geen koelfunctie op. Zo te zien heb je deze goed ingesteld, de gemeten temperatuur is de bovenste en de ingestelde temperatuur de onderste.

Indien je een thermostaat op je verwarmingsstaaf hebt staan zet die helemaal open (op de hoogste waarde) zodat niet je verwarming zelf uitgaat en de boel tegen houdt. Daarnaast natuurlijk vooral in het begin even goed controleren met een aparte thermometer.

Om te testen of je inkbird goed werkt kun je in het extra stopcontact ook even een lamp aansluiten, als de lamp aan gaat zou je verwarming ook aan moeten gaan. Even voor de zekerheid, de 'probe' die bij je inkbird zit heb je wel in je aquarium water gehangen zodat hij de temperatuur van het water meet en niet de omgeving?
 
De temperatuur afwijking van de Inkbird zit meestal op max 0.2 graad, plus of min.

Denk dat je je thermostaat op je verwarming hoger moet zetten. Persoonlijk draai ik die altijd naar maximaal.
Sorry maar waar haal je dat eerste vandaan ik vermoed dat je iets door elkaar haalt.
De temperatuur afwijking is max 0,2 graad dat houd simpel in dat als de meter aangeeft bv 24 graden dat deze 0,2 graad er er op of onder zit
Maar dat houd niet in dat de aangeven temperatuur door de inkbird ook de juiste is anders heeft de functie Temperatuurkalibratie (CA) in het menu geen enkele functie
Bij mij gaf de inktbird bv aan dat het water 26 graden was maar was in werkelijkheid maar 23,5 je ziet een behoorlijke afwijking dus (zag sommige vissen al met:brkrond zwemmen :D:D )
 
Laatst bewerkt:
Sorry maar waar hel je dat eerste vandaan ik vermoed dat je iets door elkaar haalt.
De temperatuur afwijking is max 0,2 graad dat houd simpel in dat als de meter aangeeft bv 24 graden dat deze 0,2 graad er er op of onder zit
Maar dat houd niet in dat de aangeven temperatuur door de inkbird ook de juiste is anders heeft de functie Temperatuurkalibratie (CA) in het menu geen enkele functie
Bij mij gaf de inktbird bv aan dat het water 26 graden was maar was in werkelijkheid maar 23,5 je ziet een behoorlijke afwijking dus (zag sommige vissen al met:brkrond zwemmen :D:D )
Ik gebruik zelf ook een 306-T en die van mij had een afwijking van 1 graad. Gelukkig kun je die offset ook programmeren dus inderdaad, je moet hem wel even ijken bij het eerste gebruik!
 
Sorry maar waar haal je dat eerste vandaan ik vermoed dat je iets door elkaar haalt.

Ik heb in totaal 5 stuks ITC-306T in huis gehad. Ik heb in tussen 2 x een probe vervangen. T.o.v. de in ijswater gekalibreerde thermometer heb ik bij een Inkbird nog nooit een grotere afwijking dan 0,2 graad gevonden tot op heden. Gelet op de nauwkeurigheid van de referentie meter leek het mij na 7 stuks dus generiek, maar blijkt dit niet helemaal te kloppen, alhoewel ik mij afvraag of bij iedereen deze controle is gedaan met een geijkte thermometer.
 
Nog simpeler: leg je hand op je staafverwarming en voel! Heet? Dan heb je niet genoeg wattage voor je bak.

koud? Dan moet je even die themormostaat op je heater zelf een slinger omhoog geven.
 
Ik gebruik zelf ook een 306-T en die van mij had een afwijking van 1 graad. Gelukkig kun je die offset ook programmeren dus inderdaad, je moet hem wel even ijken bij het eerste gebruik!

Ok weet je toevallig hoe je dat moet doen?

-Allemaal bedankt voor de reacties zal het vanavond nog eens rustig doorlezen en kijken wat ik ermee kan
 
Ik zag vandaag toevallig een filmpje omdat ik zat te zoeken naar een duidelijke filmpje voor TS. kwam ik op de ITC 308 waarbij ze zeggen dat dat geen aquarium geschikte apparaat zou zijn vanwege de probe?
Klopt dat?
 
Ok weet je toevallig hoe je dat moet doen?
Dit kom je tegen tijdens het instellen. SET knop 3 sec indrukken en dan met de SET knop schakelen tussen de functies. Functie CA (calibratie) geef je de offset dus aan met wat hij meet en wat de werkelijke temperatuur is. Als hij bijvoorbeeld 23c meet terwijl het 22c werkelijk is dan vul je daar -1 in. Als hij 23c meet en het is werkelijk 25c dan vul je +2 in etc. Dit is geen automatische kalibratie maar moet je dus zelf met een geijkte thermometer doen en handmatig invullen.
 

Ja dat klopt, maar er is ondertussen ook een volledige kunststof probe, welke wel geschikt is voor het aquarium. Met de "oude" sensor komt ik ongeveer aan een 2 a 3 jaar gebruiksduur, waarna deze moet worden vervangen is mijn ervaring. Ik heb nog geen nieuwe aqua uitvoering in huis, maar ga die de volgende keer wel bestellen.
 
Ja dat klopt, maar er is ondertussen ook een volledige kunststof probe, welke wel geschikt is voor het aquarium. Met de "oude" sensor komt ik ongeveer aan een 2 a 3 jaar gebruiksduur, waarna deze moet worden vervangen is mijn ervaring. Ik heb nog geen nieuwe aqua uitvoering in huis, maar ga die de volgende keer wel bestellen.
Weet jij toevallig waar ik die kan bestellen?
 
Ik heb in totaal 5 stuks ITC-306T in huis gehad. Ik heb in tussen 2 x een probe vervangen. T.o.v. de in ijswater gekalibreerde thermometer heb ik bij een Inkbird nog nooit een grotere afwijking dan 0,2 graad gevonden tot op heden. Gelet op de nauwkeurigheid van de referentie meter leek het mij na 7 stuks dus generiek, maar blijkt dit niet helemaal te kloppen, alhoewel ik mij afvraag of bij iedereen deze controle is gedaan met een geijkte thermometer.
Natuurlijk met een geijkte temperatuurmeter
Vond de afwijking van de inktbird ook nog al fors dus de buurman verzocht om van zijn werk een geijkte temperatuurmeter mee te nemen ( is lab medewerker)
resultaat was het zelfde als bij mijn meting dus tja er kan dus een afwijking in zitten in de gemeten temperatuur ten op zicht van de weer geven temp door de inktbird
Wat ik ma dan weer afvraag klopt je gebruikte (T.o.v. de in ijswater gekalibreerde thermometer) meting wel gaat deze niet in de fout kan me zo voorstellen dat er een afwijking gaat plaats vinden bij hogere temperaturen.
 
Wat ik ma dan weer afvraag klopt je gebruikte (T.o.v. de in ijswater gekalibreerde thermometer) meting wel gaat deze niet in de fout kan me zo voorstellen dat er een afwijking gaat plaats vinden bij hogere temperaturen.

Gelet op de specificatie zou je zeggen van wel, maar ja................


Afwijking op afwijking op afwijking, wie weet scheelt het absoluut wel 1 graad, ik weet het niet, maar ik vermoed dat het toch kleiner is in de praktijk. Blijkbaar heb ik 7 x een "goede" sensor getroffen, maar zijn er ook wat minder goede sensoren bij, aldus de totale ervaring
 
Volgens mij is de probe van een ITC-306T en een ITC-308T identiek aan elkaar. Anders even een belletje of emailtje naar Inkbird doen. Zijn zeer hulpvaardig is mijn ervaring.
zal ik even doen.
Dankje
 
Natuurlijk met een geijkte temperatuurmeter
Vond de afwijking van de inktbird ook nog al fors dus de buurman verzocht om van zijn werk een geijkte temperatuurmeter mee te nemen ( is lab medewerker)
resultaat was het zelfde als bij mijn meting dus tja er kan dus een afwijking in zitten in de gemeten temperatuur ten op zicht van de weer geven temp door de inktbird
Wat ik ma dan weer afvraag klopt je gebruikte (T.o.v. de in ijswater gekalibreerde thermometer) meting wel gaat deze niet in de fout kan me zo voorstellen dat er een afwijking gaat plaats vinden bij hogere temperaturen.
Je kan 2 punten behoorlijk nauwkeurig controleren.

0°C: ijsblojes in een glas, beetje water, en een handdoek er om heen. Beetje roeren, en 3 minuten wachten.

100°C: gewoon proper water (osmose of gedestilleerd) koken. Eventueel kan je nog corrigeren op luchtdruk als je te veel afwijkt.

Maar eerlijk, een thermokoppel is een zeer stabiele en nauwkeurige manier om temperatuur te meten. Ik kan me echt niet voorstellen dat je meer dan 0,2°C er naast gaat zitten.
En dan wordt het al snel irrelevant voor een aquarium.
 
Volgens mij is de probe van een ITC-306T en een ITC-308T identiek aan elkaar. Anders even een belletje of emailtje naar Inkbird doen. Zijn zeer hulpvaardig is mijn ervaring.
Telefoonnummer werkt niet van ze. en gemaild nog geen respons. weet jij toevallig hoe "snel"ze zijn met mailen/bellen?
 
Krijg je dan zo een nieuwe sensor thuis gestuurd of is dat echt kopen kopen? :D
 
Sensor was wel gewoon echt kopen, maar was ook buiten de garantie termijn van 1 jaar
 
kan nog steeds niet de juiste sensor vinden :) voor de ITC-308
 
Al die sensoren zijn 1 pot nat en die van de ITC-306T past heus wel op de 308. Voor de zekerheid kan je even op antwoord wachten maar het is gewoon een simpele probe die de temperatuur doorgeeft, zie geen reden waarom die per type anders zou moeten zijn. Deze staat gewoon specifiek bij de ITC-306T omdat die vaak voor aquaria gebruikt worden en de 308 meer een 'brewers' ding is.

Zo kan je ook een 12 inch sensor kopen die past op al die modellen: https://www.ink-bird.com/products-accessory-12in-Sensor.html
 
Al die sensoren zijn 1 pot nat en die van de ITC-306T past heus wel op de 308. Voor de zekerheid kan je even op antwoord wachten maar het is gewoon een simpele probe die de temperatuur doorgeeft, zie geen reden waarom die per type anders zou moeten zijn. Deze staat gewoon specifiek bij de ITC-306T omdat die vaak voor aquaria gebruikt worden en de 308 meer een 'brewers' ding is.

Zo kan je ook een 12 inch sensor kopen die past op al die modellen: https://www.ink-bird.com/products-accessory-12in-Sensor.html

Ok, dan koop ik dat liever die je eerder had gestuurd maar waarom zeggen ze NO COOLING?
 
Het is inderdaad 1 productpagina voor die 306-T waar je de verschillende regio modellen kunt selecteren, en als extra die speciale aquarium probe :) Ik zou me er geen zorgen om maken!
 
ik zou mij om die stalen probe geen zorgen maken,die is ip68 gecertificeert,ik heb hem zelf al 3,5 jaar in mijn bak hangen hangen zonder problemen
 

Terug
Bovenaan