Wat is er nieuw

Interne Atomizer

• Onderwerp starter Onderwerp starter David De Meulemeester
  • Startdatum Startdatum
D

David De Meulemeester

Guest
6A74E73F-CE76-4008-986C-D45C12E533DD.png

Vraagje :
Ik heb nog nooit met CO2 gewerkt in mijn aquarium, nu kwam ik deze tegen op het net en vroeg mij af of dit goed zou zijn (om te beginnen)
Ik werk met een interne filter van juwel en deze zou je moeten plaatsen in de stroming van de filter..
Grtn

Ik weet zo niet meer wie maar een lid hier schreef deze week nog dat zo een goed bevalt en dat het weinig luchtbelletjes in het water geeft. Zelf werk ik met de flipper van Dennerle.

@benvo heeft er 1 dacht ik
Maar schijnt goed te werken

Werkt prima. Had er vroeger 1 in mijn Juwel Lido en heb daar mooie resultaten mee kunnen maken.

Ik heb een soortgelijke van intense bazooka. Werkt hartstikke goed.

Ik had hem eerst ook op de uitstroom staan, maar ik vond het 7-Up effect toch hinderend, al viel het hartstikke mee. Nu hangt ie bij de instroom zodat de co2 via het filter de bak in gaat, supergoede oplossing doordat de co2 de filter door gaat (soort reactor) en geen belletjes in de bak.

Ik had hem eerst ook op de uitstroom staan, maar ik vond het 7-Up effect toch hinderend, al viel het hartstikke mee. Nu hangt ie bij de instroom zodat de co2 via het filter de bak in gaat, supergoede oplossing doordat de co2 de filter door gaat (soort reactor) en geen belletjes in de bak.

dus op die manier heb je geen aparte co2 nodig? gewoon aan de uitstroom van filter plaatsen en klaar?

dus op die manier heb je geen aparte co2 nodig? gewoon aan de uitstroom van filter plaatsen en klaar?
??? Wat bedoel je hier mee? Een Intense bazooka sluit je aan op je CO2 toevoer slangetje. Het geeft een fijne bubbeltjes stroom die ik bijvoorbeeld onder mijn spraybar heb staan waardoor de belletjes in het water geduwd worden.

Hier zie je hoe het werkt en je sluit deze aan op je co2 set.

Volgens het bovenstaande principe gebruik ik de Intense Bazooka ook. Alleen is mijn uitstroom behoorlijk minder, je ziet veel minder belletjes bij mij. Maar dat kan je natuurlijk instellen zoals je zelf wilt.

De hoeveelheid bellen is inderdaad afhankelijk van wat je ermee wil bereiken en van je waterwaarden😉

De hoeveelheid bellen is inderdaad afhankelijk van wat je ermee wil bereiken en van je waterwaarden😉
Nou, John. In mijn geval ligt dat misschien wat anders, de diffuser is aangesloten op een automaat. De waterwaarde heb ik dus vooraf ingesteld. Daarom maakt het niet uit of ik in een korte tijd veel CO2 inbreng of in een wat langere tijd wat minder. Zelf vind ik een minder zichtbare stroming mooier én er is een betere opname van de CO2, meen ik.

zit me dan weer af te vragen 1 moet je niet veel meer co2 geven om het zelfde effect te bereiken als in de uitstroom
2 hoe reageert de bacteriecultuur in je filter er op

Ik vraag me ook altijd af of veel co2 geen kwaad kan in de filter maar als ik daar de reacties op lees dan zou dat reuze meevallen en het gaat pas mis als je extreem veel toevoegt via je filter. Zal hier niet snel gebeuren denk ik.

1 moet je niet veel meer co2 geven om het zelfde effect te bereiken als in de uitstroom

Ik zou juist zeggen minder. De co2 wordt juist beter opgelost omdat de mini belletjes helemaal door de slang naar het filter gaan, door je filter heen (een soort giga reactor) en weer naar buiten. Rechtstreeks in je bak bij de uitstroom zal je toch een verlies hebben omdat er altijd co2 belletjes de oppervlakte zullen bereiken (ook al minimaal). Vervolgens wordt het co2 rijke water meteen door heel de bak geblazen, zodat alle planten een optimale opname hebben, en minder "dead spots".

2 hoe reageert de bacteriecultuur in je filter er op

Heb er nog nooit een negatief effect op gemerkt. Bovendien staat de co2 hier niet 24/7 aan, maar hoogstens 2-3 uurtjes per dag dmv ph-controller. Kan me ook niet voorstellen dat een relatief lage co2 dosis aanmerkelijk de bacteriecultuur zou aantasten. Maar dat is gebaseerd op mijn gevoel en de ervaring dat ik de eerste persoon nog moet tegenkomen die op deze manier aantoonbare problemen kreeg in zijn bak.

Hier zie je hoe het werkt en je sluit deze aan op je co2 set.

Haha, deze staat ook wel echt op tienduizend bubbels per minuut als je het mij vraagt. Bij mij in de bak is er zo'n mega nevel niet te zien

Ik begrijp niet wat je zegt. Op mijn manier plaats je de diffuser bij de instroom, niet de uitstroom. Je hebt nog steeds een co2 fles en diffuser nodig.

artikelen nodig voor co2 met diffuser
co2 fles met drukregulator
SAM_1206.JPG

magneetventiel
SAM_1207.JPG

schakelklok voor magneet ventiel
SAM_1208.JPG

terugslagklep
SAM_1209.JPG

diffuser
SAM_1210.JPG

en een aantal meter co2 slang

De stikker op de fles is zelfs onzichtbaar gemaakt😀😉

Ik zou juist zeggen minder. De co2 wordt juist beter opgelost omdat de mini belletjes helemaal door de slang naar het filter gaan, door je filter heen (een soort giga reactor) en weer naar buiten. Rechtstreeks in je bak bij de uitstroom zal je toch een verlies hebben omdat er altijd co2 belletjes de oppervlakte zullen bereiken (ook al minimaal). Vervolgens wordt het co2 rijke water meteen door heel de bak geblazen, zodat alle planten een optimale opname hebben, en minder "dead spots".

Heb er nog nooit een negatief effect op gemerkt. Bovendien staat de co2 hier niet 24/7 aan, maar hoogstens 2-3 uurtjes per dag dmv ph-controller. Kan me ook niet voorstellen dat een relatief lage co2 dosis aanmerkelijk de bacteriecultuur zou aantasten. Maar dat is gebaseerd op mijn gevoel en de ervaring dat ik de eerste persoon nog moet tegenkomen die op deze manier aantoonbare problemen kreeg in zijn bak.
Waarom staat e.e.a. maar 2 á 3 uurtjes per dag aan? Ook al heb je een pH controller? (Ook ik werk met volautomatisch pH) Je pH gehalte gaat dan op en neer waardoor de kans op baardalg reëel is! Bij staat het 24/7 aan, zoals het hoort.

De stikker op de fles is zelfs onzichtbaar gemaakt😀😉
klopt John maar daar staat ook mijn adres gegevens bij en om die nu in vol ornaat op het forum te showen dat gaat me net te ver😀
voor je het weet staan er hordes mensen voor de deur al dan niet vriendelijke gezind:br:😀😀

Haha, ik vroeg me al af waarom je dat had gedaan om eerlijk te zijn😉

Waarom staat e.e.a. maar 2 á 3 uurtjes per dag aan? Ook al heb je een pH controller? (Ook ik werk met volautomatisch pH) Je pH gehalte gaat dan op en neer waardoor de kans op baardalg reëel is! Bij staat het 24/7 aan, zoals het hoort.
ik vermoed zomaar dat hij bedoelt dat de co2 toevoer geregeld door de pH controller gemiddeld zon 2/3 uur open staat de rest van de tijd staat ie dicht omdat de juiste waarde is bereikt

ik vermoed zomaar dat hij bedoelt dat de co2 toevoer geregeld door de pH controller gemiddeld zon 2/3 uur open staat de rest van de tijd staat ie dicht omdat de juiste waarde is bereikt
Een juiste waarde behoud je nooit zonder continue aanvulling want je hebt altijd te maken met equilibrium.
(wiki: Biologisch of natuurlijk evenwicht: de neiging van ecosystemen na verstoring terug te keren naar de oorspronkelijke toestand)

Een juiste waarde behoud je nooit zonder continue aanvulling want je hebt altijd te maken met equilibrium.
(wiki: Biologisch of natuurlijk evenwicht: de neiging van ecosystemen na verstoring terug te keren naar de oorspronkelijke toestand)
ho wacht even een ph controler werkt tussen ingestelde waarde bij mijn bv tussen een ph waarde 6.95 en 7.05
nu ga zeg je dat dit niet goed zou zijn eigenlijk zeg je de co2 moet continu stromen hoe wou je dan de juiste co2 waarde bereiken en behouden
daar zal altijd een schommeling in zitten lijkt me door de wissel werking tussen planten en water spiegel lees beweging

Dat heeft u correct. Het verschil van pH waarde van 6.95 en 7.05 is nog steeds een definitie van onstabiele CO2 waarden

Oh, ik begreep dat Ts werkt met een automaat (pH controller) en zo'n ding staat 24/7 aan.

Oh, ik begreep dat Ts werkt met een automaat (pH controller) en zo'n ding staat 24/7 aan.

Nee de controller staat inderdaad wel 24 uur aan, maar de co2 toevoer maar 2-3 uur per dag open in de praktijk. Slaat aan bij 6.85 en slaat af bij 6.75. In de regel is dat 2x per dag een uur of anderhalf.

Klopt, maar in de praktijk is het onmogelijk om elk moment van de dag precies zoveel co2 toe te voegen als de planten verbruiken + door uitwisseling de bak uit gaat. Je kan sommige PH controllers wel fijner afstellen dan +-0,05 PH, maar dan slaat dat ding zo achterlijk vaak aan en uit dat het voor mij in elk geval hinderlijk wordt.

Dat heeft u correct. Het verschil van pH waarde van 6.95 en 7.05 is nog steeds een definitie van onstabiele CO2 waarden
begrijp de achterliggende gedachte gang maar in hoeverre de planten hier van hinder onder vinden is maar de vraag
denk zelf trouwens dat een continue waarde co2 in welke omgeving met levend materiaal een onmogelijkheid is
laat staan in onze hobby

Ik gebruik geen controller maar een magneetventiel en als het licht aangaat is de ph altijd wat hoger en de indicator dus wat donkerder. Dit geeft in beide bakken geen problemen en zover ik mij herinner is een verschil van 0,3 in de ph nog acceptabel (volgens de oude gids HVA alhier).
Dit is vrij snel weer bijgetrokken in de bak en dan is de continutest weer op kleur.

Ik gebruik geen controller maar een magneetventiel en als het licht aangaat is de ph altijd wat hoger en de indicator dus wat donkerder. Dit geeft in beide bakken geen problemen en zover ik mij herinner is een verschil van 0,3 in de ph nog acceptabel (volgens de oude gids HVA alhier).
Dit is vrij snel weer bijgetrokken in de bak en dan is de continutest weer op kleur.
hier dan wel een controller ik merk niet eens dat de indicator van kleur veranderd dus dat instabiele zal wel loslopen John
daarnaast staat me iets van bij uit de biologieles dat planten ook de mogelijkheid hebben om een zekere voorraad aan te leggen van voedingsstoffen

Eén van de meest onderschatte, maar ook onbekende aspecten bij het afstellen van CO2 is het begrip 'stabiliteit'. Men gaat ervan uit dat als je een paar uur voordat het licht aangaat je CO2 aangezet word en dit gedurende de dag toevoegt dat je spreekt over stabiele CO2.
Of dat men een pH controller afstelt op vastgestelde minimum en maximum waarden, dat alles prima is afgesteld.
Helaas... dat is niet wat er word bedoeld met een stabiele CO2. En dat is ook de valkuil waar de meeste mensen in trappen. En dat is ook de reden waarom veel mensen steeds last blijven houden van alg als ze CO2 toevoegen. (oorzaak zoals voeding en licht buiten beschouwing gelaten).
En ook het gebruik van een pH controller geeft hierbij geen oplossing om van fluctuaties af te komen.

Eén van de meest onderschatte, maar ook onbekende aspecten bij het afstellen van CO2 is het begrip 'stabiliteit'. Men gaat ervan uit dat als je een paar uur voordat het licht aangaat je CO2 aangezet word en dit gedurende de dag toevoegt dat je spreekt over stabiele CO2.
Of dat men een pH controller afstelt op vastgestelde minimum en maximum waarden, dat alles prima is afgesteld.
Helaas... dat is niet wat er word bedoeld met een stabiele CO2. En dat is ook de valkuil waar de meeste mensen in trappen. En dat is ook de reden waarom veel mensen steeds last blijven houden van alg als ze CO2 toevoegen. (oorzaak zoals voeding en licht buiten beschouwing gelaten).
En ook het gebruik van een pH controller geeft hierbij geen oplossing om van fluctuaties af te komen.
is allemaal leuk en aardig maar lijkt me pure theorie met onze middelen krijg je het nooit voor elkaar om en stabiele co2 verhouding te krijgen
en of dat in de natuur zo is :juggle:
wat algen betreft daar is co2 maar een onderdeel van er zijn zoveel factoren die deze kunnen veroorzaken trouwens er zijn zat bakken die geen last van alg hebben zonder co2
en algen horen ook bij het leven zowel onder als boven water
mocht je een idee hebben om met onze beschikbare middelen stabiele co2 te krijgen lees ik het graag van je
theorie is 1 de dagelijkse praktijk is heel anders

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan