S
Speedy
Guest
In mijn aquarium heb ik javavarens staan die het zeer slecht doen. Het eerste half jaar ging het goed, ze groeiden en bleven groen, maar na die tijd ging het bergafwaards. Ze groeien nog wel en krijgen nieuw blad, maar dat wordt al weer snel slecht (zie foto). Het begint met erg veel bruine vlekken en dan vergeling, het blad rot gewoon weg. Ook bij de jonge plantjes gebeurd dat al weer vrij snel.
Mijn waterwaardes zijn:
Temperatuur: 24
pH: 7.5
KH: 5.0
GH: 9.0
NO2: 0
NO3: 20
PO4: 1
NH3: 0
Mijn aquarium is een Juwel Rio 350, de verlichting is op plaatsen gedempt aangezien die anders redelijk fel is en ik geen CO2 gebruik. De verlichting is 8 uur per dag aan. Ik doe wekelijks een 25% waterwissel en gebruik all-in-one vloeibare plantenvoeding van PlantedBox. Ik gebruik de dosering voor weinig planten/licht en geen CO2. De rhizoom van de javavaren is boven de bodem op hout en steen gebonden, dus niet in de bodem ingegraven.
Ik heb al veel geprobeerd, minder licht, meer licht, minder voeding, meer voeding, niets lijkt te helpen... Heeft iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken ?
Mijn waterwaardes zijn:
Temperatuur: 24
pH: 7.5
KH: 5.0
GH: 9.0
NO2: 0
NO3: 20
PO4: 1
NH3: 0
Mijn aquarium is een Juwel Rio 350, de verlichting is op plaatsen gedempt aangezien die anders redelijk fel is en ik geen CO2 gebruik. De verlichting is 8 uur per dag aan. Ik doe wekelijks een 25% waterwissel en gebruik all-in-one vloeibare plantenvoeding van PlantedBox. Ik gebruik de dosering voor weinig planten/licht en geen CO2. De rhizoom van de javavaren is boven de bodem op hout en steen gebonden, dus niet in de bodem ingegraven.
Ik heb al veel geprobeerd, minder licht, meer licht, minder voeding, meer voeding, niets lijkt te helpen... Heeft iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken ?