Wat is er nieuw

Jeeeh eindelijk wil het lukken.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sharon_xx
  • Startdatum Startdatum
S

Sharon_xx

Guest
Een paar maanden geleden baalde ik , want mijn planten wouden maar niet groeien en gingen heel snel al dood. Nu heb ik hele nieuwe planten gekocht een tijdschakelaar voor mijn licht en nu groeit het als kool en moet ik het na een paar dagen bijknippen. Ondanks dat ik nog geen plantenvoeding geef. 🙂 Ik hoop dat het zo doorgaat.

Houden zo :thumbs:

Ja dat is wel de bedoeling 🙂

Hoezo geef je geen plantenvoeding?? Hebben ze wel nodig..... anders blijft het niet lang goed gaan. Mijn planten deden het in het begin ook altijd super, maar helaas na een paar maanden ging het dan bergafwaarts. Vandaar nu een bak met alleen stenen haha, was zat van die planten! Maar succes ermee 🙂

Plantenvoeding moet ik nog halen , maar jammergenoeg heb ik geen geldplantje in mijn aquarium waar ik het vanaf kan plukken. Moet dus nog eventjes daarmee wachten. Ik heb wel een voedselrijke bodem in mijn aquarium zitten , dat is er speciaal voor planten in gegaan ofzo. 😉

Sharon_xx zei:
Plantenvoeding moet ik nog halen , maar jammergenoeg heb ik geen geldplantje in mijn aquarium waar ik het vanaf kan plukken. Moet dus nog eventjes daarmee wachten. Ik heb wel een voedselrijke bodem in mijn aquarium zitten , dat is er speciaal voor planten in gegaan ofzo. 😉

:thumbs:

Heel mijn bak is in rep en roer , het dondert en het regent hier.

hey sharon

zonder plantenvoeding houden je planten het idd niet lang vol zoals goldie al zei

je kunt eventueel bij aquariumbemesting.nl kijken daar haal ik ook mijn plantenvoeding en is goedkoop

Voor 2 euro heb je een geldboom verkrijgbaar in vrijwel elk tuincentrum. 😉

fVmyUwj-F4l8LKYZC0jvWOPfQT8BLfpc.jpeg

Goldie83 zei:
Hoezo geef je geen plantenvoeding?? Hebben ze wel nodig..... anders blijft het niet lang goed gaan. Mijn planten deden het in het begin ook altijd super, maar helaas na een paar maanden ging het dan bergafwaarts. Vandaar nu een bak met alleen stenen haha, was zat van die planten! Maar succes ermee 🙂

toontjuh1 zei:
hey sharon

zonder plantenvoeding houden je planten het idd niet lang vol zoals goldie al zei

je kunt eventueel bij aquariumbemesting.nl kijken daar haal ik ook mijn plantenvoeding en is goedkoop

Huh? Dit is niet helemaal juist.

Ik heb al 8 jaar een aquarium, nog nooit plantenvoeding toegevoegd en ik moet elke maand flink snoeien in mijn bak.
Aan het begin was het even uitproberen welke planten er goed groeide in mijn situatie, qua belichting en waterkwaliteit/temperatuur. Maar zodra ik de juiste soorten te pakken had, groeiden ze de bak uit, zonder toevoegingen!

Zodra je een flinke belichting toe gaat voegen zullen de planten meer voeding gaan vragen en dien je inderdaad voeding toe te gaan voegen.
Maar verder vind ik die extreem dure voeding flesjes, weggegooid geld als ik eerlijk ben.

Het enige wat ik nog wel eens wil doen is een klei/leem bolletje bij moerasplanten in de grond drukken bij de wortels. Maar that's it.

+1

Kwestie van de juiste plantjes uitzoeken en niet te veel verlichting.
Plantenvoeding is echt niet per definitie een must en zeker niet a priori.

~ Ivo

dan heb je waarschijnlijk niet al te moeilijke planten in je bak staan denk ik of je gebruikt heel weinig licht en ververst weinig dan zou het ook nog kunnen maar normaal gesproken moet je toch iets van voeding geven willen je planten goed groeien

die dure flesjes ben k met je eens vandaar dat ik sharon ook doorverwees naar die site daar heb je goede voeding voor weinig geld

Dus uitspraken doen gebaseerd op de situatie en niet zomaar een statement maken zonder de achtergrond te kennen 😉

Er komen hier op het forum ZO VEEL topics voorbij waar maar wordt geroepen over voeding, CO2, carbo, sporenelementen stockoplossingen etc. zonder ook maar enige nuance te maken... zonde is dat.

~ Ivo

Bij mijn sluierbak groeiden de planten de bak uit met 3x per week een verversing van 50% en wat kleibolletjes. Ja, dat waren makkelijke plantjes, maar ik heb liever makkelijke planten waar ik amper naar om hoef te kijken dan dat ik co2, plantenvoeding etc. moet toevoegen.

Niet teveel licht en makkelijke planten (keuze genoeg), op die manier kunnen heel veel bakken zonder plantenvoeding.

Zolang alles goed groeit en er gezond uitziet (een algje hier en daar hoeft echt niet erg te zijn) zou ik het zo laten.

"Zonder plantenvoeding houden planten het niet lang vol" vind ik veel te kort door de bocht.

de situatie van sharon is idnderdaad een beetje onduidelijk de ene plant is de andere niet

misschien dat ze kan aangeven om welke planten het gaat en wat ze met dr bak wil dan kunnen wij haar beter helpen

Niet dat mijn bak een topper is of zo maar vind de planten het niet slecht doen en wordt totaal niks anders toegevoegd naast de wekelijkse waterwissel,

714286_0_82_p1100451.jpg

ziet er niet verkeerd uit vooral je lotus is prachtig 🙂

ik zou gewoon je planten goed in de gaten houden en niet te lang verlichten mocht je achteruitgang zien zou je aan plantenvoeding kunnen denken

ik weet van de lotus en de crypto dat deze de voeding voornamelijk uit de grond halen dus zit je met de bodem wel goed neem aan dat je met voedselrijke bodem een voedingsbodem bedoelt ?

Ik lieg trouwens,bedenk me idd dat ik een half jaar geleden wat lateriet in de bodem van enkel filterzand heb gestopt.

gewoon even aankijken gaan de planten het slechter doen zou ik wat voeding gaan geven

Dat zijn aardig wat reacties en tips. Ik denk dat ik nu vrij makkelijke planten in mijn bak heb staan. Ik moet zo wel even bijknippen. Maar dat doet er nu niet toe. Ik ben niet zo bekent met plantjes ik zet even een foto erbij hopen dat jullie misschien een beetje beeld krijgen van wat voor plantjes ik in mijn bak heb staan.

Hier een foto :
388697_0_82_22.jpg

Ik heb trouwens wel mijn bodem uitgedund. Dit is een oudere foto. Maar wel dezelfde planten.

Als ik de plantjes wil bijknippen moet ik dat dan op een speciale manier doen of kan ik ze gewoon recht afknippen ?

Cabomba, penningkruid en waterpest: het bekende takje groen voor in de ''vissenkom'' Veelal geschikt voor de wat koudere temperaturen en vooral de cabomba overleefd het zelden of nooit..

Naaldgras stelt wel erg hoge eisen aan je licht. Dus die past eigenlijk niet goed tussen de rest. Verder ben ik heel benieuwd naar een close-up van de plant helemaal rechts, want die bladeren lijken erg veel op een kamerplant die niet geschikt is voor in een aquarium.

Het is geen kamerplant!! En het naaldgras (en de rest) groeit best. Het waren eerst kleinere planten. Ik weet het verschil tussen een kamer plant en een aquarium plant wel hoor.

Sharon_xx zei:
Het is geen kamerplant!! En het naaldgras (en de rest) groeit best. Het waren eerst kleinere planten. Ik weet het verschil tussen een kamer plant en een aquarium plant wel hoor.

Och och gaat ze gelijk weer in de aanval. Jij zegt
Sharon_xx zei:
Ik ben niet zo bekent met plantjes ik zet even een foto erbij hopen dat jullie misschien een beetje beeld krijgen van wat voor plantjes ik in mijn bak heb staan.

Vervolgens krijg ik inderdaad een beeld van je planten en vraag ik om een fototje om verdere gedachten uit te kunnen sluiten. En ineens groeit alles best en weet je het allemaal. Waarom vraag je het dan?

Ik ga niet in de aanval , dan had ik wel anders gereageerd dan heb je het verkeerd begrepen. Deze toppic was alleen maar om te laten zien dat het gewoon groeit. Maar nogmaals ik weet het verschil tussen een kamer en een aquarium plant wel , ik ben niet achterlijk.. 🙂

Het lijkt anders wel dat het een kamerplant is 😉
Soms worden kamerplanten namelijk verkocht als aquariumplanten 😉

Nee,terrariumplanten.

Ik laat hem er gewoon in staan want als het niet geschikt zou zijn als aquariumplant zou die er niet al 1 maand in staan en doorgroeien , heb hem al een aantal keren bij moeten knippen. En dat ik niet veel weet over planten betekend niet dat ik niks weet.

Ja,hoor Sharon,laat maar staan.

Sharon_xx zei:
Ik ga niet in de aanval , dan had ik wel anders gereageerd dan heb je het verkeerd begrepen. Deze toppic was alleen maar om te laten zien dat het gewoon groeit. Maar nogmaals ik weet het verschil tussen een kamer en een aquarium plant wel , ik ben niet achterlijk.. 🙂
We zien hier heel vaak kamerplanten/terrariumplanten in aquaria hoor... In ieder geval fijn dat je alle mensen die dat weleens gehad hebben uitmaakt voor achterlijk terwijl je er zelf waarschijnlijk ook bijhoort. Goed bezig weer. Plaats nou gewoon een foto van die plant. Ze proberen je alleen te helpen.

Ik ga er verder niet op in , ik laat hem er gewoon in staan

Ik heb helemaal niemand achterlijk genoemd dan had het er wel anders gestaan misschien is mijn antwoord verkeerd begrepen. Had ik misschien iets duidelijker moeten zijn.

Nee,dat zei je van je zelf. Ik ben niet achterlijk.!!

En ,als ze die rode plant opzij bedoelen, is WEL een terrarium- kamerplant.
Ga nou niet dwars liggen.
En zoek het eerst een op, voor je Niet gaat zeggen.

Lijkt veel op een begonia.zegt mijn vrouw.
Die weet er alles van,is Hovenierster.

Wil je hem laten staan? Laat dan staan.

Wij begrijpen jou wel erg vaak verkeerd he Sharon...?

Je zegt dat de plant het nu doet. Dan heb ik misschien nog een nieuwtje voor je: veel van die kamerplanten doen het een paar weken/maanden aardig en daarna is het ineens afgelopen.

Plaats nu gewoon een foto, bewijs ons ongelijk dan. En als het toch een kamerplant is ben jij niet ineens achterlijk. Eigenlijk te bizar voor woorden dat je dat �berhaupt impliceert. Dan kunnen we daarna verder, hoeft er niemand achterlijk genoemd te worden en kan er ook niemand meer verkeerd begrepen worden...

~ Ivo

Nou en ook al houd die er over een paar weken/maanden mee op. Dan haal ik gewoon weer nieuwe plantjes. Of het nou een kamer plant is of niet ik laat hem gewoon staan. Ik heb helemaal niet gevraagd om een discussie. Dus wil die nu graag eindigen.. 🙂

Ja ik zet mijn zinnen soms wat krom neer , dus word wat vaker verkeerd begrepen dat heet dislectie.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan