Wat is er nieuw

Jeppo's stukje India

ah ik dacht al dat ze voor jou waren toen ik een briefje zag hangen met 10x gereserveerd...maar wist je echte naam niet dus wist het niet zeker...maar denk dat er ooit nog wel een bakje komt met dario's of badis icm Sphaerichthys osphromenoides als dat kan...een ander favorietje uit azie altijd al trouwens...maar daar moet ik me eerst ff in verdiepen want weet daar nog bar weinig van moet ik zeggen..

Schuilnaam, altijd handig. 😉

Sphaerichthys osphromenoides samen met Dario's of Badisjes gaat lastig worden. Vragen andere temperaturen. Waar je wel naar kan kijken zijn de neefjes, Parasphaerichthys lineatus of ocellatus, icm Dario's of Badisjes. Als je trouwens de Parasphaerichthyssen heb gevonden, geef even een gil, want die staan zeker op mijn verlanglijstje. De Badis-soorten zijn overigens ook prachtig. De sp. Buxar, ruber en vooral de ferrarisi zijn prachtig! Die komen er wel als ik een grotere bak heb en een groepje kan huisvesten. Toch een stuk leuker als een koppel of harem.

Bonje met de buren!

9d9b83a8-4139-45a9-850f-9b87524ae3b6_zpsc6016ba1.jpg

46af353d-294c-493b-af09-0d685a8db2f9_zps19ee073e.jpg

4174a738-84ec-48e5-89f7-4db8e627acaf_zpsf030510e.jpg

2abba004-c54b-48ab-8f4b-6ed77cc35890_zps4f3be414.jpg

88c1b3ad-b3d6-492a-8e66-c65a04df3ee6_zpsc57dbd5e.jpg

En toen was het weer over.

Sorry voor de weerspiegeling!

Als je naar Gouda wilt rijden, daar heeft volgens mij iemand momenteel Parasphaerichthyssen.

~ Ivo

Het wordt een heel mooi bakje. Ik zou misschien Colisa Lalia doen! Utaka heeft wildvang!
Misschien nog een leuk groepje voor de middenlaag en je bent klaar.

Op Mongabay kun je aardige overzichten van vissen uit India zien.

gr Peter

Dank! De Maanvis in Nijmegen heeft de Parasphaerichthys ocellatus ook zitten op dit moment. Even bedenken hoe en wanneer ik dit ga doen, als ik er mee door ga. Het lijken me bijzonder leuke vissen, maar zeker niet de makkelijkste. Dan is in principe mijn bestand wel klaar of ik moet nog ergens een Indostomus soort of een leuke scholenvis tegenkomen.

Hoe ziet een Colisa lalia wildvang eruit, Peter? Ze zijn al snel twee keer zo groot als de Dario's, dus dat zit me wel een beetje tegen. Het nadeel van kleine vissen.

Ik zal Mongabay eens even bezoeken, nog niet zo vaak gebruikt.

Dacht het al dat die dario's qua gedrag erg lijken op dwergcichliden.En inderdaad, minstens zo mooi.Hoop ze zelf ook ooit nog een keer te mogen houden.

Utaka heeft youtubefilmpjes. Die kun je via de site aanklikken en dan zie je ze. Ze worden wel wat groter inderdaad.

gr Peter

Zeker doen visstisck! Heerlijke beestjes om naar te kijken.

Ik zie ze niet staan, Peter. Maar maakt niet uit. Denk dat ik voor de Parasphaerichthys lineatus ga. Deze wordt gevonden samen met de D. hysginon. Nu nog ergens zien te krijgen.

Edit: Toch even over nadenken. Ik lees dat het nogal gevoelige vissen zijn, zelfs als ze met de juiste hardheid en zuurgraad worden gehouden. Heb geen zin om 50 euro te investeren in een groepje en dat ze dan ��n bij ��n omvallen. Zonde van de vissen en zonde van het geld.

Heel mooi bakje hoor. Ik heb ook de Dario Dario hier en die zijn ook erg leuk om te zien en vooral de man kan prachtig rood zijn.

Dank je! Ik zal eens je album doorlezen Jessica, D. dario zijn natuurlijk ook super leuk! Deze wilde ik eerst ook nemen, maar ben toch een kleine zijweg ingeslagen. 🙂

Heb vandaag de Parasphaerichthys ocellatus gehaald. De P. lineatus kon ik nergens vinden en schijnen toch wel erg moeilijk te houden zijn. Wellicht dat de P. ocellatus wat makkelijker is. Ze zijn in ieder geval verdraaid lastig om te fotograferen met een mobiel met een vrij ruime (understatement) sluitingstijd. Ze zijn nu nog wat gestresst en zwemmen alle kanten uit, dus hopelijk kan ik binnenkort wat mooiere plaatjes schieten. Niettemin, toch enkele foto's:

Koekoek (stresskleuren):
IMAG0910_zps5ehngy9j.jpg

IMAG0911_zpsaov35mcq.jpg

IMAG0912_zpshbtkbpev.jpg

Poging tot foto's toen ze in de bak zaten:
500fc8a9-cc89-46fa-b92b-40f9970d4698_zps882557f8.jpg

52c518cf-54d7-4496-9d57-10750b08bdd5_zpsfad43a84.jpg

5c57eac6-fcc9-4954-af61-9c1914c8d7ce_zpsca2dba70.jpg

Zo dan. De drie beste plaatjes na zo'n honderd pogingen tot foto's. Top. Ik hoop dat ik binnenkort betere plaatjes kan schieten voor jullie!

Bestand:
6x Parasphaerichthys ocellatus
9x Dario hysginon

Hoi allen,

Advies gevraagd! De P. ocellatus zijn nogal schuw, wat te verwachten was. Ik zit met het idee om toch nog een scholenvis toe te voegen, zodat ze niet alleen zijn. Natuurlijk zitten de Dario's er bij, maar die zitten meer tussen de planten of tussen de drijfplanten te zoeken naar voer of ze zijn aan het flirten met elkaar, daar hebben ze weinig steun aan.

(Overigens heeft ��n P. ocellatus een kapot oog, alsof het hoornvlies loslaat en een kapotte bek, dus ik denk niet dat die het nog lang maakt, al at hij/zij wel met de pot mee).

Geschikte scholenvissen uit Myanmar zijn er niet echt. Barbus/Oreichthys-soorten lijken mij te druk voor de Para's. Borarassen en Rasbora's vragen warmer water. Misschien dat ik dus buiten het biotoop moet kijken, wat ik overigens niet zo heel erg vind, al ga ik niet de Amazone kant op.

Wat er ongeveer overblijft:
- Oryzias dancena (komt uit Myanmar, zou biotoop-correct zijn, maar zijn ze wel in de handel in NL?);
- Puntius-soorten: P. bimaculatus (weinig info en nergens te koop?), P. oligolepis (goedkoop en interessant), P. titteya (altijd een zwak voor gehad, heeft een lichte voorkeur);
- Tanichthys albonubes
- Pseudomugil gertrudae (wellicht te druk. Iemand een idee welke stam in alkalisch water wordt gevonden?).

Alle informatie is gewenst en als iemand andere suggesties heeft, sta ik daar altijd voor open.

Ter info: het water is zacht, maar de pH ligt wel rond de 7.5.

Hmm, bij het geven van advies kan ik je niet helpen, waar ik je wel bij kan helpen is het geven van complimenten voor je fraaie aquarium. Ziet er goed uit!

Succes met het maken van je keuze.

Dank je rfdvp (op de ��n of andere manier vind ik die toch makkelijker om te typen). Bak is nog heel jong en zal nog veel gaan veranderen, maar ik ben ook vrij tevreden over het begin.

Nu alleen nog de laatste aanvulling van het visbestand uitzoeken..

Als laatste komen er nog garnaaltjes in, waarschijnlijk vuurgarnalen.

rfvdp is geen probleem 🙂

Vuurgarnalen zijn altijd leuk. Heb je altijd wat te zien.
Ben benieuwd welke vis je verder gaat uitzoeken.

Hele mooie bak en vissen! Misschien deze groep uitbreiden? En de bak lekker vol laten groeien, oerwoudje zeg maar. Mijn goerami's zijn alles behalve schuw, eerder brutaal!

Bedankt Sascha! Ik zal binnenkort maar weer eens foto's toevoegen.

De Para's beginnen gelukkig minder schuw te worden. Zijn ook wat brutaler naar elkaar en beginnen zich echt thuis te voelen. Misschien dat ik de groep wel kan uitbreiden inderdaad, zal erover nadenken. De Dario groep is zo groot genoeg, denk ik. Nu het water wat warmer is zijn ze constant met elkaar bezig, dus ik ben wel blij dat ze redelijk de ruimte hebben om een rustiger plekje op te zoeken. Nu nog op zoek naar vuurgarnaaltjes. 😉

Zoals beloofd een stel nieuwe foto's. Ik zal binnenkort eens aan een familielid vragen of ik een camera mag lenen, want foto's die gemaakt zijn met een mobiel zijn natuurlijk niet super.

Anyway, foto's!

Totaalje (scheef):
58d545c7-62c2-4960-bf4a-0fdef4971983_zpscba58861.jpg

Double trouble:
e34f0d30-36ab-4eb2-ad5e-28d0d623fe66_zps145bd976.jpg

e52fe831-995f-4104-ad02-9ed3f19288a4_zpsee2af43b.jpg

Op zoek naar eten tussen de drijfplanten:
8c065c5b-bef1-4692-94c9-e4aec82ab4ec_zpse43cfcad.jpg

De baas van de bak vs P. ocellatus:
c6746eb5-c585-4c40-a302-e4d89db1b9ee_zpscb8ed086.jpg

Strike a pose:
30eea82c-7b9f-4483-a11c-e1535c4608be_zpsf42b5c97.jpg

Vrouwtje Dario hysginon:
3b870e46-f161-4639-98b3-9bef345e6e13_zpse4f3e367.jpg

Bestand:
9x Dario hysginon
6x Parasphaerichthys ocellatus

Wat een pracht bak, en wat een bewoners ben zelfs meer gek van je Ocellatus dan Dario nooit gedacht dat ik dit ging zeggen.

De bak maakt een mooie indruk, ook al is je camera niet helemaal, toch aardige foto's.

Mooi!

Misschien linksvoor een bruine Crypto! Is nu wat leeg.

gr Peter

Bijzonder fraai! :thumbs: 😀

Peter Hartman zei:
Misschien linksvoor een bruine Crypto! Is nu wat leeg.
Ligt het aan mij, of zie ik daar wel degelijk iets van beplaning staan (die misschien nog moet aanslaan?)?

~ Ivo

@Stijn - De Para's zijn super leuk! Ik dacht eerst dat ze vrij groot waren in vergelijking met de Dario's (Para's worden zo'n 4 cm, Dario's 2/2,5 cm), maar de Dario's zijn duidelijk de baas. Brutaaltjes.

@Astrid - Dankjewel! Heb helaas niet het geld om een degelijke camera te kopen, anders kon ik de vissen en de sfeer in de bak misschien beter in beeld brengen. De felgekleurde mannelijke Dario's die achter de dames aanjagen, de Para's die met gespreide vinnen indruk op elkaar proberen te maken, dat wil ik graag in beeld brengen, maar dat gaat nog wel lukken!

@Peter - Daar staat dwergnaaldgras! Krijgen weinig licht (en geen voeding) vanwege de drijfplanten, dus ze groeien niet hard, maar ze beginnen aan te slaan. Als de Hygroryza aristata verder doorgroeit, zal de Salvinia natans langzaam maar zeker worden verdund, dus dan hoop ik iets meer licht te kunnen cre�ren voor de planten die het nodig hebben. De Utricularia graminifolia, die erg sterk begon met groeien, is helaas gaan verslijmen en begon er gelig uit te zien, dus die heb ik wel verwijderd. Daar is dus wel een plekje vrij, even bedenken wat daar gaat komen. Suggesties?

@Ivo - Scherp! Dankjewel! 😀

Ik had twee filmpjes gemaakt om te laten zien hoe mijn vissen zich gedragen tijdens het voeren, maar helaas kan ik geen filmpjes via photobucket plaatsen, dus helaas!

Als iemand dit bericht wilt/kan verwijderen? Alvast bedankt!

Ik heb het filmpje gezien, ze gingen er flink op samen 😉 Hoe is het met de garnaaltjes? Fotoooo's :foto:

Foto's heb ik helaas niet, ik denk dat de vuurtjes voer zijn geworden. Heb ��n vuurtje dood teruggevonden, de rest zit achter het filter of in de maagjes van de Dario's. Wat waren die er fel op, zeg. Of het nou komt omdat ze ook rood zijn of dat ze het gewoon als natuurlijke prooidieren zien, geen idee.

Tijd voor een nieuw plan dus! Het was de bedoeling dat de vuurtjes het alg en het voedsel dat overbleef tijdens het voeren op zouden eten, maar dat plannetje is dus een beetje mislukt, tenzij ze over een week weer tevoorschijn komen. Wat nu? Japonica's? Een vissoort uit het Indawgyi meer dat alg zou eten? Heb helaas nog weinig erover kunnen vinden..

Wat is je bak mooi geworden! Die Para's zijn heel erg schattig 😀

Leuke bak!

Pethia (voorheen Puntius) gelius kan , is een rustig visje en kan goed op koel water.

Wat is de temp van de bak?

Een oude camera gevonden in de kast en een zelfgemaakte statief gemaakt met behulp van een stoel en een kruk. De resultaten zijn een stuk beter. Nog steeds niet perfect, maar beter.

Rechts:
ee6beffe-efc5-43d9-a7e6-b017546375fb_zps0eb88420.jpg

Links:
a14bd8fc-d360-4ec5-b41c-a26a4c09a170_zpsad6eacaf.jpg

Achter de vrouwtjes aan:
222bf76c-ecf9-434c-9293-089843023517_zps8c6fafa7.jpg

Deze Para lijkt iets groter dan dat die werkelijk is:
979f33c4-73da-4b2a-b3a7-bfb33e060d3b_zps81a8a8d8.jpg

Aha! Koekoek:
48543a6c-0ab7-4454-8c66-69e8a1593a22_zps7be78302.jpg

Als laatste een beetje flirtgedrag, want naast het kibbelen en het jagen is er natuurlijk ook tijd voor de vrouwtjes:
b3b135ed-2ff4-480f-9285-3f999b9c8ee2_zps080f6c8a.jpg

Jammer genoeg geen foto's kunnen maken van de Para's die indruk willen maken op elkaar of van de dieprode kleur van de Dario mannen, maar dat komt vast nog wel.

Miss-Poodle zei:
Wat is je bak mooi geworden! Die Para's zijn heel erg schattig 😀

Dankjewel! Sommige planten moeten nog aanslaan. Ik denk ook dat er gaandeweg nog wel planten worden vervangen. De Blyxa laat nogal veel bladen los en ik kan geen echte groei ontdekken, dus ik hoop dat ze nog aanslaan, anders moet ik iets anders verzinnen.

De Para's zijn schattig, maar kunnen ook vrij agressief zijn naar elkaar, vooral tijdens etenstijd. Ze laten zich gemakkelijk verjagen door de Dario's, maar tegen elkaar kunnen ze nog weleens opboksen.

asgard zei:
Leuke bak!

Pethia (voorheen Puntius) gelius kan , is een rustig visje en kan goed op koel water.

Wat is de temp van de bak?

Dank je Ren�! De meeste Pethia's kunnen op koeler water, dus die houd ik zeker in de gaten. Jammer genoeg zijn de meeste soorten vrij druk, in ieder geval in vergelijking met de vissen die ik nu heb. De P. gelius is daarom ook wel een serieuze kanshebber.

De temperatuur ligt nu op 20 graden. 's Nachts wat kouder dan overdag. Gok op 19 graden 's nachts, 21 graden overdag. Ligt ook aan het weer.

Mooi weer! Ik vind die Para's toch wel erg gaaf, ondanks dat er niet veel kleur op zit.

Rene B zei:
Mooi weer! Ik vind die Para's toch wel erg gaaf, ondanks dat er niet veel kleur op zit.

Het zijn ook hele leuke visjes! Het zijn geen kleurrijke visjes. Grijs, wit, zwart, dat is het zo'n beetje. Het is het gedrag dat ze zo bijzonder maakt. Heel bedachtzaam in hun bewegingen tot het intelligente aan en erg schuw tenzij je er eventjes rustig voor de bak gaat zitten. Ze zijn erg vredelievend naar de andere vissen toe, maar durven nog weleens ruzie te maken met elkaar. Ze worden zelden ge�mporteerd en zijn bij mijn weten pas ��n keer tot kweken gebracht in gevangenschap.

Kortom, erg interessant om alles zelf uit te vogelen. Misschien ook een beetje eng, maar wel een uitdaging. Ik wilde graag iets anders dan wat doorgaans gedaan wordt. Zelf dingen uitzoeken, dat maakt het zo leuk. 🙂

asgard zei:
parel danio's kunnen ook qua temperatuur. Ze kunen op 20C-25C, maar 't komt niet op een graadje. Zelf heb ik ze ook onverwarmd gehad en dat ging prima.
zie bijv. http://www.tfhmagazine.com/details/articles/the-celestial-pearl-danio-a-cautionary-tale.htm

Zijn ook hele leuke visjes inderdaad! Het liefst heb ik iets dat uit het Indawgyi meer komt, maar als dat niet te krijgen is, ga ik wel uitwijken. Pethia erythromycter zou zeker een kanshebber zijn, maar ik weet niet hoe ze qua gedrag zijn en of ze verkrijgbaar zijn.

Pethia aurea is erg leuk. Rustig, klein visje dat goed onverwarmd te houden is. Wordt vaak verkocht als P. gelius.

Voor de Celestichthys margaritatus geldt hetzelfde, en als je naar een ander continent uit zou willen wijken zou ik ook de Heterandria formosa aanraden.

Dank je Dargine! Ik had de Pethia gelius (tenminste, dat denk ik) zien zitten in Nijmegen toen ik de Para's ging halen. Heb lang getwijfeld, maar ben uiteindelijk toch voor de vrij gemakkelijke Puntius titteya gegaan. Ik vond de P. gelius wat flets, al had ik ze uiteindelijk best graag willen proberen en heb ik af en toe een beetje spijt. Maar goed, ik wilde graag nog een keer Puntius titteya houden, omdat ze eigenlijk een klein beetje een oude liefde van mij zijn. Kleurrijk en leuk, speels gedrag. Hoewel ze niet in Myanmar voorkomen, laten ze toch vergelijkbaar gedrag zien met de soorten die daar wel zitten en kunnen ze de waterwaarden en temperaturen (vooralsnog) ook aan.

De C. margaritatus vond ik nogal druk ogen. Bij de LFS waren ze in een kleine volgeplante bak vrij rustig, maar in een grotere bak met meer zwemruimte heel erg druk. Toen ben ik er eigenlijk een beetje van afgestapt.

Het wordt tijd voor nog een bak, denk ik. Wil zoveel, maar kan maar heel weinig helaas! 🙂

Jeppo zei:
Hoi allen,

Geschikte scholenvissen uit Myanmar zijn er niet echt.

Myanmar,
Sawbwa resplendens, beetje shuw...
Inlecypris auropurpureus, beetje druk...
Pethia padamya, beetje te aanwezig..
Pethia erythromycter, mogelijk een beetje vinnenbijter...

my 2 cents
Petruichthys sp. 'rosy', klein.., sociaal.., vriendlijk...

of uit India
Pethia gelius, rustig klein barbeeltje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan