JBL testkoffer (combiset) vs Colombo testkoffer (testlab professioneel)


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Beste allemaal. Ik heb een poosje geleden eens een JBL nitraattest bijbesteld, omdat die geheel glazen cuvettes me wel wat aangenamer leken om mee te werken, en vanwege het kleinere meetinterval. Heb het ding al even in gebruik nu, en ik merk dat ik met de JBL test structureel lagere waarden meet dan met de druppeltest van colombo.
Nu kan ik m'n ene nitrietdrupjestestflacon nergens meer vinden, en sowieso werd het al tijd om een nieuwe koffer te bestellen. Maar - welke?
Ik vind die JBLtest eigenlijk prettiger werken, maar dat die test zo anders uit slaat dan die van colombo zet me wat aan het peinzen.

Nu was ik benieuwd natuurlijk naar wat jullie er allemaal van vinden. Welke is beter? Wat is het verschil? Heeft iemand ze allebei, en welke is fijner, en waarom? Verdere gedachten, tips, etcetera, kom maar door, graag! Dank!
 
Tja ik heb de Colombo en ben tevreden maar JBL werkt met 2 curvettes wat sommigen als een voordeel zien.
 
Ik heb ze beide en mijn onderbuik gevoel zegt dat de Colombo beter is.
Dank je! Meet je ook een lagere waarde als je vergelijkt met die van colombo?
 
Wat aardig dat je het aan biedt! Bij de nitraattest.
Bij JBL geeft ie dan een kleur tussen de 5 en 15, waar Colombo dan duidelijk wel echt minstens 20 geeft, en het gaat om een bak met van die vervuilende goudvisachtigen tegen hun waterwissel aan, dus voor mijn gevoel geeft de JBL dan wel echt de lagere waarde. Liever niet, maar ik denk van wel ;).
Ik vind sowieso de schalen echt heel erg uiteen lopen; bij JBL gaat het van 3 naar 5 naar 15 naar 30, en Colombo geeft alleen stappen van 10, 20, en dan ineens 50.
 
Ik weet zeker dat ik nitraat in een bak met 17 discus en een paar grote L nummers heb.
Colombo zegt 10ppm.
JBL zegt 1ppm.

Van Colombo weet ik dat deze de juiste waarde geeft omdat ik dat enkele malen met kaliumnitraat dosering gevalideerd heb.

IMG_20220113_193326__01.jpg
 
Wauw. Dat is een behoorlijk verschil.
 
Ik moet wel een opmerking maken: beide tests zijn al een tijdje open. De Colombo afgelopen zomer en de JBL sinds afgelopen voorjaar ergens.

Het zou zomaar kunnen dat de JBL zijn werking inmiddels heeft verloren.
Zit ook niet veel druppels meer in de flesjes bij beide tests.
 
Goede opmerking.
Mijn colombo koffer is al wat ouder, maar de JBL test is vrij nieuw. Toch blijf ik elke keer (en ik heb nu iets van 4x gemeten) een lagere JBL waarde lezen en een hogere colombowaarde. Steeds zo'n beetje hetzelfde als wat ik hierboven beschreef.
 
Laatst kwam ik een discussie tegen op dit forum. Hierin was twijfel over de juistheid van de JBL nitraat test.

Deze twijfel blijft knagen bij een echte chemicus. Dus daar is dan ook maar een oplossing voor.
Ga het zelf maar eens testen dan.

Dus een nieuwe testkoffer aangeschaft met een houdbaarheid tot oktober 2023. Deze was dan ook op speciaal verzoek van mij besteld bij Bubbels bv.

Daarna een oplossing gemaakt van 0,5 gram Kaliumnitraat in 1 liter water. Dit zou 307 ppm nitraat geven.
Als we hiervan dan 10ml nemen en dit toevoegen aan 100ml water, komen we op 30,7 ppm nitraat.

Deze oplossing vervolgens maar eens gemeten met de nieuwe nitraat test.
En ik kom dan ook op 30 ppm uit.
Ik hoop hiermee de twijfel weg te nemen.
De grootste fout bij JBL is het vergelijken zonder de cuvethouder. Hierdoor lijken de kleuren lichter.

Testkoffer:
060CB3CE-A51B-4EFA-8A6F-8A0A20628F61.jpeg


Berekening:
21A2EC7D-D47F-4228-AA73-C1E47BB569CB.png


Testbenodigdheden:
9F17BBD0-6CFD-4638-9878-7D0B54AAB6A0.jpeg


Vergelijk met 15 ppm:
F35BE3CD-281B-4CAE-92DC-C5D0ED8FA3FC.jpeg


Vergelijk met 30 ppm:
2C6B7887-2C27-4608-B6F3-D1F5F73358CC.jpeg


Vergelijk met 60 ppm:
237ED082-30E0-4377-ADD9-99B914444423.jpeg




Google zoekfunctie: Nitraat, nitraattest, check, kalibratie, controle, ijken, JBL, fouttief.
 
Er is een oude en een nieuwe versie van de JBL Nitraat test. Bij de nieuwe versie moet er nog maar 1 schepje poeder worden toegevoegd, bij de oude 2 schepjes. Er staan ook andere waarschuwingssymbolen op, dus ik denk dat de samenstelling veranderd is.
Misschien is de nieuwe versie accurater geworden.
De oude versie moest 1 minuut lang krachtig geschud worden, en dan had je nog een hoop bezinksel over. Ik vermoed daarom dat Raoul zijn test de oude versie is, aan het bezinksel te zien.
De nieuwe versie lost bijna volledig op, zoals bij Marcel te zien is.
Ik ga er vanuit dat het formaat van schepje niet gewijzigd is! (heb een refill gekocht, zit geen handleiding of schepje bij)
Op de foto links de oude versie, rechts de nieuwe.
 

Bijlagen

  • 1643243348026.png
    1643243348026.png
    701.9 KB · Weergaven: 78
Laatst bewerkt:
Beste allemaal. Ik heb een poosje geleden eens een JBL nitraattest bijbesteld, omdat die geheel glazen cuvettes me wel wat aangenamer leken om mee te werken, en vanwege het kleinere meetinterval. Heb het ding al even in gebruik nu, en ik merk dat ik met de JBL test structureel lagere waarden meet dan met de druppeltest van colombo.
Nu kan ik m'n ene nitrietdrupjestestflacon nergens meer vinden, en sowieso werd het al tijd om een nieuwe koffer te bestellen. Maar - welke?
Ik vind die JBLtest eigenlijk prettiger werken, maar dat die test zo anders uit slaat dan die van colombo zet me wat aan het peinzen.

Nu was ik benieuwd natuurlijk naar wat jullie er allemaal van vinden. Welke is beter? Wat is het verschil? Heeft iemand ze allebei, en welke is fijner, en waarom? Verdere gedachten, tips, etcetera, kom maar door, graag! Dank!
Beter voor de een of de andere lijkt niet zo aan de orde. Wel meen ik dat je wel het best bij een soort kan blijven omdat dan verschillen een mindere rol spelen. Zelf had ik altijd de Colomo set die mij uitstekend beviel. Hij is, dacht ik, ook wat voordeliger in aanschaf.
 
snap mensen niet met test koffers helemaal niet als je al lang in de hobby zit en gewoon 20 % water wissel doet per week
ik kan ppm meten wanneer je water wissels doet, voert, planten voeding toe voegt etc dan blijft der niet gek veel meer over om te meten en het is ook veel sneller
 
snap mensen niet met test koffers helemaal niet als je al lang in de hobby zit en gewoon 20 % water wissel doet per week
ik kan ppm meten wanneer je water wissels doet, voert, planten voeding toe voegt etc dan blijft der niet gek veel meer over om te meten en het is ook veel sneller
Je ppm zegt niets over de hoeveelheid nitraat of fosfaat. Je kan best een hoge ppm hebben maar toch weinig nitraat. Voor mensen met een "plantenbak" is het dus wel vaak handig als je iets nameten zodat je tekorten opmerkt of kan voorkomen.
 
Je ppm zegt niets over de hoeveelheid nitraat of fosfaat. Je kan best een hoge ppm hebben maar toch weinig nitraat. Voor mensen met een "plantenbak" is het dus wel vaak handig als je iets nameten zodat je tekorten opmerkt of kan voorkomen.
+1. Parts per million, in het nederlands, delen per miljoen, verteld je hoeveel delen van iets je hebt op een miljoen. Het gaat dus om dat iets. En dat kan van alles zijn! Je moet dus wanneer je het hebt over ppm eerst bepalen wat je meet.
 
+1. Parts per million, in het nederlands, delen per miljoen, verteld je hoeveel delen van iets je hebt op een miljoen. Het gaat dus om dat iets. En dat kan van alles zijn! Je moet dus wanneer je het hebt over ppm eerst bepalen wat je meet.
daarom beschrijf ik ook actie reactie je kan gewoon meten wat je doet en daar door een idee krijgen wat der gaande is als je voert gaat je ppm om hoog als je planten voeding toe voegt gaat je ppm om hoog
 
daarom beschrijf ik ook actie reactie je kan gewoon meten wat je doet en daar door een idee krijgen wat der gaande is als je voert gaat je ppm om hoog als je planten voeding toe voegt gaat je ppm om hoog
Ja, je delen per miljoen gaan omhoog maar welke delen? Wat meet je? Je vertelt alleen dat dat je ppm omhoog gaat.
 
en daar door een idee krijgen wat der gaande
Tja ik snap het dan niet want bij welke ppm je ook hebt, dat zegt niks over bv de hoeveelheid fosfaat. Stel de ppm is nu 500 en over een week 600. Dan weet je niet waar die 100 meer wegkomt en dat kan van alles zijn. Kortom je kan meten wat je wil in ppm maar het zegt niets over de specifieke hoeveelheden voeding die planten vragen.
 
Tja ik snap het dan niet want bij welke ppm je ook hebt, dat zegt niks over bv de hoeveelheid fosfaat. Stel de ppm is nu 500 en over een week 600. Dan weet je niet waar die 100 meer wegkomt en dat kan van alles zijn. Kortom je kan meten wat je wil in ppm maar het zegt niets over de specifieke hoeveelheden voeding die planten vragen.
Het geeft alleen een indicatie dat er iets is veranderd, nl van 500 naar 600.
Dwz, nu moet je gaan meten met je druppels wat er is gebeurd.
 
Het geeft alleen een indicatie dat er iets is veranderd, nl van 500 naar 600.
Dwz, nu moet je gaan meten met je druppels wat er is gebeurd.
Ja dat klopt en dan kun je kijken wat er is veranderd mits je ook de week ervoor hebt gemeten toen je op 500ppm zat.
 
Het ligt er een beetje aan hoe je je testen inzet.

Test je iedere week en stuur je op basis van de resultaten de hoeveelheid bemesting bij dan heb je niks aan een TDS meter.

Bemest en ververs je iedere week vaste hoeveelheden dan kun je met een TDS meter prima checken of alles binnen de grenzen van het normale zit. pas bij een afwijking kun je dan specifiek verder kijken.

ik geef de voorkeur aan de tweede optie, maar beide werken dus is een kwestie van persoonlijke voorkeur.
 
Bemest en ververs je iedere week vaste hoeveelheden dan kun je met een TDS meter prima checken of alles binnen de grenzen van het normale zit. pas bij een afwijking kun je dan specifiek verder kijken.
Ja ok maar dat is dan het totaal plaatje maar er kan er wat zijn al hoeft dat niet erg te zijn. Maar met alleen het meten van je ppm weet je niet hoeveel van welke stof in je water zit dus bij wekelijks verversen en toevoegen moet je wel eerst meten om de uitgangswaarden te weten. Is dat goed dan kun je verder wellicht toe met het meten van je ppm.
 
naar mijn idee, maar corrigeer me als het anders is, gooi je ook als je elke keer test iedere week ongeveer evenveel voeding in de bak.
 
Ik heb ook een JBL testkoffer, maar die schepjes die erbij zitten, maakt het daar nog uit of het echt glad afgestreken is?
Heeft dat nog invloed op het resultaat.

Ik neem namelijk altijd een schepje en tik dan wat totdat het min of meer afgestreken is.
 
Ik heb altijd een kopje erop en zover ik weet heeft dat geen invloed.
 
Ik heb de test van @biljoenblik ook gedaan.
Alleen niet met 0.5 gram omdat ik een beetje te grote schep had genomen.

Ik heb 2,59 gram gedaan in 1 liter water.
Dat geeft 1588 ppm.
Daarvan heb ik een sample van 5 ml genomen en in 200ml water verdund.
Als ik het goed heb dan zou daarvan het aandeel nitraat zo'n 40 ppm moeten zijn.

Met de JBL test kom ik op een 1 a 3ppm
Met de Colombo test op een waarde groter dan 20 maar kleiner dan 50, dus voor mij een goede waarde.

Om te kijken of de JBL test nu stuk is heb ik nog eens het water van de 1 liter (de 1588ppm dus) getest.
Daar geeft JBL een waarde van 120ppm.
De Colombo laat zien duidelijk groter dan 100, de schaal gaat niet verder.


Mijn berekening:

IMG_20220127_183622.jpg



De test op 40ppm:
IMG_20220127_183445.jpg


De test om te kijken of de JBL wel wil uitslaan (de 1588ppm):
IMG_20220127_183542.jpg


Ik heb dus wel de oude JBL NO3 test.
En ik vind het wel verdacht dat de NO3 test bij JBL dus is vervangen.
Blijkbaar zijn ze zelf ook tot de conclusie gekomen dat er iets mis mee is ???
 
Als ik de mist in gegaan ben met rekenen hoor ik het ook graag.
 
Ik heb ook een JBL testkoffer, maar die schepjes die erbij zitten, maakt het daar nog uit of het echt glad afgestreken is?
Heeft dat nog invloed op het resultaat.

Ik neem namelijk altijd een schepje en tik dan wat totdat het min of meer afgestreken is.

Het is altijd de bedoeling de test uit te voeren conform de instructies. Afhankelijk van de test kan onzorgvuldig afmeten zeker effect hebben op het resultaat. Het verschilt per test wat de gevolgen zullen zijn. sommige maakt het niet zoveel uit andere heel veel.

Ik heb de test van @biljoenblik ook gedaan.
Alleen niet met 0.5 gram omdat ik een beetje te grote schep had genomen.

Ik heb 2,59 gram gedaan in 1 liter water.
Dat geeft 1588 ppm.
Daarvan heb ik een sample van 5 ml genomen en in 200ml water verdund.
Als ik het goed heb dan zou daarvan het aandeel nitraat zo'n 40 ppm moeten zijn.

Met de JBL test kom ik op een 1 a 3ppm
Met de Colombo test op een waarde groter dan 20 maar kleiner dan 50, dus voor mij een goede waarde.

Om te kijken of de JBL test nu stuk is heb ik nog eens het water van de 1 liter (de 1588ppm dus) getest.
Daar geeft JBL een waarde van 120ppm.
De Colombo laat zien duidelijk groter dan 100, de schaal gaat niet verder.


Mijn berekening:

Bekijk bijlage 338562


De test op 40ppm:
Bekijk bijlage 338563

De test om te kijken of de JBL wel wil uitslaan (de 1588ppm):
Bekijk bijlage 338564

Ik heb dus wel de oude JBL NO3 test.
En ik vind het wel verdacht dat de NO3 test bij JBL dus is vervangen.
Blijkbaar zijn ze zelf ook tot de conclusie gekomen dat er iets mis mee is ???


de JBL test is overduidelijk niet goed (meer). waar dat aan ligt is lastig te zeggen. Ik kan de oranje verkleuring niet meteen koppelen aan een reactie dus weet ook niet of de veranderde hoeveelheden echt verschil maken in de vernieuwde testen.

De roze verkleurende nitraat testen reduceren nitraat eerst tot nitriet en gebruiken vervolgens een Griess reagens om nitriet aan te tonen. Dit is dus wat colombo gebruikt.
 

Terug
Bovenaan