Wat is er nieuw

Jeppo's stukje India

Bedankt Ren�!

De visjes die je opnoemt heb ik al vele malen bekeken. Pethia's (met uitzondering van de gelius) zijn te druk. De Dario's boeit het niet zoveel, maar de Para's zijn die drukte niet gewend. De S. resplendens is wel een kanshebber. Ik ga even uitzoeken of ze niet te druk zijn met hun schijngevechten etc.

Pethia gelius vond ik niet zo heel erg opvallen qua kleur in de winkel. Natuurlijk laten ze daar niet hun mooiste kleuren zien, maar ook op foto's ben ik niet overtuigd. Aangezien de Para's al grijs zijn en de vrouwelijke Dario's ook niet opvallen qua kleur, leek me dat niet zo verstandig. Schijnen voor te komen in Myanmar, btw.

De rosy loach vind ik leuk, maar zullen constant opgejaagd worden door de Dario's. Dat wil ik ze niet aan doen.

Weleens de Oryzias dancena gehouden? Schijnen ook voor te komen in Myanmar. Vroeger heb ik eens rijstvisjes gehouden, maar ik heb geen idee welke soort. Dat was toen ik een jaar of 12 was. Ik had zelfs nakweek. Niet de moeilijkste visjes dus! Jammer genoeg zitten ze ook vooral bovenin, waardoor ze een beetje de Para's in de weg zullen zitten (ik heb er nu namelijk een stuk of 14 in zitten).

Bedankt voor je reactie in ieder geval! Ik vroeg over de Neolebias ansorgii, omdat het mij wel interessant leek om ze met het huidig bestand te combineren. Qua gedrag en eisen zou het moeten kunnen, al hebben ze liever iets zuurder water, volgens mij. Lijken mij wel een geschikte kandidaat.

Wauw wat een mooi aquarium! Ziet er heel mooi uit :smitten:

De S. resplendens is eerder schuw dan druk.
De P. gelius is i.d.d niet zo opvallend, wel wel rustig en biotoop 'correct".
De dario's zullen de rosy's niet opjagen hoor, eerder andersom, de rosy's zijn ook veel te snel voor dario's.
Nee, geen ervaring met Oryzias soortjes.
De Neolebias moet qua gedrag zeker kunnen, heel rustig en vreedzaam, de groene vind ik mooier dan de rode, ph neutraal is prima voor ze. De visjes zitten ook vaak om en nabij de planten in de middenlaag en zittem de para's dus niet in de weg. Niet biotoop correct, maar wel heel passend in het bestand.

We zijn weer een tijdje verder, dus het leek me gepast om enkele foto's te plaatsen. Eigenlijk is er niet veel veranderd. Er zijn 8 P. ocellatus toegevoegd aan de groep (6) die er al in zat. Voor zo ver ik weet geen sterfgevallen, maar ze zijn eigenlijk zo schuw en goed in verstoppen en opgaan in hun omgeving, dat ik ze onmogelijk allemaal kan tellen. De Dario's leven ook allemaal nog en zijn druk met paren en afzetten, al heb ik nog geen jongen kunnen ontdekken. Niet vreemd natuurlijk, met alle jagertjes in de bak.

Qua inrichting heb ik enkele stukken hout toegevoegd (bedankt Ludger!) en zal het een of het ander verplaatst zijn. Het plan is om het hout nog te bekleden met javavarens en om alles te laten groeien, zodat de bak "opgevuld" wordt. Nieuwe kleibollen, lateriet en vloeibare plantenvoeding zijn onderweg, dus ik hoop dat alles flink gaat groeien. Ik wil daarnaast de bodem zoveel mogelijk bedekken, omdat ik 'm iets te licht vind voor de vissen. Ook ben ik van plan om nog een scholenvis toe te voegen en neig ik naar Danio margaritatus, mits ik deze niet te druk vind en ze betaalbaar zijn.

Het overzicht:
87bb279b-1665-4450-9bfd-b375f9d9e5d9_zps1ab84599.jpg

De Para's (en een beetje Dario):
2fddc620-57cb-4ac5-b9da-57b692272056_zpsea3a830b.jpg

9dc3c178-7cab-49d6-a244-05c035876d13_zps618fe01d.jpg

Vrouwelijke Para's:
7ff3008b-f713-44a6-a2f0-46466390f6f4_zpsa0fb2252.jpg

Mannelijke Para's:
982a0b64-1623-4df6-87dc-7b97ce13ec70_zpsf5a5a0fd.jpg

Vrouwelijke Dario's:
01f009e1-6b1b-485a-b241-fceea6eed160_zpsb4e05afa.jpg

En gelukkig kwam een mannetje ook nog even kijken:
d7de7a1e-2b04-4b90-8ffa-851d71c97f3d_zps1f13c7f2.jpg

De drie mooist gekleurde mannen zitten achterin, waardoor ik ze helaas maar lastig kan fotograferen, tenzij ze toevallig een vrouwtje vooraan komen aantikken om mee de bosjes in te duiken. Zal binnenkort weer even op fotojacht gaan.

Kritiek geven en vragen mag! Enjoy!

Heel erg mooi!
Margaritatus zijn leuke visjes, bij mij waren ze totaal niet druk.

Fraai 😀 😀

Bedankt beide!

Ik ben nog lang niet klaar en ook nog lang niet tevreden. We blijven gewoon bezig tot het er perfect bij staat. Om dan waarschijnlijk alles weer te slopen en opnieuw te beginnen. 😀

Als het goed is krijg ik vandaag de Aponogeton robinsonii binnen van forumlid Abel, die ik ergens linksachterin tussen het hout en de stenen wil gaan peuteren. Heb ook weer lateriet en klei van aquariumbemesting.nl binnen, dus we kunnen aan de slag.

Erg mooie bak!

Heb zelf de Danio margaritatus en die zijn over het algemeen niet erg druk, maar na het voeren en na een waterwissel zijn vooral de mannetjes actief met het achternazitten van vrouwtjes en concurrerende mannetjes.

Bak staat er erg mooi bij en wat een leuke visjes.
Heel origineel bestand zo.

Maar persoonlijk zou ik toch meer kleur in de bak willen.

En daarom zijn er ook 15 Danio margaritatus toegevoegd! 😀

Woensdag besteld bij Arjan en Thea, vrijdagochtend binnengekomen. Ze zien er allemaal goeed uit, al heb ik volgens mij maar weinig vrouwtjes en is er ��n exemplaar met een beschadigd bekje. Gelukkig eet deze gewoon mee. Kan ik 'm tenminste gemakkelijk herkennen. Vooralsnog lijkt het erop dat ze zich goed voelen in de bak en zijn ze volop bezig met afzetten. Misschien dat ik eens wat kleintjes zal zien zwemmen, al heb ik er wel veel jagertjes in zitten.

Aangezien de andere vissen de aanwezigheid van de Danio's niet erg lijken te vinden, denk ik erover na om over een tijdje ook de Petruichthys sp. 'rosy' toe te voegen. Ben er nog niet zeker van, aangezien de Dario's ook vooral bij de bodem te vinden zijn.

Ik ben sinds laat begonnen met plantenvoeding toe te voegen. De planten maken er dankbaar gebruik van, maar ook de algen zijn weer aanwezig. Misschien dat ik toch garnaaltjes toe ga voegen. Iemand een idee voor een garnaal iets groter dan de N. heteropoda's die zich ook in zoetwater voortplant? Het toevoegen van vuurgarnalen was niet zo'n succes, al vonden de Dario's ze wel lekker.

Prachtig hoor.Vind de bak en bewoners kleurrijk. En ik geloof dat er niet echt iets tussen inzit, tussen formaat vuurgarnaal en japonica.

Heb je de vuurtjes toegevoegd toen de vissen er al in zaten? Die dachten zeker dat ze gevoerd werden.
Tip die wij eens kregen is om de garnaaltjes toe te voegen als het licht is. Heeft ze meer kans om eerst even te settelen. Op zich zou je namelijk verwachten dat een kolonie aardig kwekende garnaaltjes zichzelf wel in stand moet kunnen houden in jouw bak.

~ Ivo

@visstisck - Er zitten wel garnalen tussen, maar ze zijn nogal lastig te vinden (vooral de soorten die in zoetwater kweken).

@Ivo - De garnalen werden toegevoegd toen de vissen er al in zaten ja. Daar zit misschien ook de fout, dat had andersom gemoeten. Maakt denk ik ook niet heel veel uit. Nadat ik de garnalen erin had gedaan, werden ze meteen aangevallen. Er bleef er eentje over, die een veilig plekje in de stroming en achter het filter had gevonden. Na een paar dagen had deze zich vergist, zat hij aan de verkeerde kant van de bak en werd deze ook achterna gejaagd en opgegeten. Ik ben bang dat ze gewoon een (te goed) werkend jachtinstinct hebben.

Even een update! Tijdje afwezig geweest. Veel tijd in werk moeten steken, waardoor de bak wat achter kwam te liggen. Desalniettemin regelmatig gekeken op het forum, ook omdat ik nog op zoek was naar javavarens om het hout verder aan te kleden. Nadat Ronald V deze aanbood op het forum, heb ik wat plantjes van hem overgenomen, waaronder ook een Hydrocleys nymphoides. Die is wellicht niet biotoop-correct (ik neem aan dat vrijwel alle planten niet biotoop-correct zijn eigenlijk), maar ik wilde het toch eens proberen en ik denk dat de Para's de bladeren wel op prijs stellen, mits hij gaat groeien natuurlijk.

Ondertussen is er niet veel veranderd. De plant rechts is aan het wegkwijnen. Ik denk dat hij de lagere temperatuur niet aan kan. Het javamos begon af te sterven daar waar het was vastgebonden aan het hout. Nu groeit er wat alg en javamos, maar ik laat het maar in zijn beloop. De Fissidens fontanus begint een echt bosje te worden, maar zit wel regelmatig onder het alg. Ik zit nog een beetje te twisten hoe ik het alg het beste tegen kan gaan. De rest gaat kalm aan zijn gang. De enige planten die echt hard groeien zijn de drijfplanten die ik om de twee, drie weken uit moet dunnen.

Vooraanzicht:
da5b205f-243d-4105-84b4-dc67be5c21f9_zps3ba0026e.jpg

Rechterkant:
099b140d-2cb7-489d-8955-e7e9b0aec36a_zpsa80b6620.jpg

Midden:
1f3b871a-d8b0-47c2-a05a-d970e686142f_zps3380da5b.jpg

Linkerkant:
a479b394-12e8-42d9-95eb-02f45f226a82_zps85fd4234.jpg

En een paar sfeerimpressies:
4338cb7a-ca73-434d-b406-bd239613350a_zpsa0c076e9.jpg

a785daef-0ae0-4bda-9458-1a4719ac7cc3_zpsef5f88ba.jpg

229b9172-7745-4a24-9ac6-0d7b7e1d92ee_zps44e62144.jpg

fb5cc16e-dda8-4e52-9beb-d4559a793e78_zps87b30427.jpg

In mijn enthousiasme ben ik het hout in het linkerstuk van de bak helemaal vergeten te bekleden met de javavarens (al is het stuk hout toch al niet goed zichtbaar). Even wachten tot de plantjes gaan groeien, dan kan het alsnog. Op- en/of aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom!

Je hebt er wat moois van gemaakt, top.

Dank allen! In principe hoef ik er weinig aan te doen. Het enige werk is het zes keer in de week voeren van de vissen en de wekelijkse toevoeging van een beetje plantenvoeding. Waterverversen doe ik weinig. Maandelijks op z'n hoogst. Hetzelfde geldt voor het uitdunnen van de beplanting, al groeien de drijfplanten de bak soms uit.

Kleine update!

Door de winterperiode hebben sommige planten het niet gered of zien ze er slecht uit. Ook zijn de algen in volle glorie gearriveerd. Vanaf vandaag ga ik de planten een steuntje in de rug geven en voeg ik EasyCarbo, Profito en Ferro toe. Geen idee wat het gaat doen, heb me nooit echt verdiept in planten, maar ik moet er nu toch maar een keer aan geloven.

De vissen zijn de periode wel goed door gekomen. De temperatuur was op z'n laagst zo'n 17/18 graden, nu is dit weer gestegen naar de 20 graden. De Celestichthys margaritatus zien er prachtig, dieprood gekleurd uit. De Parasphaerichthys ocellatus en Dario hysginon zijn de periode ook goed doorgekomen. De Dario's zijn wel een stuk rustiger en fletser gekleurd, maar dat komt wel weer als de temperatuur hoger wordt.

Afgelopen week heb ik besloten om mezelf wat wildcards te gunnen. Bij een nieuwe LFS 10x Otocinclus vittatus (al lijken het eerder O. mariae te zijn) en 7x Oryzias dancena opgehaald. De O. dancena waren eigenlijk een gok. Het is een oude liefde die ik zo'n 10 jaar geleden in mijn eerste bak heb gehad en dit was de eerste keer dat ik ze weer zag zitten. Het enige wat ik wist, was dat het gemakkelijke vissen zijn en dat ze wel in Myanmar voorkomen, maar of ze de temperatuur konden waarderen wist ik niet zeker. De gok genomen, aangeschaft en toegevoegd aan het aquarium. Nu, zes dagen verder, voor het eerst een vrouwtje gezien met een hoopje eieren onder haar lichaam. Het enige minpuntje is dat er in ieder geval een Otocinclus is die onder de witte stip zit. Vreemd genoeg hebben de andere vissen hier geen last van, maar ik zal als ik tijd heb morgen maar even een medicijn ervoor halen.

Ook qua planten veel wildcards. Het is nogal lastig om planten te vinden die een koudere temperatuur aan kunnen. Lijstje samengesteld en eergisteren het volgende besteld:
- Lilaeopsis novaezelandiae
- Bacopa myriophylloides
- Juncus repens
- Myriophyllum scrabatum
- Hygrophila siamensis
- Hygrophila polysperma
- Egeria najas
- Cardamine lyrata
- Aponogeton madagascariensis

En als probeersel, Utricularia graminifolia, maar daar heb ik weinig hoop voor, want die was in erg slechte staat.

Ik zal binnenkort proberen foto's te maken. Vooralsnog is het vooral kijken welke planten er gaan groeien. Vanaf daar zien we verder.

Hier dan enkele foto's. Over twee maandjes krijg ik een andere telefoon, kijken of ik daar betere foto's mee kan maken. Anders wordt het toch tijd voor een redelijke camera. Dacht zelf aan de Nikon D3200, maar goed, dat zijn dingen voor later.

De bak zit redelijk onder het alg. De ruiten zijn vies en de javavarens zitten helemaal onder. Heb het laatst aangepakt en ik voeg nu EasyCarbo, Profito en Ferro toe. Dit bouw ik langzaam op, aangezien Vallisneria niet zo goed tegen EasyCarbo kan, dus door et langzaam op te bouwen, hoop ik dat die er geen last van gaat krijgen. Deze week voor 50 liter toegevoegd, komende week wordt het voor 100 liter en daarna de volle 150 liter, gok dat qua liters de inhoud van het aquarium daar ongeveer zit. In de tussentijd is het alg ook niet erger geworden, dus ik heb goede hoop! Wel hebben de Otocinclussen witte stip meegenomen uit de winkel. Deze zijn er inmiddels van af, maar enkele Oryziassen hebben nu wat stipjes, dus ben ondertussen al bezig met de zesde dag van de kuur. Ik hoop toch wel dat het snel weg is, al lijkt het niet erger te worden en eten de vissen goed.

De linkerkant is een beetje de 'testzone' voor planten. Ik kijk hier aan welke planten het goed gaan doen en welke niet. Later zal ik er wat meer van proberen te maken.

Voorkant:
dc4f09ed-d405-485a-af0b-9732b6418899_zpsjcnsubdm.jpg

Linkerkant:
f2810ad4-884f-42aa-b5f8-1fa891b2fbda_zpsiimwcocl.jpg

Midden (met de javavaren die het zwaar heeft gehad):
eb8ababa-fdb6-4fbf-8d40-248d1ac9c9f8_zpseeccm5yc.jpg

Rechterkant (met de javavarens die onder het alg zitten, al lijkt het hier erger dan het in werkelijkheid is):
bda4bc75-cff7-421d-8229-9fc2bd5d1da3_zpsmw73ongi.jpg

C. margaritatus:
c2c0d821-1863-4303-9be3-84d47798422a_zps1abfw8az.jpg

O. dancena (leggen overigens iedere ochtend weer een trosje eieren):
84691074-2346-41c8-ae1e-91cd4b8d788d_zps2fck9ohy.jpg

De Dario's beginnen ook weer in de 'mood' te komen, nu de temperatuur stijgt:
8c2febec-2de0-4708-a30f-3ad08f224213_zpskblef9is.jpg

Otocinclus mariae?:
f4ae0528-ea06-4e00-9bbc-21e85e199473_zpsg6ghxoeu.jpg

a0b5fbba-7e46-4dec-8dad-04edbc87c6c1_zpsz9tw6qxr.jpg

P. ocellatus:
645eb1b1-4e3e-4180-98a1-193cede92c53_zpsu4tbshid.jpg

aef8a896-bb60-47b7-9975-50cc45064fa6_zpsyx8qhwgk.jpg

Dat was het weer! Nu mag alles weer lekker groeien en hoop ik binnenkort een mooiere bak te kunnen laten zien. 🙂

WoW! Pas net dit album ondekt en op mijn gemak helemaal doorgelezen. Vervolgens de kwijl van mijn bureaublad gedweild. Echt een super bak. :thumbs: Beplanting is helemaal mijn smaak. Ben er nog niet uit of ik het totaaltje van juli of dat van okotber vorig jaar het mooist vind. Ik ben ook erg benieuwd hoe de bak nu met de nieuwe beplanting gaat worden als je 'uitgetest' bent. Vermoed wederom schitterend.

Dankjewel allebei!

Ik hoop ook dat het er weer mooi gaat uit zien. Ik weet nog niet of ik de linkerzijde een beetje open laat of dat ik er nog een stuk hout ga neerzetten. Zal dan moeten kijken in de schuur of ik nog iets heb liggen.

Ik heb nog wat met de instellingen gestoeid en wat foto's gemaakt!

Vrouwtje Dario:
1d05a663-bf03-4216-a282-10170bdd68bb_zpsoogmopmc.jpg

Mannetje Dario (in 'rustige' kleuren):
a15af8ec-c0c1-4c68-9397-469ebb79e1dc_zpsamca1ftv.jpg

Nogmaals, maar dan een andere man:
235fbb8d-8193-4cc7-a54f-f6671f83defa_zpso1erzncq.jpg

Egeria najas is al uitstekend aangeslagen en rijkt al bijna tot het oppervlakte. Bijna een verdubbeling qua lengte in een week tijd:
c0e40f75-7d6b-4b78-907d-54933fbdcde3_zpsk4qbtbkq.jpg

Aponogeton madagascariensis begint ook aan te slaan en heeft een nieuw blad:
0f2c4ec3-3e34-449c-b455-6033d78dc758_zpsw7hngyx6.jpg

ee83e430-9886-42c9-b0c9-f67416a996be_zps2nyzot8y.jpg

Oryzias dancena:
f44cba50-62ec-4016-8073-0c43ccc3ada0_zpsvopjpb6n.jpg

6fb06a93-29cc-4b84-ad9f-f9f7843f3df7_zps3btx4vyb.jpg

36520c74-9c54-47d0-b700-710bdfa19f57_zpsmo5zf4cu.jpg

61e0c70b-1222-4d89-a34c-bbf62bdb8eda_zpsousa3gks.jpg

6f54b5f5-5d79-4406-9633-89abd5976155_zpsyvsnnjfg.jpg

Hoe ik hier juist de vis en niet de planten scherp heb kunnen krijgen is mij een raadsel:
6a3f5ec3-4592-466c-876e-dcea135b4965_zpssngnispr.jpg

En ja, ik weet het, ik moet de ruiten schoonmaken...

Nog twee foto's van de Parasphaerichthys ocellatus:
92e2231a-a102-419a-8b9c-6dc035c38566_zpstokhleb7.jpg

f3351d44-1941-47eb-ab1d-51fe9627799d_zps5gd5jxgk.jpg

Mooie bak 🙂

Ik vermoed dat de algen komen door nitraat en fosfaat tekort, je geeft alleen maar EasyLife Profito, Ferro en Carbo. Vele plantenbakken hebben minimaal 10mg/l nitraat en 1,0 mg/l fosfaat om tekorten te voorkomen.

Thanks!

Ik ben pas sinds kort, eigenlijk sinds een week, begonnen met het toevoegen van de plantenvoeding. Sindsdien is het alg niet meer geworden volgens mij. Ik ben nu de voeding ook aan het opvoeren. Wilde niet te snel met gelijk alles toevoegen beginnen, omdat Vallisneria slecht tegen EasyCarbo schijnt te kunnen. Ik kijk het even aan en misschien dat ik dan nog wat meer voeding toe ga voegen. Zal mezelf eerst even inlezen. 😉

Mooi gedaan hoor!
Ben jij er in geslaagd om je Dario's iets anders als levend voor te laten eten?

Ja hoor! Eigenlijk namen ze vanaf het begin al diepvriesvoer. Dat is dan wel het enige wat ik voer, behalve komkommer voor de Oto's, maar neem aan dat ze daar verder niet aan zitten. Ze eten volgens mij wel alleen zwarte/rode/witte muggenlarven, artemia en daphnia blijven ze van af. Bij anderen eten ze wel artemia, bij mij heb ik het niet kunnen ontdekken.

Ik voer in principe nooit levend voer of ik moet een keer wat muggenlarven in de regenton vinden. Ook de Para's, die ook als moeilijke eters bekend staan, eten gewoon diepvriesvoer. Ik geef ze gewoon niks anders, na een tijdje (kan een dag tot een paar dagen zijn na het overwennen) happen ze er wel naar en merken ze dat het net zo lekker is als levend voer. Eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Geweldig leuk bakkie, mooi groen, heel natuurlijk idd!

Nooit gedacht dat ik eendekroos mooi zou vinden, maar die fotos zo van onderaf zijn toch wel een erg mooie plaatjes.
Heb je er trouwesn geen last van met je techniek? Verstopte filter of iets dergelijks?

Ik heb juist alle andere drijfplanten eruit gehaald, zodat ik alleen nog maar kroos over had. Ik vond de langere wortels van de andere drijfplanten vervelend worden en ze hielden vrij veel licht tegen. Ze kwamen ook altijd vooraan te drijven door de uitstroom van het filter, waardoor het zicht minder was. Het kroos groeit natuurlijk bizar goed, elke week schep ik er de helft weer uit, maar het heeft geen lange wortels en het houdt minder licht tegen. Daarnaast groept het minder snel bij elkaar, waardoor ieder deel van de bak genoeg licht krijgt.

Verder nergens last van. Ik heb er een doodnormale Juwel filter op staan, al zo'n 10 jaar, dus dat gaat prima!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan