JBL ProFlora Direct CO2 Diffusor 12/16mm lost het CO2 niet goed op


Het kost de plant echter veel energie om steeds harder te moeten "zuigen", als dus continu 20 mg langs komen zal dat makkelijker zijn dan wanneer de grenslaag steeds verder moet dalen alvorens er een nieuwe laag met 20 mg komt.

Zover ik alles begrijp is het dus beter om wat meer stroming te hebben omdat dan het water meer co2 zal bevatten en de plant het makkelijker kan opnemen en dus minder hoeft te "zuigen".
Ik hoop dat ik het zo heb begrepen en bedankt voor de nette uitleg Jan want al met al is het best allemaal ingewikkeld. De uitleg van Corne zijn site en Backplay is in dat geval dus ook correct.
 
Ze bedoelen hier niet viscositeit mee, zal wel een onjuiste vertaling zijn geweest maar het proces van CO2 opname is net zoals heel veel processen in de biologie een proces van diffusie zijn.
Bij diffusie is het concentratieverschil bepalend voor het proces en ook de snelheid waarmee de stof wordt opgenomen of afgegeven.
Hoe groter het concentratie verschil hoe sneller de opname afgifte zal zijn.
In ons geval hoe hoger de waarde in het water aan CO2 hoe meer er door de plant wordt opgenomen, de plant neemt echter niet alles in 1 x op maar snoept iets af van de 20 mg die langs komen.
Het kost de plant echter veel energie om steeds harder te moeten "zuigen", als dus continu 20 mg langs komen zal dat makkelijker zijn dan wanneer de grenslaag steeds verder moet dalen alvorens er een nieuwe laag met 20 mg komt.
Vandaar dat een hoge stroming beter zal zijn, de dunne grenslaag stroom nl veel minder hard.
Dank je voor deze verduidelijking en aanvullende info :thumbs:
 
als je echt geen bellen wil kun je beter een cerges reactor bouwen,kost net zoveel als een goede atomizer,er staan op het forum verschillende topics over een zelfbouw
Toevallig een link naar een topic met een heldere uitleg en/of stappen plan? Ik begin de bellen in het water steeds minder leuk te vinden namelijk. :daisy:

De uitleg van Corne zijn site en Backplay is in dat geval dus ook correct.
Is dit dan de site van Corne?
En is dat het forumlid Cornelius?
Goede website namelijk!
 
Toevallig een link naar een topic met een heldere uitleg en/of stappen plan? Ik begin de bellen in het water steeds minder leuk te vinden namelijk. :daisy:


Is dit dan de site van Corne?
En is dat het forumlid Cornelius?
Goede website namelijk!
ikzelf heb op youtube gekeken daar zijn verschillende filmpjes te vinden over de cerges reactor
 
Wie nieuwsgierig is naar de stroming in mijn bak, hierbij een video. Ik gebruik een wave maker voor de duidelijkheid, deze geven een veel wijdere en dus efficiëntere stroming dan andere soorten stromingspompen.

Tenslotte heeft de pomp een veel lager debiet (1000l/h), dan veel andere wavemakers die vaak al op zen laagst een debiet van 3000l/h hebben. Vandaar dat ik ook koos voor een wavemaker die eigenlijks bedoeld is voor nano zoutwateraquariums, omdat ze vaak al teveel debiet hebben.

Laat me maar weten wat jullie ervan vinden.
 
ik zelf werk ook met een wavemaker, de meeste mensen weten alleen niet wat voor type pomp dit is en relateren die aan een puntstroming...hetgeen ze dus niet zijn.
Mijn wavemaker staat daartegen omlaag gericht, langs de voorruit heen.
Hier zie je de werking van een wavemaker, dit is een mooie egale stroming door de gehele bak heen, geen verlies van een spraybar aan een opvoerpomp.

 
ik heb ook een tijd een wave maker gebruikt toen ik last van algen had,geeft inderdaad een zachte brede stroming.en dat heeft toen mijn probleem opgelost
 
Zover ik alles begrijp is het dus beter om wat meer stroming te hebben omdat dan het water meer co2 zal bevatten en de plant het makkelijker kan opnemen en dus minder hoeft te "zuigen".
Ik hoop dat ik het zo heb begrepen en bedankt voor de nette uitleg Jan want al met al is het best allemaal ingewikkeld. De uitleg van Corne zijn site en Backplay is in dat geval dus ook correct.
de site van Corne is perfect !!!
nee heelaas met meer stroming heb je niet meer CO2, maar wel kunnen de planten het dan beter opnemen.
CO2 hoeveelheid is gekoppeld aan andere factoren, de belangrijkste is wel hoe de CO2 aan het water wordt toegevoegd / cq opgenomen wordt.
Een reactor is dan altijd veel beter dan een diffusor.

Over die grenslaag en diffusie zal ik in mijn eigen topic iets meer vertellen, best een boeiende materie....dan zie je nl hoe bacterieen en planten "eten".
 
Waar plaats je deze dan als je met een spraybar op de achterwand werkt? Of maakt dat verder niet uit?
 
nee heelaas met meer stroming heb je niet meer CO2, maar wel kunnen de planten het dan beter opnemen.

De hoeveelheid co2 zal natuurlijk in het water niet hoger zijn en dat begrijp ik. Maar door meer stroming zal er denk ik wel sneller water met meer co2 bij het blad langsgaan waardoor het blad beter en makkelijker co2 kan opnemen. Tenminste zoals ik het dan lees hoor.
 
Waar plaats je deze dan als je met een spraybar op de achterwand werkt? Of maakt dat verder niet uit?
zelf experimenteren zou ik zeggen, gezien dat de meeste met een magneethouder werken is dat makkelijk.
en bij alie staan de goekoopste, jebao..allemaal regelbaar maar kies de kleinste.
De beste zijn de rossmonts, maar vreselijk duur omdat de controller apart nodig is
 
ik had men onder de spraybar hangen in het midden,zodat hij de stroming versterkte,ik had de hydor nano 900l/u

Ja dan zie ik ook weinig problemen maar volgens mij is het anders als je hen op de zijruit bevestigd. Ik kan dat verkeerd zien en heb er geen ervaring mee maar vroeg me dat af.
 
Toevallig een link naar een topic met een heldere uitleg en/of stappen plan? Ik begin de bellen in het water steeds minder leuk te vinden namelijk. :daisy:


Is dit dan de site van Corne?
En is dat het forumlid Cornelius?
Goede website namelijk!

Hier staat mijn stappenplan.
 

Terug
Bovenaan