JBL testkoffer (combiset) vs Colombo testkoffer (testlab professioneel)


Ook @rjoemman wat fijn dat je dit nog zo hebt nagemeten!
 
Ik heb de test van @biljoenblik ook gedaan.
Alleen niet met 0.5 gram omdat ik een beetje te grote schep had genomen.

Ik heb 2,59 gram gedaan in 1 liter water.
Dat geeft 1588 ppm.
Daarvan heb ik een sample van 5 ml genomen en in 200ml water verdund.
Als ik het goed heb dan zou daarvan het aandeel nitraat zo'n 40 ppm moeten zijn.

Met de JBL test kom ik op een 1 a 3ppm
Met de Colombo test op een waarde groter dan 20 maar kleiner dan 50, dus voor mij een goede waarde.

Om te kijken of de JBL test nu stuk is heb ik nog eens het water van de 1 liter (de 1588ppm dus) getest.
Daar geeft JBL een waarde van 120ppm.
De Colombo laat zien duidelijk groter dan 100, de schaal gaat niet verder.


Mijn berekening:

Bekijk bijlage 338562


De test op 40ppm:
Bekijk bijlage 338563

De test om te kijken of de JBL wel wil uitslaan (de 1588ppm):
Bekijk bijlage 338564

Ik heb dus wel de oude JBL NO3 test.
En ik vind het wel verdacht dat de NO3 test bij JBL dus is vervangen.
Blijkbaar zijn ze zelf ook tot de conclusie gekomen dat er iets mis mee is ???
Als jij nog steeds de oude test hebt. Hoe lang is deze dan al over de datum?

Want mijn test met 2 schepjes zat in de koffer met houdbaarheid 2017.
De navullingen waren sindsdien met 1 schepje.
 
Ik heb ook maar 1 schepje.
Op het flesje staat 1021. Denk oktober 2021?
 
Hmmm nee lijkt me sterk.
Op de andere test voor NO2 staat 1015 dus dat is geen datum
Waar kan ik de datum vinden?
 
Op de koffer zelf staat 01.2022
 
de JBL test is overduidelijk niet goed (meer). waar dat aan ligt is lastig te zeggen. Ik kan de oranje verkleuring niet meteen koppelen aan een reactie dus weet ook niet of de veranderde hoeveelheden echt verschil maken in de vernieuwde testen.

De roze verkleurende nitraat testen reduceren nitraat eerst tot nitriet en gebruiken vervolgens een Griess reagens om nitriet aan te tonen. Dit is dus wat colombo gebruikt.
Bij de JBL test zit een flesje met poeder en een flesje met druppels.
Op de beschrijving staat:
- het poeder bevat sulfanilzuur
- de druppel bevat zoutzuur
Misschien heb je daar wat aan?
Het poeder is geel, waarschijnlijk van het zwavel waar sulfanilzuur uit bestaat?
 
Bij JBL gebruik je 10 ML water? Schudden en dan schuin houden zodat alle poeder in een bergje tegen het randje aanlegt zodat de poeder niet op de bodem ligt
 
Dit is hoe bij mij de test gedaan moet worden

IMG_20220127_215258.jpg
 
2 x 5 ml per potje?

Ik kan niet wijs worden uit je overzicht daar staat 5 ml sample. Alles bij JBL is 5 ml maar bij nitraat test moet je 10 ml hebben
 
Dan heb ik blijkbaar ook een nieuwe.
Dacht hierboven te lezen dat ik een andere uitvoering heb. Maar de koffer verloopt deze week dus test zou prima moeten zijn.
 
2 x 5 ml per potje?

Ik kan niet wijs worden uit je overzicht daar staat 5 ml sample. Alles bij JBL is 5 ml maar bij nitraat test moet je 10 ml hebben
Het staat er inderdaad stom verwarrend beschreven. Het is 10ml per potje. Alleen krijg je er een spuit van 5ml bij. Denk dat ze daarom 2x 5 ml (=10ml) zetten.
 
2 x 5 ml per potje?

Ik kan niet wijs worden uit je overzicht daar staat 5 ml sample. Alles bij JBL is 5 ml maar bij nitraat test moet je 10 ml hebben
Nee 5 ml sample is voor het verdunnen van het water. Dat staat los van de nitraat test. Biljoenblik doet ook verdunnen door 10 ml in 100 ml te doen.
 
Het staat er inderdaad stom verwarrend beschreven. Het is 10ml per potje. Alleen krijg je er een spuit van 5ml bij. Denk dat ze daarom 2x 5 ml (=10ml) zetten.
Ja maar ik gebruik een dierenarts spuit waar netjes 10 ml in past en ik meet dan ook netjes 10 ml af om te testen.
 
