Insecten uit de tuin voeren?


Ben 2 uur en 4 schepnetten aan bladafval verder, ik dacht er zelfs een te hebben gevonden! Maar heb er alleen een vuil terras, een kleine dode pissenbed en een beetje rugpijn aan overgehouden 😅

Overigens wel 3 libellen larven eruit gehaald, de rotzakken 😬

De vijver lijkt waterpissenbed arm te zijn, of ik heb te slechte ogen.

Het is nog te vroeg in het jaar om ze zomaar overal te vinden. Als je vijverplanten in een bak hebt staan zullen ze daar in zitten. Even plant er uit tillen en een goede shake, krioelt de bak er van.

Zitten ze daar ook niet in zullen ze nooit in je vijver geïntroduceerd zijn.
 
Het is nog te vroeg in het jaar om ze zomaar overal te vinden. Als je vijverplanten in een bak hebt staan zullen ze daar in zitten. Even plant er uit tillen en een goede shake, krioelt de bak er van.

Zitten ze daar ook niet in zullen ze nooit in je vijver geïntroduceerd zijn.
hey maar deze pissenbedden kweken toch helemaal niet meer in 25graden?
Dus in het aquarium ze laten kweken in een tropische bak is dat haalbaar?

Garnalen werken ook goed als afval opruimers en kweken stukken beter. En eten niet je planten op zoals pissenbedden dat wel zullen doen.
 
hey maar deze pissenbedden kweken toch helemaal niet meer in 25graden?
Dus in het aquarium ze laten kweken in een tropische bak is dat haalbaar?

Garnalen werken ook goed als afval opruimers en kweken stukken beter. En eten niet je planten op zoals pissenbedden dat wel zullen doen.

Over het kweken kan ik niet veel zeggen. Ik heb geen ervaring met warm water. Maar de beestjes komen vrijwel wereldwijd voor, dus wie weet.

Ze eten enkel detritus, en laten levend groen met rust, tenzij er niet anders te krijgen is. Ze filteren ook deels algen uit het water.
 
hey maar deze pissenbedden kweken toch helemaal niet meer in 25graden?
Dus in het aquarium ze laten kweken in een tropische bak is dat haalbaar?

Garnalen werken ook goed als afval opruimers en kweken stukken beter. En eten niet je planten op zoals pissenbedden dat wel zullen doen.
Ik heb een beetje rond geneusd. Ideale kweektemperatuur is 21graden. Zo long de temperatuur niet onder de 15 zakt zal er kweek zijn. Wel leven ze een stuk korter in warmer water, omdat de stofwisseling wordt versneld in warmer water.

Kweek wordt gestimuleerd door seizoenen te simuleren. (Temperatuur langzaam ophogen tot gewenste kweektemperatuur)
 
Ze eten enkel detritus, en laten levend groen met rust, tenzij er niet anders te krijgen is. Ze filteren ook deels algen uit het water.

Dat wordt ook van de normale pissenbedden gezegd. Desondanks maak ik me er wat zorgen over.
In mijn 'mossarium' heb ik springstaartjes, miljoenpoten en pissenbedden als clean-up crew.
Ik heb er bladeren aan toegevoegd, en voer ag en toe ook wat komkommer, wortel, paprika etc.

Hoewel ze de mosse met trust lijken te laten, zie ik wel degelijk aangevreten bladeren van de wilde aardbei die erin staat.
Ondanks dat er dus voldoende detritus aanwezig is... 😬
 
Dood geslagen muggen droog ik, en verkruimel ze daarna boven de bak...Werkelijk een feestmaal voor de vissen.
 
Geef bladluizen, straks weer volop te vinden in de topjes van de planten. Bakje eronder en kwastje erlangs.
Ik heb dit geprobeerd, ze zaten op blaadjes van een sierkers boompje in de tuin. Heb 2 blaadjes wrin gegooid, waren zo weg inderdaad 😅
 
M'n zwarte neon's zijn een stuk blijer met muggen in huis dan ik, als ik ze te pakken krijg gooi ik die tot veel plezier van de heren/dames in het aquarium. Zelfde met motjes en andere vliegjes.
 
Ik ga altijd bij basisscholen en kinderdagverblijven langs met een potje en een kammetje.🤣
 
Ik ga die kinderen toch niet verzuipen?:oops:
Behalve dat dat wreed en onnodig is, is het nog strafbaar ook!!
 
Nou zeg.
Daar heb je me mooi tuk.
Dat had ik niet door.🙃
 
Tipje: Als je een GFT kliko hebt, dan kun je zeker in de zomermaanden vroeg op de dag (voordat de zon erop staat) met een kwastje en een bakje vliegenmaden vangen. Veilig, want leeft op je eigen groenafval en voedzaam.
 
Even een update over de microwormen. Ik had vier potjes opgestart, maar allen zijn gaan schimmelen. Niet vreemd want er waren wel een aantal aandachtspunten...
1. De dag dat de microwormen werden verzonden was het buiten 30 graden, niet bepaald ideale omstandigheden voor microwormen...
2. Ik heb geen gist toegevoegd, echter dit zorgt er kennelijk voor dat er CO2 vrij komt.
3. De laag havermout was misschien iets te hoog en nog iets te warm toen ik de entcultuur heb toegevoegd.

Als het goed is komt vandaag of morgen een nieuwe entcultuur binnen, en dan start ik een nieuwe poging.
 
Met de wormen geen ervaring
Maar wat je beschrijft lijkt heel erg op een zuurdesum kweek. (voor zuurdesum brood)
zet de potjes volgende keer eerst 10 minuten open buiten buiten zitten meer gistcellen in de lucht

het natuurlijk gist dat in het potje gaat groeien gebruikt de suikers uit de havermout als voedingsbron.
Als je er een dichte deksel op doet die afsluit raakt de zuurstof in de pot op en gaat het gist co2 en alcohol produceren (bio co2 werkt ook zo)
als het alcohol precentage oploopt gaan de wormen waarschijnlijk dood het gist in ieder geval wel bij een % of 6 alcohol

controleer of de deksel wel zuurstof toe laat?
voor zuurdesem is een weckpot zonder de rubber ring perfect als pot.
Ik zou de havermout kweek eerst een week zonder wormen laten gaan om te kijken of het proces goed op gang komt.
zuurdesem heeft naar een paar dagen overigens elke dag een beetje verse tarwebloem/water nodig.
en af een toe een flinke uitnamen om op gang te blijven de hoeveelheid water luistert best nauw
er moet geen vrij water aan het oppervlak onstaan
 
Laatst bewerkt:
Ga ik meenemen Bart, bedankt voor de tips! Moet goed komen dit keer.

Heb me zojuist meteen laten verleiden tot de aankoop van wat 'blackworms'. Ik kom ze hier in Nederland niet zo vaak tegen, maar met name in de V.S. zijn ze erg lovend over. En onder de Walstad aquaria las ik dat er behoorlijk wat mensen waren die een groep van deze wormen gaande houden in het aquarium, waarbij de wormen door het substraat graven en mulm opruimen die op de bodem terecht komt. Daarnaast bevorderen ze de uitwisseling van voedingsstoffen tussen de waterkolom en de bodem, en vormen ze een kruipend buffet voor oplettende vissen.

Ik denk dat ik een deel in het aquarium los laat, en dan zo dicht mogelijk bij de bodem zodat de vissen ze niet direct oppeuzelen, en een deel in een apart bakje om te kijken of ik een kweek in stand kan houden.
 
Blackworms kweken is echt heul makkelijk, je hebt er vooral veel geduld voor nodig haha! Ze kweekten hier in alle bakken wel geslachtelijk voort eigenlijk.
 
Hier ook dieren uit eigen tuin, heb 3 waterbakken staan van 200 liter per stuk. In 1 bak watervlooien toegevoegd en in de andere bakken niks maar ook daar zwemt genoeg in.
 

Bijlagen

  • 20220527_194652.jpg
    20220527_194652.jpg
    224.9 KB · Weergaven: 85
De microwormenkweek is officieel geslaagd!
In de video wat beelden:



Ik heb ook 'blackworms' aan het aquarium toegevoegd eerder op de dag, de vissen kwamen er wel op af, maar de meeste wisten de bodem wel te bereiken en zijn ondertussen 'verdwenen'.
The cleaning crew has arrived 🧹
 
Bij ons thuis worden alle gevangen vliegen inmiddels gedroogd, en tot voer vermalen. Zwarte Neons worden heulemaal gek...
 

Terug
Bovenaan