JBL ProFlora Direct CO2 Diffusor 12/16mm lost het CO2 niet goed op


als bij 26mg/l je dropchecker niet groen kleurt zou ik hem eens op een andereplek hangen als hij daar wel kleurt,dat kan een paar uur duren,dan is je circulatie van het water niet goed.kh/ph tabel,liegt niet
 
JBL Atomizer had ik binnen een paar weken vervangen want ik vind het echt troep. De bellen bij mij kwamen er ook totaal niet fijn uit. Heb sindsdien de inline atomizer van Up!Aqua en die zijn erg goed! En heb er ook 1 van co2art die is helemaal perfect, zeer fijne mist en als ik die schoon moet maken dan plaats ik er tijdelijk 1 in van Up!Aqua
 
JBL Atomizer had ik binnen een paar weken vervangen want ik vind het echt troep. De bellen bij mij kwamen er ook totaal niet fijn uit. Heb sindsdien de inline atomizer van Up!Aqua en die zijn erg goed! En heb er ook 1 van co2art die is helemaal perfect, zeer fijne mist en als ik die schoon moet maken dan plaats ik er tijdelijk 1 in van Up!Aqua

Bedoel je de Pro Flora Direct?

 
Ik kan niet vergelijken maar ik heb echt vrij kleine belletjes maar ik denk dat het ook afhangt welke filter je erbij gebruikt en hoeveel slang. Des te meer capaciteit des te sneller zijn de belletjes in de bak en dan minder goed opgelost denk ik.
 
Ik gebruik een CO2 Drop Checker, die geeft mij wel een indicatie als er te veel CO2 verlies is.

Een dropchecker geeft, niet al te nauwkeurig, aan hoe het is gesteld met het CO2 level in je water. Maar dat zegt niets over de CO2 opname door je planten. Een te hoge stroming kan dit versttoren.
 
Ik dacht juist dat wat meer stroming goed is voor de opname van co2 omdat het dan makkelijker door een of andere laag heenkomt en dus beter opneembaar is.
 
Ik dacht juist dat wat meer stroming goed is voor de opname van co2 omdat het dan makkelijker door een of andere laag heenkomt en dus beter opneembaar is.
Teveel stroming is in mijn ervaring niet bevordelijk voor de co2 opname; maar daar doelde Ben niet op. TS heeft een stromingspomp naar 't wateroppervlak gericht staan en op die manier joep je je co2 meteen je bak uit.
 
ja maar als je naar zijn ph/kh kijkt zou hij voldoende moeten hebben.ph 7,2 kh tussen 12 en 15 dat geeft in mijn tabel ruim26 mg/l
 
Ja teveel oppervlaktestroming is niet bevorderlijk inderdaad. Ik zal eens zoeken waar ik de info over stroming en opname van co2 heb gelezen.
 
als de oppervlakte stroming de boosdoener is hoe komt hij dan aan zijn co2 gehalte van 26mg/l gebaseerd op de ph/kh tabel.
 
Ik dacht juist dat wat meer stroming goed is voor de opname van co2 omdat het dan makkelijker door een of andere laag heenkomt en dus beter opneembaar is.
Wanneer we praten over een goede stroming dan zou je dit kunnen, misschien wel moeten, vergelijken met een goede waterdistributie. Waar ik op doel is een harde gebundelde stroming zoals je die creëert met een stromingspomp.
 
Goed ik heb er net bijgevonden waar stond dat het wel makkelijker wordt om de co2 op te nemen met wat meer stroming:

Maar het wel erg belangrijk dat je stroming goed op orde is! Ten eerste omdat het de voedingsstoffen en CO2 goed door het aquarium verdeeld.
En ten tweede, en dat is belangrijker, omdat je zo de grenslaag of boundary layer op het blad verkleint. Deze grenslaag is een laag over het blad waar de stroming bijna nihil is. Met andere woorden; dicht bij de blad wordt de stroming afgeremd door viscositeit (wrijving). Om CO2 op te nemen uit het water moet dus eerst die grenslaag overwonnen worden.
Hoe dikker die grenslaag, hoe moeilijker het dus voor de plant word. In de praktijk wil dit dus zeggen dat je met meer stroming ervoor zorgt dat de plant gemakkelijker de CO2 kan opnemen.
 
ondertussen zijn we wel af aan het wijken van de oorspronkelijke vraag,over de grote van zijn co2 bubbels , en wat hij er aan zou kunnen doen
 
Goed ik heb er net bijgevonden waar stond dat het wel makkelijker wordt om de co2 op te nemen met wat meer stroming:

Maar het wel erg belangrijk dat je stroming goed op orde is! Ten eerste omdat het de voedingsstoffen en CO2 goed door het aquarium verdeeld.
En ten tweede, en dat is belangrijker, omdat je zo de grenslaag of boundary layer op het blad verkleint. Deze grenslaag is een laag over het blad waar de stroming bijna nihil is. Met andere woorden; dicht bij de blad wordt de stroming afgeremd door viscositeit (wrijving). Om CO2 op te nemen uit het water moet dus eerst die grenslaag overwonnen worden.
Hoe dikker die grenslaag, hoe moeilijker het dus voor de plant word. In de praktijk wil dit dus zeggen dat je met meer stroming ervoor zorgt dat de plant gemakkelijker de CO2 kan opnemen.
Viscositeit heeft niets te maken met wrijving hoor. Viscositeit is de mate van stroperigheid die een vloeistof wel of niet is. Ben verder wel benieuwd naar de bron achter die tekst, heb er zo mijn twijfels bij.
 
Goed ik heb er net bijgevonden waar stond dat het wel makkelijker wordt om de co2 op te nemen met wat meer stroming:

Maar het wel erg belangrijk dat je stroming goed op orde is! Ten eerste omdat het de voedingsstoffen en CO2 goed door het aquarium verdeeld.
En ten tweede, en dat is belangrijker, omdat je zo de grenslaag of boundary layer op het blad verkleint. Deze grenslaag is een laag over het blad waar de stroming bijna nihil is. Met andere woorden; dicht bij de blad wordt de stroming afgeremd door viscositeit (wrijving). Om CO2 op te nemen uit het water moet dus eerst die grenslaag overwonnen worden.
Hoe dikker die grenslaag, hoe moeilijker het dus voor de plant word. In de praktijk wil dit dus zeggen dat je met meer stroming ervoor zorgt dat de plant gemakkelijker de CO2 kan opnemen.
Dat er bij een blad waar de stroming bijna nihil is CO2 opgenomen kan worden geloof ik onmiddellijk. Maar de conclusie die er vervolgens aan verbonden wordt dat je dus met meer stroming een gemakkelijker opname verkrijgt, dat vraag ik me af. In het eerste deel, waar de stroming langzaam is, krijgt een plant namelijk tijd om CO2 op te nemen. Maar waarom zou een plant gemakkelijker opnemen wanneer de stroming snel is? Eigenlijk vind ik dit een raar verhaal.
 
Goed ik heb er net bijgevonden waar stond dat het wel makkelijker wordt om de co2 op te nemen met wat meer stroming:

Maar het wel erg belangrijk dat je stroming goed op orde is! Ten eerste omdat het de voedingsstoffen en CO2 goed door het aquarium verdeeld.
En ten tweede, en dat is belangrijker, omdat je zo de grenslaag of boundary layer op het blad verkleint. Deze grenslaag is een laag over het blad waar de stroming bijna nihil is. Met andere woorden; dicht bij de blad wordt de stroming afgeremd door viscositeit (wrijving). Om CO2 op te nemen uit het water moet dus eerst die grenslaag overwonnen worden.
Hoe dikker die grenslaag, hoe moeilijker het dus voor de plant word. In de praktijk wil dit dus zeggen dat je met meer stroming ervoor zorgt dat de plant gemakkelijker de CO2 kan opnemen.
ik denk dat hij hier wel een punt heeft want kijk maar naar alle aquascapers die werken allemaal met veel stroming en filterdebiet om alle voedingsstoffen dus ook co2 zo snel mogenlijk bij de planten te brengen
 
Dat er bij een blad waar de stroming bijna nihil is CO2 opgenomen kan worden geloof ik onmiddellijk. Maar de conclusie die er vervolgens aan verbonden wordt dat je dus met meer stroming een gemakkelijker opname verkrijgt, dat vraag ik me af. In het eerste deel, waar de stroming langzaam is, krijgt een plant namelijk tijd om CO2 op te nemen. Maar waarom zou een plant gemakkelijker opnemen wanneer de stroming snel is? Eigenlijk vind ik dit een raar verhaal.

Ik ben geen bioloog Ben maar het is Tom Barr die dit ook zegt en die man heeft toch wel de nodige kennis en ervaring. Het heeft te maken met die bepaalde grenslaag overwinnen. Het is dus geen wijsheid van mezelf;))
 
ik denk dat hij hier wel een punt heeft want kijk maar naar alle aquascapers die werken allemaal met veel stroming en filterdebiet om alle voedingsstoffen dus ook co2 zo snel mogenlijk bij de planten te brengen
Ik denk het niet. Genoeg aquascapes gezien zonder filter en ook zonder ferts/co2.
 
zou kunnen maar ik kom op youtube alleen maar de bekende scapers tegen en die werken volgens mij allemaal met filter en voeding
 
Niet van de site van Tom Bar maar het is overgenomen door Cornelius op zijn site (staat onderaan dacht ik):


 
Hier ook nog een mooie uitleg erover die op het AF staat van lid Backplay:
 
Ik ben geen bioloog Ben maar het is Tom Barr die dit ook zegt en die man heeft toch wel de nodige kennis en ervaring. Het heeft te maken met die bepaalde grenslaag overwinnen. Het is dus geen wijsheid van mezelf;))

Dat snap ik natuurlijk wel maar ik blijf het een raar verhaal vinden. Waarom zou een dikkere minder makkelijk te overwinnen grenslaag wanneer iets er sneller langsheen schiet plotseling beter opnemen. Dit is een tegengestelde waarheid. Ik begrijp dit dus niet.
 
Ja ik heb alleen de info van Backplay en Cor zijn site ter beschikking en mijn kennis is te beperkt om dat verder te kunnen verklaren.
 
Hier ook nog een mooie uitleg erover die op het AF staat van lid Backplay:

Misschien moeten we ons bedenken dat er een verschil is tussen een goede waterdistributie, een lichte alles bereikende stroming dus, en een gebundelde krachtige stroming gemaakt door stromingspompen. De laatste stromingsvorm heeft volgens mij weinig nut. Ook bij de bijdrage van Backplay lees ik een aangebrachte nuance qua stroming.
 
Ik lees dit van Backplay en dat betekent inderdaad niet dat een sterke stromingspomp een meerwaarde is maar ik maak er wel op uit dat wat meer stroming de opname zal vergemakkelijken:

In de praktijk wil dit dus zeggen dat je met meer stroming ervoor zorgt dat de plant makkelijker CO2 kan opnemen.
Het is niet de bedoeling datje planten in een hoek van 45� gaan staan natuurlijk, dus teveel is ook niet goed.
 
Ik lees dit van Backplay en dat betekent inderdaad niet dat een sterke stromingspomp een meerwaarde is maar ik maak er wel op uit dat wat meer stroming de opname zal vergemakkelijken:

In de praktijk wil dit dus zeggen dat je met meer stroming ervoor zorgt dat de plant makkelijker CO2 kan opnemen.
Het is niet de bedoeling datje planten in een hoek van 45� gaan staan natuurlijk, dus teveel is ook niet goed.

Nou ja, het begrip méér stroming vind nogal relatief. Misschien bedoel ik dan wel hetzelfde wanneer ik het over waterdistributie heb?
 
Dat snap ik natuurlijk wel maar ik blijf het een raar verhaal vinden. Waarom zou een dikkere minder makkelijk te overwinnen grenslaag wanneer iets er sneller langsheen schiet plotseling beter opnemen. Dit is een tegengestelde waarheid. Ik begrijp dit dus niet.
Ze bedoelen hier niet viscositeit mee, zal wel een onjuiste vertaling zijn geweest maar het proces van CO2 opname is net zoals heel veel processen in de biologie een proces van diffusie zijn.
Bij diffusie is het concentratieverschil bepalend voor het proces en ook de snelheid waarmee de stof wordt opgenomen of afgegeven.
Hoe groter het concentratie verschil hoe sneller de opname afgifte zal zijn.
In ons geval hoe hoger de waarde in het water aan CO2 hoe meer er door de plant wordt opgenomen, de plant neemt echter niet alles in 1 x op maar snoept iets af van de 20 mg die langs komen.
Het kost de plant echter veel energie om steeds harder te moeten "zuigen", als dus continu 20 mg langs komen zal dat makkelijker zijn dan wanneer de grenslaag steeds verder moet dalen alvorens er een nieuwe laag met 20 mg komt.
Vandaar dat een hoge stroming beter zal zijn, de dunne grenslaag stroom nl veel minder hard.
 

Terug
Bovenaan