Had me er ook niet mee moeten bemoeien nog een foto uploaden ook :DD

Die kaart is de dummy versie. In de koffer zit een boekwerk uitgebreider gebruiksaanwijzing.


IMG_0328.JPG
 
Jij hebt een andere test dan ik. In jouw beschrijving staat bij punt 3 om twee lepels toe te voegen. Bij mij staat om 1 lepel toe te voegen. Ook op de dummy kaart staat bij mij 1 lepel.
 
Grappig. Tot vandaag had ik geen idee van het bestaan van meerdere soorten tests van JBL.
 
jblno3test.jpg

Mijn instructieboekje, zelfde als de dummykaart van @rjoemman
 
Jij hebt een andere test dan ik. In jouw beschrijving staat bij punt 3 om twee lepels toe te voegen. Bij mij staat om 1 lepel toe te voegen. Ook op de dummy kaart staat bij mij 1 lepel.

Kijken in het boekje of je bij jouwe ook 1 minuut krachtig moet schudden en schuin houden poeder. 1 minuut lang hard schudden is best lang wat je normaal niet zou doen dan schud je even half slachtig 5 keer en klaar.
 
Staat alleen krachtig schudden tot het spul is opgelost. Dus niks over 1 minuut. Zie foto van Barwaz dat is dezelfde tekst als bij mij.
 
Staat alleen krachtig schudden tot het spul is opgelost. Dus niks over 1 minuut. Zie foto van Barwaz dat is dezelfde tekst als bij mij.
Ik vind het toch wel echt een voordeel dat dat kan, met die JBL cuvettes, want die van colombo lekken enorm als je er een beetje intensief mee gaat schudden.
 
Staat alleen krachtig schudden tot het spul is opgelost. Dus niks over 1 minuut. Zie foto van Barwaz dat is dezelfde tekst als bij mij.

Ja ik zie het in boekje van @Barwaz, is anders. Ik dacht misschien gaat het daarom fout bij jullie en dan de poeder naar de rand brengen dat staat ook niet op mijn dummy kaart. Toevallig dat ik dit ooit in het boekje heb gelezen en heb onthouden.
 
Het flesje is geel / bruin.

Kijk eens naar het poeder met het flesje open.
Haha je was me net voor. Was net aan bericht bezig dat de verpakking vertekent. Inhoud inderdaad grijzig.
 
Bij mij ook hoor. Flesje is geel
 
Ik dacht het poeder maar er zit geel glas omheen
 
Bij de JBL test zit een flesje met poeder en een flesje met druppels.
Op de beschrijving staat:
- het poeder bevat sulfanilzuur
- de druppel bevat zoutzuur
Misschien heb je daar wat aan?
Het poeder is geel, waarschijnlijk van het zwavel waar sulfanilzuur uit bestaat?

het poeder is een mengsel van: sulfanilamide, wijnsteenzuur, tartrazine, zink.

de druppel : 1,3-fenyleendiamine dihydrochloride, zoutzuur en water.

zink is een katalysator voor de reductie van nitraat naar nitriet.
Sulfanilamide en 1,3-fenyleendiamine dihydrochloride en zoutzuur zorgen voor de Griess reactie waarbij een rode kleurstof ontstaat als nitriet aanwezig is.
het oogt oranje vanwege de toevoeging van tartrazine wat een gele kleurstof is.
 
Goed om te weten dat ik met de nieuwe refill niet meer per sé een minuut lang moet schudden! :D
 
Maar uiteraard minder goed dat de resultaten van Raoul's test niet naar verwachting zijn:confused:
 
Is de kleurenkaart van JBL ook veranderd met de nieuwe test? Ik heb nog de oude kaart (2 schepjes) maar een refill nieuwe test. als dat zo is heb ik daar dus niks meer aan.
 
Goeie vraag, als ik de kleurenkaarten van Marcel en Raoul zie, lijken deze toch nog dezelfde te zijn, zal straks thuis eens een foto maken van mijn oude kaart, ter vergelijking.
 
Op de koffer zelf staat 01.2022
Dan is je testkoffer aan vervanging toe doe 01.2022 is de houdbaarheidsdatum volgens jbl
Of dit echt zo is das de vraag natuurlijk kan ook een verkooptruc zijn.
Zelf gebruik ik ze wel tot ik een wel hele vreemde waarde krijg in vergelijking met de zelfde test in de voorgaande periode.
 
Even de volledige set van mij.
Ik heb dus de versie met 1 schepje en ook niet 1 minuut schudden volgens de handleiding.
IMG_20220128_115159__01.jpg


IMG_20220128_115142.jpg




IMG_20220128_115129.jpg
 

Terug
Bovenaan