Wat is er nieuw

Javavaren blijft afsterven

• Onderwerp starter Onderwerp starter Speedy
  • Startdatum Startdatum
S

Speedy

Guest
In mijn aquarium heb ik javavarens staan die het zeer slecht doen. Het eerste half jaar ging het goed, ze groeiden en bleven groen, maar na die tijd ging het bergafwaards. Ze groeien nog wel en krijgen nieuw blad, maar dat wordt al weer snel slecht (zie foto). Het begint met erg veel bruine vlekken en dan vergeling, het blad rot gewoon weg. Ook bij de jonge plantjes gebeurd dat al weer vrij snel.

JdrVsZm.jpg

Mijn waterwaardes zijn:

Temperatuur: 24
pH: 7.5
KH: 5.0
GH: 9.0
NO2: 0
NO3: 20
PO4: 1
NH3: 0

Mijn aquarium is een Juwel Rio 350, de verlichting is op plaatsen gedempt aangezien die anders redelijk fel is en ik geen CO2 gebruik. De verlichting is 8 uur per dag aan. Ik doe wekelijks een 25% waterwissel en gebruik all-in-one vloeibare plantenvoeding van PlantedBox. Ik gebruik de dosering voor weinig planten/licht en geen CO2. De rhizoom van de javavaren is boven de bodem op hout en steen gebonden, dus niet in de bodem ingegraven.

Ik heb al veel geprobeerd, minder licht, meer licht, minder voeding, meer voeding, niets lijkt te helpen... Heeft iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken ?

Vermoedelijk is er sprake van voedselgebrek. En hoewel de plant een grote licht tolerantie kent wil ze toch het liefst een gemiddelde lichtsterkte of iets daaronder. Wat waterbeweging vind ze ook plezierig. Overigens moet je je wel realiseren dat een wijziging pas na een week of drie, vier pas goed zichtbaar is. Javavaren is namelijk een langzaam groeier! Mogelijk heb je dus te snel meerdere veranderingen achter elkaar ingevoerd. Wanneer je nu dus een wijziging doorvoert zou ik beginnen om wat meer licht én meer voeding te geven daarna doe je zeker een week of drie, vier niets meer om te zien wat het effect is.

Bedankt voor je reactie!

Momenteel geef ik 35 ml vloeibare plantenvoeding per week op ongeveer 350 liter aquariumwater. Welke hoeveelheid zou jij aanbevelen, zou ik richting de 60 of 70 ml per week kunnen gaan?

PlantedBox geeft op het etiket aan:
weinig planten/licht/CO2 ---> 10 ml per week per 100 L aquariumwater
veel planten/licht/wel CO2 ---> 30 ml per week per 100 L aquariumwater

Gaat mijn NO3 en PO4 niet veel te hoog worden als ik de voeding ga verhogen (momenteel 20 en 1)?

Met deze complete voeding heb ik geen ervaring. Ik gebruik de poeders van aquariumvoeding.nl. Dat maakt het voor mij gemakkelijker om per onderdeel te doseren. Maar ook met jouw voeding zou ik zeker een verdubbeling aandurven gezien de 25% waterverversing per week. Denk er wel aan, ik herhaal dit omdat het erg belangrijk is, wacht men een volgende stap zeker drie tot vier weken!

Met deze complete voeding heb ik geen ervaring. Ik gebruik de poeders van aquariumvoeding.nl. Dat maakt het voor mij gemakkelijker om per onderdeel te doseren. Maar ook met jouw voeding zou ik zeker een verdubbeling aandurven gezien de 25% waterverversing per week. Denk er wel aan, ik herhaal dit omdat het erg belangrijk is, wacht men een volgende stap zeker drie tot vier weken!

Ik ga de dosis voeding verhogen, ik laat nog weten hoe het afgelopen is. Tevens zal ik ook het nitraat/fosfaat gehalte in de gaten houden aangezien die waarschijnlijk ook wel hoger zal gaan worden. Hoeveel hoger zou die nog mogen worden?

In het verleden ook deze verschijnselen gehad. Nooit meer problemen ermee gehad sinds mn po4 op 3 staat.

Verhoog je fosdaat eens met 1ppm en kijk het eens een maandje aan.

In het verleden ook deze verschijnselen gehad. Nooit meer problemen ermee gehad sinds mn po4 op 3 staat.

Verhoog je fosdaat eens met 1ppm en kijk het eens een maandje aan.
Door het gebruik van een compleet voedingsproduct kan Ts. niet apart het fosfaatlevel regelen.

Snap ik Ben. Maar daar heb je websites voor toch?

Mijn punt is eigenlijk, wat als mijn nitraat dadelijk op 30 of hoger komt want dat lijkt me best aannemelijk met het verdubbelen van de voeding. Is dat niet veel te hoog?

Ik kan natuurlijk overstappen op poeders, maar ik heb een 5 liter jerrycan all-in-one staan dus als het zou kunnen maak ik die natuurlijk graag op.

Dat valt best mee want mensen die de EI volgen voegen per week 20mg toe en dan kun je op max 40mg uitkomen in theorie. Het is vaak goedkoper en handiger om met poeders te werken want zo zijn nitraat en fosfaat apart te sturen.

Dan weet ik voldoende hoop ik, bedankt! Nu hopen dat de verhoging van voeding gaat werken.

Als de all-in-one op is dan stap ik ook over op poeders, toch wat handiger lijkt me.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan