Wat is er nieuw

Interne Atomizer

• Onderwerp starter Onderwerp starter David De Meulemeester
  • Startdatum Startdatum
Ik ben het in zoverre met Jaap eens en met het magneetventiel heb ik s morgens minder co2 in de bak dan later op de dag maar in beide bakken geen algen. Er is dus denk ik wel een range wat toelaatbaar is in de waarden.

Ik denk dat het net als met minerale plantenvoeding is.
En CO2 is ook een plantenvoeding.

Zorg dat de plant geen tekort heeft. Stel je planten krijgen in jou bak een tekort rond de 20mg/l CO2.
Dan zorg je dat je op 25 tot 35 mg/l zit.
Dat gedurende de dag. Dan is je CO2 absoluut niet stabiel. Maar wel in overmaat aanwezig. Dus er is geen tekort.

Beetje EI, maar dan voor CO2.

Denk dat we allemaal niet zo door moeten slaan in het gebeuren. 6,95 en 7,05 Dat is 7,00.

Denk dat we allemaal niet zo door moeten slaan in het gebeuren. 6,95 en 7,05 Dat is 7,00.

das nu ook mijn streven rond de ph 7 te zitten co2 indicators kleuren mooi licht groen
de waarde 6,95 7.05 is puur gekozen omdat de co2 dan op een redelijk basis wordt toegevoegd

wat algen betreft daar is co2 maar een onderdeel van er zijn zoveel factoren die deze kunnen veroorzaken trouwens er zijn zat bakken die geen last van alg hebben zonder co2
Klopt. Elke bak heeft algen. Plaats maar eens een 'gezond' blad onder microscoop en bekijk hoeveel plantaardige organisme daar allemaal rondhuppelen.
Maar het gaat erom dat je het minimaliseert en niet laat overwoekeren. En dat bereik je (bijna) altijd met de juiste omgevingscondities:
de juiste CO2 in relatie tot je licht, de juiste co2 waarde in relatie tot je planten, de juiste stroming om de CO2 te transporteren. Als je 1 van deze CO2 gerelateerde zaken niet optimaal op elkaar afstemt krijg je alg. punt (ik laat voeding even buiten beschouwing gelaten)
mocht je een idee hebben om met onze beschikbare middelen stabiele co2 te krijgen lees ik het graag van je
Natuurlijk, daar hebben we immers een forum voor;
Er zijn natuurlijk meer spreekwoordelijke wegen naar Rome, maar dit is een manier die ik gebruik en veel word gebruikt in de wereld van aquascapen:
je moet ALTIJD zorgen dat het aanbod CO2 word afgevlakt. En dat bereik je alleen maar door gecontroleerde ontgassing ofwel oppervlakte agitatie.
Je moet veel meer CO2 (ppm) aanvoeren dan de vraag (of het gewenste ppm) en dmv de oppervlakterimpelring het CO2 niveau afvlakken naar het gewenste ppm.
Dan pas heb je altijd een stabiele CO2 waarden. Het CO2 niveau zal niet zakken omdat je een hoge continue aanvoer hebt, en het CO2 niveau word niet te hoog omdat het overschot word afgevlakt.
En ja; dat kost veel CO2. Maar dat is de prijs die hoort bij optimale CO2 waarden.
theorie is 1 de dagelijkse praktijk is heel anders
Correct, dat probeer ik mijn baas ook altijd uit te leggen... 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan