Wat is er nieuw

Jelle86's 160*60*65 in de muur en de rest

Dat kopt inderdaad. Ze hebben het eerste jaar verwarmd gezeten zodat ze deze tijd wat beter doorkomen.
Door de hogere temperatuur zijn ze actiever, eten wat meer waardoor ze wat sneller groeien. Ook is in een kleine bak wat makkelijker te monitoren dat ze alle 3 goed eten en actief zijn.
Ook is eventueel eruit halen een stuk makkelijker.
Nu zitten ze ook gewoon op kamer temperatuur (iets hoger ivm de warmtelamp) en zouden ze eigenlijk wel over kunnen.

Aangezien ik nog wat zit te rommelen met o.a. filters en blauwalg wacht ik nog even tot het aquarium stabiel draait.
Ah zo! Het zijn ook aardige vervuilers denk ik? In het kader van de blauwalg zou ik dan ook even wachten.

Ah zo! Het zijn ook aardige vervuilers denk ik? In het kader van de blauwalg zou ik dan ook even wachten.
Ja inderdaad. Uitbreiden in en niet stabiel aquarium zie ik sowieso niet echt zitten. (heeft voor nu ook geen meerwaarde)
Ze hebben ook echt altijd honger dus de mate van vervuiling bepaal je ook wel zelf m.i. 🙂

Ik heb trouwens ook een tijd last van blauwalg gehad. Bij mij was de oplossing om alle biologische filtermedia (Siporax) uit het filter te halen. Daar had zich zoveel vuil in opgehoopt, niet normaal. Omdat het in netjes zat was het ook lastig schoon te krijgen en veel gedoe.
Ik werk nu alleen nog met sponzen. Daarna en na alles nog een keer secuur afhevelen geen enkele blauwalg meer gezien, ben nu 8 maanden verder.

Ik verwacht dat daar ook de oorzaak bij mij ligt. Ik heb mijn bioloog in leven gehouden tijdens de ombouw van malawi naar nu. Daardoor wel een probleemloze opstart gehad zonder meetbare nitrietpiek of extreme opstartalgen.
Maar na een tijdje zat er een hele dikke molm laag onderin. Dit heb ik ondertussen vak voor vak schoongemaakt en 1 vak vervangen door K1 bewegend bed.
Heb dus ook goede hoop dat als de blauwalg weg is dat deze weg blijft, maar zover is het nu nog niet.....

Ik verwacht dat daar ook de oorzaak bij mij ligt. Ik heb mijn bioloog in leven gehouden tijdens de ombouw van malawi naar nu. Daardoor wel een probleemloze opstart gehad zonder meetbare nitrietpiek of extreme opstartalgen.
Maar na een tijdje zat er een hele dikke molm laag onderin. Dit heb ik ondertussen vak voor vak schoongemaakt en 1 vak vervangen door K1 bewegend bed.
Heb dus ook goede hoop dat als de blauwalg weg is dat deze weg blijft, maar zover is het nu nog niet.....
Maar hevel je ondertussen de blauwalg wel af? Dat zou ik wel zeer regelmatig blijven doen.

Jazeker, 2x per week maar er blijft altijd wat achter.

Na een onderonsje met @Cornelius over planten, plantenvoeding, recepten etc toch maar geconcludeerd dat soil onder zand geen goed idee is. Bodem gaat eruit. Voedingsbodem eronder nieuw zand erop en planten der weer in. O wat wordt morgen een leuke dag😅

Bijlagen

• IMG_1072.jpeg
    IMG_1072.jpeg
    3.6 MB · Weergaven: 50
  • IMG_1073.jpeg
    IMG_1073.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 49
Waarom is dat geen goed idee als ik vragen mag? Beperkt dat de werking van de soil of..........................?
“dat je de soil hebt afgedekt met filterzand is een slechte zaak.
Daarmee gaat het zuurstofgehalte van de bodem verloren omdat filterzand te compact is. Verklaart denk ook de blauwalg en de 'slecht' groeiende planten.”

Ziet eruit als een flinke snoeibeurt, maar dan met iets meer werk🙈

Bijlagen

• IMG_1076.jpeg
    IMG_1076.jpeg
    4 MB · Weergaven: 42
Je bak heeft weer een fris koppie om het zo maar te zeggen.

Je bak heeft weer een fris koppie om het zo maar te zeggen.
Haha zeker. Hoop alleen niet op een herhaling van alle opstart perikelen 😅

Heb gekozen voor:
2 emmers Dennerle Deponitmix prof 4,8KG voedingsbodem
25 kg filterzand 0,4 TOT 0,8 MM
10 kg dupla ground nature

Voedingsregime met poeders aangepast naar standaard EI.

Bioloog heeft 2 dagen uit gestaan en potfilter op de tijdelijke vijver.
Even een nachtje met bioloog laten draaien, keer extra verversen en dan kunnen morgen de visjes der weer in en kan het potfilter weer terug.

Het is weer een tijdje geleden dat ik hier gepost heb.
Boven water groeit het nog steeds de pan uit. Moet weer druk snoeien dus mocht iemand interesse hebben....

Onder water loopt het nog steeds niet echt lekker.
Echt slecht kan ik het ook niet noemen (ik ben nog steeds erg blij met de overall look) maar blauwalg blijft nog wel aanwezig en de planten kunnen wat mij betreft ook beter. Met afhevelen en wat waterstof peroxide is het wel onder controle.
Ik heb er op het moment ook wel een oxidator in staan maar heb niet echt de indruk dat dit verschil maakt.
CO2 verbruik is zo hoog (ik denk door bioloog en K1 bewegend bed) dat ik heb besloten hiermee te stoppen.
Ik ga het licht terugbrengen naar tussen de 15 en 20 lumen per liter en ga de planten die hier niet tegen kunnen vervangen door een aantal "easy" planten.
Eens kijken wat er de komende weken allemaal verandert.

Bijlagen

• IMG_1459.jpg
    IMG_1459.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 28
  • IMG_1456.jpg
    IMG_1456.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 30
  • IMG_1457.jpg
    IMG_1457.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 28
  • IMG_1458.jpg
    IMG_1458.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 30
Mooi zeg, beetje regenwoud oever idee lijkt het wel.

Mooi zo met de plamten boven water. Balen dat je nog steeds wat last hebt van blauwalg.

Na 3 dagen verduistering lijkt de blauwalg volledig weg. Fingers crossed….

Na boven en onder water enig snoeien en wat nieuwe “easy” planten is dit voorlopig het resultaat.

Bijlagen

• IMG_1504.jpeg
    IMG_1504.jpeg
    6.2 MB · Weergaven: 21
Fijn dat het zo snel weg is!
Ben benieuwd of het weg blijft. Die snelgroeiers zullen zeker helpen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan