Inline heater maken met Eheim thermocontrol en bouwmarktonderdelen.


Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
948
Leeftijd
51
Euhm...

Ben er uit. Heb veel te lang liggen dubben voor een Hydor inline heater maar doe het niet wegens een twijfelachtige reputatie. Op dit forum lijkt er vooral in de vroege modellen nogal wat defecten te zitten en bij de recentere gebruikers lijkt het een heel stuk beter te gaan echter krijg ik de indruk dat het verwarmingselement zelf wat aan de korte kant is voor 200/300W dus ook veel plaatselijke hitte. Ook las ik een paar keer dat het vermogen niet goed in warmte wordt omgezet dus een matige efficientie. Aldus wat ik lees op dit forum.

Het grote pluspunt zou zijn dat de warmte beter door de bak gespreid kan worden met een inline heater ivm hogere stroming langs het verwarmingselement wat een pluspuntje is en hopelijk ook een nette bak om te zien.

De Eheim vind ik opmerkelijk lang dus ook wat meer spreiding van de warmte en meer oppervlak voor warmte afgifte. Een mechanische schakelaar prefereer ik boven een digitale en ik lees er eigenlijk weinig verkeerds van op wat afstel issues van de schaalverdeling maar dat ligt denk ik niet direkt aan het produkt.

Heel lang voor de 150 of 200W versie getwijfelt. De calculator geeft 92W voor 270L en 150W zou voldoende moeten zijn echter denk ik zelf dat de kamer temperatuur in de winter nog wat lager kan als 18C. Vorige week had ik dat in de woonkamer en met trui aan was het gewoon heet dus toch voor een iets zwaardere gekozen.
In theorie zou een overbemeten heater sneller aan/uit schakelen en tot snellere slijtage van het schakelelement leiden, vandaar de twijfel voor een relatief lichte heater.

Dus vanmiddag de stoute schoenen aangetrokken en bij Maanvis de Eheim meegenomen en hun shop bewonderd.

Waar ik het meeste tegenop zag is het afdicht rubber vinden om de thermostaat in de buis te klemmen en icm een slanke buis. Gelukkig hadden ze bij de Praxis een Sencys Overgangsrubber 32x40 (verpakking, op het grijze rubbber staat 30x40) welke zeer strak op de kop en glas past! En dat is een hele zorg van lekkage minder.
Ook dat een pvc buis van 40mm volstaat maakt de bouw een heel stuk compacter als gedacht!

Meteen een Y-stuk van 40mm erbij meegenomen om te kijken of het past en eigenlijk kan het maar net! De Eheim kop is dikker als de Juwel en Sera die ik defekt thuis heb liggen maar het mooie is wel dat ik de samenstelling met een heel dun laagje vaseline in elkaar kon schuiven.
Het laagje heb ik bewust zo dun gedaan zodat de druk van het rubber de vaseline op de ribbels wegdrukt tussen de ribbels in zodat de passing heel stroef wordt.

Voorlopig nog niet alle onderdelen in huis gehaald omdat ik eerst even de routing wil bekijken voor de aansluitingen.

Wat ik wel vast gedaan heb is in de Y-stuk met een vijl een sleuf heb gemaakt omzo weinig mogelijk lucht onder de kop te houden.

Vooralsnog ziet het er redelijk elegant uit. Wordt vervolgd dus.

mvg, Erik

DSC02366.JPG


DSC02367.JPG


DSC02369.JPG


DSC02372.JPG


DSC02373.JPG


DSC02374.JPG


DSC02375.JPG


DSC02377.JPG
 
Laatst bewerkt:
Laat je ook nog water door de buis stromen?

Dit kan zo helemaal niet , tenzij er water doorheen stroomt .
 
Ga je de heater met een externe thermostaat aansturen?

Want op deze mannier werkt de Eheim thermostaat niet.
Er staat een minimum water level op de heater. Maar ik denk niet dat er nu voldoende water bij de markering komt.

Dus zal de heater mogelijk te laat uitgaan. En zal ook niet binnen de opgegeven hysteresis werken.
 
Heb ik dan alle moeite voor niets gedaan door de sleuf tot de watergrens er in te veilen? Is een ontluchtingssleuf hoor misschien is je dit in de eerste post ontgaan.
En bij ontluchting bedoel ik geen vacuum hoor dan komt er een vloeistof in de plaats.

Als je een goede oplossing weet wil ik die graag overwegen. Water er in doen ja das een begin.

mvg, Erik
 
Benieuwd wat het gaat worden ik volg.
 
Volgens mij sluit die zwarte ring niet waterdicht tegen het glas van de heater; zo lekt hij nog steeds. Maar ik kan me vergissen.
 
Volgens mij sluit die zwarte ring niet waterdicht tegen het glas van de heater; zo lekt hij nog steeds. Maar ik kan me vergissen.

HIj is volledig onderdompelbaar en de waterlijn staat er op ;)

Mooie link Albert! ga ik lezen!

Gisteravond nog flink wezen stoeien met de JBL sproeibuizen voor de routing naar de aansluitingen op de Y-stuk. Ik wil toch proberen om het rubber op de waterlijn te krijgen zodat bij pompuitval hij niet droogvalt en bij eventuele lekkage (wat bijna niet kan want hij past erg strak over de kop en in PVC). Ook wil ik nog normaal bij de stelknop komen en lezen.

In mijn geval is er een koker in mijn bak maar denk dat het ontwerp moet uitblinken in eenvoud en voor anderen makkelijk te modificeren is naar hun bak. Het Y-stuk en de rubber is een mooi begin waar iedereen eigenlijk al een basis heeft om zelf iets te knutselen. Dit zijn 40mm diameter onderdelen dus mooi slank.

Moet ook nog iets vinden om hem tegen het glas te bevestigen.

mvg,

DSC02378.JPG


DSC02380.JPG
 
Hoe gaat het water er doorheen?: Is het een overloop of is het je opvoerkant van je pomp?
 
Vooral mijn vraag op dit moment:
Waarom niet volledig buiten je bak en in lijn met je pomp?
 
Vooral mijn vraag op dit moment:
Waarom niet volledig buiten je bak en in lijn met je pomp?

Bak staat vrij in de woonkamer, echter heb ik een JBL 401 en 402 die in het kastje van 40x40x65cm moet inclusief de rest dus wat niet in de kast hoeft komt in de koker. daarom dus ook dat de stelknop bereikbaar moet zijn.

Heb je al een idee waar ik de groene slang op ga aansluiten? ;)

Zullen we bij topic blijven: inline heater. letterlijk dus muv de stelknop dus meer inline als je op de youtubes ziet met de T-stuk daar kies ik een Y voor.
 
Hoe gaat het water er doorheen?: Is het een overloop of is het je opvoerkant van je pomp?
van onder naar boven. andersom wordt hij niet ontlucht dan blijft de lucht er in zitten. je kan met een kniestuk een overloop maken maar ik gebruik de sproeibuis voor brede warmte vermenging door de bak.
 
Is die koker geen droogkamer? of dat hij daarvoor gebruikt is?

En trouwens, ik zou hem gewoon in de bak hangen, met planten er voor, zie je hem niet meer.
 
HIj is volledig onderdompelbaar en de waterlijn staat er op ;)
Ja, maar dan hoeft die ring nog niet waterdicht zijn afgesloten? De doorvoer aan binnenkant van het glas is gesealt, al het plastic ombouw er om heen niet. Maar als ik ongelijk heb zie je het vanzelf wel gebeuren.
En trouwens, ik zou hem gewoon in de bak hangen, met planten er voor, zie je hem niet meer.
Ik ook, is eenvoudiger en geeft minder kans op problemen bij storingen.
 
Heb ik dan alle moeite voor niets gedaan door de sleuf tot de watergrens er in te veilen? Is een ontluchtingssleuf hoor misschien is je dit in de eerste post ontgaan.
En bij ontluchting bedoel ik geen vacuum hoor dan komt er een vloeistof in de plaats.

Als je een goede oplossing weet wil ik die graag overwegen. Water er in doen ja das een begin.

mvg, Erik

Ik vermoed dat de thermostaat niet correct gaat werken. Daarom ook een externe regeling.
Heater op 29 graden zetten en de externe thermostaat op 25 graden.
Voeler in de bak, en gaan.

Volgens mij sluit die zwarte ring niet waterdicht tegen het glas van de heater; zo lekt hij nog steeds. Maar ik kan me vergissen.

Dit zou zomaar waar kunnen zijn. De glazen staaf is wel waterdicht. Maar tussen het glas en de kunstof dop zit ruimte. Denk dat het water hier tussen komt.

Mijn inziens had je beter een titanium kunnen nemen. En het ding compleet in het pvc doen. Enkel het netsnoer via een wartel of kit naar buiten laten komen.

Titanium heeft altijd externe thermostaat nodig.
 
oeps, ik heb dezelfde, en die hangt al 3 jaar helemaal onder water, zal hij toch wel waterdicht zijn neem ik aan, want ik heb nog geen schok gehad als ik in het water kom.
 
oeps, ik heb dezelfde, en die hangt al 3 jaar helemaal onder water, zal hij toch wel waterdicht zijn neem ik aan, want ik heb nog geen schok gehad als ik in het water kom.
Ja, hij is wel waterdicht. Maar alleen het verwarmingselement en de elektrotechniek 'in' het glazen buisje. Er kan geen water bij de spanning voerende delen komen. De zwarte plastic ring en draaischijf zijn volgens mij niet waterdicht.

Maar Erik zal wel verslag doen van het resultaat, ik kan me ook vergissen. Maar als ik mijn Eheim uit het water haal loopt er altijd een beetje water tussen de ring en het glas uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P JIS IEC Klasse Betekenis
0 JIS 0 IP-x0 Geen Geen bescherming
1 JIS 1 IP-x1 Drupdicht Type I Geen schade indien onderhevig aan vallende druppels
2 JIS 2 IP-x2 Drupdicht Type II Geen schade indien onderhevig aan vallende druppels op een 15° gekanteld apparaat.
3 JIS 3 IP-x3 Spatdicht Geen schade indien besproeid (10 l/min) onder een hoek -60° tot 60°
4 JIS 4 IP-x4 Plensdicht Geen schade indien besproeid (10 l/min) onder eender welke hoek
5 JIS 5 IP-x5 Sproeidicht Geen schade indien bespoten (12,5 l/min) onder eender welke hoek
6 JIS 6 IP-x6 Waterbestendig Geen water indringing indien bespoten (100 l/min) onder eender welke hoek
7 JIS 7 IP-x7 Dompeldicht Geen water indringing indien ondergedompeld (30 min op 1 m)
8 JIS 8 IP-x8 Waterdicht Blijft bruikbaar onder water onder opgegeven omstandigheden
9 JIS 9 IP-x9 Vochtdicht Blijft bruikbaar bij een vochtigheidsgraad van meer dan 90% of besproeien onder hoge druk
 
duidelijk Bertus hahahahah
 
Kijk maar welke code jij hebt.
 
Er rijden meer auto,s van hetzelfde merk, he.
 
Die verwarming is waterdicht ja!!! Dat ZEGT toch iedereen hier.

LEES EENS.

De plastic ring OM de glazenbuis is niet waterdicht. Dus als jij de afdichting om het plastic doet, is er kans dat het water erlangs loopt, en uit de draai ring komt.

Dat staat LOS van de waterdichtheid van de glazen buis met electronica.
 
Die verwarming is waterdicht ja!!! Dat ZEGT toch iedereen hier.

LEES EENS.

De plastic ring OM de glazenbuis is niet waterdicht. Dus als jij de afdichting om het plastic doet, is er kans dat het water erlangs loopt, en uit de draai ring komt.

Dat staat LOS van de waterdichtheid van de glazen buis met electronica.



Ja, en ?? Dat wisten we toch al lang? Heb ze zelf ook, hoor. op de plank liggen.

Heb verder een centrale waar de andere in een stekkerdoos zitten. van 300 watt. ALLEEN een verrwarming. geen element.
 
Die verwarming is waterdicht ja!!! Dat ZEGT toch iedereen hier.

LEES EENS.

De plastic ring OM de glazenbuis is niet waterdicht. Dus als jij de afdichting om het plastic doet, is er kans dat het water erlangs loopt, en uit de draai ring komt.

Dat staat LOS van de waterdichtheid van de glazen buis met electronica.

De ring met opdruk is kunststof, echter de afschuining tussen glas en ring is hard rubber. Het rubber is zichtbaar in de sleuf die ik in het Y-stuk heb geveild dus het glas gaat 100% in de waterstroom. Ik hoop dat dit voorlopig voldoende info voor je is om je zorgen weg te nemen.

Een discussie of hij waterdicht is is vrij nutteloos: staat op de verpakking.

Ben nog bezig met het zoeken van slangpilaren en toegankelijkheid mbt schoonmaken dus bezoekje aan de vijverboer wordt gepland.
 
Ze worden al jaren plat onderin het aquarium gelegd. Werken ze het beste.
 
Ze worden al jaren plat onderin het aquarium gelegd. Werken ze het beste.

Ik ben het een keer met Bertus eens, de mijne hangt al jaren helemaal onder water, zonder problemen. Of verzoek ik nu de goden?
 
Nee. hoor. wordt al langer gedaan ,ALS het er op staat.

Plat geeft een betere warmteafgifte, dan staand,
 
Warm water wat opstijgt , schakelt de thermo uit.

Als hij plat ligt en gaat omhoog, niet langs de thermo.
 
Is ook een beetje afhankelik van je stromingsrichting. Als je een horizontale stroming hebt (draaikolk richting natuurlijk) is de stroming tov een vertikaal element ideaal maar met een sproeibar van achter naar voren (vertikale stroming) gaat idd de warmte omhoog naar de thermo. Is ook een beetje een nadeel van een inline heater echter kies ik voor beide dus een hoge stroming door de pvc waardoor de warmteopbouw over de lengte van het element veel minder is dan een kalme opwaardse stroom in de bak. Ik ga ervan uit dat dit verschil in honderdste graden zak zijn bij een hoog volume.
Wel geef ik dan de voorkeur om de warmte door de spraybar over de rechter zijde van de bak uit te smeren en dus niet de element in een hoek te plaatsen in de bak met lage stroming.

Dat de hysterie van 0.5C een probleem geeft bij een hoge stroming (450L/h) door een 40mm buis lijkt me onwaarschijnlijk. Bij dikkere buizen is de stroming aanzienlijk lager. Bij een inline heater als deze zou je van de thermostaat richting verwarmingselement de stroming moeten hebben dus een lus van filter naar bovenzijde langs element naar beneden en weer naar boven richting spraybar. Echter blijft er dan lucht in de pvc buis opgesloten en verbrand je element...
Stroming dus van onder naar boven met een constante hoge aanvoer (en afvoer!) itt een element in de bak.

Ik verwacht dat dit ook ten gunste is voor de levensduur itt het element verstoppen achter de planten ofzo.
 
Levensduur heeft geen bal te maken met de plek waar je hem plaatst maar met de kwaliteit van het bimetaaltje, hoe slechter de kwaliteit hoe eerder metaalmoeheid optreed
 
Die verwarming is waterdicht ja!!! Dat ZEGT toch iedereen hier.

LEES EENS.

De plastic ring OM de glazenbuis is niet waterdicht. Dus als jij de afdichting om het plastic doet, is er kans dat het water erlangs loopt, en uit de draai ring komt.

Dat staat LOS van de waterdichtheid van de glazen buis met electronica.

Dit is de laatste aanvulling die ik hierop wil zeggen.

De verwarmer is waterdicht! Kun je zo onderin je aquarium leggen. Daar is deze voor gemaakt. En daar gaat het hier niet om.

ECHTER

De verwarmer is niet gemaakt om in een stuk pijp te stoppen. Met een seal om een stuk plastic.

De KANS bestaat dat deze in jou opdtelling gaat lekken. Dus dat je seal niet waterdicht is.

DUS IK ZEG NU NIET.

Dat de verwarmer zelf lek is. Deze is IP8 dus waterdicht.

Maar jullie snappen mij toch niet. Dus laat maar.
En veel succes met je verwarmer.
 
Laatst bewerkt:
Mag in een pijp, als die geperrforeerd is. Is die dicht kan de warmte niet weg, en knalt door over verhitting.

Zijn hoezen voor.
 
Dit is de laatste aanvulling die ik hierop wil zeggen.

De verwarmer is waterdicht! Kun je zo onderin je aquarium leggen. Daar is deze voor gemaakt. En daar gaat het hier niet om.

ECHTER

De verwarmer is niet gemaakt om in een stuk pijp te stoppen. Met een seal om een stuk plastic.

De KANS bestaat dat deze in jou opdtelling gaat lekken. Dus dat je seal niet waterdicht is.

DUS IK ZEG NU NIET.

Dat de verwarmer zelf lek is. Deze is IP8 dus waterdicht.

Maar jullie snappen mij toch niet. Dus laat maar.
En veel succes met je verwarmer.

Marcel bedoelt dit:

Heater.jpg


rode pijl = water
groene pijl = water glipt tussen glas en plastiek
blauwe pijl = water lekt tussen glas en plastiek ring

Dat heeft dus effectief:
- niets te maken met de waterdichtheid van het glazen verwarmingsdeel of de elektronica (kortom het verwarmingselement zelf).
Hij verwijst naar de niet-waterdichtheid van het omhulsel (met de eheim bedrukking op) tov de rest van het apparaat.
- niets van doen met de waterdichtheid van de door ts gemonteerde pvc.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan